Gå til innhold

Krig, jeg er redd

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det stemmer at NATO og vestlige land hsr blandet seg inn i en konflikt som ikke har med dem å gjøre.

Men, det er bare USA (og britene, men de er mindre viktige) som pusher på sånn at våpenindustrien kan selge flere våpen. Frankrike og Tyskland har en mer fornuftig tilnærming til saken, dialog med Russland har foregått i ukesvis og det er et godt tegn.

Huitfeldt har kommet med noen småhysteriske uttalelser om nært forestående krig, dette er svært uansvarlig og rett og slett feil. Men selv hun snakker ikke om krig i Norge.

Uansett, poenget er at selv om vi er i Nato så er vi ikke forpliktet til å gjøre noe selv om andre Natoland oppfører seg som idioter. Det er heller ingen grunn til at Russland skulle ha angrepet noe Natoland, det har de ikke lyst til. Og HVIS de skulle vurdert det, noe de ikke gjør, så ville Norge kommet langt ned på lista.

Så ta det med ro.

Anonymkode: bced9...205

Nei nei nei nei. Du har misforstått totalt handlingene bak det som oppfattes som hysteri fra NATO. Ropingen er en form for avskrekking. Putin er kjent for å følge sin egen vei og bryr seg lite om hva vestlige ledere mener. Jeg forstår at folk synes det virker som om USA har et hysterisk anfall, men det ligger psykologi bak presset som puttes på Russland. Man kan ikke fortsette et normalt silke diplomati når Putin ikke følger opp avtalene Russland har inngått. 

Hvis Russland angriper NATO vil det skje med atomvåpen. Da er alle NATO land mål. Norge også. All industri vil bli angrepet. Alle militære leirer og installasjoner vil bli angrepet. Alle instutisjoner vil bli angrepet. Russland har så mange atomvåpen at det kan sende 10 stykker på alle byer i hvert NATO land.

Anonymkode: bba72...690

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Om det blir krig i et annet land vil ikke vi merke det. Vi merket ikke den grusomme krigen i Syria. 

Det har vært mange kriger hele tiden mens du har levd, og har du merket noe til det? 

Da 2.verdenskrig pågikk merket ikke USA noe til det. De sivile levde livene sine ubekymret. Sverige var ikke involvert i 2.verdenskrig heller, og de levde trygt. 

Anonymkode: fb951...a32

Du har jo ikke peiling. Krig mellom Russland og USA, jo såklart vil vi merke det. Det er snakk om to stormakter, og sikkert Kina da som kommer til å støtte Russland. Storkrig i Europa. Hvis dette går galt, kan det gå ekstremt galt. Vi snakker om utsletting av mennesker. Men om det skjer? Nei det er ikke sikkert, kanskje mest sannsynlig ikke. Men at vi er nærmere nå enn noen gang, ja. 

Anonymkode: f0bb8...daf

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Brukes atomvåpen så får man bare håpe man er blant de første som blir fordampet bort så man slipper hælvettet som kommer etterpå....dessverre.

Nå kom dødsangsten her også🙁

Skrevet

Krig er det minste jeg bekymrer meg for. Det ville ha rensket litt opp i ting., men det skjer nok ikke.

Russland er som den feige mobberen på ungdomsskolen. Bare tomme trusler og ingen handling.

Skrevet
Anonymburker skrev (5 minutter siden):

Krig er det minste jeg bekymrer meg for. Det ville ha rensket litt opp i ting., men det skjer nok ikke.

Russland er som den feige mobberen på ungdomsskolen. Bare tomme trusler og ingen handling.

Jeg syns de viser til å kunne handle når som helst jeg. Hva menes med avskrekking egentlig? Ts

Anonymkode: 80b6d...745

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Noen som har noe lurt å si til meg som kan være til hjelp? Noen tekniker til å mestre angsten på en bedre måte? 

Norge har jo faktisk vært i krig i de siste 20 årene og det har vi merket så å si 0 av her i landet.

Og skulle det bli en konflikt igjen i Ukraina så kommer ikke noen andre land til å gjøre noe annet enn å fordømme det å komme med noen sanksjoner mot Russland. 

Så slapp av, skal du først være redd for noe så er det mange andre ting som er mye mer reelle enn at det blir krig i Norge

Anonymkode: c99b1...206

• Liker 2
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå kom dødsangsten her også🙁

Hva er du redd for?

Skrevet

Vi har aldri levd i en tid med så lite krig som det er nå i verden. Fokuser på det heller. Oldeforeldrene mine opplevde andre verdenskrig og okkupasjon, besteforeldrene Koreakrig og Vietnam, foreldrene mine Gulfkrig og andre uroligheter i Midtøsten (onkelen min var FN soldat i Libanon i mange år). I dag er nærmest militæret arbeidsløse. De konfliktene som pågår nå er veldig lokale. 

Anonymkode: 978d3...5ff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva er du redd for?

At vi mister strøm og Internett så vi ikke får betale for mat. At folk hamstrer, mye mer enn under corona. At vi mister mye matforsyning og masse annet fra utlandet. Vi er jo ikke akkurat så veldig selvforsynte. Sist men ikke minst, så fryktet jeg atombombe🙁 

Skrevet

Skjønner godt hvordan du har det kjære deg. Jeg har vært der selv. Aner ikke selv hvordan jeg kom meg ut av det tankemønsteret der.. det gjorde hverdagen skikkelig vanskelig å være redd for det,terror,brann og innbrudd. Sov med klær hver natt og med kniv under puta. Det fortalte jeg aldri noen men kan fint gjøre det nå som det er maaaange år siden 🙈😂

Anonymkode: ba3f7...97a

Skrevet
Mannegenser skrev (10 timer siden):

Du kan starte med å google hvor mye mer fredelig verden er nå enn for bare 50 år siden. Hvor enormt mye mer opplyste vi er og hvor mange flere som kommer ut av fattigdom globalt fordi verden blir et bedre sted for hver dag som går.

Grunnen, troligvis, til angsten du har er at alt virker mer massivt når man gjennom nettet og media generelt, kan lese om hver eneste konflikt. Som, det igjen som sagt, det blir færre og færre av.

Ikke misforstå meg, jeg vet det er mye igjen og forbedre - men det går rett vei. Historikken og fakta viser det.  

Du og dine barn lever i den beste tiden for menneskeheten så langt og på toppen av det bor du i den fredeligste delen av verden - igjen i den beste tiden, noensinne:) 

Det er for mange som glemmer det:)

Tror ikke du har googlet så mye de siste årene? 

Anonymkode: ba707...23b

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

At vi mister strøm og Internett så vi ikke får betale for mat. At folk hamstrer, mye mer enn under corona. At vi mister mye matforsyning og masse annet fra utlandet. Vi er jo ikke akkurat så veldig selvforsynte. Sist men ikke minst, så fryktet jeg atombombe🙁 

Hvis vi mister strøm og internett helt her i landet så er ikke hamstring i butikker det du skal bekymre deg mest for.

Men slapp helt av dette skjer ikke, og hvorfor tror du noen slipper en a-bombe over Norge?

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Anonymkode: ba707...23b

Verden er faktisk mye fredeligere nå enn for 50 år siden, så ikke feil det denne brukeren skriver

Skrevet

Jeg håper der blir verdenskrig av en grunn spesielt hvis man innfører verneplikt for både kvinner og menn:

Se for deg Funkygine og Sofie Elise på frontlinjen i influsenser bataljonen der de prøver å få en HK-416 til å fungere mens en forvirra russer står å glaner og lurer på hvem faen disse idiotene er.

Skal vi gutta kjempe og daue skal damene som har brølt om likestilling i alle ord få være med i skyttergravene de også.

Anonymkode: 44cc2...cf6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, er vi der. Da kaster jeg inn håndkleet, perler og svin.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei nei nei nei. Du har misforstått totalt handlingene bak det som oppfattes som hysteri fra NATO. Ropingen er en form for avskrekking. Putin er kjent for å følge sin egen vei og bryr seg lite om hva vestlige ledere mener. Jeg forstår at folk synes det virker som om USA har et hysterisk anfall, men det ligger psykologi bak presset som puttes på Russland. Man kan ikke fortsette et normalt silke diplomati når Putin ikke følger opp avtalene Russland har inngått. 

Hvis Russland angriper NATO vil det skje med atomvåpen. Da er alle NATO land mål. Norge også. All industri vil bli angrepet. Alle militære leirer og installasjoner vil bli angrepet. Alle instutisjoner vil bli angrepet. Russland har så mange atomvåpen at det kan sende 10 stykker på alle byer i hvert NATO land.

Men det vil ikke skje. 

Russland leverer gass til Europa, de rasler med sablene nå. Tror ikke det blir krig. Ukraina vil de ha som en buffersone. 

Anonymkode: 7a65a...664

• Liker 2
Skrevet

Slik situasjonen er nå vil jeg si det er en mer normal reaksjon å være redd for krig enn å ikke være redd for krig. 

Anonymkode: 59061...4fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det vil ikke skje. 

Russland leverer gass til Europa, de rasler med sablene nå. Tror ikke det blir krig. Ukraina vil de ha som en buffersone. 

Anonymkode: 7a65a...664

Men USA vil vel ikke gi dem Ukraina som en buffersone? Det er vel nettopp det denne konflikten handler om? USA vil at Ukraina skal bli medlem  i Nato. Det gir sikkerhetsproblemer for Russland. USA kan enkelt redusere faren for krig ved å si at Ukraina ikke skal bli NATO-medlem, men det vil de ikke si, og jeg forstår ikke hvorfor. USA vet veldig godt at en krig i området kan bli katastrofalt for Europa. Selv om det kanskje ikke blir krigshandlinger på norsk jord vil vi oppleve svært høye strømpriser siden mye av vår strøm vil bli eksportert til Tyskland som hittil har vært avhengig av gass fra Russland. Priser på mat og andre varer vil også stige mye. Det kan også bli leveringsproblemer av importvarer. Mange vil bli arbeidsledige, og staten vil ikke ha mulighet til å hjelpe alle. Det burde være i alles interesse å gjøre alt man kan for å prøve unngå krig. 

Skrevet (endret)
4 hours ago, AnonymBruker said:

Men USA vil vel ikke gi dem Ukraina som en buffersone? Det er vel nettopp det denne konflikten handler om? USA vil at Ukraina skal bli medlem  i Nato. Det gir sikkerhetsproblemer for Russland. USA kan enkelt redusere faren for krig ved å si at Ukraina ikke skal bli NATO-medlem, men det vil de ikke si, og jeg forstår ikke hvorfor. USA vet veldig godt at en krig i området kan bli katastrofalt for Europa. Selv om det kanskje ikke blir krigshandlinger på norsk jord vil vi oppleve svært høye strømpriser siden mye av vår strøm vil bli eksportert til Tyskland som hittil har vært avhengig av gass fra Russland. Priser på mat og andre varer vil også stige mye. Det kan også bli leveringsproblemer av importvarer. Mange vil bli arbeidsledige, og staten vil ikke ha mulighet til å hjelpe alle. Det burde være i alles interesse å gjøre alt man kan for å prøve unngå krig. 

Så siden tyskerne har vært så smarte at de har stengt kraftverkene sine, skal Norge måtte lide for dette i en krisesituasjon ...?

Et sted får jammen grensen gå; hvis Tyskland vil ha energi og Russland stenger gassen, burde sannelig tyskerne ta til vettet og klare å produsere energien sin selv.

On 2/18/2022 at 9:09 AM, AnonymBruker said:

Dette oppleves litt flaut og jeg klarer ikke ta det opp med min kjære hjemme. Problenet er at filmer med krig og da vi lærte om forskjellige kriger på skolen gikk veldig inn på meg. Jeg har i perioder hatt mareritt  som oppleves veldig virkelige. 
I dagens situasjon har jeg blitt livredd. Har begynt å Google etter nyhetsoppdateringer døgnet rundt,  sover ikke om natta, går rundt med hjertebank og blitt fryktelig skvetten. Blir sint på samboer og er redd jenta mi på bare fem måneder skal merke at jeg ikke er helt meg selv. Snart så jeg tror jeg blir gal. Forsøker tenke at blir det krig så blir det krig og det er ingenting jeg får gjort noe med. Det går ikke. Jeg driver å hører etter lyder hele tiden og føler meg ikke trygg noe sted. Noen som har noe lurt å si til meg som kan være til hjelp? Noen tekniker til å mestre angsten på en bedre måte? 

Hvis du er redd for krig, kan jeg fortelle deg noe jeg kom til å tenke på for en stund tilbake.

Minst fire av dem jeg kjente, har tatt livet sitt; disse uerstattelige menneskene, som levde i et land uten verken korona eller krig, tapte likevel den personlige krigen - mot seg selv, noe også Ari Behn og andre gjorde. Og da er det uvesentlig om man lever uten krig utenfor inngangsdøren; når man taper den indre kampen, taper man også kampen mot livet.

Mennesker som har kreft eller en annen alvorlig sykdom, er også midt i en krig som foregår i kroppen deres, og for Steve Jobs var det til ingen nytte at han ble sett på som dataguru og hadde mer penger enn vi kan drømme om; han tapte krigen mot kreften.

Poenget er at den store krigen man snakker om, men som det kanskje ikke blir noe av, ikke er noe å være redd for; det er den personlige krigen som må vinnes. Mange av dem som skriver her i "Kropp og helse" sliter med angst eller andre problemer, og hvis også du skulle være en av dem som sliter med angst, trenger du ikke å være redd for krig - du er allerede i krig mot angsten, og denne krigen kommer du til å vinne.

Om russerne skulle hacke oss, og kutte strømmen? So what - da får man spise lunken mat i lyset fra et stearinlys. Om Norge skulle bli invandert, og bombet ...? So what - da får man ta det som det kommer; folk har overlevd mye verre ting. Alle disse tingene som mediene skriver om med krigstyper; dette er ingenting å være redd for - man får ta livet som det kommer, og løse problemene etter hvert som de oppstår. Om det i det hele tatt blir noen problemer - i 1960-årene øvde barn over hele verden seg på å dukke under pultene på skolen i tilfelle det skulle bryte ut atomkrig; en krig som aldri kom.

Angsten og de indre demonene - det er derimot en reell krig som tar livet av mange hundre mennesker årlig her i Norge og som ødelegger livet for mange, mange andre; det er denne krigen man bør fokusere på å vinne - det er ikke russerne man skal være redd for, men frykten selv.

Det er ikke de store farene der ute som er krigen man skal fokusere på og være redd for, men den personlige krigen i seg selv, enten folk sliter med angst, selvmordstanker, alkohol, stoff, eller andre ting. Det er nemlig alle disse små krigene som foregår i menneskene som har skapt langt mer skade og drept langt flere enn de store krigene som blir nevnt i historiebøkene.

Kort sagt - russerne er ingen ting å frykte; man får ta livet som det kommer. I stedet er angsten krigen mange kjemper i, en krig man bør fokusere på; en krig som skal vinnes.

Husk også at Putin som tidligere KGB-agent er opplært i hvordan man skal skape kaos og spille på folks psyke, så all denne krigsretorikken er ikke tilfeldig. Hva Putin enn gjør, er dette ingenting å frykte - hvis han faktisk skulle invandere Ukraina, har skjebnen sine egne veier; Hitler var mye større i kjeften, men drømmen om tusenårsriket hans endte i ruiner - overmot straffer seg.

Håper at disse ordene kanskje kan være til hjelp; ikke vær redd, for dette er ingenting å være redd for - senk skuldrene, og la livet gå sin gang; man får ta det som det kommer. Hvis noen for fem år siden hadde nevnt ordet "pandemi", hadde man kanskje sett på dette som noe fælt og grusomt, men nå har vi levd midt i en global pandemi de to siste årene, og verden har ikke gått under enda.

Fortsatt riktig god helg ...!

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Endret av - Brian
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Takk for alle svar! Jeg har lest alle sammen. Noen er litt betryggende, andre hjelpsomme og andre igjen ga mer redsel. 
Og nyhetene er heller ikke særlig betryggende. 
Ting er bedre om dagen enn om kvelden så nå er det litt lysere. Og så blir det tøft når kvelden kommer. Prøver å gjøre hyggelige ting og la være å se så mye på nyheter. Varierer hvor godt det lykkes. 

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...