Gå til innhold

Eks krever penger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en eks som overøste meg med gaver, nå krever han penger tilbake eller tingene tilbake. Hvis ikke han får dette går han til forliksrådet. Det er snakk om en tv og ett mspa basseng. Så ca 25 000 kr.disse gavene står altså i mitt navn men han dro kortet. Han sa dette ikke var noe prob da han har råd til dette å vil at jeg skal ha det bra. Vi kommuniserte mest på snap men jeg har noen meld der det er bevis på at dette er gave å ikke ett lån. Hva blir riktig her? Har han krav på noe? 

Anonymkode: 1b122...06e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

La ham komme å hente det. 

Håper han husker å leie kranbil og mannskap for bassenget.

Anonymkode: 49eea...9f3

• Liker 7
Skrevet

Er ikke en gave en gave? Man kan vel ikke kreve tilbake noe man frivillig har gitt bort? :klo:

• Liker 18
Skrevet

Hvorfor opprette 2 tråder om dette??

Anonymkode: 84745...bf7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor opprette 2 tråder om dette??

Anonymkode: 84745...bf7

Trodde ikke det ble publisert😅er ny her🙈

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Tvillingsjel skrev (37 minutter siden):

Er ikke en gave en gave? Man kan vel ikke kreve tilbake noe man frivillig har gitt bort? :klo:

I utgangspunktet ikke nei. Men for å ta min eks som eksempel; han ble en psykopat når bruddet var et faktum. Han skremte meg, oppsøkte meg, kom med indirekte trusler og opptrådte på en veldig ubehagelig måte. Når han sa at han skulle ha tilbake rubbel og bit av gaver osv så kastet jeg meg rundt og finkjemmet leiligheten sporenstreks. Absolutt alt av gaver og til og med ting vi hadde kjøpt sammen ga jeg tilbake. Den kampen der orket jeg ikke ta. Av frykt for at han igjen skulle oppsøke meg. Da gir du fra deg den/de gjenstandene, for hvis ikke har han en grunn for å plage deg enda mer. 

For meg var den saken veldig enkel, jeg orket ikke sette meg på bak bena og være vanskelig der. Mitt største ønske var å aldri se han igjen. 

Og sånn tror jeg veldig mange andre også opplever. 

Så har du de som er like sta som eksen og som er i konflikt med de årevis etter det er slutt. At de orker.....

Anonymkode: 6188b...c60

• Liker 9
Skrevet

Gave er gave. Gi ham fingeren. 

• Liker 12
Skrevet
SidFernwilter skrev (10 timer siden):

Gave er gave. Gi ham fingeren. 

Takk. Godt å se at mange er enige. Men hva med at han tar det videre? 

Skrevet
Dum jente skrev (3 minutter siden):

Han har ikke noe å ta videre. Han kan prøve, men han får bare beskjed om at gave er gave, gitt bort er gitt bort. Du har ikke bedt om Å FÅ tingene, han ga deg dem helt frivillig?

Bare la han dure på. Han vil tidsnok oppleve at han stanger hodet i veggen!

• Liker 9
Skrevet
Dum jente skrev (6 minutter siden):

Da må han bevise at det er lån.

Anonymkode: 22850...68a

• Liker 8
Skrevet
Million skrev (30 minutter siden):

Han har ikke noe å ta videre. Han kan prøve, men han får bare beskjed om at gave er gave, gitt bort er gitt bort. Du har ikke bedt om Å FÅ tingene, han ga deg dem helt frivillig?

Bare la han dure på. Han vil tidsnok oppleve at han stanger hodet i veggen!

Så bra 🙂 han ga det helt frivillig ja. Han var vel døds forelska en stund. Men gikk fort over. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Da må han bevise at det er lån.

Anonymkode: 22850...68a

Problemet her er at vi prata igjennom snap. Men jeg har noe bevis ja. Å bassenget og tven står jo i mitt navn.  Er bare så ergerlig at han skal begynne å tulle sånn. Gud veit hva han sier rundt omkring…

Skrevet

Er det veldig viktig for deg å beholde de tingene? Altså, av det du forteller mener jeg selvfølgelig ikke at han har noe rettmessig krav mot deg. Men ønsker du virkelig å beholde noe etter en eks som tydeligvis er av det kjipe slaget? Er det en du ønsker videre kontakt med?

• Liker 1
Skrevet

Sånn juridisk vil jeg anta at du har ditt på det tørre. Du sier at både tv og basseng står i ditt navn, og da betyr det at han enten handlet det alene, der han betalte og selv satte det i ditt navn, eller dere var sammen og han godkjente at tingene skulle stå i ditt navn. Begge disse handlingene tilsier at det var intensjon om en gaveoverføring.

Hadde det derimot vært slik at du alene brukte hans kredittkort for å kjøpe disse tingene, og satt de i ditt navn, hadde saken vært noe verre. Slik han valgte å gjøre det, så godkjente han at disse gjenstandene skulle være dine med å sette de i ditt navn.

Saken er egentlig ganske enkelt. Alle kan gi de gavene man ønsker, men det å gi en gave, betyr også at de tilhører mottaker etter givertidspunktet. 

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor sier du han har "overøst" deg med gaver når det bare er to ting, en tv og et basseng? Har du fått mye penger i kontanter, eller pengegaver overført til konto?

Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Hvorfor sier du han har "overøst" deg med gaver når det bare er to ting, en tv og et basseng? Har du fått mye penger i kontanter, eller pengegaver overført til konto?

Resten er små ting som blomster å mat osv. han har ikke overført på konto nei🙂

Skrevet
Frk Midnattsol skrev (24 minutter siden):

Sånn juridisk vil jeg anta at du har ditt på det tørre. Du sier at både tv og basseng står i ditt navn, og da betyr det at han enten handlet det alene, der han betalte og selv satte det i ditt navn, eller dere var sammen og han godkjente at tingene skulle stå i ditt navn. Begge disse handlingene tilsier at det var intensjon om en gaveoverføring.

Hadde det derimot vært slik at du alene brukte hans kredittkort for å kjøpe disse tingene, og satt de i ditt navn, hadde saken vært noe verre. Slik han valgte å gjøre det, så godkjente han at disse gjenstandene skulle være dine med å sette de i ditt navn.

Saken er egentlig ganske enkelt. Alle kan gi de gavene man ønsker, men det å gi en gave, betyr også at de tilhører mottaker etter givertidspunktet. 

Takk. Ja er det jeg tror også. Men man kan jo bli overaska 🙈

Skrevet

Hvorfor er dey så vanskelig for deg å gi tilbake ting han har kjøpt? 

Har du kjøpt noe ting til husholdningen som står i hans navn, eller har han tatt allle slike kostnader? 

• Liker 2
Skrevet
sjonkelrolf skrev (26 minutter siden):

Er det veldig viktig for deg å beholde de tingene? Altså, av det du forteller mener jeg selvfølgelig ikke at han har noe rettmessig krav mot deg. Men ønsker du virkelig å beholde noe etter en eks som tydeligvis er av det kjipe slaget? Er det en du ønsker videre kontakt med?

Ja. Jeg har værken råd til tv akkurat nå. Å heller ikke bassenget. Å at han gjør som han gjør å gjort som han har gjort så går det en faen i meg. Jeg ønsker ikke videre kontakt med han nei.

Skrevet
Rotehodet skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er dey så vanskelig for deg å gi tilbake ting han har kjøpt? 

Har du kjøpt noe ting til husholdningen som står i hans navn, eller har han tatt allle slike kostnader? 

Greia her er at vi ikke har bodd sammen. Så nei jeg har ikke kjøpt noe dyre ting som står i hans navn.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...