Gå til innhold

Hvor mye gjeld har dere?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå er jo ikke alle like. Men jeg oppfatter det jeg med flere beskriver som ganske normalt.

Og det er i Oslo. Hadde aldri hatt så mye verdier i bolig om vi ikke hadde kommet oss inn her på 2000 tallet. 

Anonymkode: 2f1b3...ac6

Ja både min søster og jeg kjøpte oss bolig til 6 mill. Hun på Oslo vest og jeg ca 30 min utenfor. Hennes bolig er nå verdt 10 mill mens min fremdeles er verdt 6 mill 😑

Anonymkode: 2c860...b1d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er i 40 årene. Har ca 5 mill i lån, eier rekkehus og hytte. Har ikke billån eller studielån. 

Anonymkode: 463fd...2a6

Skrevet

huset er verdt 6 mill kanskje, vi har 2,6 i lån

hr 200 000 i studielån 

er 37 

Tror vi er temmelig normale for vår alder

Skrevet

Vi ble ferdig med å studere for 4 år siden, er 30 år. Har samlet

900 000 kr i studielån

3 700 000 i boliglån

450 000 kr i billån

1 100 000 i EK (300 000 sparing, resten prisvekst på bolig).

Tror vi er ganske gjennomsnittlige. Vennene våre eier dyrere boliger, men har ikke veldig mye mer i EK. Med unntak av de som fikk hjelp av foreldre da de begynte å studere, de har millioner mer enn oss som måtte klare oss selv.

Anonymkode: a01a2...fe3

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Skatt er trukket fra. Det ble jo spurt om realisasjon av verdier. Ikke hva man har brutto? 

Har innhentet oppdatert takst og verdivurdering på eiendom jevnlig. Mtp forsikringer. 

Anonymkode: 2f1b3...ac6

Nå har du ikke trengt takst på bolig for forsikringen sin del og taksten på boligen har absolutt null verdi for et forsikringsselskap så at du har tatt takst pga forsikring høres svært usannsynlig ut.

Anonymkode: ad228...1e8

• Liker 1
Skrevet

Vi er to på 40år. Har tilsammen 2.1m i gjeld og 350k på fond. Hadde vi solgt alt hadde vi neppe hatt mer enn 1.4m i EK.

Anonymkode: 0cf81...418

Skrevet

Har 1,6 mill i boliglån, bolig i Oslo til ca 9 mill. Ingen andre lån.

Men jeg er ekstremt konservativ mht. hvor mye gjeld jeg vil ha. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nå har du ikke trengt takst på bolig for forsikringen sin del og taksten på boligen har absolutt null verdi for et forsikringsselskap så at du har tatt takst pga forsikring høres svært usannsynlig ut.

Anonymkode: ad228...1e8

Nei, men man ønsker jo gjerne å vite verdien for egen del, slik at man vet hvor mye man ønsker å forsikre huset for. 

Anonymkode: 8f814...f7e

• Liker 1
Skrevet

48 og 52. Inntekt ca 1,5 m tilsammen. Huset er nedbetalt, vi har kjøpt leilighet men det er en pendlerleilighet mannen bruker, dvs ingen leieinntekter. Har 2,2 m i lån på den, verdi er 4. Ingen studielån eller billån eller forbruksgjeld.

Har 200.000 i fond, 2 veteranbiler pluss 2 bruksbiler. Ikke hytte, ikke båt.

Den som skriver lengre oppe at rask nedbetaling av huslån er dårlig butikk glemmer at for noen er trygghet viktig. Fond og aksjer gir høyere avkastning på sikt men man kan være skikkelig uheldig. Stiger renta mye kan noen få betalingsproblemer med mye lån og det er gjerne da fond og aksjer ikke er på topp.

Anonymkode: f69f5...597

• Liker 1
Skrevet

Har 450 000 i gjeld på leilighet (solgt i morgen verdi ca 2 mill). Alene m barn. 40 år. 

Anonymkode: 234e8...10d

Skrevet
Jokernord skrev (2 timer siden):

Jeg har drøyt 10 millioner i gjeld på private eiendommer. Verdien av eiendommene er langt høyere.  På firmaet har jeg enda mer gjeld..

Ser det er flere i tråden som har betalt ned all gjeld. Det er ikke en spesielt god ide i dagens rente/inflasjons-klima!! Tvert imot burde man bruke gjeld til å investere for videre formue økning. Betale ned lån fortere enn nødvendig er dårlig butikk.

Kan du forklare dette inngående for meg. Med eksempler. Hvis du gidder. Som nevnt ovenfor han jeg 450 000 i gjeld på leiligheten verdt ca 2 mill. Ellers ca 200 000 i investeringer. Bør jeg slutte å betale ned gjelden? 

• Liker 1
Skrevet

To voksne i midten av 40-årene, tre barn.

3 mill i lån, hus verdt 12 mill. Ca 500 000 i fond/sparing.

Anonymkode: 446fb...9f2

Skrevet

855k kr i lån.

Anonymkode: 1c391...18b

Skrevet

ca 80 000,- i studielån. Har ikke sertifikat og leier leiligheten jeg bor i.

Anonymkode: 13976...fb7

Skrevet

98000 i kredittlån desverre... 

Anonymkode: 18d27...c84

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du forklare dette inngående for meg. Med eksempler. Hvis du gidder. Som nevnt ovenfor han jeg 450 000 i gjeld på leiligheten verdt ca 2 mill. Ellers ca 200 000 i investeringer. Bør jeg slutte å betale ned gjelden? 

I ditt tilfelle ville jeg ha sluttet å betale avdrag nå som renten er så pass lav som den er. Jeg hadde kun betalt rente. Lånet er så lite at det er ingen hensikt å betale mer på lånet.

Istedenfor å betale avdrag hadde jeg brukt pengene til månedlig sparing  hovedsaklig i et globalt indeks fond og solide aksjer som betaler utbytte. Utbyttene hadde jeg reinvestert i mer indeksfond og utbytteaksjer. Så hadde jeg tatt tiden til hjelp. Tenk 10 år frem.

Det vil komme gode år og dårlige år på børs. Det viktigste er at du er konsekvent, ikke selg når det går dårlig og ikke bli fristet til å kjøpe mer når det går bra. Fast investering over tid slår sjeldent feil. (Google DCA for mer info om hvorfor det er smart å sette inn et fast beløp uansett hva som skjer i markedet) 

Med inflasjonen og den lave renten som er nå, så er det svært gunstig å låne penger for å investere. Inflasjonen gjør sitt for at lånet taper seg i verdi over tid. 

Du sier ikke noe om intekten din, men om du har en høy inntekt så kan det være en ide å komme seg inn på utleiemarkedet. 

Du kan som hovedregel låne 5x din inntekt. Her vil banken som regel også ta hensyn til inntekten leieobjektet vil gi.  Så om du tjener 500k og får inn 100k på en utleieleilighet så kan du låne 3.000.000 minus de 450.000 du allerede har i lån. Du har så pass mye egenkapital i din nåværende eiendom at du kan ta sikkerhet i den. Så du trenger ikke sette av penger til EK.

Finner du en utleieleilighet hvor leieintekten dekker alt av kostnader så vil du i praksis ha en ekstra leilighet som du ikke betaler en krone for, men hvor lånet minker for hver måned og forhåpentligvis verdien øker over tid samtidig som husleien øker over tid... så kan du la ballen rulle.

Men når det er sagt så er det langt mer arbeid med utleieeiendom enn det er å investere i indeksfond og aksjer. Begge må også ses på som en langsiktig investering. Uansett så er du i en gunstig økonomisk situasjon, hvor du har mange muligheter om du vil.

Endret av Jokernord
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Pr i dag har jeg 40.000kr i gjeld på et kredittkort, men det betales ned raskere enn hva som er nødvendig så det er nedbetalt snart. 
Huset er nedbetalt, samme med bilen vi har

Anonymkode: aaa03...867

Skrevet

Er alene med barn. Har boliglån på 1,2 mill og ca 10 000 på et kredittkort:)

Skrevet

217000 i studielån, spurte om feriepenger og betalte ut de 15000 jeg hadde i kreditt/lån,deilig! 

Anonymkode: 1785f...d61

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Pr i dag har jeg 40.000kr i gjeld på et kredittkort, men det betales ned raskere enn hva som er nødvendig så det er nedbetalt snart. 
Huset er nedbetalt, samme med bilen vi har

Anonymkode: aaa03...867

Om du har nedbetalt huset så burde du skaffe deg et rammelån på huset istedenfor å bruke kredittkort. Langt billigere enn kredittlån..😉

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...