Gå til innhold

Hvor mye gjeld har dere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lån på ca 5.5 mill. Småbruk pluss leilighet i byen som til sammen har estimert verdi på 9 mill. Har båt og  campingvogn i tillegg. 

Vi er i slutten av 30 årene.

Har samlet inntekt på ca 1.7mill. Har stående noen hundretusener i fond og sparekontoer, men ikke veldig mye. Har 3 barn og ønsker og leve godt nå mens barna er små. Betaler ekstra mye ned på lånet for å kunne investere/hjelpe barna når de blir eldre..

Anonymkode: 458d3...ca1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jokernord skrev (11 minutter siden):

Om du har nedbetalt huset så burde du skaffe deg et rammelån på huset istedenfor å bruke kredittkort. Langt billigere enn kredittlån..😉

Nå betales kredittkortet så fort ned at det gjør meg ikke så mye. Joda, kunne spart noen kroner på å tatt opp lån og betalt ned hele kredittkortet med en gang, men de ekstra kronene plager meg ikke så mye. 

Anonymkode: aaa03...867

Gjest Blinkie
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Inspirert av en tråd hvor noen mener at 4 millioner ikke er mye penger. 

Min mann og jeg er i starten av 40-årene. Dersom vi hadde solgt alle våre verdier, dvs hus og biler, så hadde vi stått igjen med egenkapital på ca 2,2 millioner. Er ikke dette veldig lite mtp vår alder? Vi kommer til å bli gjeldsfrie når vi er i starten av 60-årene; har 4.5 mill i gjeld nå og jeg syns det er så mye da boligen vår ikke er verdt mer enn 6,4 mill 😕

Anonymkode: 2c860...b1d

Ingenting:

Endret av Blinkie
Skrevet

Kjøpt bolig alene nå, lån på 2,45mill, 230k i billån og 225k i studielån. Så, 3 mill alene 🙈

Skrevet

0,- i gjeld, 800’ på sparekonto. Men det går over. Har investering på gang.

Anonymkode: bac79...5b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ta det helt med ro Ts, de fleste har et litt forvrengt inntrykk av hva andre tjener og hva som er "normalt" å ha. :)

Stol for all del ikke på hva KG sier for her tilhører jo "alle" den øvrige middelklasse. Har du tålmodigheten til å grave litt i SSBs rapporter vil du få et helt annet inntrykk. 

Anonymkode: 9a557...eb4

Har reagert på det selv. Nesten ingen som tjener under 600 000 her, og har 1 mill i fond her og der.

Anonymkode: 6a2bd...fa5

• Liker 1
Skrevet

Har 190 000 i lån hos lånekassen:) men har uføresøknad inne,og dersom den blir godkjent så slettes gjelden. Så om 4 mnd har jeg muligens 0 i gjeld. Er 27 år

Anonymkode: 2d4b0...d10

• Hjerte 1
Skrevet
Jokernord skrev (10 timer siden):

Ser det er flere i tråden som har betalt ned all gjeld. Det er ikke en spesielt god ide i dagens rente/inflasjons-klima!! Tvert imot burde man bruke gjeld til å investere for videre formue økning. Betale ned lån fortere enn nødvendig er dårlig butikk.

👏👏👏

Overrasket over hvor mange her som er strålende fornøyde med å være gjeldfrie. Jeg er ikke redd gjeld, men ser tvert imot på det som en mulighet til å skaffe meg flest mulig eiendommer som betaler seg ned med relativt liten innsats.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

1,1 million hver i boliglån. Jeg har igjen 70.000 på studielånet. Orker rett å slett ikke å bekymre meg for økonomien, strmpriser, og renteoppgang. Foretrekker å kjøpe akkurat den maten vi ønsker, og unne oss en ferie når vi vil. Helt normal inntekt på begge. Men må innrømme at jeg av og til drømmer om større bolig med hage. Men føler at 90m2 holder for oss to akkurat nå.

Tok ut alt av fond i høst før nedgangen startet, da alt tyder på børskrakk. 

Anonymkode: 1fb11...a8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvilken type gjeld har du da? 

Anonymkode: 8f814...f7e

Statens Lånekasse (ikke gått til inkasso)
Forbrukslån og ubetalte regninger 

Solgte hus i 2018 og fjernet 2,5 million i gjeld. Var høyskolestudent fra 2018 til 2020. Resterende gjeld klarte jeg fint å betjene frem til jeg mistet jobben i 2021. Med lav arbeidsledighetstrygd er det ingen midler til å betale gjeld. NAV erkjenner også det, men har ingenting å tilby. 

Anonymkode: ae63d...748

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har reagert på det selv. Nesten ingen som tjener under 600 000 her, og har 1 mill i fond her og der.

Anonymkode: 6a2bd...fa5

To forhold;

Tråden er rettet på oss i 40-årene. Jeg har vel nærmest doblet lønnen de siste 10 årene. 

Det er vi som har interesse for økonomi og sparing som svarer i dette underforumet. 20 år gamle (student) meg hadde bare scrollet raskt videre. Det samme gjelder sikkert de på 40 som ikke har hatt samme fokus på økonomi som flere av oss som svarer her. 

Anonymkode: 2f1b3...ac6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, men man ønsker jo gjerne å vite verdien for egen del, slik at man vet hvor mye man ønsker å forsikre huset for. 

Anonymkode: 8f814...f7e

Nei, du forsikrer ikke huset med forsikringssum og oppgir ikke dette til selskapet, så hvor du har det ifra aner jeg ikke. Før i tiden var det mer vanlig å kunne forsikre husene med førsterisiko i stedet for fullverdiforsikring, men du fikk uansett ikke forsikre det for mer enn fullverdigrunnlaget som forsikringsselskapet regner ut (altså hva det vil koste å bygge det opp igjen og ikke taksten på huset). Det var først og fremst aktuelt for de som ikke var interessert i å bygge like stort igjen om noe skulle skje og ikke ønsket å betale for full forsikring (feks om du bor i et hus på 400 kvm og kun ønsket å bygge opp 150 kvm om noe skulle skje). Dette er ikke mulig nå lengre når det kommer til enebolig.

Hva som er taksten på boligen er likegyldig fordi takst alltid vil påvirkes av beliggenhet. Om huset ditt ligger i Holmenkollåsen eller i indre innlandet er for forsikringsselskapet så og si likegyldig selv om det samme huset vil være verdt 20 mill mer eller mindre avhengig av hvor det ligger. Om det brenner ned så skal de bygge det opp igjen, og plank er plank. (Forklart enkelt, forsikring vil alltid variere ut i fra lokasjon men det er ikke fordi du har fin utsikt eller fordi folk er villig til å betale mye for huset på markedet).

Har jobbet med forsikring i 7 år, så det du sier gir rett og slett ikke mening.

Anonymkode: ad228...1e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, du forsikrer ikke huset med forsikringssum og oppgir ikke dette til selskapet, så hvor du har det ifra aner jeg ikke. Før i tiden var det mer vanlig å kunne forsikre husene med førsterisiko i stedet for fullverdiforsikring, men du fikk uansett ikke forsikre det for mer enn fullverdigrunnlaget som forsikringsselskapet regner ut (altså hva det vil koste å bygge det opp igjen og ikke taksten på huset). Det var først og fremst aktuelt for de som ikke var interessert i å bygge like stort igjen om noe skulle skje og ikke ønsket å betale for full forsikring (feks om du bor i et hus på 400 kvm og kun ønsket å bygge opp 150 kvm om noe skulle skje). Dette er ikke mulig nå lengre når det kommer til enebolig.

Hva som er taksten på boligen er likegyldig fordi takst alltid vil påvirkes av beliggenhet. Om huset ditt ligger i Holmenkollåsen eller i indre innlandet er for forsikringsselskapet så og si likegyldig selv om det samme huset vil være verdt 20 mill mer eller mindre avhengig av hvor det ligger. Om det brenner ned så skal de bygge det opp igjen, og plank er plank. (Forklart enkelt, forsikring vil alltid variere ut i fra lokasjon men det er ikke fordi du har fin utsikt eller fordi folk er villig til å betale mye for huset på markedet).

Har jobbet med forsikring i 7 år, så det du sier gir rett og slett ikke mening.

Du diskuterer med ulike personer. Meg du stilte spørsmålet først. Og ja, vi har hentet inn takst i to omganger, blant annet basert på en dialog med forsikringsselskapet. Jeg bryr meg egentlig ikke om hvor mange år du har jobbet med hva, for du har tydeligvis ikke fått med deg at det kan være særskilte forhold i enkeltsaker som skiller seg fra hva du har vært borte i. Jeg nevnte dette ene og alene som en kommentar til at mange ikke vet hva huset er verdt, som begrunnelse for hvorfor akkurat jeg vet det. 

• Liker 2
Skrevet

Vi har til sammen 4 millioner i gjeld (bolig - og studiegjeld). Er 36 og 38. Aner ikke om det er normalt eller ikke, men det får nå bare være sånn, vi har 3 barn og helt ordinære jobber. Bor i et hus som er verdt cirka 6 millioner. Eier i tillegg 2 helt ordinære familiebiler, men ikke noen hytte e.l. 

Anonymkode: 1653d...e46

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du diskuterer med ulike personer. Meg du stilte spørsmålet først. Og ja, vi har hentet inn takst i to omganger, blant annet basert på en dialog med forsikringsselskapet. Jeg bryr meg egentlig ikke om hvor mange år du har jobbet med hva, for du har tydeligvis ikke fått med deg at det kan være særskilte forhold i enkeltsaker som skiller seg fra hva du har vært borte i. Jeg nevnte dette ene og alene som en kommentar til at mange ikke vet hva huset er verdt, som begrunnelse for hvorfor akkurat jeg vet det. 

Enig og det er mange måter å finne ut hvor mye et hus er verdt.

Man kan f.eks sammenligne huset sitt med hvor mye andre hus i samme standard eller dårligere har gått for. Hvor attraktivt område er osv..

Her jeg bor, banker meglere stadig på dørene og spør om vi er interessert i å selge. Per nå er det selges det et hus med prisklasse 15-20mill som er ett oppussingsobjekt. Lik størrelse, mindre tomt. Da er det naturlig å tro at eget hus vil ligge på samme prisnivå. 

Anonymkode: e9778...d45

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er uansett irrelevant, hva huset er verdt på markedet har ingenting med verdien forsikringsselskapet setter. Hvis du har hatt en takstmann for å vurdere ekstraordinær standard så er det i forhold til byggekostnader og ikke markedsverdi. Du må gjerne tro noe annet hvis du ønsker det, men beliggenhet på huset er ikke relevant annet enn for skadestatistikk og tilgjengelighet når det kommer til gjenoppbygging. Det er derimot relevant for markedsverdien.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har 190 000 i lån hos lånekassen:) men har uføresøknad inne,og dersom den blir godkjent så slettes gjelden. Så om 4 mnd har jeg muligens 0 i gjeld. Er 27 år

Anonymkode: 2d4b0...d10

Det kommer an på hva du evt får i uføretrygden hvor mye som slettes på studielånet. Der er inntektsgrenser. Men om du får minstepensjon, slettes alt. 

Grensene finner du her: https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ufor/

Anonymkode: 03215...8eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Oppfattet tråden som rettet til "oss i 40-årene". Det er jo en alder der boligen bør være godt nedbetalt, 

Jeg kjenner mange som kjøpte bolig sent. Det er i overkant urealistisk å tenke at boligen bør være nedbetalt når man er i 40årene. Mannen min og meg kjøpte vår første bolig da vi var 33 og 35år. Jeg vil være gjeldfri når jeg er 50. Mange rundt meg vil ikke være gjeldsfrie før de går av med pensjon. 

Vi har lavt forbruk og jeg sparer til pensjon. Så har ingen bekymringer rundt pensjonstiden. Flytter vel til utlandet og lever fett der.

Anonymkode: bcdee...e78

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er uansett irrelevant, hva huset er verdt på markedet har ingenting med verdien forsikringsselskapet setter. Hvis du har hatt en takstmann for å vurdere ekstraordinær standard så er det i forhold til byggekostnader og ikke markedsverdi. Du må gjerne tro noe annet hvis du ønsker det, men beliggenhet på huset er ikke relevant annet enn for skadestatistikk og tilgjengelighet når det kommer til gjenoppbygging. Det er derimot relevant for markedsverdien.

Du leser veldig mye ut av mine en-to setninger om dette 😂 

Jeg vet hva huset mitt ville vært priset til om det skulle på markedet i dag, det var mitt eneste poeng. Beklager så mye at jeg nevnte ordet "forsikring", i og med at det trigger deg såpass :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...