Gå til innhold

Vekten skal ned og livsgleden opp

Green_Harmony

Anbefalte innlegg

Herlighet, så inspirerende det er å lese om andre som lykkes🤩 Du har jammen meg jobbet godt! Håper det er greit at jeg kikker innom deg senere også😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lunalu skrev (På 30.5.2022 den 20.13):

Herlighet, så inspirerende det er å lese om andre som lykkes🤩 Du har jammen meg jobbet godt! Håper det er greit at jeg kikker innom deg senere også😊

Bare å kikke i vei 😁 Fin tråd du har gående også! 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt lengre oppdatering! 

Etter forrige veiing hadde jeg en tung uke motivasjonsmessig. Mest fordi jeg var altså så oppblåst at det så ut som at jeg var tilbake på start! Det varte og rakk stortsett hele uka, og jeg bandt nok en del vann for til tross for at jeg holdt matplanen (kanskje en troika eller to over) så gikk jeg opp 0,6 kg. Hadde også mye smerter i ledd og følte meg sliten. Men holdt fortet matmessig ellers. Slitsomt når det er sånn for da bare VET man at det blir en dårlig veiing og at kroppen ikke spiller på lag. Men tenkte som så at om dette skal være første gangen jeg møter "motgang" på vekta, så er jeg glad det er nå! Føler meg mye bedre rustet til en nedtur nå som jeg har kjent på den mestringsfølelsen og vet at jeg får til. 

Denne uken ble noe helt annet når den oppblåste følelsen slapp taket og jeg følte jeg klarte å puste ordentlig igjen! Vekta viste - 1,1 kg i dag og da havner jeg ned på 85,1. 200 gram unna delmål nummer 4! 

Ellers vil jeg tipse dere om en sunnere variant av eplekake!! Stekes i mikroen og både metter og dekker søtsuget uten å være en usunn kaloribombe! 

Så godt!

1 eple kuttes i biter, ha på en spiseskje med Sukrin gold og et godt dryss med kanel. Inn i mikroen i ca 2 min. De blir da myke og litt karamelliserte.

Bland deretter ett egg, halv ts kardemomme, halv ts kanel, halv teskje bakepulver, en skje Sukrin gold og en kvart med vaniljesukker i en kopp som kan puttes i mikro. Ha deretter i ca 40-50 gram havremel. Vann til rett konsistens, den skal være en litt tykk røre. Ha deretter i eplebiter, men la det være igjen en del til å ha på toppen/ rundt. Den hever mye når den stekes. Stek i 2 min. Og ha på en skje eller to-tre med mager kesam på toppen og pynt med eplebitene som ble igjen. Aaaaaltsåååå amasing!! 5 minutter å lage og kaka metter skikkelig! Smaker kake gjør den også! 👌

På bildet har jeg brukt yoghurt og litt vaniljesukker til topping da jeg på gjerningsøyeblikket var tom for kesam 😂

20220602_205912.jpg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh nam! Den så saftig og god ut - eplekake er så godt😋 Hva stiller du microen på når du steker??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunalu skrev (1 time siden):

Åh nam! Den så saftig og god ut - eplekake er så godt😋 Hva stiller du microen på når du steker??

Den er virkelig å anbefale! På min micro så bruker jeg "full pupp", det jeg vanligvis bruker når jeg popper popkorn og sånt. Prøvde å lage min egen kaffe/sjokolade variant ved hjelp av sterk kaffe og litt sukkerredusert sjokoladesaus og det ble også en suksess. Regna på det og eplekaka blir på rundt 350 kalorier. Så absolutt innafor. Spiste den til lunsj her hjemme en dag og holdt meg fint frem til middag! 💪

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

En litt lang oppdatering. 

Det begynte med at siste arbeidsuke før ferien kom og vi så frem til en rolig første ferieuke før svigers skulle komme i uke 25. De bor omlag 20 timer unna med bil. Plutselig får samboer en snap av et området han kjenner igjen og tar kontakt med dem. Viser seg at de er på vei og bare et par timer unna, uten å gi beskjed nesten 2 uker i forkant. Dette er ikke første gangen det skjer og jeg kjente at lufta gikk helt ut av meg. Jeg er altså så lei av å føle vi blir overkjørt gang på gang og fatter ikke hvorfor det ikke går an å ringe eller sende på en melding om at det blir endringer i planen enn å bare møte opp på døra. Litt frustrert! Hvor lenge de skal være her vet de heller ikke. Føler jeg lever i et vakuum hver gang de er her for de vet aldri når, hvor eller hva og forsøker man å ta det opp med dem snakker de det bort eller får det til å høres ut som at vi ikke ønsker dem på besøk. For meg som liker å ha noe å forholde meg til blir det jo fullstendig kræsj. 

På toppen av det får vi politiet på døra natt til søndag. En katt er påkjørt og ligger hardt skadet, men i live, oppe ved veien. "Eier dere en svart katt".. Fuck, vi har 4. Løper ut og finner pus, forsøker å få han inn i buret men han er i smerter og redd, biter samboer og kommer seg unna. Det tar oss 16 timer med leting for å finne han igjen. Han er nemlig litt sky så han ligger å trykker uten å si noen ting. Han har gjemt seg inni grunnmuren på garasjen og deler av veggen må fjernes for å få han ut. Hos dyrlegen fikk vi dessverre beskjeden om at skaden var for stor og at han måtte få slippe. 

Så det har mildt sagt vært en tung start på ferien.. Vekta har på mirakuløst vis holdt seg på det samme, 85,1. Skulle tro jeg hadde stressa på meg noen kilo for det har gått med litt snacks i det siste!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åhhh så trist å høre om pusen🥺 Det var da litt av en start på uka…

og så svigers som kommer uanmeldt da! 🙄🙈 skjønner godt at lufta gikk ut av deg. Spesielt siden du ikke vet når de drar igjen. Det er ikke det, det er koselig å ha familie på besøk men det ødelegger jo på en måte ferien litt. Ihvertfall når det blir utenom det en har forberedt seg på. Kan jo ikke bare sose rundt om man er vertskap - men kanskje det bare er jeg som tenker sånn👀🤷‍♀️ 
Skjønner iallfall at du er frustrert! Håper det løser seg og at det blir mest koselig🥰🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunalu skrev (På 14.6.2022 den 18.55):

Åhhh så trist å høre om pusen🥺 Det var da litt av en start på uka…

og så svigers som kommer uanmeldt da! 🙄🙈 skjønner godt at lufta gikk ut av deg. Spesielt siden du ikke vet når de drar igjen. Det er ikke det, det er koselig å ha familie på besøk men det ødelegger jo på en måte ferien litt. Ihvertfall når det blir utenom det en har forberedt seg på. Kan jo ikke bare sose rundt om man er vertskap - men kanskje det bare er jeg som tenker sånn👀🤷‍♀️ 
Skjønner iallfall at du er frustrert! Håper det løser seg og at det blir mest koselig🥰🥰

Tusen takk! Godt å høre at det ikke bare er jeg som hadde reagert litt sånn! 🙈 

Til nå har det gått mye opp og ned, humørmessig, heldigvis ikke vekta. Den har holdt seg stabil 🥳 Det er flere ting enn bare svigers som skjer om dagen Og jeg merker at jeg blir sliten av hele opplegget. Så da har jeg tenkt litt, jeg må ha meg-tid! 

Det er jeg fantastisk dårlig til har jeg funnet ut, for jeg kan faktisk ikke huske sist gang. Jeg har også gravd litt i skapet og funnet igjen en oppskriftsbok og håper å få litt mer inspirasjon på matfronten! 

Nå har jeg ca 5,5 kg igjen til 80 merke, så jeg ser lyset i enden av tunnelen!! Ikke gi meg nå 🥳 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Tilbake fra ferie 🌱

Det har vært en knallbra ferie og jeg har kosa meg max! Spist masse god mat og farta rundt med samboer..forlovede!.. søren så vanskelig det er å få det inn i hodet 😂 

På tur ut av ferien veier jeg 86,8. Det vil si litt opp, men helt innafor! Nå er det tilbake til rutiner, skal bli godt. Her jeg bor regner det seriøst hver dag, og ikke bare litt dryss fra oven men ei skikkelig skyllebøtte. Så det har blitt lite mosjon ute, og det er kjedelig! Har faktisk følt på fristelsen til å kjøpe Walkin pad som jeg ser reklame for over alt.. Haha! 

Har i tillegg mensen og NULL energi, haff som jeg gleder meg til den tåka OG regnværet letter! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også tilbake fra ferie, og har som deg 0 energi. Men er sylte forkjøla da. Ellers er jeg brunere, noen cm mindre (!) og 2 kg tyngre. Hva er en walkin pad mon tro? Ble nysgjerrig, så nå blir det å google😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunalu skrev (19 timer siden):

Er også tilbake fra ferie, og har som deg 0 energi. Men er sylte forkjøla da. Ellers er jeg brunere, noen cm mindre (!) og 2 kg tyngre. Hva er en walkin pad mon tro? Ble nysgjerrig, så nå blir det å google😄

Hører det er mange som er forkjøla om dagen! Får håpe det går fort over, for det er så tungt å hangle lenge, både fysisk og psykisk. Man blir jo så utålmodig! 😅

Walkin Pad er rett og slett ei tredemølle for gåing som er liten og enkel å håndterer. Drømmer meg bort i at det er enkelt å bare gå et par km tur hjemme i egen stue foran tven, i stedet for å måtte reise ut eller ta hensyn til vær og vind.. Men spørs om jeg klarer å rettferdiggjøre summen 🙈 

Ferdig med mensen og energinivået er noe HELT annet, nå klarer jeg å gå over gulvet hjemme uten at jeg fysisk subber beina i bakken. Rart hvor utslått man blir altså! 

Kan forresten melde om et vekttap på 0,1 kg fra forrige uke! 😂 Nedgang er medgang 🥳 Føler dog jeg har brukt en god uke på å komme meg back on track matmessig. Lov å håpe på bedre tall neste uke! 

Får oftere opp motiverende folk å følge på Instagram, så det er en pluss! Det tok bare algoritmen en evighet å forstå at jeg ikke er interessert i en masse "gravid-inspo", selv om jeg faller under kategorien fruktbar kvinne 😂 Det får jeg heller ta litt senere..! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Green_Harmony skrev (2 timer siden):

Får oftere opp motiverende folk å følge på Instagram, så det er en pluss! Det tok bare algoritmen en evighet å forstå at jeg ikke er interessert i en masse "gravid-inspo", selv om jeg faller under kategorien fruktbar kvinne 😂 Det får jeg heller ta litt senere..! 

😂😂😂😂

Ja, lo litt for meg selv i går, da jeg fant ut at walking pad var en tredemølle. Jeg som trodde det var noe nytt og spennende på padfronten. At du har med en liten pad når du er ute og går og…ja, vet ikke, finner forskjellige poster som gir poeng…😂😂🙈

Min algoritme har også snudd. Bestilte ny treningsbukse tidligere i sommer, og noe mel og vitaminer fra Tights.no, så nå tror den virkelig at jeg har blitt DEN sunne treninstøsen…😅🤭🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunalu skrev (På 12.7.2022 den 10.08):

😂😂😂😂

Ja, lo litt for meg selv i går, da jeg fant ut at walking pad var en tredemølle. Jeg som trodde det var noe nytt og spennende på padfronten. At du har med en liten pad når du er ute og går og…ja, vet ikke, finner forskjellige poster som gir poeng…😂😂🙈

Min algoritme har også snudd. Bestilte ny treningsbukse tidligere i sommer, og noe mel og vitaminer fra Tights.no, så nå tror den virkelig at jeg har blitt DEN sunne treninstøsen…😅🤭🤭

Vet du, det hadde jo vært tidenes idé! 👏 🥳 Men apropos poster som gir poeng, haaaar du prøvd Geocaching? Det er kjempe gøy, eneste er at jeg har tatt alle i nærheten så nå må jeg et stykke unna så blir ikke like ofte lenger. Men litt samme konseptet 😊 

Nå får jeg en masse fargerik mat og oppskrifter på Insta i stedet, og det er langt bedre motivasjon når jeg sitter utenfor butikken i bilen og skroller (venter på tiltakslysten, handling er jo så kjedelig). Heller det enn innlegg etter innlegg med "nå spiser du for to" eller "man må unne seg litt i denne fine tiden" som det har vært nok av i både feeden og IRL de siste to coronaårene. Bare tjukk og ikke gravid altså 😂 

Nå ble jeg litt gira på å logge gåinga kjente jeg, lurer på om jeg må lade Fitbiten min igjen! 💪

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Det har blitt lite oppdateringer, men det er fordi det nettopp skjer veldig lite om dagen! Late dager i sola, UPS! Vekta har sneket seg ned til 85,7, så det er bra! Søvn har vært EKSTREMT vanskelig den siste uka.. Varmt, klamt og ikke det spor trøtt på kveld og natt, mens jeg entret Zombie-mode på dagtid. 

Jeg mangler litt treningsmotivasjon om dagen, men den kommer vel snikende bare man kommer seg i gang. Dørstokkmila er vond 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

På tide med en oppdatering her igjen! Jeg har holdt det gående i "Vi som skal ned i vekt"-tråden, men glemt av å oppdatere her. 

Den siste måneden har vært veldig veldig tung, motivasjonsmessig. Jeg har fint klart å spise som vanlig fordi det nå er blitt rutine og det er jeg veldig glad for! Så takknemlig for at jeg klarer å holde vedlike/ ligge i underskudd selv om ting er dritt. Det betyr så ekstremt mye, for ved tidligere forsøk så hadde jeg vært på tur opp igjen på denne tiden, eller helt ærlig, mye før 😂

Vi har hatt en kompis av min samboer boende på gjesterommet i 4 måneder mens han har lett etter jobb og leilighet, nå er alt det i boks og han har flyttet ut. Ikke noe imot han som person, men det er ufattelig tungt å gå 3 voksne oppå hverandre i et lite hus, hvor alt av rutiner endres. For meg som i tillegg har en add diagnose så har jeg følt at jeg har vært på randen av sammenbrudd mer enn en gang 🙈 

Man kan faktisk se det på grafen når han flyttet inn, som var i starten av Mai, og når han flyttet ut som var nå nylig. Egentlig litt morsomt, men fader så frustrerende når det sto på! 

Har ikke følt at jeg har gjort noe annerledes den uken etter at han flyttet ut, men allikevell var vekta 1 kg lavere, muligens pga stresset har sluppet opp? Uansett veldig godt å se bevegelse på vekta igjen! 🥳

Treningen går greit, blitt mye mindre gåturer om dagen fordi jeg har vært så sliten. Så det håper jeg kommer seg. 

Fått mange kommentarer fra folk om at jeg har gått ned, og det er jo hyggelig! 

Screenshot_20220827-102323_MyFitnessPal.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Green_Harmony skrev (På 27.8.2022 den 10.32):

På tide med en oppdatering her igjen! Jeg har holdt det gående i "Vi som skal ned i vekt"-tråden, men glemt av å oppdatere her. 

Den siste måneden har vært veldig veldig tung, motivasjonsmessig. Jeg har fint klart å spise som vanlig fordi det nå er blitt rutine og det er jeg veldig glad for! Så takknemlig for at jeg klarer å holde vedlike/ ligge i underskudd selv om ting er dritt. Det betyr så ekstremt mye, for ved tidligere forsøk så hadde jeg vært på tur opp igjen på denne tiden, eller helt ærlig, mye før 😂

Vi har hatt en kompis av min samboer boende på gjesterommet i 4 måneder mens han har lett etter jobb og leilighet, nå er alt det i boks og han har flyttet ut. Ikke noe imot han som person, men det er ufattelig tungt å gå 3 voksne oppå hverandre i et lite hus, hvor alt av rutiner endres. For meg som i tillegg har en add diagnose så har jeg følt at jeg har vært på randen av sammenbrudd mer enn en gang 🙈 

Man kan faktisk se det på grafen når han flyttet inn, som var i starten av Mai, og når han flyttet ut som var nå nylig. Egentlig litt morsomt, men fader så frustrerende når det sto på! 

Har ikke følt at jeg har gjort noe annerledes den uken etter at han flyttet ut, men allikevell var vekta 1 kg lavere, muligens pga stresset har sluppet opp? Uansett veldig godt å se bevegelse på vekta igjen! 🥳

Treningen går greit, blitt mye mindre gåturer om dagen fordi jeg har vært så sliten. Så det håper jeg kommer seg. 

Fått mange kommentarer fra folk om at jeg har gått ned, og det er jo hyggelig! 

Screenshot_20220827-102323_MyFitnessPal.jpg

Ja, det var en interessant visualisering av hvordan du påvirkes av stress og styr😅 Blir sikkert godt å få huset for dere selv og komme tilbake i normalt gjenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Ny oppdatering, denne gangen på treningsfronten.

Prosjekt jogging fikk seg en booster når jeg investerte i kompresjonstights. Det hjalp uendelig på hele opplevelsen at jeg ikke følte at rompa og lårene klasket og klappet meg frem mot mål (beklager beskrivelsen men jeg håper jeg ikke er den eneste..). Anyway, med det under kontroll så får jeg det faktisk til!!

I dag løp jeg 5 km på 43 minutter, ingen kjempe prestasjon for hvermansen, men for meg..  Enormt! Det gikk forholdsvis ganske greit også, jeg hadde mer å gå på og flyten var bra. Gikk litt i mellom løpinga, men alt i alt løp jeg over halvparten og holdt et godt tempo når jeg måtte gå. Er litt "redd" for å gå for hardt ut i starten og ende opp med å ikke komme meg tilbake til bilen😂

Men, et stort men.. jeg røyter så ekstremt mye om dagen!! Lest litt om at det er vanlig ved vekttap, men når stopper det?😭 Føler ikke jeg spiser lite heller, så det er ikke noe jeg egentlig kan snu om på. Burde jeg ta noen tilskudd kanskje?🤷‍♀️ 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Er innom for å si at jeg er syk for tiden, det er en forkjølelse som har hengt i noen uker. Jevnt over lavt energinivå og kjappe løsninger på det aller meste om dagen. Flere i omgangskretsen som sliter med det samme, håper det løsner snart 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...