Gå til innhold

Hvilket sted i Norge har du mest fordommer mot?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sirisiri10 skrev (16 timer siden):

Bergen 🙈 Har møtt på så mange selvgode, høyrøstede og frekke bergensere. Bare møtt noen få hyggelige. 

Det ironiske med dette utsagnet, er at det er AKKURAT sånn mange bergensere tenker om oslofolk🤓
Nei, jeg er ikke bergenser, men bor i Bergen. Ser på de som et eget folkeslag som er ekstremt stolt over hvor de kommer fra😅

Anonymkode: c7e4a...963

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvem er det som anbefaler at man skal snakke morsmål med sine barn?.

Anonymkode: e42c6...bda

Alle spesialister og eksperter som vet i hvert fall bittelitt om flerspråklighet og språkutvikling hos barn. Påstander om at man skal droppe sitt morsmål kan man høre kun fra mennesker med lav utdanning og rasistiske holdninger. 

Anonymkode: 95c12...8bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Alle spesialister og eksperter som vet i hvert fall bittelitt om flerspråklighet og språkutvikling hos barn. Påstander om at man skal droppe sitt morsmål kan man høre kun fra mennesker med lav utdanning og rasistiske holdninger. 

Anonymkode: 95c12...8bb

Hvem er disse "ekspertene" ? Kan sikkert finne språkforskere som sier det motsatte også

Anonymkode: 0ef81...deb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, Nordland, og Troms og Finnmark er omtrent alltid begge i topp 3 fylker med største andel uføretrygdede.

Oslo er fylket med lavest andel uføretrygdede hvert eneste år. Det er her vi jobber og står på, så resten av landet kan hente lønna si hos NAV, og få sponset vei til 10 milliarder kroner som kun brukes av de siste 3 gjennboende menneskene i bygda.

Anonymkode: 19a68...a25

Hahaha… det liker Oslo folk og tro. Alle jobbene i Oslo kan flyttes derfra. Nesten uten problemer. Verdiskapingen skjer rundt omkring i landet.

Mine fordommer gjelder vel mye «fiffen» på Frogner, Vindern og Holmenkollen samt utvalget enklaver i Bærum. Snobberi og au pairer i rikt monn.

Anonymkode: a5852...936

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem er disse "ekspertene" ? Kan sikkert finne språkforskere som sier det motsatte også

Anonymkode: 0ef81...deb

Javel, men gjør det da. 😄

Anonymkode: 95c12...8bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallooooo! Slutt å spore av med innvandring og språk!!!

Anonymkode: 0677d...f07

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sørlandet. Mandal og Vigeland området. Grufulle mennesker, grufull dialekt. Ondskapsfulle mennesker, ut av en annen verden. Ikke et eneste oppegående hyggelig menneske der. Folk der er fulle av dritt, baksnakking, stygge og onde hensikter forkledd som noe annet, så det ikke skal gjennomskues. De hater andre mennesker, og generelt ser de stygge, ustelte, feite og grufulle ut. Mitt hat til alle mennesker på Sørlandet kan ikke beskrives med ord, og jeg er ikke alene. 

Anonymkode: 9ef89...91d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ummi skrev (13 minutter siden):

Jeg er ikke den du siterer. Men jeg har også lest og hørt at det er anbefalt og snakke sitt eget morsmål med barnet sitt, dette Fordi alle mennesker normaltsett snakker sitt morsmål, og det er naturlig og  normalt og inkludere sine egene barn og la de kunne snakke familien sitt morsmål.  mor eller far sitt morsmål vil naturlighvis bli barnet sitt morsmål også. 

 

KhronoKhrono
 
54 språkvitere kommer med klsre råd om språkopplæring. Foto: Silje Katrine Robinson
 
54 språkvitere kommer med klsre råd om språkopplæring. Foto: Silje Katrine Robinson   silje katrine robinson

54 språkvitere: Det beste for barn er at foreldrene snakker det språket de selv kan best

Språk. Ingá Máijá Sara fikk råd fra helsestasjonen om å snakke norsk heller enn samisk med toåringen sin, fordi barnet gjorde det dårlig i en språktest. Et samlet fagmiljø reagerer og slår fast: Det beste for barn er at foreldrene snakker det språket de selv kan best.

54 språkvitereFra 15 ulike universiteter og høgskoler i Norge
Publisert Fredag 07.06.2019 - 14:43Oppdatert Mandag 10.06.2019 - 12:46
 

I mange saker er det slik at forskningen peker i flere retninger. Men når det gjelder barns språklæring, står fagmiljøet samlet: Foreldre bør oppfordres til å snakke morsmålet (eller morsmålene) med barna sine.

Og for ordens skyld: Samisk er etter opplæringslova likestilt med norsk som opplæringsspråk i skolen.

54 språkvitere

Lørdag i forrige uke publiserte NRK Sápmi en sak om Ingá Máijá Sara som fikk råd fra helsestasjonen om å snakke norsk heller enn samisk med toåringen sin, fordi barnet gjorde det dårlig på en språktest. Barnet er nå fem år. Saken om Ingá Máijá Sara framstår som særlig graverende i lys av Norges forpliktelser overfor samisk språk. Lignende råd blir også gitt til foreldre med andre morsmål, enten det er thai, latvisk, norsk tegnspråk eller somali.

På generelt grunnlag vil vi derfor trekke fram fire grunnleggende fakta som vi ønsker at helsepersonell skal kjenne til når de møter flerspråklige og minoritetsspråklige barn og foreldre.

1. Det er positivt for barns språkutvikling at foreldrene deres bruker det språket de selv kan best, når de snakker med barna sine.

Små barn lærer språk best i et miljø med trygge og gode omsorgspersoner som har et rikt og nyansert språk. Når foreldre bruker det språket de selv kan best når de snakker med egne barn, er det større sjanse for at disse vilkårene er oppfylt. Foreldre som snakker det språket de kan best, kan lettere hjelpe barna til å utvikle et godt begrepsapparat, og et godt begrepsapparat er en forutsetning for en god kognitiv og sosial utvikling.

Barn som har et godt fundament fra morsmålet sitt, har også bedre forutsetninger for å lære et nytt språk, for eksempel norsk. For utviklingen av en god tilknytning mellom foreldre og barn er det også en fordel om foreldre bruker det språket som de har størst emosjonell nærhet til, altså om de bruker «hjertespråket» sitt.

For den sosiale utviklingen til barn og for utviklingen av identitet og selvforståelse, er det også bra for barn å kunne snakke med egne besteforeldre og slekt. Det vil kunne styrke utviklingen av en trygg flerkulturell identitet, der barnet har en god forankring både i majoritets- og minoritetskulturen.

2. Tospråklighet fører ikke til forsinket språkutvikling.

 

Du kunne heller ha linket til artikkelen sånn at vi kan få med hele konteksten, nå handler den mest om språkutvikling me dette står også i den artikkelen.

"Det er positivt for barn å kunne skolespråket før de begynner på skolen.

Det er utfordrende for et barn å begynne på skolen uten å kunne det språket som blir brukt i klasserommet. Derfor er det viktig at barnet har kompetanse også i majoritetsspråket eller språket som skal brukes på skolen, før skolestart."

En annen ting er at barn lærer språk bedre når de omgås andre barn som f.eks. i barnehagen, da er det faktisk en forutsetning at innvandrerbarn er i barnehagen og helst i en barnehage der flertallet av barna og de ansatte snakker norsk.

Ummi skrev (11 minutter siden):

Det at du kaller andre barn for tapere basert på at de kommer fra minoritetsfamilier, er ganske drøyt syns jeg. Det sier mest om holdningene dine.

Barn av minoritetsfamilier er ikke tapere. Nå må du gi deg virkelig.  Det er en grunn til at det er blitt forsket på at barn skal snakke morsmålet sitt. 

De blir jo tapere både i skolen og i arbeidslivet når de henger så langt etter i utgangspunktet, det er ikke spesielt bra med CV som er skrevet på dårlig norsk eller å snakke kebabnorsk på jobbintervju.'

Innvandrerforeldre har faktisk et ansvar for å lære seg norsk selv og de må også være i stand til å hjelpe barna sine med norsk, man kan ikke la barna gå helt frem til skolestart uten æ lære norsk.

En annen ting er at det er utrolig æresløst og respektløst ovenfor det norske samfunnet, når man er blant de heldige som får bo i Norge så bør man legge ned en stor innsats i å integrere seg i samfunnet.  

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alle spesialister og eksperter som vet i hvert fall bittelitt om flerspråklighet og språkutvikling hos barn. Påstander om at man skal droppe sitt morsmål kan man høre kun fra mennesker med lav utdanning og rasistiske holdninger. 

Anonymkode: 95c12...8bb

Kan du nevne noen spesialister bortsett fra artikkelen som allerede er nevnt?.

Anonymkode: e42c6...bda

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fordommer mot noen, men verken kautokeino eller søgne er høyt på listen etter alle mobbesaken som omhandler barn. Det er iallefall to plasser jeg ikke kunne bosatt meg.

Anonymkode: 6ccb1...c2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Javel, men gjør det da. 😄

Anonymkode: 95c12...8bb

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6168212/

 

Konklusjonen her er at å lære 2 språk så tidlig som mulig er bra, men barnet må også få så mye muligheter det kan og lære begge språkene selv om foreldrene ikke føler at de mestrer det andre språket så godt. Jo tidligere man lærer et språk jo bedre er det. Så hvis et barn begynner i 1 klasse uten og kunne norsk er det en dårlig ting.

Anonymkode: 0ef81...deb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heydayotheinterweb skrev (14 timer siden):

Etter å ha bodd i alle landsdeler + 7 andre land på 2 kontintenter har jeg fordommer mot hele jævla Norge.

Et forbanna trasig, selvgodt, fjøsnisseland som egentlig ligger LYSÅR etter resten av verden på så sinnsykt mange områder selv om politkerne og media ljuger oppi ræva på dere at Norge er #1.
It's not!

Et balleløst, naivt, lettlurt nikkedukkefolk helt uten kultur!

 

Heydayotheinterweb skrev (12 timer siden):

LOL! 
Hele jævla Norge er bygd på tyranni!
Og Oslo er muggen amatørby full av junkies overalt. 
Ser ut some den er bygd i fylla.

Som forventet ingen begrunnelser til de som etterlyste det.

Er du en av de barnevernmotstanderne som har rømt fra landet, kanskje?

Anonymkode: 755c5...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

De blir jo tapere både i skolen og i arbeidslivet når de henger så langt etter i utgangspunktet, det er ikke spesielt bra med CV som er skrevet på dårlig norsk eller å snakke kebabnorsk på jobbintervju.'

Ja Fordi man lærer ikke norsk selvom man kommer fra en minoritetsfamilie ikke sant?🙈🤔 innlegget ditt er bare bygget på fordommer og fremmedfrykt. Selv finnes det mange leger og advokater og politi som kommer fra minoritetsfamilier, hadja tajik er politikker samme med abid raja og mange andre. så man kan absolutt være ressurssterk og ha null problemer med og skaffe seg jobb og få en god utdanning selvom man ikke har norsk som morsmål. 

Jeg håper ikke du har barn og om du har det så håper jeg ikke at du lærer barna dine holdninger om at barn fra minoritetsfamilier er "tapere" de som mobber og anerkjenner slikt vil jeg si er de største taperne og da spesiellt voksne mennesker som kaller barn for "tapere".🙈🤔 når det er sagt så er det forsket på at det beste for barn er og snakke samme språk som foreldrene sine I hjemmet. Men det betyr ikke at de ikke kan lære norsk på skole/bhg. Og der lærer man jo ikke bare norsk Heller men mye engelsk og.

Endret av Ummi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Toten? Hva i alledager, kan du utdype? 

Anonymkode: 5921f...a2d

De snakker rart der og så forbinder jeg det med Vazelina Bilopphøggers selv om de strengt tatt er fra Gjøvik.. Som sagt fordommer.

 

Anonymkode: c655b...fc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er derfor barn til innvandrere ofte blir tapere i det norske samfunn.

Anonymkode: d306f...eed

Jeg er faktisk enig med deg. Og jeg er innvandrer selv. Det er trist å være vitne til at barna har alle muligheter til å lykkes, men de mulighetene spoleres av egne foreldre. For å si det slik, det er ikke disse barna vi kommer til å se på prestisjestudier. Selv om mange av dem kunne ha vært der hvis foreldrene hadde tenkt litt lengre enn sin egen nesetipp.

Anonymkode: 090d0...e50

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ummi skrev (1 minutt siden):

Ja Fordi man lærer ikke norsk selvom man kommer fra en minoritetsfamilie ikke sant?🙈🤔 innlegget ditt er bare bygget på fordommer og fremmedfrykt. Selv finnes det mange leger og advokater og politi som kommer fra minoritetsfamilier, hadja tajik er politikker samme med abid raja og mange andre. så man kan absolutt være ressurssterk og ha null problemer med og skaffe seg jobb og få en god utdanning selvom man ikke har norsk som morsmål. 

Jeg håper ikke du har barn og om du har det så håper jeg ikke at du lærer barna dine holdninger om at barn fra minoritetsfamilier er "tapere" de som mobber og anerkjenner slikt vil jeg si er de største taperne of da spesiellt voksne mennesker.🙈🤔 når det er sagt så er det forsket på at det beste for barn er og snakke samme språk som foreldrene sine I hjemmet. Men det betyr ikke at de ikke kan lære norsk på skole/bhg. Og der lærer man jo ikke bare norsk Heller men mye engelsk og.

Hvis du leser det jeg skrev en gang til så kan du se at jeg aldri har skrevet at barn av innvandrere er tapere, men de blir tapere på skolen og i arbeidslivet fordi de ligger langt etter jevnaldrende barn når de begynner på skolen. Det er sånt som forplanter seg igjennom hele livet.

Det finnes absolutt innvandrere som har gjort det bra i det norske samfunnet, men det er heller unntaket enn regelen og det er godt mulig at disse hadde et mye bedre utgangspunkt med tanke på språk og integrering.

Innvandrerforeldre kan ikke la språkopplæringen bli ansvaret til skole og barnehage, både de og barna deres MÅ lære seg norsk.

Mine holdninger er forresten veldig bra for det norske samfunnet, det er verre med holdningene til de som kommer til landet og ikke vil lære seg språket eller integrere seg... det er respektløst og det er sånne ting som skaper forakten og diskrimineringen som innvandrere klager så mye over.

Anonymkode: e42c6...bda

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

men de blir tapere på skolen og i arbeidslivet fordi de ligger langt etter jevnaldrende barn når de begynner på skolen. Det er sånt som forplanter seg igjennom hele livet.

Dette stemmer ikke. Jeg har selv barn  som går på barneskolen og der er det ingen som er tapere eller er utenfor da alle I klassen har 2 språk. Det er ganske normalt faktisk at barn fra minoritetsfamiler har flere språk morsmålet og norsk. Er bare positivt at man Kan flere språk. Ingenting negativt med det. 

 

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Innvandrerforeldre kan ikke la språkopplæringen bli ansvaret til skole og barnehage, både de og barna deres MÅ lære seg norsk.

Dette er feil. På skolen lærer man både norsk og engelsk og mye mer og det er skolen og foreldrene sitt ansvar og lære det. Men når barnet er på skolen så er det skolen sitt ansvar jo. Med samarbeid fra foreldre.

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Mine holdninger er forresten veldig bra for det norske samfunnet,

Ja vi har nok forskjellige meninger om det. Vi får være enig om og bli uenige der😊

Endret av Ummi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En fordom er en forutfattet, oftest negativ, holdning overfor noe eller noen. At den er forutfattet, betyr at den ikke baserer seg på saklig, rasjonell betraktning. Fordommer kan ofte være basert på mangelfull kunnskap.

Jeg har fordommer mot Oslo og alle fylker rundt det. 

Anonymkode: 4f73d...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Veit han at du kaller han utenlandsk? 😅

Anonymkode: 6cf5c...555

Lol hva skjer med denne annengrads-krenkingen?? Jeg er selv født og oppvokst her i Norge men likevel stolt utlending!

Anonymkode: 4837e...08f

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på trådstarters spørsmål:

 

Toten og omegn.

Anonymkode: 4837e...08f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...