Gå til innhold

Hvilket sted i Norge har du mest fordommer mot?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ah, din utenlandske norskefødte kjæreste ville ha likt min veganske biffspisende venninne. Tror de ville kommet godt overens med min heterofile venn og mannen hans.

Anonymkode: e35be...0f2

Går det bra? Høres ut som du prøvde deg på en joke.

Anonymkode: fa56d...d1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Går det bra? Høres ut som du prøvde deg på en joke.

Anonymkode: fa56d...d1f

Går ikke an å være utlending når man er født og oppvokst i Norge, vettu. Like lite som det går an å være vegansk biffspiser. Ordbok, definisjon osv.

Anonymkode: e35be...0f2

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Går ikke an å være utlending når man er født og oppvokst i Norge, vettu. Like lite som det går an å være vegansk biffspiser. Ordbok, definisjon osv.

Anonymkode: e35be...0f2

Da får jeg søke opp definisjonen i ordbok neste gang jeg kommenterer noe, når det er det eneste du hengte deg opp i. Kalte han ikke utlending, jeg sa han var "utenlandsk", altså av opprinnelse. Av annen etnisitet burde jeg vel da kanskje skrevet, så ikke folk blir forvirret her, Gud forby.

Anonymkode: fa56d...d1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bærum eller andre steder med svært mye rikdom. Sosser som er høye på seg selv og vifter med teslaen sponsa av pappa. 

Anonymkode: eed5c...4aa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da får jeg søke opp definisjonen i ordbok neste gang jeg kommenterer noe, når det er det eneste du hengte deg opp i. Kalte han ikke utlending, jeg sa han var "utenlandsk", altså av opprinnelse. Av annen etnisitet burde jeg vel da kanskje skrevet, så ikke folk blir forvirret her, Gud forby.

Anonymkode: fa56d...d1f

Dette er KG. Hvor du må passe nøye på hva du sier. Hvert eneste ord kan bli brukt i mot deg. 

Anonymkode: ab0bb...5c3

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da får jeg søke opp definisjonen i ordbok neste gang jeg kommenterer noe, når det er det eneste du hengte deg opp i. Kalte han ikke utlending, jeg sa han var "utenlandsk", altså av opprinnelse. Av annen etnisitet burde jeg vel da kanskje skrevet, så ikke folk blir forvirret her, Gud forby.

Anonymkode: fa56d...d1f

Det er en fordel å bruke ord som betyr det man mener. Beklager at du ble opprørt over at jeg påpekte det.

Anonymkode: e35be...0f2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger ikke engang være født i Norge for å ikke kvalifisere som "utenlandsk". Står det norsk i passet, så er man norsk.

 

Jeg har nok mest fordommer mot Nordland, Troms, og Finnmark. Ser på den som uføretrygda folk med alt for mye politisk makt. Deres stemme teller mer enn stemmen til oss andre, og vi bruker alt for mye penger på å vedlikeholde gudsforlatte plasser som fortjener å bli fraflytta. Skjønner ikke hvorfor noen gidder å bo der. Flytt til Oslo.

Anonymkode: 19a68...a25

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trenger ikke engang være født i Norge for å ikke kvalifisere som "utenlandsk". Står det norsk i passet, så er man norsk.

 

Jeg har nok mest fordommer mot Nordland, Troms, og Finnmark. Ser på den som uføretrygda folk med alt for mye politisk makt. Deres stemme teller mer enn stemmen til oss andre, og vi bruker alt for mye penger på å vedlikeholde gudsforlatte plasser som fortjener å bli fraflytta. Skjønner ikke hvorfor noen gidder å bo der. Flytt til Oslo.

Anonymkode: 19a68...a25

Er de plassene kjent for å ha mye uføretrygdet folk? 

Anonymkode: ab0bb...5c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Egersund og Toten

Anonymkode: c655b...fc5

Toten? Hva i alledager, kan du utdype? 

Anonymkode: 5921f...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBruker

Jeg har ikke fordommer rundt et eneste sted i Norge. 

Når jeg var tenåring hadde jeg fordommer rundt Bærum. Så ble jeg voksen, og verden slutta å være sorthvitt. 

Endret av AnomynBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Er de plassene kjent for å ha mye uføretrygdet folk? 

Anonymkode: ab0bb...5c3

Ja, Nordland, og Troms og Finnmark er omtrent alltid begge i topp 3 fylker med største andel uføretrygdede.

Oslo er fylket med lavest andel uføretrygdede hvert eneste år. Det er her vi jobber og står på, så resten av landet kan hente lønna si hos NAV, og få sponset vei til 10 milliarder kroner som kun brukes av de siste 3 gjennboende menneskene i bygda.

Anonymkode: 19a68...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha bodd i alle landsdeler + 7 andre land på 2 kontintenter har jeg fordommer mot hele jævla Norge.

Et forbanna trasig, selvgodt, fjøsnisseland som egentlig ligger LYSÅR etter resten av verden på så sinnsykt mange områder selv om politkerne og media ljuger oppi ræva på dere at Norge er #1.
It's not!

Et balleløst, naivt, lettlurt nikkedukkefolk helt uten kultur!

Endret av Heydayotheinterweb
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adobyen

Det er mye hets og fordommer på KG. Tråder sklir ut og ender i hat og generalisering.  Jeg spurte Google om å definere fordommer, og den store, kloke boken svarte:

Fordom er en holdning basert på mangelfull kunnskap som disponerer en person til å uttrykke antipati overfor personer, grupper, ideer eller objekter. Begrepet brukes særlig om negativ holdning til personer basert på gruppetilhørighet. Fordommer kan ha sammensatte årsaker; kulturelle og sosiale, motivasjonelle, personlighetsmessige og kognitive. Studiet av fordommer har stor plass innenfor personlighets- og sosialpsykologi.

Fordommer rettes ofte mot sosiale grupper som en selv ikke er medlem av. Slike grupper kan defineres ved rase, etnisk eller religiøs tilhørighet, seksuell orientering, kjønn, utdanningsnivå, yrke, og så videre. Fordommer baserer seg på stereotypier eller skjemtiske ideer man har om medlemmene i slik en gruppe. Når fordommer uttrykkes gjennom adferd, kalles det diskriminering.

Forskere tror man kan redusere fordommer gjennom kontakt. Skal dette virke, må kontakten være likeverdig og meningsfull, og foregå over et lengre tidsrom. For kort kontaktperiode kan resultere i bekreftelse av fordommen og dermed forsterke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, Nordland, og Troms og Finnmark er omtrent alltid begge i topp 3 fylker med største andel uføretrygdede.

Oslo er fylket med lavest andel uføretrygdede hvert eneste år. Det er her vi jobber og står på, så resten av landet kan hente lønna si hos NAV, og få sponset vei til 10 milliarder kroner som kun brukes av de siste 3 gjennboende menneskene i bygda.

Anonymkode: 19a68...a25

Nå er det vel på vestlandet det blir skapt mest verdier, og i Rogaland. De fisker og står på, og dyrker mat. I nordsjøen pumpes det opp olje. 

Det er nok mange som gjør mye flott også i Oslo. Men, her er det mye finans, og de suger jo penger fra oss andre. 

I Nord-Norge er det få jobber. Og en eldre befolkning. Slik kan mange ende opp på uføretrygd. 

Det er olja og fisken som "sponser" disse. Ikke dere i Oslo. 

Nesten alle i Norge jobber og står på. Vi er slik i dette landet. 

Slutt å skriv fjott på internett da. 

Endret av AnomynBruker
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er en fordel å bruke ord som betyr det man mener. Beklager at du ble opprørt over at jeg påpekte det.

Anonymkode: e35be...0f2

Såklart, men det var litt sensitivt å påpeke det. Typen har ingenting imot å bli kalt utenlandsk, han er tross alt fra utlandet. Tror det er derfor man ofte bruker feil begrep, for man tenker utlandet->utenlandsk. Han er like mye norsk som meg, men han er fortsatt albaner og har sine gener fra utlandet. Bare litt merkelig at du skal henge deg opp i det (om du har helt norsk etnisitet). Men nå er ikke samboeren min så sensitiv at han bryr seg om begreper, du forsto jo poenget mitt, det var jo det jeg ville få frem. Nytter ikke å være nazi på ALT, vi er da ikke snowflake hele gjengen her? Men av annen etnisk opprinelse, skal jeg utdype det med neste gang;)

Anonymkode: fa56d...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Såklart, men det var litt sensitivt å påpeke det. Typen har ingenting imot å bli kalt utenlandsk, han er tross alt fra utlandet. Tror det er derfor man ofte bruker feil begrep, for man tenker utlandet->utenlandsk. Han er like mye norsk som meg, men han er fortsatt albaner og har sine gener fra utlandet. Bare litt merkelig at du skal henge deg opp i det (om du har helt norsk etnisitet). Men nå er ikke samboeren min så sensitiv at han bryr seg om begreper, du forsto jo poenget mitt, det var jo det jeg ville få frem. Nytter ikke å være nazi på ALT, vi er da ikke snowflake hele gjengen her? Men av annen etnisk opprinelse, skal jeg utdype det med neste gang;)

Anonymkode: fa56d...d1f

opprinnelse***, før du kommenterer på det også.

Anonymkode: fa56d...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBruker
Heydayotheinterweb skrev (22 minutter siden):

Etter å ha bodd i alle landsdeler + 7 andre land på 2 kontintenter har jeg fordommer mot hele jævla Norge.

Et forbanna trasig, selvgodt, fjøsnisseland som egentlig ligger LYSÅR etter resten av verden på så sinnsykt mange områder selv om politkerne og media ljuger oppi ræva på dere at Norge er #1.
It's not!

Et balleløst, naivt, lettlurt nikkedukkefolk helt uten kultur!

På hvilke områder ligger Norge etter da? 

Hva mener du med at Norge ikke har kultur? 

Mange er naive i Norge. Det er jo fint. Det betyr at vi er trygge. Enn så lenge. 

Vi er balleløse fordi vi er veldig konforme. Vi har jo blitt kolonisert så mange ganger at vi står så samla at vi blir hysteriske om noen bryter litt ut av boksen vår. 

Er jo ikke greit. Danmark og Sverige har bytta på å knabbe landet vårt. Så kom tyskern. Og nå er det jammen EU og NATO. 

Vi har blitt som vi har blitt av en grunn. Det er jo ikke noe å bli så sur for. 

Tenk da, om vi ender i en verdenskrig pga Ukrainakrisa? 

Alle nordmenn til pumpene! Vi må ha en snill verden igjen, og den som ikke blir med i skogsgerilljan blir blikka😂

Stolt av oss jeg. Vi er snille tøffinger. 

Ser det for meg: gutta, jentene, trans og binære på Skauen! 

Endret av AnomynBruker
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er født i utlandet, men i landet de ble født ble de kun omtalt som norske (fordi vi foreldrene var norske)  Yngste fikk ikke norsk personnummer før hun var over 3, så noen ganger kan man være norsk uten å være norsk.

Fordommer.. Jeg har bodd i flere steder i Norge og så klart jeg har hatt fordommer, men det betyr ikke at jeg ikke likte å bo der, MEN det fikk meg til å bli bevisst på visse ting ved meg selv og andre.   Noen ganger er det ikke heller fordommer det er snakk om men stereotypier og hvilke forventninger man har. Man finner ofte det man leter i.  Slik som i Trøndelag, forventet å finne mann med bart med hvit skjorte og skinnvest som drakk hjemmebrent og som var litt langsomme. Så klart jeg møtte flere av de, men jeg forventet det jo, hvordan resten av trønderne på disse stedene så ut og var husker jeg ingenting av - jeg hadde jo ingen forventninger.   

Ofte er det noen småting som bekrefter det du trodde. Bodde noen år på et sted hvor masse Oslo og Bærumsfolk kom på ferie - og skal love deg hvor mye dritt man fikk høre av disse "fine" folkene om hvor håpløst man var - hadde jo ikke dyr bil, hytte, dyre klær osv. Så flytter man til annen kant av landet og så blir man tatt for å være en Oslo/Bærumsjente og ikke kunne forstå det - ikke hadde jeg dyre klær, da holdt det at jeg ikke snakket med masse a-endelser....   

Jeg har jo ikke villet være negativ, men noen ganger lever så mange opp til det negative at det er alt man husker. Noen ganger forbinder man det med et sted, noen ganger med folk.  Eksempel - jeg har ikke lyst til å være negativ til samer, men ved hytta til tante og onkel bor de eneste samene jeg har hatt noe med å gjøre - og de er noen virkelige svin som har forsøplet et stort område.  Jeg har ikke møtt noen personlig som kan frata meg denne fordommen - og jeg har levd med den siden jeg var liten.      Jeg innrømmer også gjerne at jeg har litt mange fordommer mot de som knapt har kommet seg gjennom yrkesskole. For meg er utdanning viktig og har opplevd for mange uutdannede mennesker - spesielt fra småsteder - som er så skråsikre når det gjelder alt de sier at det blir bare dumt.   Her har jeg møtt samme typen fra flere steder - eller hadde det vært sååå lett å si at folk derfra var uutdannede nek.  (har blantnannet to svigerinner av typen) Det vil jo ikke si at alle som ikke har universitetsutdanning er sånn, men har bare møtt mange nok til at jeg holder meg unna.  Jeg gidder aldri gå inn i diskusjon selv om jeg vet at jeg har rett, jeg vet jo at jeg aldri kan overbevise personen.  

Generelt vil jeg anbefale alle å flytte litt rundt og få litt mer perspektiver så man blir bevisst på hvorfor man enten kanskje blir sett på som håpøs bondeknøl,  overlegen rikmannsbitch eller religiøs berte eller ett eller annet. 

Det er i folks natur å plassere folk i bokser - og dessverre passer stereotypiene litt slik at det er vanskelig å endre oppfatning... 

Anonymkode: 53054...4e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...