Gå til innhold

Vekten skal ned og livsgleden opp


Green_Harmony

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har over en lengre periode følt på mye nedstemthet, og at ting rett og slett er tungt og vanskelig. Dette ønsker jeg å snu, og håper jeg kan motivere andre, og med selv, ved å dele litt glimt fra hverdagen her! :)

Litt om meg! Jeg nærmer meg 30 år, har hus og mann hvor dagene suser avgårde slik det ofte pleier. Så en dag fikk jeg lyst til å sjekke "skaden" da anledningen bøy seg mens jeg var borte på besøk og en badevekt sto henslengt på gulvet. Badevekt er noe jeg har lovet meg selv å aldri kjøpe, for jeg mener at et tall ikke skal få bestemme over min selvfølelse. Vel vel, det til sides så bar turen i ren nysgjerrighet opp på vekten, og den frekke lille saken kunne fortelle meg at "Joda..Det er 99 som står der".. Jeg prøvde en gang til uten at den ombestemte seg, men det var vel verdt forsøket. For selv om jeg tenkte at tallet var høyt, så hadde jeg ikke trodd at det var såpass. Jeg må nesten skryte av meg selv ved at jeg å så fall bærer vekten veldig fint, en Kardashian ville nok vært grønn av misunnelse, MEN det er jo ikke sunt å veie det for min kropp! 

Så jeg ble enig med meg selv om at jeg nå går inn for å endre på livsstilen min, i håp om å komme meg ned til 80 kg! Det tror jeg vil være en vekt jeg kan trives godt med! 

🌸 Planen så langt er å telle kalorier, ikke manisk, men rett og slett få en liten åpenbaring og oversikt.. Visste du at det er over 1400 kalorier i en boks med "kjøpe-bearnaise". Now you know 🙈 Jeg registrer maten inne på MyFitnessPal. 

🌸 Ellers har jeg begynt å trene sammen med min samboer. Tidligere har jeg forholdt meg til mølla og stortsett gått motbakke, men nå..Nå skal vi trene styrke! Og det er skummelt. Altså vi investerte i PT time hvor vi fikk satt opp program, og der får vi kjørt oss kan du si! Slynge.. Hvis du nå også klør deg i hodet så kan jeg love deg at vi var to! Foreløpig ser det veeeldig klumsete ut, men gi meg noen måneder så skal jeg komme tilbake til det punktet.. Aiai!

Det som er det viktigste for meg er ikke å rase fort ned i vekt, men å lage meg en hverdag jeg vil trives med og som jeg vet at jeg kan klare å videreføre! 😊 

Startvekt: 99 kg 

Delmål 1: 95 kg nådd 6.Mars 🥳

Delmål 2: 90 kg nådd 17.April🥳

Delmål 3: 87 kg nådd 14.Mai 🥳

Delmål 4: 85 kg

Delmål 5: 82 kg 

Mål : 80 kg 

 

 

Endret av Green_Harmony
Endret tekst
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ting jeg har tenkt ved denne "snuoperasjonen" er at jeg må tilpasse den til meg, ikke ende opp med å endre hele meg for å passe til en høytsvevende livsstil som bare hører hjemme på Instagram. For det fungerer jo ikke i lengden! 

Det som er det viktigste for meg nå i starten er kostholdet. Utforske litt, prøve og feile for å kunne ha et repertoar som inneholder noe annet enn nøttebarer og smoothie. Det er nemlig det jeg har brent meg på før, og et nytt tapsprosjekt orker jeg faktisk ikke å bruke tid på. Så denne gangen går jeg all in- med alle penga 😂 Det føles faktisk veldig godt å investere i seg selv og egen helse! 

Ikke at det egentlig er en stor forskjell, det bare koster litt ekstra i starten fordi man mangler alle "sunne" ingredienser fra før av, og man må teste ut litt forskjellig før man finner noe man liker. 

Jeg er veldig glad i Proteinrundstykker! Spiser det så og si hver dag. 2 egg, 250 gram havregryn, 250 gram Cottage cheese, litt bakepulver og salt. Stekes i ovnen og oppbevares i kjøleskap 😊

Kjøleskapsgrøt, her skal jeg være ærlig og si at jeg jukser litt og har kjøpt ferdig blanding som bare trenger en skvett melk. Har på tinte bær (veier en porsjon og legger til tining over natten i kjøleskap) og litt mørk sjokolade over! Knallgodt! 

Også dere..Sitron Pannacotta! Kom over en video på tiktok og måtte teste, anbefales varmt!! Sukkerfri sitrongele røres ut i 4 dl kokende vann, avkjøl. Rør så ut 300 gram med Mager Kesam Vanilje og hell i glass og sett i kjøleskap noen timer. Knus en Digestive fullkornskjeks over så får du en ostekake, med bare en brøkdel av kaloriene 😁 Det skal jeg kose meg med i helga kjenner jeg! 

 

Slynga var forresten mindre avskrekkende i dag. Teknikken er fortsatt langt fra bra, men det er godt å kjenne at den vekker til live muskler som nok hadde sin storhetstid for godt og vel 10 år siden. 

 

God helg a dere!🥳

  • Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgen gikk med til diverse rydding av huset og tur i solskinnet! Ikke noe svettefest, men så godt for kropp og sjel med noen sårt tiltrengte D-vitaminer! 

Merker stor forskjell på aktivitetsnivået om det er sol eller overskyet og snø.. skikkelig værsyk! Går heldigvis mot lysere tider så satser på mer aktivitet ute etterhvert! 

Har vært på treningssenteret og de fryktede slyngene 3 ganger denne uken og det går overraskende lettere allerede! Det kan godt være fordi jeg tørr mer og har fått litt mer teknikken inne, men fy søren så tungt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du har tatt tak og bestemt deg for å gjøre noe @Green_Harmony 👍 Vi er mange her inne som har vært der du er nå. Det å finne måten å gjøre det på for å gå ned de kiloene du ønsker. Jeg startet en del kilo høyere enn deg, og for meg har fasiten vært å spise mindre, velge sunnere alternativer og spise MYE mer grønnsaker. Jeg må spise jevnlig gjennom dagen, så jeg spiser faktisk 4 måltider hver eneste dag. Dette gjør at jeg ikke tar de usunne valgene når sulten kommer. 

Jeg kan heller ikke leve på smoothie og diverse proteindrikker eller barer, men faktisk finne ut hvordan jeg kan spise i en helt vanlig hverdag og samtidig gå ned i vekt. For meg har dette vært en livsstilsendring og ikke en slankekur.

Ønsker deg lykke til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (På 2/22/2022 den 7.48):

Så bra du har tatt tak og bestemt deg for å gjøre noe @Green_Harmony 👍 Vi er mange her inne som har vært der du er nå. Det å finne måten å gjøre det på for å gå ned de kiloene du ønsker. Jeg startet en del kilo høyere enn deg, og for meg har fasiten vært å spise mindre, velge sunnere alternativer og spise MYE mer grønnsaker. Jeg må spise jevnlig gjennom dagen, så jeg spiser faktisk 4 måltider hver eneste dag. Dette gjør at jeg ikke tar de usunne valgene når sulten kommer. 

Jeg kan heller ikke leve på smoothie og diverse proteindrikker eller barer, men faktisk finne ut hvordan jeg kan spise i en helt vanlig hverdag og samtidig gå ned i vekt. For meg har dette vært en livsstilsendring og ikke en slankekur.

Ønsker deg lykke til 😊

Så godt å høre at det har fungert for deg også! Dette er første gangen jeg har følt at jeg mestrer en endring, og faktisk er mentalt klar for den. Og det har nok med målet mitt å gjøre! For første gang har jeg et ønske om en lettere livsstil og sterkere kropp enn kunn å "gå ned i vekt, bli slankere". Føles utrolig deilig og jeg har enda ikke *bank i bordet* truffet på noen store hindringer eller dumper på veien, men er forberedt på at de kan komme. Det er jeg også klar for! Det å utfordre seg selv og mestre er så utrolig morsomt og givende! 

Takk så mye for en hyggelig kommentar 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til @Green_Harmony, det høres ut som du har valg en veldig sunn tilnærming. Blir spennede å følge deg videre 😊

Jeg begynte ca samtidig som deg, men har 10 kg mer så henger ett stykke bak 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skorpion91 skrev (12 timer siden):

Lykke til @Green_Harmony, det høres ut som du har valg en veldig sunn tilnærming. Blir spennede å følge deg videre 😊

Jeg begynte ca samtidig som deg, men har 10 kg mer så henger ett stykke bak 😅

Tusen takk skal du ha 😊 

Blir spennende å følge deg også! Fint at man har flere i samme båt, da føler man seg ikke så alene om å engasjere seg i egen helse 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det 2 uker siden jeg veide meg sist, og nå var det dags! Lå ekstra lenge i senga og grudde meg til den nyinnkjøpte badevekta som lå nede på stua og venta på meg, men tilslutt måtte jeg bare stå opp og delta i husholdningen 🤭

Vekta viste 95,4 kg! Det er 3,6 kg ned, og noe jeg sier meg veldig fornøyd med! Jeg er nå bare 400 gram unna første delmål! Har lest fra andre at Man gjerne går raskest ned i starten, så jeg er forberedt på at hver veiing ikke vil se slik ut, og det er helt greit! 

Nå passer den buksa jeg kjøpte i fjor som jeg akkurat fikk igjen knappen på og bare kunne bruke dersom jeg lot være å puste..Jippi! 

Logger alt av mat via MyFitnessPal og oppdaget fort en demotiverende kalorityv, nemlig stekesmør og olje. Fant en kalorifattig stekespray på nett og bruker nå denne aktivt som erstatning, mye enklere er det også! 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært noen uker med av og på sykdom, men alt i alt går det strålende! Kjenner på litt hodeverk og nedsatt energinivå i takt med litt vond hals og "vondter" i kroppen, men enn så lenge bare negative tester. Frustrerende at det ikke bare kan bryte ut så blir man ferdig med det enn at man skal hangle så lenge. 

Bortsett fra det så går det veldig fint og jeg stortrives matmessig! Det blir ikke like mye fysisk aktivitet på fritiden rett og slett fordi jeg må spare på blusset til jobb, men det får gå for en periode 😊 Jeg tenkte jeg kunne skrive ned hva jeg typisk spiser på en dag.

Frokost: 1 Yt restutisjonsdrikk og ca 40 gram bær. Jeg spiste aldri frokost før, og sliter med å få i meg store mengder nå også, men med litt i magen som jeg spiser på tur til jobb funker det fenomenalt!

Lunsj: 1 proteinrundstykke med 1 kokt egg, og en kopp kaffe eller no calorie energidrikke. Det høres kanskje lite ut, men det rundstykke er veldig mektig og gir magen noe å jobbe med de siste timene av arbeidsdagen. Har noen dager også tatt med frukt eller ProPud sin sjokoladepudding. Pomelo er kjempe godt!! Masse C-Vitaminer ❤ Har også nøttebarer tilgjengelig i bilen i tilfelle jeg skulle bli sulten før dagen er omme. 

Middag: Da går det mye i kylling og biff. Søtpotet (bakes i ovnen), tomater (baker de også, de blir SÅ søte og gode!), asparges, champignon og paprika. Pleier også å steke noen spiseskjeer mais sammen med det resterende fettet i panna. Litt drømmelett vedsiden av eller så lager jeg en saus på sjalottløk, fond cups, vann og litt lett creme fraiche! 😋 

Kvelds/ Dessert/ Mellommåltid: Og denne delen er det som har vært avgjørende for min del! For det er min berømte last! Jeg ELSKER sjokolade, snacks og alt usunt, så for at jeg skulle lykkes så var jeg avhengig av å finne en god løsning her! Det går i Sitron PannaCotta (som beskrevet lenger opp), bær og frukt (da gjerne Pomelo og granatepler), Superchips, ProPud med sjokoladesmak,Nyt sine Iskremer med 300 kalorier, og gelé. Har i tillegg  funnet en fremgangsmåte for slush jeg må teste ut! Det burde være en innertier for sommeren 🤩

Så alt i alt så går det veldig fint, nesten litt for fint med tanke på at min samboer spiser mye det samme som vanlig og jeg ikke føler meg fristet av det..! 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag! 

94,6, så 0,8 ned fra forrige uke og dermed i mål med første delmål som var å komme under 95! 🥳 

Veldig fornøyd, dette er gøy!! 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Green_Harmony skrev (På 17.2.2022 den 23.07):

En ting jeg har tenkt ved denne "snuoperasjonen" er at jeg må tilpasse den til meg, ikke ende opp med å endre hele meg for å passe til en høytsvevende livsstil som bare hører hjemme på Instagram. For det fungerer jo ikke i lengden! 

Det som er det viktigste for meg nå i starten er kostholdet. Utforske litt, prøve og feile for å kunne ha et repertoar som inneholder noe annet enn nøttebarer og smoothie. Det er nemlig det jeg har brent meg på før, og et nytt tapsprosjekt orker jeg faktisk ikke å bruke tid på. Så denne gangen går jeg all in- med alle penga 😂 Det føles faktisk veldig godt å investere i seg selv og egen helse! 

Ikke at det egentlig er en stor forskjell, det bare koster litt ekstra i starten fordi man mangler alle "sunne" ingredienser fra før av, og man må teste ut litt forskjellig før man finner noe man liker. 

Jeg er veldig glad i Proteinrundstykker! Spiser det så og si hver dag. 2 egg, 250 gram havregryn, 250 gram Cottage cheese, litt bakepulver og salt. Stekes i ovnen og oppbevares i kjøleskap 😊

Kjøleskapsgrøt, her skal jeg være ærlig og si at jeg jukser litt og har kjøpt ferdig blanding som bare trenger en skvett melk. Har på tinte bær (veier en porsjon og legger til tining over natten i kjøleskap) og litt mørk sjokolade over! Knallgodt! 

Også dere..Sitron Pannacotta! Kom over en video på tiktok og måtte teste, anbefales varmt!! Sukkerfri sitrongele røres ut i 4 dl kokende vann, avkjøl. Rør så ut 300 gram med Mager Kesam Vanilje og hell i glass og sett i kjøleskap noen timer. Knus en Digestive fullkornskjeks over så får du en ostekake, med bare en brøkdel av kaloriene 😁 Det skal jeg kose meg med i helga kjenner jeg! 

 

Slynga var forresten mindre avskrekkende i dag. Teknikken er fortsatt langt fra bra, men det er godt å kjenne at den vekker til live muskler som nok hadde sin storhetstid for godt og vel 10 år siden. 

 

God helg a dere!🥳

Heier på deg , å joiner litt 🙌☺️ Takk for sitron-pannacotta tips , skal prøves 😋😋

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@NiceOrNothingTakk, og du kommer til å bli hekta!😁 

Dagene har gått trått denne uken, men hatt et lite "utbrudd" med feber og håper at formen kan bli bedre snart! Har gjort det jeg har energi til og alt annet får bare vente, det er for en kort periode og ingen krise tenker jeg for meg selv! Jeg er min egen motivator om dagen da mannen har hatt manneinfluensa og humør deretter.. 🙈 Men dette går bra!

Isen begynner å tine og bare gangveier dukker frem, sammen med hundebæsj og søppel (!). Tenker jeg hiver meg med på søppelrydding i år også sammen med den lokale ryddegruppa, da får man seg en god luftetur sammen med mye bøy og tøy! Godt for både meg og miljøet 💪

Veiedag på Søndag må jeg si jeg er spent på da jeg er invitert på en feiring på fredag og dette blir første gangen jeg drar på noe sånt mens jeg teller kalorier. Prøver å legge en slagplan så jeg kommer best mulig ut av det uten å være hun som sitter i et hjørne og gnager på selleri. 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom Coronaen i hus her også. Begynte å føle meg dårligere på torsdagskvelden og positiv test kort tid etter. Så da tar jeg livet med ro de kommende dagene i håp om at det går raskt over. Hørt om mange som sliter med pusten og at de er slitne i flere uker i ettertid fordi de har anstrengt seg for tidlig. Da har jeg heller fokus på maten, få i meg nok væske og søvn! Alt til sin tid! 

Håper ikke jeg mister smakssansen for jeg har kjøpt en haug med granatepler jeg gleder meg til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så kjedelig med sykdom! Håper du får et lett forløp og er raskt tilbake på beina 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag!

Formen har vært så som så. Hodepinen og den generelle verkingen har avtatt, men jeg har ekstremt vondt i halsen til det punkt hvor det er vanskelig å svelge mitt eget spytt. Dro en tur på legevakten og fikk Paragin Forte så håper det kan ta unna det verste slik at jeg kan konsentrere meg om å få i meg nok væske. 

Jeg har holdt meg innenfor kalorimålet, men har valgt å spise enkel middag  de dagene hvor formen har vært som verst. 

Vekta i dag viste 92,9 kg, som vil si 1,7 kg ned fra forrige uke! 🥳 Veldig fornøyd med det til tross for lite aktivitet halve uken! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag! 

En hel uke siden forrige post, og for en uke det har vært! Den vonde halsen viste seg å være halsbetennelse, da virusinfeksjonen raskt satte seg i halsen. Siden det var virus og ikke bakterier var det ikke noe man kunne få for det og man måtte bare ta tiden til hjelp. Den verste smerten ga seg rundt Torsdag og jeg klarte å spise normalt etter det. Det har derfor bare vært fokus på å få i meg mat og drikke, og ikke akkurat på hva det ble denne uken her, pluss så godt som ingen aktivitet. 

Energinivået har vært helt på bunn og det er så deilig å kjenne at det begynner å bedre seg! 

Vekta viste 92,4. En nedgang på 0,5 kg! Jeg ble så glad for at det var nedgang denne "drittuka", da har det hjulpet det lille jeg har gjort! 

Jeg har satt meg et litt hårete mål om å klare å komme meg under 90 innen bursdagen min 10 April, det er 3 uker til! 💪

Gleder meg til vi får startet opp igjen treningen som har blitt satt på vent nå i over to uker, og til å komme inn i den gode spisevanen igjen. Jeg skal også fokusere på å gå mer fremover, lavterskel tur rett og slett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...