Gå til innhold

Vekten skal ned og livsgleden opp


Green_Harmony

Anbefalte innlegg

Jeg elsker sol! 🌞 Herregud så mye det har å si for humøret og motivasjonen! 

Har brukt tiden på å gå mye da jeg fortsatt sliter med at jeg blir raskere sliten, men satser på at jeg er tilbake på trening snart! Savner faktisk slynga.. 🤭

Forresten et mat tips! Grønne folk på Rema 1000, plantebasert mat som faktisk er overkommelig for lommeboka! Thaigryte, bolognese og falafel var alle veldig gode 😃 Har også planer om å teste ut de nye produktene til Funkygine da jeg har lest mye bra om dem. 

Ellers går det i proteinvafler, restitusjonsdrikk,kylling, frukt og grønsaker! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veiedag! 

Denne uka har gått forsåvidt greit. Vært mye ute og gått i det fine været, nå kostes gatene og det siste av is smelter vekk! ❤

Matmessig har jeg hatt et par "utskeielser", men har holdt meg greit innenfor kalorimålet bortsett fra en dag. Så 6/7 er ikke dårlig! 

Vekta viste 91,7! Det vil si 0,7 ned fra forrige uke og 7,3 kg totalt 🥳 

Herregud, tenk at jeg nærmer meg 10 kg ned.. Det har jeg ALDRI fått til tidligere! 

MyFitnessPal appen viser det samme kalorimålet fremdeles, jeg hadde trodd det kom til å justere seg ettersom jeg gikk ned, men enn så lenge sier den fortsatt 1600 kcal. Jeg pleier å spise rundt 12-1400. 

Målet for den kommende uken er å bevege meg like mye, samt komme i gang med trening igjen. Det har tatt tid å komme seg helt ovenpå igjen etter sykdomsrunden, men nå føler jeg det har løsnet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Puster frustrert ut og slenger seg på sofaen* 

Overtid på jobb, en samboer med hodepine,  et rotete hus OG MENSEN. Nei dette var en dårlig miks kjenner jeg. Kaldt var det å gå tur også! 

Nå er jeg tilbake til å lage proteinrundstykker etter en liten runde med salat, restemiddag og proteinvafler til lunsj. Har også begynt å spise mye appelsin, håper immunforsvaret setter pris på det! 

Kjøpt en ny rosa (måtte bare) bukse, den gikk rett på UTEN grining, vigling og skviiiiising. Herremin, det merkes at det går nedover! Har også investert i ny tights med et ganske crazy print på..Så får se når jeg er tøff nok til å bruke det ute blant folk, men i speilet hjemme så det bra ut hvertfall! 👌

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag! 

Det har vært en tung uke med litt dårlig rutiner på mat, og jeg tror jeg kan peke ut den skyldige.. mensen. Det er noen sykluser som er tyngre enn andre og da går jeg rundt og er konstant sulten. Kunne sikkert ha prioritert mer mettende mat, men det har endt litt opp med det som er tilgjengelig der og da, men forsøkt å kontrollere porsjonen i det minste. 

Gått ned 0,3 kg fra forrige uke, og nedgang er medgang! 🥳 Skulle selvfølgelig ønske det var mer, men da får jeg bare jobbe hardere denne uken. Totalt vekttap 7,6 kg! 

Tenkte jeg kunne dele målene jeg tok i starten av Februar og hvordan ståa er i dag!

Arm: 38 cm- 33,5 cm nå! -4,5 cm 

Lår: 80 cm - 73, 5 cm = -6,5 cm 

Bryst: 108 cm- 102 cm= -6 cm 

Mage: 117 cm - 107 cm= -10 cm!! 

Rompe: 123 cm - 117 cm= -6 cm 

Legger: 44 cm - 42 cm = -2 cm 

Sånn alt i alt så synes jeg at jeg går ned ganske jevnt. 

Er utrolig fornøyd så langt og nærmer meg delmål 2! 😊 Den kommende uken vil jeg forsøke å fokusere mer på å klargjøre mat, på den måten blir det enklere å ta gode valg ila dagen 😊 Har fått litt inspirasjon fra EmilieNutrition på Instagram hvor hun oppbevarer oppkuttet grønnsaker i beholdere med vann for å holde dem ferske. Fra før av koker jeg egg og har det tilgjengelig i kjøleskapet, og lager proteinrundstykker for en uke av gangen. Men alt som kan gjøre ting lettere er verdt å teste ut! 

Ellers Er jeg mye ute og går i tillegg til en fysisk jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg nærmer meg halvveis til 80 og merker tapet av kiloene godt begynner jeg å bli litt nysgjerrig på jogging. Jeg har en elendig løpe-kondis, men alle må jo starte et sted 🤷‍♀️ 

Vurderer å lage meg ei løype på et par km og tracke fremgang. Andre som har gjort det, merkes det raskt fremgang? 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lastet ned Strava! Gikk en tur i nærområdet på leting etter ei fin løype jeg kan sikte meg inn på og fant en jeg tror er bra i lengden! Den ble på 2 km, pluss at jeg kan ta en avstikker på omlag 1 km, så da havner jeg på 3 km. Om jeg klarer å jogge/gå/halte (😂) meg gjennom den 1-2 ganger i uken så blir jeg kjempe fornøyd!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du jogget noe før? Jeg begynte å løpe i sommer for å gå ned i vekt. Har blitt veldig glad i å løpe og det gjør veldig godt både fysisk og mentalt. 

Ser at mange er veldig fornøyd med å følge C25K (couch to 5 km) programmet. Jeg begynte bare å løpe og utvidet litt og litt. Det anbefales ikke å øke mer enn ca 10% i uken forresten.

Lykke til! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (19 timer siden):

Har du jogget noe før? Jeg begynte å løpe i sommer for å gå ned i vekt. Har blitt veldig glad i å løpe og det gjør veldig godt både fysisk og mentalt. 

Ser at mange er veldig fornøyd med å følge C25K (couch to 5 km) programmet. Jeg begynte bare å løpe og utvidet litt og litt. Det anbefales ikke å øke mer enn ca 10% i uken forresten.

Lykke til! 

 

Ja, jeg jogget før for ganske mange år siden, men det var på mølle og dørgende kjedelig.. Måtte ha konstant underholdning med tv eller lydbok for å komme meg gjennom, og det håper jeg å unngå nå. Fant liksom aldri den løpegleden, men tanken har kommet snikende nå som jeg merker at alt er så mye lettere! Er ganske sterk i beina og jeg går jo mye fra før av, så da håper jeg å kunne få opp tempo litt 💪

Takk for tips! Har faktisk hørt om den før, men aldri testet ut! 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag og bursdag! 🥳

Har vært spent frem mot denne veiedagen da jeg håpet å komme under 90 til bursdagen min, og det gikk nesten! 😁 Men å bare være noen hundre gram unna er jo helt fantastisk! Ikke nok med det toppa samboer dagen med å fri i tillegg, altså 😍

Har jobba bra denne uken med både kostholdet og bevegelse og resultatet ble -1.1 kg! Så da er jeg bare 0,4 unna å komme meg under 90 kg 😀 Altså 90,3 i dag. 

Kjempe fornøyd!! I dag skal jeg unne meg en kakebit og litt god middag, også er det fullt fokus igjen fra mandag av 😊

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen og frieri @Green_Harmony! 🎉😍 Dager som dette må du feire på den måten de fortjener, selv om du er midt i en livsstilendring 🎂🍾🥂 Nyt dagen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @Skorpion91! ❤

Påske og veiedag!🐣

Gikk inn i påskeuken uten de store forventningene, men kalenderen fylte seg raskt opp allikevell. Mye god mat og fine folk! Har forsøkt å ta gode valg selv om det har blitt noen kompromisser denne uken, men det har egentlig vært sårt tiltrengt med litt "fri" fra den vanlige hverdagen. 

Vekta viste 89,7... Herregud jeg er under 90!! Delmål 2 i boks 🥳 Her forventa jeg enten stillstand eller en liten oppgang, så dette var over all forventning! 

Nå skal vi jobbe i hagen i dag og forhåpentligvis komme oss ut på litt tur i morgen, så er vi klare for en ny uke 😊 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag 🥳

Denne uka har gått kjempefort og jeg føler ikke at jeg har rukket noe som helst av det jeg egentlig planla, men når jeg kikker tilbake så har jeg fått gjort en del av allikevell!

Denne våren føler jeg meg mer våken, ble ikke truffet like hardt av vinterdepresjonen ,og sammen med en lettere kropp så er jeg faktisk for første gang på mange år i takt med naturen og gjør klar hagen samtidig som den kommer frem fra snøen. Vi har en eldre nedgrodd svær hage som tidligere eiere har brukt som søppelplass. Det har derfor tatt veldig lang tid å bearbeide den, og motivasjonen har vært labert når det har sett ut som det har gjort. 

Men nå dere! Nå har beddene begynt å ta form, de buskene jeg forsøkte å redde har jeg ansett som tapt og fjernet, og det ga hele hagen en svær løft. Så nå har vi luket 1 av 2 bedd, klippet masse småtrær og kratt ( masse igjen) og begynt å pløye åkeren for å få bukt med brennesle. 

Vekta konkluderte med 88,6 kg i dag, som vil si 1,1 kg ned fra forrige uke og putter meg på en total på 10,4 kg!! Nå er jeg over halvveis, helt spinnvilt! 🥳 

Denne uken har jeg også virkelig begynt å kjenne på at alt er så mye enklere fordi jeg veier mindre. For å ta hagen som et eksempel så var det nå NULL STRESS å sprette opp og hente hagesaksa fra andre siden av hagen, kontra tidligere hvor jeg subba over plenen for jeg gadd egentlig ikke å hente den OPPÅ å allerede være sliten av å gjøre jobben. Nå holdt jeg det gående i nesten en time, men jeg tok meg selv i å tenke " nå må jeg ha en pause" hele tiden, men når jeg kjent etter så var jeg jo ikke sliten!! Den mentale biten er der fortsatt og den gleder jeg meg nå til å utfordre fremover kjenner jeg 😁

Jeg har også så smått begynt å se på jogging, men fant ut at jeg MÅ ha andre sko. Så det blir neste på planen! 😁👌

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 10 kg, så sinnsykt bra jobbet 👏👏 Nye joggesko er en perfekt «premie» for å markere 😘

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulere med 10 kg, godt jobba 🥳👏 Så deilig det må være å kjenne at kroppen er lettere, gleder meg til jeg kommer dit 😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @Bokdamen og @Skorpion91 😍 

Blir så motivert når alt føles merkbart lettere, men hodet henger fortsatt ikke helt med på forandringene og jeg tok meg selv i å gå sidelengs inn det smale dusjkabinettet i dag helt til jeg innså at jeg trenger jo ikke det lenger! Det kommer sånne små drypp litt nå og da hvor jeg virkelig merker forskjellen, og det er kjempe gøy! Bare det at klær passer meg igjen, at det er lettere å gå (Ja egentlig over alt!). 

Har ikke hatt noen dager hvor jeg har mista motet eller vært på nippet til å gi meg heller, som jeg har hatt alle forsøkene tidligere. Jeg tar heller en "prat" med meg selv og inngår noen kompromisser. Er jeg ekstra sulten en dag eller har cravet en matrett så er det ikke noe i veien for at jeg kan spise det, jeg bare forsøker å lage den magrere eller regulere porsjonen. Sammen med at jeg beveger meg MYE så klarer jeg å holde det fint i sjakk. 

Jeg er nemlig av den som går heeelt tom for futt før mensen og er mer sulten, og der kjenner jeg meg selv såpass godt at jeg er forberedt på at det blir noen unntak denne dagen slik at jeg ikke føler at alt raser pga en dag. Tror det er det som utgjør den store forskjellen, selv om en dag er litt over på inntak så går det helt fint så lenge totalen for uka blir bra 😊 

Ellers er jeg veldig spent på joggeprosjektet og skal oppdatere så fort jeg har noe å melde om! Har laget meg ei fin rute på både 2 og 3 km, så jeg tenker at jeg starter der 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag! 

Uka har gått med til oppgaver i hjemmet, og nå skal snart vinduene vaskes og jeg kan si meg mer enn fornøyd! 

Vekta viste 87,9. En nedgang på 0,7 kg fra forrige uke, og en total på 11,1 kg! Kjempe Artig med nedgang selv om jeg føler at jeg ikke har fått lagt inn den største innsatsen på å komme meg ut på tur som jeg hadde håpet på.

Har dog fått tak i sko, så nå er jeg klar 🥳 Nå er det veldig mye morsomt som skjer ute om dagen, med både stolpejakt, 10 topper i nærområdet og snart turorientering! Så det skal ikke mangle på motivasjon hvertfall! 

Har også sett litt på muligheten for å svømme, da det er kommet et basseng i byen jeg ikke har fått prøvd enda. Noen år siden det kom, men det trenger vi ikke henge oss opp i 🙈 Svømming er jo knallbra trening! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veiedag (en dag for tidlig)

Grunnet at jeg skal bort velger jeg å veie meg i dag i stedet. Vekta viste 87,0, det vil si en nedgang på 0,9 fra forrige uke. Det vil si at jeg har gått ned 12 (!) Kg siden midten av februar! Det føles helt uvirkelig og hodet har ikke helt rukket å henge med på forandringene i kroppen merker jeg. Jeg har liksom "alltid" vært litt større og det at jeg nå er så mye lettere merkes utrolig godt på alt av knær, rygg og skuldre! Det er så fantastisk og bli lettere både i kropp og til sinns i takt med at naturen våkner opp fra vinterdvalen.

Målet for neste uke er å jogge (har det enda til gode, gru-gleder meg nemlig litt). 

 

 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag og nytt delmål i boks 🤩

Denne uka har mildt sagt vært hektisk på jobb, + en del på privaten. Da var det ekstra godt at vekta viste 86,1 kg, som vil si 0,9 ned fra forrige uke og en total på minus 12,9 kg! 

Delmål nummer 3 som var å komme under 87 kg er nådd og i kveld skal jeg feire med Indisk! 🤩 

Neste uke SKAL jeg ut å jogge, omså det blir en dårlig variant av kappgang og forbipasserende kommer til å tilby seg å kjøre meg hjem.. Det sitter så langt inne fordi jeg er så redd for å ikke like det, basert på tidligere erfaringer...MEN så veier jeg nå betydelig mindre enn tidligere forsøk så det ligger jo til rette for en bedre opplevelse 🙈

Nasjonaldagen skal feires, men med en sunnere vri dette året 🥳 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra jobba 😊 Det er innmari deilig når du ser at vekta går nedover, det motiverer liksom til å fortsette litt til.

Håper du hadde en fin 17. mai 🌞😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Forsinka oppdatering!

Veiedag og første joggetur!

Vekta viste 85,6 en nedgang på 0,5 kg fra forrige uke, og en total på 13,4 kg! Nærmer meg delmål nummer 4 om å komme under 85 og håper å ha den i boks i løpet av et par uker. 

Med 13,4 kg mindre å drasse på var det tid for å prøve jogging igjen, eller en variant av gå-jogging! Begynte med å gå fort for å bli varm før jeg stålsatte meg for å få opp tempoet ved en stolpe jeg så noen hundre meter fremme. Jo nærmere jeg kom jo mer grua jeg meg.. Grua meg til å kjenne på den følelsen av at det er tungt å løpe, at knærne skriker og at dette igjen skulle vise seg å være en aktivitet jeg ikke mestrer. 

Så kom stolpen og jeg løp. 

 

Det gikk faktisk fint! Jeg løp ca 500 meter før jeg måtte gå litt, for så å klare nesten 500 til etterpå. Det var UTROLIG mye lettere enn tidligere forsøk, men så veier jeg også betydelig mindre. Beina gikk ikke av seg selv, men det kjentes ikke ut som store forskjellen fra gange til jogg, og det var en veldig god følelse! Smilte faktisk for meg selv! 

I dag er jeg støl, så da har jeg brukt noen muskler jeg ikke pleier 😊

Det ble 4 km på 41 min, så blir spennende å se om det blir noe fremgang 🤞 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...