Gå til innhold

Eks krever penger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mange skriver at en gave er en gave. Men er det alltid det i parforhold? Det er en grunn til at ekteskapsloven sier at gaver med unntak av de man har fått av ektefellen kan skjevdeles. For når du gir en TV til partneren din, er det ikke bare fordi hun eller han skal se på TV. Det er fordi dere skal se på TV sammen.

I ts tilfelle bor de ikke sammen, så mitt eksempel over passer ikke så godt. Men like fullt mener jeg at man ikke alltid kan se på dyre gaver bare til seg selv når det er noe som begge får glede av. 
Men når det først blir slutt, skulle det i alle fall ha vært snakk om langt større verdier før jeg hadde giddet å lage bråk.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan garantere deg at han ikke går videre med dette, så tenker du bare skal senke skuldrene, blokker han å gå videre :)

• Liker 1
Skrevet
ryzorwarlock skrev (8 minutter siden):

kan garantere deg at han ikke går videre med dette, så tenker du bare skal senke skuldrene, blokker han å gå videre :)

Jeg tror han er dum nok til å gjøre det jeg da.. hvorfor tror du ikke han gjør det? 🙂

Skrevet
Dum jente skrev (4 minutter siden):

Jeg tror han er dum nok til å gjøre det jeg da.. hvorfor tror du ikke han gjør det? 🙂

Som sagt, enten går han ikke videre. Eller så gjør han det. Det må du evt. forholde deg til hvis han gjør det, uansett hvem som har rett her eller ikke :)

Skrevet
Dum jente skrev (13 minutter siden):

Fordi det er en trussel, de fleste exer gjør det. Exen min truet meg og kontakte politiet fordi hun ikke fikk ps4'n min.. enda jeg kjøpte den.  :P

bare tomme trusel! ingen blir å kontakte noe.

Skrevet
ryzorwarlock skrev (1 minutt siden):

Fordi det er en trussel, de fleste exer gjør det. Exen min truet meg og kontakte politiet fordi hun ikke fikk ps4'n min.. enda jeg kjøpte den.  :P

bare tomme trusel! ingen blir å kontakte noe.

🤣👍👍 mye smart

Skrevet

Hvor lenge var dere sammen egentlig?

Skrevet
Nemigirl skrev (1 minutt siden):

Hvor lenge var dere sammen egentlig?

8-9 måneder

Skrevet

Pussig å prioritere å gå bssseng som gave hvis du lever på fattigdomsgrensen. Synes kanskje det er litt frekt å ta i mot noe så dyrt av noen man ikke en gang har bodd sammen med.
Spesielt hvis han var så forelsket. 
Nesten litt utnytting av deg å ta i mot. Hadde aldri klart det.

Anonymkode: ba347...408

• Liker 4
Skrevet
Dum jente skrev (2 minutter siden):

8-9 måneder

Ok. Ser TVen var bursdagsgave, men synes likevel det har vært veldig flotte gaver du har tatt imot fra en partner over relativt kort tid. Han har valgt å gi deg disse gavene, men du kunne likevel vært real og valgt å takke nei til hele eller deler av verdien på gavene. Mitt råd er å beholde TVen som var bursdagsgave, men et SPAbasseng ville jeg ikke tatt imot på sånne premisser (gave etter kortvarig relasjon). Jeg ville nok tilbudt han å hente det hvis han absolutt vil ha SPAbassenget selv. Ville i så fall satt en tidsfrist for han å komme og hente det.

Mener ikke du skylder mannen noe, men skjønner ikke helt hvordan folk klarer å ta imot gaver av så store verdier med god samvittighet heller. Synes det er litt merkelig bare.

• Liker 1
Skrevet

Gi det tilbake. Tjen penger og kjøp deg det du trenger for egne penger.

Anonymkode: 330e7...96b

• Liker 2
Skrevet
Million skrev (På 9.2.2022 den 12.40):

Han har ikke noe å ta videre. Han kan prøve, men han får bare beskjed om at gave er gave, gitt bort er gitt bort. Du har ikke bedt om Å FÅ tingene, han ga deg dem helt frivillig?

Bare la han dure på. Han vil tidsnok oppleve at han stanger hodet i veggen!

Så enkelt er det nok ikke. Han kan hevde at han lånte TS penger til p kjøpe disse tingene. 
https://www.nettavisen.no/nyheter/eks-par-kranglet-i-retten-om-penger-var-det-lan-eller-gave/s/12-95-3423679276

• Liker 2
Skrevet
Dum jente skrev (1 time siden):

Står på gamle meld at det er gaver 🙂

Men gi dem tilbake da vel! Du burde selvsagt aldri tatt i mot så dyre gaver i utgangspunktet, og når han nå vil ha dem tilbake så gir du dem tilbake.

• Liker 3
Skrevet

Det er vel bare å ignorere han inntil det evt dukker opp en innkalling til forliksrådet. Du har jo ikke noe å tape på å vente på en evt dom i hans favør der. At han truer med det betyr jo ikke at han har noen sak der. Trolig er det en tom trussel som trolig blir avvist. I aller verste fall må du levere tilbake, men du kommer jo ikke noe dårligere ut enn om du hadde levert tilbake nå. 

Anonymkode: a60e5...e10

• Liker 2
Skrevet

Lærdom til mannfolk som blir sammen med kvinner. 

Gi aldri noe i gave. Heretter  deles alle  objekter kostnadsfritt i den tid vi er sammen. Ved brudd er objektet den som betslte for det sin.

Tenkte å spørre min samboer om hun vil forlove seg med meg, hvordan ville hun reagert med en slik låneavtale på forlovelsesringen? 

Anonymkode: 3185a...5f4

Skrevet
Dum jente skrev (På 9.2.2022 den 14.00):

Ja. Jeg skjønner jo hva du mener. Men… ja… jeg vil jo ha disse tingene.jeg koser meg med dem.  Jeg sa klart ifra til han at jeg ikke hadde råd til disse tingene selv. Han da han ville at jeg skulle ha det bra så derfor han kjøpte dem til meg. Tven var noe av bursdags gava mi også. Jeg la inn 2500 kr selv da han spurte hvor mye jeg kunne legge i den. 

Bare å beholde det , hvis det er ting han mer eller mindre har «tvunget « innpå deg . Kjenner sorten . Prøver å «kjøpe « damer med dyre gaver , å når hun ikke vil mer, krever de gavene tilbake . Det er smålig . Her jeg bor kaller vi sånne : skitgiver og gjentager. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Lærdom til mannfolk som blir sammen med kvinner. 

Gi aldri noe i gave. Heretter  deles alle  objekter kostnadsfritt i den tid vi er sammen. Ved brudd er objektet den som betslte for det sin.

Tenkte å spørre min samboer om hun vil forlove seg med meg, hvordan ville hun reagert med en slik låneavtale på forlovelsesringen? 

Anonymkode: 3185a...5f4

Lærdommen til mannfolk blir jo å aldri gi noe i gave hvis det de egentlig mener er at kjæresten skal få låne det så lenge de får pule henne. 🙄 

TS: Ikke hør på alle dem som insinuerer at du er en golddigger, og på en eller annen måte har brutt en avtale. Du har fått disse tingene i gave, og det har du bevis på. Blokker drittsekken (jeg bruker dette uttrykket ikke først og fremst fordi han ber om å få tilbake gaver, det er mer smålig enn drittsekkoppførsel, men fordi han tydeligvis er en dyreplager også), og gi blaffen i alle henvendelser inntil du evt. får innkalling til forliksrådet e.l. Og når det evt. skjer møter du opp og legger frem bevisene dine. Og inntil det skjer koser du deg med både TV og basseng med verdens beste samvittighet. 

Anonymkode: 6632d...a6f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lærdommen til mannfolk blir jo å aldri gi noe i gave hvis det de egentlig mener er at kjæresten skal få låne det så lenge de får pule henne. 🙄 

TS: Ikke hør på alle dem som insinuerer at du er en golddigger, og på en eller annen måte har brutt en avtale. Du har fått disse tingene i gave, og det har du bevis på. Blokker drittsekken (jeg bruker dette uttrykket ikke først og fremst fordi han ber om å få tilbake gaver, det er mer smålig enn drittsekkoppførsel, men fordi han tydeligvis er en dyreplager også), og gi blaffen i alle henvendelser inntil du evt. får innkalling til forliksrådet e.l. Og når det evt. skjer møter du opp og legger frem bevisene dine. Og inntil det skjer koser du deg med både TV og basseng med verdens beste samvittighet. 

Anonymkode: 6632d...a6f

Takk❤️

Gjest someone_here
Skrevet
Dum jente skrev (På 9.2.2022 den 23.16):

Ja. Men har meld der det står gaver. Ikke tven men bassenget.

Men hva sier loven i slike tilfeller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...