Gå til innhold

Åpning av julepakker på julaften..


Lillie

Anbefalte innlegg

Hvordan pleier dere å gjøre det på julaften med tanke på åpning av julepakker? Pleier han/hun/de å få åpne opp pakker kun på kvelden, eller deler dere pakkeåpninga utover hele dagen?

I fjor fikk gutten vår så mange pakker at det ble slik at han ikke fikk tid til å se på de han hadde fått. Han bare kasta seg over pakke etter pakke, var jo mildt sagt en slitsom seanse.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ho ho :vinke:

Mamma Lillie da - det er jo det som er julaften jo :gave::gave::gave:

En ting jeg lurer på, hvordan kan barna begynne å pakke opp pakker FØR jeg har vært innom :klø:

Jeg kommer jo ikke før etter middag jeg *ho ho*

Og husk - idag er det akkurat 2 mnd til jeg stikker innom :nisseblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lar Vesla åpne en gave på morgenen, og passer på at dette er en gave som holder henne i ånde i løpet av dagen.

En ny bok, skøyter, formingsmateriell, en engasjerende leke.

Så kommer resten av pakkene på kvelden. Det blir ikke så mange blikkene på hver gave, men da har ho noe å ta seg til på 1. dag. Nemlig å finne ut hva ho egentlig fikk til jul ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barna våre får åpne 1 pakke hver om morningen på julaften. Det er da en leke e.l. som de kan holde på med hele dagen. Resten av pakkene åpnes etter middagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten brukte mine foreldre å gi oss en gave om morningen, dette var noe de visste vi kunne leke med hele dagen. Akebrett med ratt ett år, dukkehus et annet år.

For oss søstre var dette dagens første høydepunkt, og denne "tradisjonen" har jeg fortsatt med hjemme hos oss.

Ellers åpnes alle pakker etter middag og oppvask (litt ventetid må det være)

Hos oss er det en som deler ut pakkene en etter en, og vi venter med å åpne ny pakke slik vi får sett hva alle får. Dette tar litt tid, så ut på kvelden går det litt mer fortgang i det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss ligger det en pakke i fotenden av senga om morgenen.

Dette er en gave de kan leke med hele dagen.

En tradisjon mannen min hadde med seg som jeg synes er fin.

Klem fra la Guapa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd meg med én pakke på formiddagen og resten etter middag. Det funker dårlig, for lilleeple blir så engasjert i hver nye leke/klær/ting at vi aldri blir ferdig. Spesielt når han får leker, vil han gjerne leke med de med én gang, da kan de andre gavene vente. Klær må også prøves med én gang, men det tar jo ikke så lang tid. Hm, rar unge jeg har, når jeg ser det skrevet... :sjenert::ler:

Nå har lilleeple blitt 4,5, så kanskje det blir annerledes i år? :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn, men da jeg var barn fikk vi ingen gaver før nissen hadde vært der (og han kom etter middag, når vi hadde spist, det var vasket opp og vi hadde gått rundt juletreet til pappa fikk dette merkelige mageproblemet som gjorde at han satt på do hvert år når nissen var der...) Men, i min familie hadde vi ikke tid til å kjede oss på dagen på julaften, vi trengte ingen leke til å holde oss opptatt. Vi sto opp og så på tv, spiste frokost og så forlot vi huset (besøke esteforeldre og treffe alle adre slektninger som gjorde det samme, utveskle gaver og julekort) og kom ikke hjem før like før middagen. Da skiftet vi klær mens middagen ble klar, og spiste, hvorpå vi leste juleheftene (som ikke var lov å åpne før julaften) mens oppvasken ble tatt, før det var juletregang.

Vi åpnet gavene en og en. altså, nissen delte ut alle gavene (senere gjorde vi barna det, det gjør vi nå, ettersom vi ikke har små barn tilstede) og så åpnet en av oss en gave, alle fikk se hva det var og dte ble srkevet ned, så var det nesteman som åpnet en gave, og slik holdt vi på. Det tok (og tar fortsatt) selvsagt en evighet, men er det ikke det julaften er til da?

Så var det om og gjøre å huske hva vi fikk med hvem, for under det årlige julebesøket hos en tante og onkel 1. juledag har vi den dag i dag fortsatt den "spørrerunden" der alle må fortelle hva de har fått fra de enkelte i julegave (altså, en riktig hukommelsestest) Da vi varsmå begynte det vel med at vi bare lurte på hva de andre hadde fått, og desuten genialt i forhold til å takke for gavene da, ettersom vi altså på denne måten "pugga" hva vi hadde fått med de forskjellige)

Jeg kan ikke huske hvor tidelig vi begynte med dette, helt små barn har naturlignok ikke den hukommelsen.

Vi hadde en fetter og kusine som alltid fikk åpne en gave om morgenen. Det syntes vi alltid var litt rart, det var jo FEIL å få gaver da... I vår lille verden. (i vår lille verden kommer desuten julegeita natt til 1. juledag, noe jeg i voksen alder har oppdaget ikke stemmer med de flest andre) Men, vi hadde rett og slett ikke bruk for noen gave om morgenen julaften jeg. Jeg har forståelse for at de som skal være hjemme hele dagen ser det behovet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn fikk vi en pakke på formiddagen, sammen med julehefter og julestrømpe, men de andre ble liggende til etter middagen. Tror nok vi kommer til å videreføre denne tradisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten fikk jeg også åpne en pakke på morgenen.

Etter middag åpnet vi resten. Vi hadde ikke nisse, men jeg og søskenbarnet mitt sto for utdelingen. Annenhver gang satt vi oss med ryggen til treet og trakk en gave. Lappen ble lest opp og alle fulgte med når hver gave ble pakket opp.

Husker jeg stooorkoset meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ungene mine har aldri fått åpne pakker før kvelden julaften når alle andre åpner sine pakker.

Men de har pakkekalender og jeg gav dem alltid en litt større gave på julaften. Nå er de så gamle at det er ikke nødvendig lenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pakke om morgenen på julaften. I år blir det nok et marsvin.

Pakkene fra svigers og den siden av familien 1.juledag, da vi feirer engelsk jul med dem (svigerfar er engelsk). Resten av pakkene julaften etter middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi pleide å få en gave i julestrømpa. Noe som kunne holde oss i ånde, slik at foreldrene våre kunne få gjort ferdig siste forberedelsene til kvelden.

Når vi ble litt eldre pleide vi å få en liten gave hver og en felles gave. Denne fellesgaven var alltid et spill! Og det nye spillet ble spillt gjennom hele jula (og selvfølgelig senere også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn fikk vi heller ingen pakker før alle skulle pakkes opp på kvelden. Men vi hadde julestrømpe med masse snop og så alle tegnefilmene og Askepott på TV, vi savnet det aldri. Faktisk tror jeg også det bare er sunt å gå rundt og vente litt på ting, kjenne på spenningen. Ser ingen grunn til å gi mine barn noen gave på formiddagen.

Selve gaveoppakkingen foregikk, og foregår fremdeles, ved at en deler ut alle gavene og så pakker vi opp én etter én. Alle får se hva man får, vi takker pent osv. Noen år (når vi har blitt eldre), har vi skrevet små dikt på gavekortene slik at mottakeren kan gjette hva som er inni. Det strakk jo også ut spenningen litt, noen ganger nesten uutholdelig, men jeg tenker på det med glede og kommer absolutt til å gjøre det samme når vi får barn. Synes ikke noe om familier hvor alle nærmest sitter i hver sin krok og river opp gavene i hui og hast, det er da så lite koselig som jeg kan tenke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss kjøper mor inn en gave spesielt for åpning på formiddagen. Denne gaven er gjerne fra hundene eller nissen og er stort sett noe barna kan aktiviseres litt av.

På kvelden, etter middag, riskrem og at alt er ryddet inn på kjøkkenet (ingen står og vasker opp for hånd etter maten, men man setter jo igang oppvaskmaskinen), så settes kaffen og kakene på bordet (alltid kransekake blant annet), og så kommer nissen. Vi har alliert oss med naboer, så ingen forsvinner mistenkelig nå lenger, det var bare før det.

Nissen har som regel et par pakker til de yngste, og en til hver av de andre. Resten ligger under treet. Så er det jeg og mellomste søster som henter pakker og gir til hver enkelt. Alle pakker opp samtidig.

Kjenner mange som har gaveseanser som tar hele kvelden, først pakker den yngste opp osv., og alle ser på. Men jeg er glad vi ikke har det slik, særlig fordi vi blir 12 stk på julaften i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lilletroll

Vet vi av og til fikk en "ventepakke" og det får dattra vår også - mest fordi jeg ikke greier å vente :ler: Synes det er en koselig tradisjon, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss venter vi med gavene til etter middag. Far og barna legger gavene under treet mens jeg rydder etter middagen og koker kaffe. Så tar vi en og en gave til vi er omtrent ferdige, da kan det gå litt fortere, for da er det stort sett bare gaver fra venner /venninner av barna igjen. Etterpå er det kaffe, dessert og julekaker/julegodt, mens vi ringer rundt til slekt og takker for gaver og ønsker god jul.

Men vi har julestrømper med masse godt og julehefte i. Og det som ligger i julekalenderen på julaften er gjerne noe de kan holde på med utover dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Da jeg var liten, fikk vi en gave på morgenen. Og resten etter at middagen og oppvasken var ferdig. Da kom julenissen med gavene, og han la de under treet. Etter at han hadde gått, åpnet vi gavene. De første årene hadde vi ikke noe system i åpningen av presangene. Alle satt rundt juletreet og åpnet sine gaver. Men etterhvert begynte vi å trekke en person som skulle stå for gaveutdelingen. Da ble en og en gave åpnet mens alle fulgte spent med. Mye koseligere syns jeg, og sånn gjør vi det fortsatt. Julestrømper gis på 1.juledag, for på julaften er det så mye mat og kaker allerede, så en julestrømpe hadde bare drukna i all overfloden.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi starter dagen med en ekstra fin pakke i adventskalenderen.

Bortsett fra det gjelder regelen om ingen pakker før middagen er ferdig og bordet er ryddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...