Gå til innhold

71 grader Team


Trotwood

Anbefalte innlegg

1 hour ago, loveli said:

Hva sa han?  Jeg gikk glipp av det tydeligvis. 🙂

Dette er i episoden som ligger ute på Discovery+, det har ikke gått på TV ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest loveli
Illuminatum skrev (4 timer siden):

Men hvorfor sitter Elisa på fasiten med hva som er "målet".

Hva tenker du om motsatt at Thomas sa til Elise etter at hun hadde holdt munn en halv time:
"nå var du flink som klarte å holde kjeft i 30 minutter"?

Hvis det ble sagt i samme muntre og glade tonefall som det Elise brukte overfor Thomas så tror jeg hun hadde ledd av det. Dette er jo tydkeigvis humoren hennes. 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  tror vel det må ha vært noe hos Thomas som  har bygget seg opp over tid - ikke bare den kommentaren han snappet  på.   Så tror jeg vel også at hvis Thomas hadde bedt om unnskyldning etterpå - som han burde ha gjort av seg selv uoppfordret så hadde det hele roet seg. 

Nå høres det jo ut  som om Thomas er ikke-fungerende sosialt - han var på landslag  og snakket med pressen nokså hyppig - han kunne vel være litt snau/sær o.l. i svarende sine der men han var helt ok. Han har ledet et skilag som jo gjøre at han må fungere med masse folk - han har jo også vært med i andre realityserier hvor han har fungert helt ok og har blitt godt likt for sitt rolige og lune vesen. 

Hvis det er sånn at de er uvenner den dag i dag så synes jeg det høres litt rart ut og litt uventet at da Thomas skal takle det så dårlig. Men mulig tonen mellom de ble så vanskelig da Elisa ble veldig såret/irritert++ og også kanskje gikk litt i vranglås etterpå

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en introvert person selv så tror jeg at jeg ser Thomas sin side av saken bedre. Under parterapien oppfattet jeg Elisas frustrasjon over at Thomas ikke var så entusiastisk, og han responderte med at det har han fått høre i 50 år, men han vet hvordan han er.

Introverte tilpasser seg nok ekstroverte langt mer enn motsatt, men det er vanskelig for en ekstrovert å forstå. Elisa trenger at Thomas er mer entusiastisk, for hvis ikke deler de ikke den samme opplevelsen (er mitt inntrykk). Mens for Thomas blir det helt unaturlig, og det koster han mye krefter å late som for Elisas skyld. Han har en fin tur og koser seg nok med naturen, men han uttrykker det ikke så voldsomt som Elisa gjør.

Tror det i bunn og grunn handler om å ikke forstå den andres behov. Men min erfaring som introvert er at det er vi som må strekke oss mot de ekstroverte. Jeg er jo med folk dagen lang på jobb, og det forventes jo at man er med på kaffe kl 14, etc. Man blir sett på som sær hvis man blitt sittende ved pulten sin da. Og for all del - jeg er med og vil bidra til det sosiale. Men de ekstroverte skjønner nok ikke hvor mye energi jeg bruker på det. 

Når alt det er sagt så syns jeg Thomas var ufin mot Elisa, men det var nok et beger som rant veldig over, og hun trakk seg ikke tilbake. Da syns jeg Elisa bærer mest av ansvaret her, hun må lese mennesker rundt seg og ikke bare tenke at det er en fasit på hvordan man er.

  • Liker 18
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shalott
punkyB skrev (2 timer siden):

Jeg  tror vel det må ha vært noe hos Thomas som  har bygget seg opp over tid - ikke bare den kommentaren han snappet  på.   Så tror jeg vel også at hvis Thomas hadde bedt om unnskyldning etterpå - som han burde ha gjort av seg selv uoppfordret så hadde det hele roet seg. 

Nå høres det jo ut  som om Thomas er ikke-fungerende sosialt - han var på landslag  og snakket med pressen nokså hyppig - han kunne vel være litt snau/sær o.l. i svarende sine der men han var helt ok. Han har ledet et skilag som jo gjøre at han må fungere med masse folk - han har jo også vært med i andre realityserier hvor han har fungert helt ok og har blitt godt likt for sitt rolige og lune vesen. 

Hvis det er sånn at de er uvenner den dag i dag så synes jeg det høres litt rart ut og litt uventet at da Thomas skal takle det så dårlig. Men mulig tonen mellom de ble så vanskelig da Elisa ble veldig såret/irritert++ og også kanskje gikk litt i vranglås etterpå

Jeg har ikke sett episoden, men føler av og til at dette med Thomas Alsgaard som introvert har blitt blåst så til de grader ut av proporsjoner.  Et snev av sosial angst (?) har på et vis i folks øyne vokst til en slags sosial funksjonshemming så alvorlig at man blir overrasket hver gang personen klarer å fungere normalt og følge de sosiale spillereglene.  Er virkelig det å være introvert så rart, fremmed og eksotisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mister mye av respekten for Elisa når hu flyr bort til Adam å grine å sier at "Thomas psyker meg ut". Det må to til for en krangel, thomas sier han ser hva han gjorde feil og sier rett ut at han burde reagert anderledes og at han sliter mye med slike situasjoner, i mens hun ikke er i nerheten av å se at hun å har skyld i dette men går å prøve få alle andre på lag med seg i mot Thomas.

Mens Thomas sier til Adam " jeg er lei meg fordi det ble slik, fordi jeg er slik og at vi har det slik nå, jeg forstår ikke mennesker, det er alltid min skyld og jeg har dårlig samvitighet"

Elisa til Adam " Han psyker meg ut, han svarer meg ikke osv

Endret av gotthard
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, gotthard said:

Mister mye av respekten for Elisa når hu flyr bort til Adam å grine å sier at "Thomas psyker meg ut". Det må to til for en krangel, thomas sier han ser hva han gjorde feil og sier rett ut at han burde reagert anderledes og at han sliter mye med slike situasjoner, i mens hun ikke er i nerheten av å se at hun å har skyld i dette men går å prøve få alle andre på lag med seg i mot Thomas.

Hvis Thomas hadde innrømmet til Elisa, og ikke alle andre/kamera, at han burde reagert annerledes og at det ble litt mye i første omgang hadde jo ikke det vært noe problem. Det er jo det Adam også sier til Thomas.  Thomas sa mye som var hardt til Elisa den dagen ("Skjerp deg!" "Det driter jeg i" i skarp, uvennlig tone) og jeg tror det er mange som ikke ville tålt det så godt og blitt oppriktig lei seg når man i utgangspunktet kun var glad og positiv selv.  🤷

 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trotwood skrev (25 minutter siden):

Hvis Thomas hadde innrømmet til Elisa, og ikke alle andre/kamera, at han burde reagert annerledes og at det ble litt mye i første omgang hadde jo ikke det vært noe problem. Det er jo det Adam også sier til Thomas.  Thomas sa mye som var hardt til Elisa den dagen ("Skjerp deg!" "Det driter jeg i" i skarp, uvennlig tone) og jeg tror det er mange som ikke ville tålt det så godt og blitt oppriktig lei seg når man i utgangspunktet kun var glad og positiv selv.  🤷

 

Hvorfor i all verden er det han som skal rydde opp i dette? kan ikke hu gå til han å be om å få en prat i stede for å gå å grine til alle som gidder høre på? Som mange har nevnt her så ba han hu fler ganger lenge før episoden og når det skjedde om å godta at han er slik han er, det er ikke bare han som må forandre seg i så fall, hu er en oppgira fjolle som ikke klarer lese folk rundt seg selv når de forklarer hvordan de er, også tråkker hu over streken og får en reaksjon men i stede for å ta den til seg flyger hu rundt å klager å lager dårlig stemning i hele gruppa. Ja han kunne reagert anderledes noe han selv og ser og sier, ser ikke noe sted at hu tar selvkritikk for episoden.. men på mange her inne så virker det som det er hele greia THOMAS har driti seg ut ovenfor stakars rolig Elise som bare vil være snill i mot monsteret og aldri har gjort noe for å få vrede i mot seg. For å sittere et svar i posten her "

Hipparchia skrev (21 timer siden):

Jeg opplever at det er Thomas som har måtte ta hensyn til Elisa hele tiden og ikke motsatt. Elisa er overentusiastisk for hver minste ting og krever at fen innesluttete Thomas skal være like entusiastisk for hvis ikke så blir hun lei seg. Thomas må derfor gi henne en tommel opp for hun ikke skal bli lei seg. Dama er 40 år, det er grenser på hva man kan forlange.

Endret av gotthard
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som er introverte og litt stille finner som regel i seg ganske mye før det til slutt renner over. Her var det et typisk eksempel på en ekstrovert som forsøker å drite ut den litt sosialt klønete Alsgaard, foran kamera og foran personen han har en interaksjon med. Egentlig jævlig deilig å se Alsgaard reagere som han gjør og sette henne på plass. Like lite greit som om han skulle gått og overrøst henne med skryt for at hun har klart å holde kjeft i et par minutter. Verste er at hun ikke skjønner hvor jævlig nedlatende hun var der.  

  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange forsvarer Elisa, uten noen god grunn. Husk at dette er Tv, vi ser et redigert utdrag. Tenk så slitsom Elisa kan være 24/7 på tur, alle som kan mennesker ser at hun har store utfordringer som menneske. De har satt sammen 2 mennesker som er veldig forskjellig. Elisa går også i offerrollen sin når hun ikke fikk en unnskyldning for noe hun startet selv. Tenk på hva Thomas har hørt på hele veien, mye mer enn det lille vi har sett.

Det er ganske vanlig at man ønsker at mennesker skal være slik vi vil selv. Synes ikke Elisa fikk noen hardt kommentar når Thomas sier "skjerp deg". Såkalte "ekstroverte" mennesker har ofte dårlige sosiale evner dessverre. De hadde jo i tillegg parterapi, der belyste begge to hvordan de var. Thomas oppfattet henne nok som ekstremt nedlatende med kommentaren sin. Selv om hun kanskje mente det som en spøk.

Så her var det Elisa som dreit seg ut fullstendig, så inn i offerrollen etterpå.

  • Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvplanke skrev (13 timer siden):

Som en introvert person selv så tror jeg at jeg ser Thomas sin side av saken bedre. Under parterapien oppfattet jeg Elisas frustrasjon over at Thomas ikke var så entusiastisk, og han responderte med at det har han fått høre i 50 år, men han vet hvordan han er.

Introverte tilpasser seg nok ekstroverte langt mer enn motsatt, men det er vanskelig for en ekstrovert å forstå. Elisa trenger at Thomas er mer entusiastisk, for hvis ikke deler de ikke den samme opplevelsen (er mitt inntrykk). Mens for Thomas blir det helt unaturlig, og det koster han mye krefter å late som for Elisas skyld. Han har en fin tur og koser seg nok med naturen, men han uttrykker det ikke så voldsomt som Elisa gjør.

Tror det i bunn og grunn handler om å ikke forstå den andres behov. Men min erfaring som introvert er at det er vi som må strekke oss mot de ekstroverte. Jeg er jo med folk dagen lang på jobb, og det forventes jo at man er med på kaffe kl 14, etc. Man blir sett på som sær hvis man blitt sittende ved pulten sin da. Og for all del - jeg er med og vil bidra til det sosiale. Men de ekstroverte skjønner nok ikke hvor mye energi jeg bruker på det. 

Når alt det er sagt så syns jeg Thomas var ufin mot Elisa, men det var nok et beger som rant veldig over, og hun trakk seg ikke tilbake. Da syns jeg Elisa bærer mest av ansvaret her, hun må lese mennesker rundt seg og ikke bare tenke at det er en fasit på hvordan man er.

Et godt svar. 

I arbeidslivet frontes jo bare "utadvente/ekstroverte", den sosial kontrollen er også stor. En meningsløs kaffepause med tåkeprat som mange ikke har noen interesse av, lite sosialt utbytte.

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linebekk skrev (8 minutter siden):

Ser mange forsvarer Elisa, uten noen god grunn. Husk at dette er Tv, vi ser et redigert utdrag. Tenk så slitsom Elisa kan være 24/7 på tur, alle som kan mennesker ser at hun har store utfordringer som menneske. De har satt sammen 2 mennesker som er veldig forskjellig. Elisa går også i offerrollen sin når hun ikke fikk en unnskyldning for noe hun startet selv. Tenk på hva Thomas har hørt på hele veien, mye mer enn det lille vi har sett.

Det er ganske vanlig at man ønsker at mennesker skal være slik vi vil selv. Synes ikke Elisa fikk noen hardt kommentar når Thomas sier "skjerp deg". Såkalte "ekstroverte" mennesker har ofte dårlige sosiale evner dessverre. De hadde jo i tillegg parterapi, der belyste begge to hvordan de var. Thomas oppfattet henne nok som ekstremt nedlatende med kommentaren sin. Selv om hun kanskje mente det som en spøk.

Så her var det Elisa som dreit seg ut fullstendig, så inn i offerrollen etterpå.

Jeg skjønner godt at hun blir slitsom for ham men reagerer på oppførselen hans uansett. Står jo med furteleppe som et barnehagebarn når de skal pakke til turen-« jeg spiser ikke poteter engang» med sutrestemme og vil liksom ikke svare på hva han ønsker å pakke med fordi han synes det blir så tungt! Et par poteter og en tallerken liksom. 
Det er slitsomt med mennesker som er overdrevent entusiastiske, men ser at Thomas sine egenskaper blir hyllet fordi han er rolig og reflektert. 
Jeg ser at han i tillegg er langsur og høy på seg selv.

Mange trekker også frem at stakkars han som har fått høre i femti år at han må endre personlighet. Er det noen som tror Elisa har fått høre det noen ganger i noenogførti år? En jente og senere dame som «støyer» såpass vil jeg tro har fått kjeft for personligheten sin vel så mange ganger som den introverte og langsinte Alsgaard.

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

keops skrev (23 minutter siden):

Jeg skjønner godt at hun blir slitsom for ham men reagerer på oppførselen hans uansett. Står jo med furteleppe som et barnehagebarn når de skal pakke til turen-« jeg spiser ikke poteter engang» med sutrestemme og vil liksom ikke svare på hva han ønsker å pakke med fordi han synes det blir så tungt! Et par poteter og en tallerken liksom. 
Det er slitsomt med mennesker som er overdrevent entusiastiske, men ser at Thomas sine egenskaper blir hyllet fordi han er rolig og reflektert. 
Jeg ser at han i tillegg er langsur og høy på seg selv.

Mange trekker også frem at stakkars han som har fått høre i femti år at han må endre personlighet. Er det noen som tror Elisa har fått høre det noen ganger i noenogførti år? En jente og senere dame som «støyer» såpass vil jeg tro har fått kjeft for personligheten sin vel så mange ganger som den introverte og langsinte Alsgaard.

Mange synspunkter ja.

Ser fler elementer som er viktig å ta med her, de er på tur. En krevende tur med kamera rundt seg nesten heletiden, da vil ting bli vanskelig i lengden. Spesielt når man setter sammen 2 forskjellige mennesker; som knapt passer sammen. Det må man sette seg inn, selv om det er vanskelig.

For eksempel:
Når Elisa kommenterte hvor fliiink han var, fikk svar tilbake med "skjerp deg, ikke mobb". Så kunne hun jo sagt fra med en gang at dette mente hun ikke på alvor, men som en spøk. Synes ikke hun skal kreve å få en unnskyldning for dette.

Under parterapi så man også at hun ønsket at han var like henne....men det kunne hun jo ikke kreve, som hun sa selv.

Uansett, for min del koker det totale ned til en stresset og krevende situasjon. Der totalt forskjellige mennesker skal fungere sammen, da kan slike utbrudd skje. Men ser Elisa gå i en offerrolle for raskt, hun kan ikke kreve en unnskyldning.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (27 minutter siden):

Jeg skjønner godt at hun blir slitsom for ham men reagerer på oppførselen hans uansett. Står jo med furteleppe som et barnehagebarn når de skal pakke til turen-« jeg spiser ikke poteter engang» med sutrestemme og vil liksom ikke svare på hva han ønsker å pakke med fordi han synes det blir så tungt! Et par poteter og en tallerken liksom. 
Det er slitsomt med mennesker som er overdrevent entusiastiske, men ser at Thomas sine egenskaper blir hyllet fordi han er rolig og reflektert. 
Jeg ser at han i tillegg er langsur og høy på seg selv.

Mange trekker også frem at stakkars han som har fått høre i femti år at han må endre personlighet. Er det noen som tror Elisa har fått høre det noen ganger i noenogførti år? En jente og senere dame som «støyer» såpass vil jeg tro har fått kjeft for personligheten sin vel så mange ganger som den introverte og langsinte Alsgaard.

Og det er derfor jeg reagerer på alle de som mener Thomas er et monster, som jeg sier tidligere så må det to til for en krangel ( som oftest) og begge to kunne gjort ting anderledes her, men slik jeg ser det så har ikke Thomas prøvd å forandre Elisa, tvert i mot så har han prøvd å tilpasse seg henne med å smile falskt på komando osv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SPOILER!!!!!

 

 

 

Men, det ser ut som Zafari å Viktoria har fått et mye bedre forhold etter parterapi og at de har begynt å prate mer sammen ikke bare irretere seg, det er godt å se. Ble lit overasket over at Adaam følte det slik om Aalmås men ikke særlig overasket over at Aalmås er slik 😉 Å hu ene av de søstrene er så utrolig negativ å sur hele tia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gotthard skrev (23 minutter siden):

Og det er derfor jeg reagerer på alle de som mener Thomas er et monster, som jeg sier tidligere så må det to til for en krangel ( som oftest) og begge to kunne gjort ting anderledes her, men slik jeg ser det så har ikke Thomas prøvd å forandre Elisa, tvert i mot så har han prøvd å tilpasse seg henne med å smile falskt på komando osv.

Ja, jeg tenker at å smile på kommando kan man etterhvert la være å gjøre, bare si fra at dette gidder jeg ikke.

Det blir litt mer voldsomt med en voksen mann som blir så furten og ufin synes jeg. Synes ikke det ser ut som at han driver å tilpasser seg henne så veldig heller, som tidligere toppidrettsutøver vil jeg tro han er mest vant til å ta hensyn til seg selv. Er vel også mest vant til å bli strøket medhårs i alle situasjoner i langrennsnasjonen Norge.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linebekk skrev (29 minutter siden):

Mange synspunkter ja.

Ser fler elementer som er viktig å ta med her, de er på tur. En krevende tur med kamera rundt seg nesten heletiden, da vil ting bli vanskelig i lengden. Spesielt når man setter sammen 2 forskjellige mennesker; som knapt passer sammen. Det må man sette seg inn, selv om det er vanskelig.

For eksempel:
Når Elisa kommenterte hvor fliiink han var, fikk svar tilbake med "skjerp deg, ikke mobb". Så kunne hun jo sagt fra med en gang at dette mente hun ikke på alvor, men som en spøk. Synes ikke hun skal kreve å få en unnskyldning for dette.

Under parterapi så man også at hun ønsket at han var like henne....men det kunne hun jo ikke kreve, som hun sa selv.

Uansett, for min del koker det totale ned til en stresset og krevende situasjon. Der totalt forskjellige mennesker skal fungere sammen, da kan slike utbrudd skje. Men ser Elisa gå i en offerrolle for raskt, hun kan ikke kreve en unnskyldning.

Vi ser ulike ting😊jeg ville som sagt også blitt sliten av Elisa, men synes Thomas går inn i en offerrolle som strekker seg over dager. Hun kan ikke kreve unnskyldning men har vel lov å forvente at en mann som deltar frivillig på fottur oppfører seg noe mindre ufint.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Linebekk said:

Mange synspunkter ja.

Ser fler elementer som er viktig å ta med her, de er på tur. En krevende tur med kamera rundt seg nesten heletiden, da vil ting bli vanskelig i lengden. Spesielt når man setter sammen 2 forskjellige mennesker; som knapt passer sammen. Det må man sette seg inn, selv om det er vanskelig.

For eksempel:
Når Elisa kommenterte hvor fliiink han var, fikk svar tilbake med "skjerp deg, ikke mobb". Så kunne hun jo sagt fra med en gang at dette mente hun ikke på alvor, men som en spøk. Synes ikke hun skal kreve å få en unnskyldning for dette.

Under parterapi så man også at hun ønsket at han var like henne....men det kunne hun jo ikke kreve, som hun sa selv.

Uansett, for min del koker det totale ned til en stresset og krevende situasjon. Der totalt forskjellige mennesker skal fungere sammen, da kan slike utbrudd skje. Men ser Elisa gå i en offerrolle for raskt, hun kan ikke kreve en unnskyldning.

Men det var jo det hun gjorde. Umiddelbart begynte hun å si noe, men Thomas avbrøt, så sa hun "det var ment som kompliment". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...