AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #21 Skrevet 18. februar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk. Men hvordan vet du alt dette? Det er jo bare hva du mener? Beklager jeg er ganske på tuppa. Anonymkode: 80b6d...745 Det er ikke hva den brukeren mener og tror, det er jo basert på det helhetlige bildet av situasjonen. Jeg støtter alt som ble sagt. Anbefaler deg uansett å få hjelp med dette før det eskalerer videre. Det høres allerede ut som om det ødelegger for hverdagen din, så prøv å manne deg opp til å snakke med fastlege for henvisning, eller gå privat ❤️ Du vil føle deg så lettet når du lærer verktøyene som kan hjelpe denne angsten! Jeg lover! Anonymkode: e4104...e49 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #22 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk. Men hvordan vet du alt dette? Det er jo bare hva du mener? Beklager jeg er ganske på tuppa. Anonymkode: 80b6d...745 Fordi jeg er interessert i geopolitikk, leser mye om det, intervjuer med militære eksperter, forsvarsanalytikere, folk med forståelse av hvorfor land oppfører seg som de gjør og så videre. Når man bruker 1-2 timer på dette daglig i 20 år så får man med seg en del som ikke kommer fram i overfladiske NRK-artikler (og hvertfall ikke tøyset som overskriftene i VG og slikt roper). Anonymkode: bced9...205 4
Mannegenser Skrevet 18. februar 2022 #23 Skrevet 18. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Noen som har noe lurt å si til meg som kan være til hjelp? Noen tekniker til å mestre angsten på en bedre måte? Du kan starte med å google hvor mye mer fredelig verden er nå enn for bare 50 år siden. Hvor enormt mye mer opplyste vi er og hvor mange flere som kommer ut av fattigdom globalt fordi verden blir et bedre sted for hver dag som går. Grunnen, troligvis, til angsten du har er at alt virker mer massivt når man gjennom nettet og media generelt, kan lese om hver eneste konflikt. Som, det igjen som sagt, det blir færre og færre av. Ikke misforstå meg, jeg vet det er mye igjen og forbedre - men det går rett vei. Historikken og fakta viser det. Du og dine barn lever i den beste tiden for menneskeheten så langt og på toppen av det bor du i den fredeligste delen av verden - igjen i den beste tiden, noensinne:) Det er for mange som glemmer det:) Endret 18. februar 2022 av Mannegenser 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #24 Skrevet 18. februar 2022 Det blir snart en langvarig Nato-øvelse her i Norge nå, så dette landet er vel et av de som er best beskyttet denne våren. I tillegg har jo en god del amerikanske soldater "sneket seg inn" og "bosatt seg" på norsk jord, egen militær flyplass har de lagd til og med (de måtte gå med på at nordmenn skulle få bruke den også). Godt beskyttet altså. Bryter det ut en 3. verdenskrig så er jo ikke Norge under noe mer spesielt vern enn de andre Nato-landene forsåvidt, men sjansen for det er jo så utrolig liten at det er nærmest en ikke-sak, i hvertfall denne gangen. Anonymkode: c35a2...c5d 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #25 Skrevet 18. februar 2022 Hei TS! Hjelper det deg om du kan gjøre noe konstruktivt for å forberede hvisomatte det skulle skje? Myndighetene anbefaler at alle har et visst beredskapsnivå hjemme https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/ Anonymkode: bfaa5...5dc 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #26 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Fordi jeg er interessert i geopolitikk, leser mye om det, intervjuer med militære eksperter, forsvarsanalytikere, folk med forståelse av hvorfor land oppfører seg som de gjør og så videre. Når man bruker 1-2 timer på dette daglig i 20 år så får man med seg en del som ikke kommer fram i overfladiske NRK-artikler (og hvertfall ikke tøyset som overskriftene i VG og slikt roper). Anonymkode: bced9...205 Det høres litt betryggende ut, selv om det ser ut som Russland- Ukrainakonflikten bare eskalerer. Mannegenser skrev (36 minutter siden): Du kan starte med å google hvor mye mer fredelig verden er nå enn for bare 50 år siden. Hvor enormt mye mer opplyste vi er og hvor mange flere som kommer ut av fattigdom globalt fordi verden blir et bedre sted for hver dag som går. Grunnen, troligvis, til angsten du jar er at alt virker mer massivt når man gjennom nettet kan lese om hver eneste konflikt. Som, det igjen som sagt, det blir færre og færre av. Du og dine barn lever i den beste tiden for menneskeheten så langt og på toppen av det bor du i den fredeligste delen av verden - igjen i den beste tiden, noensinne:) Det er for mange som glemmer det:) Det kan godt hende. Jeg har aldri hatt det sånn før dette Russland/Ukraina begynte for fullt. Anonymkode: 80b6d...745
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #27 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det blir snart en langvarig Nato-øvelse her i Norge nå, så dette landet er vel et av de som er best beskyttet denne våren. I tillegg har jo en god del amerikanske soldater "sneket seg inn" og "bosatt seg" på norsk jord, egen militær flyplass har de lagd til og med (de måtte gå med på at nordmenn skulle få bruke den også). Godt beskyttet altså. Bryter det ut en 3. verdenskrig så er jo ikke Norge under noe mer spesielt vern enn de andre Nato-landene forsåvidt, men sjansen for det er jo så utrolig liten at det er nærmest en ikke-sak, i hvertfall denne gangen. Anonymkode: c35a2...c5d Hvorfor har de sneket seg inn på norsk jord? Anonymkode: 80b6d...745
Mannegenser Skrevet 18. februar 2022 #28 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan godt hende. Jeg har aldri hatt det sånn før dette Russland/Ukraina begynte for fullt. Russland/Ukraina er jo mest trolig et politisk spill. Et fordummende spill sett fra utsiden. Dette har jo i forskjellig grad pågått siden forrige verdenskrig. Den begynner det å bli lenge siden. Grunnen til det er at ingen ønsker en ny. Ingen. Kanskje med unntak av et par gale diktatorer fra bittesmå stater, men dette har blir så komplisert at de har ikke noe reell makt lenger. Og Putin er ikke en av disse halvgale diktatorene. Det er idioti på høyt nivå. Vi unngår krig på europeisk jord denne gangen også. Hvis ikke skal jeg spise garderoben min og den begynner å bli full pga netthandel etter byturer.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #29 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hei TS! Hjelper det deg om du kan gjøre noe konstruktivt for å forberede hvisomatte det skulle skje? Myndighetene anbefaler at alle har et visst beredskapsnivå hjemme https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/ Anonymkode: bfaa5...5dc Takk! Denne lista har jeg sett, skal jammen gjøre alvor av å ha dette i hus også. Vi har det viktigste da. Anonymkode: 80b6d...745 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #30 Skrevet 18. februar 2022 Mannegenser skrev (6 minutter siden): Russland/Ukraina er jo mest trolig et politisk spill. Et fordummende spill sett fra utsiden. Dette har jo i forskjellig grad pågått siden forrige verdenskrig. Den begynner det å bli lenge siden. Grunnen til det er at ingen ønsker en ny. Ingen. Kanskje med unntak av et par gale diktatorer fra bittesmå stater, men dette har blir så komplisert at de har ikke noe reell makt lenger. Og Putin er ikke en av disse halvgale diktatorene. Det er idioti på høyt nivå. Vi unngår krig på europeisk jord denne gangen også. Hvis ikke skal jeg spise garderoben min og den begynner å bli full pga netthandel etter byturer. Skummelt politisk spill med opprustningen langs grensene til Ukraina og Russland som påstår at de trapper ned når det motsatte skjer. Anonymkode: 80b6d...745
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #31 Skrevet 18. februar 2022 Jeg er så trøtt på norske medier, de skremmer og overdramatiserer så mye. Jeg bor på gotland, og plutselig begynte folk hjemmefra å sende masse meldinger og spurte om jeg var redd og om alt var okei. Og de sendte skjermbilder fra nettaviser om at det var masse militære her pga Russland. Jo klart, det har skarpt läge, men det er jo det annenhver måned og det har vært sånn i mange år. Anonymkode: 58bde...540 2
Gjest Warrior Skrevet 18. februar 2022 #32 Skrevet 18. februar 2022 Er du redd for at det skal bli krig her i Norge? Det kan du nok være helt trygg på at det skjer ikke. Ikke nå. Kanskje en gang langt ut i fremtiden, men er ganske trygg på at det ikke skjer i vår tid. Ikke barna vår sin tid heller. Krig ut i verden vil det alltid være dessverre. Det er ikke noe vi kan få gjort noe med. Skjønner det er slitsomt å være redd, men prøv å tenk at du er trygg her. Prøv også å tenk at det er bortkastet å være redd for noe du ikke får gjort noe med. Det er også godt å få snakket med noen om det du er redd for, så snakk med noen du stoler på eller psykolog? Det er mine råd.
Mannegenser Skrevet 18. februar 2022 #33 Skrevet 18. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Skummelt politisk spill med opprustningen langs grensene til Ukraina og Russland som påstår at de trapper ned når det motsatte skjer. Man kan blir redd av det eller riste på hodet av det. Eller noe i midten. En krig som eskalerer til noe annet enn en idiotisk og meningsløs annektering blir det ikke. Det er min penis er større enn du tror. Et gufs fra en snart glemt tid. Det er idiotisk, sett i sammenheng hvor mye det koster, og det bekymrer altfor mange. Spesielt i det vakre landet Ukraina. Det burde vært unødvendig. Denne formen for "kommunikasjon" vil bli latterliggjort. Ikke enda, men snart. Endret 18. februar 2022 av Mannegenser
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #34 Skrevet 18. februar 2022 Mannegenser skrev (1 time siden): Du kan starte med å google hvor mye mer fredelig verden er nå enn for bare 50 år siden. Hvor enormt mye mer opplyste vi er og hvor mange flere som kommer ut av fattigdom globalt fordi verden blir et bedre sted for hver dag som går. Dette er jo helt latterlig å si, det finnes masseødeleggelsesvåpen som kan utslette hele jordkloden. Neivel så er ikke USA, Russland, Israel eller de andre atommaktene gale nok til å "trykke på knappen", men hva skjer den dagen terrorister eller en psykisk ustabil person får tilgang til denne knappen?? Det kommer jo til å skje før eller senere Anonymkode: b9612...02e
Mannegenser Skrevet 18. februar 2022 #35 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er jo helt latterlig å si, det finnes masseødeleggelsesvåpen som kan utslette hele jordkloden. Neivel så er ikke USA, Russland, Israel eller de andre atommaktene gale nok til å "trykke på knappen", men hva skjer den dagen terrorister eller en psykisk ustabil person får tilgang til denne knappen?? Det kommer jo til å skje før eller senere Det er jo ikke latterlig å si når det ikke har skjedd? Har det skjedd? Det skjer ikke. Se filmer - der skjer det hele tiden. Det skjer bare der. Heldigvis.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #36 Skrevet 18. februar 2022 Warrior skrev (30 minutter siden): Er du redd for at det skal bli krig her i Norge? Det kan du nok være helt trygg på at det skjer ikke. Ikke nå. Kanskje en gang langt ut i fremtiden, men er ganske trygg på at det ikke skjer i vår tid. Ikke barna vår sin tid heller. Krig ut i verden vil det alltid være dessverre. Det er ikke noe vi kan få gjort noe med. Skjønner det er slitsomt å være redd, men prøv å tenk at du er trygg her. Prøv også å tenk at det er bortkastet å være redd for noe du ikke får gjort noe med. Det er også godt å få snakket med noen om det du er redd for, så snakk med noen du stoler på eller psykolog? Det er mine råd. Takk! Leste at Russland skal ha øvelse i Barentshavet også nå. Huff! Anonymkode: 80b6d...745
Gjest Warrior Skrevet 18. februar 2022 #37 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk! Leste at Russland skal ha øvelse i Barentshavet også nå. Huff! Anonymkode: 80b6d...745 Det er jo ikke noe farlig om de har øvelse der. Prøv å tenk det, og prøv å tenk positivt. Skjer ingenting her i Norge Vet hvordan det er når redsel for noe tar overhånd, ikke alltid enkelt å tenke at det går bra og tenke positivt da, men man må bare prøve igjen og igjen. Ikke la redselen vinne.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #38 Skrevet 19. februar 2022 Jeg unngår de nyhetene,blar videre når det snakkes vises på nyhetene.Det hjelper meg. Anonymkode: aafdd...86d 1
Silva Pluvialis Skrevet 19. februar 2022 #39 Skrevet 19. februar 2022 Har du lest boka «Livet er et usikkert prosjekt» av Ingvard Wilhelmsen? https://www.norli.no/livet-er-et-usikkert-prosjekt?gclid=EAIaIQobChMIyZ24yMmK9gIVCMgYCh0EJQcaEAAYASAAEgLMTvD_BwE ❤️
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #40 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dette oppleves litt flaut og jeg klarer ikke ta det opp med min kjære hjemme. Problenet er at filmer med krig og da vi lærte om forskjellige kriger på skolen gikk veldig inn på meg. Jeg har i perioder hatt mareritt som oppleves veldig virkelige. I dagens situasjon har jeg blitt livredd. Har begynt å Google etter nyhetsoppdateringer døgnet rundt, sover ikke om natta, går rundt med hjertebank og blitt fryktelig skvetten. Blir sint på samboer og er redd jenta mi på bare fem måneder skal merke at jeg ikke er helt meg selv. Snart så jeg tror jeg blir gal. Forsøker tenke at blir det krig så blir det krig og det er ingenting jeg får gjort noe med. Det går ikke. Jeg driver å hører etter lyder hele tiden og føler meg ikke trygg noe sted. Noen som har noe lurt å si til meg som kan være til hjelp? Noen tekniker til å mestre angsten på en bedre måte? Anonymkode: 80b6d...745 Ta det med ro. Det vil mest sannsynlig ikke spre seg til NATO. Russland vet at idet de angriper et NATO land vil det bli møtt med massive angrep tilbake. Brukes atomvåpen så får man bare håpe man er blant de første som blir fordampet bort så man slipper hælvettet som kommer etterpå....dessverre. Anonymkode: bba72...690
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå