Gå til innhold

Tinder-svindleren på Netflix, tanker?

Tanuki

Anbefalte innlegg

Hva angår penger finner jeg det utrolig at noen kan sende millioner ut av landet, men man vet ikke hva som kan ha ligget bak at dette skjedde. 

Å si at en utsatt er dum er å legge skylden på vedkommende. Det er victimblaming. Det er klart det er viktig å være kritisk og ikke stole blindt på alt man hører, men det nytter ikke å komme i etterkant med «så dum du var».  Jeg kan forstå kvinnene, selv om jeg selvsagt mener at det var et dumt valg å sende over millioner av kroner.

Men det vet de allerede, og de trenger ikke å få det fortalt. At de advarer, derimot, er bra. For det er nok flere som står i fare for å havne i samme felle. Det har vært flere saker i media med kjærlighetssvindel. Disse kvinnene er dessverre ikke, og vil heller ikke bli, alene.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 11
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

havrekaffe skrev (23 timer siden):

Helt enig. Så en dokumentar en gang om kvinnene som var i gruppen til Charles Manson og begikk grusome handlinger.

De var i utgangspunktet helt ordinære unge kvinner på søken etter noe og dumpet dessverre bort i CM og hadde de ikke gjort det så hadde de sannsynligvis vært frie kvinner hele sitt liv. De ble manipulert og hjernevasket på det groveste.

Det er vel egentlig der problemet ligger, om en  som er god på manipulering treffer på riktige personer kan en nok omtrent manipulere dem til hva som helst.
Og de som manipulerer vet nok dessverre stort sett nøyaktig hvilke personer de skal gå etter, om ikke hadde det jo ikke akkurat funket. 

Husker vi så en film på ungdomsskolen som skulle forklare hvordan 2 verdenskrig kunne skje, og ganske enkelt ved at læreren brukte enkelte elever (stort sett de som var utstøtt og problemer) klarte han plutselig få med alle på opplegget sitt. Ikke nødvendigvis alle var der frivillig, men de havnet i en posisjon som de ikke følte de kunne komme utav/endre kan en vel si. Egentlig er det ganske skummelt tenke på. 

Tvillingsjel skrev (23 timer siden):

Dum fordi jeg ble utsatt for psykisk vold? Eller mener du at de som sender penger er dumme? 

Hva angår penger finner jeg det utrolig at noen kan sende millioner ut av landet, men man vet ikke hva som kan ha ligget bak at dette skjedde. 

Å si at en utsatt er dum er å legge skylden på vedkommende. Det er victimblaming. Det er klart det er viktig å være kritisk og ikke stole blindt på alt man hører, men det nytter ikke å komme i etterkant med «så dum du var».

Man kjenner skam og skyld nok fra før, om ikke andre skal legge sten til byrden.

Jeg synes kvinnene er modige som står fram. 

Mente de som sendte pengene, altså vi bor i ett samfunn der det er svindel overalt. Slik at en dessverre må lære passe på egentlig. 

I din situasjon var du ikke dum, men i en sårbar situasjon. Om du ikke hadde den bakgrunnen du hadde ville ikke nødvendigvis utfallet blitt det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe
3 minutter siden, Swifty said:

Det er vel egentlig der problemet ligger, om en  som er god på manipulering treffer på riktige personer kan en nok omtrent manipulere dem til hva som helst.
Og de som manipulerer vet nok dessverre stort sett nøyaktig hvilke personer de skal gå etter, om ikke hadde det jo ikke akkurat funket. 

Husker vi så en film på ungdomsskolen som skulle forklare hvordan 2 verdenskrig kunne skje, og ganske enkelt ved at læreren brukte enkelte elever (stort sett de som var utstøtt og problemer) klarte han plutselig få med alle på opplegget sitt. Ikke nødvendigvis alle var der frivillig, men de havnet i en posisjon som de ikke følte de kunne komme utav/endre kan en vel si. Egentlig er det ganske skummelt tenke på. 

De vet akkurat hva de skal se etter og når man blander dette med arroganse og null empati så har man folk som Simon Leviev.

I stedet for å kalle de som har blitt lurt for naive og dumme så kan man heller snu på det å si at når man ser hvordan ressurssterke og attraktive kvinner har blitt lurt og forledet på den måten så viser det på en måte hvor gjennomført falsk denne mannen er. Han kjenner ingen grenser tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minci skrev (3 timer siden):

Han har åpen Instagram, lever livet som en stjerne med masse fans 🤮

Ja. Leser du i kommentarfelter til nyhetsartikler og YouTube-videoer om denne saken vil du se at et stort antall fryder seg og nærmest hyller han for å ha gjort reverse golddigger prank. Er nok få land som tar slike svindelsaker seriøst i rettssystemet, så da kan han bare fortsette som han gjør. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe
13 minutter siden, Tvillingsjel said:

Akkurat.

Jeg var også hjernevasket, selv om jeg aldri sendte penger. Jeg kan forstå kvinnene, selv om jeg selvsagt mener at det var et dumt valg å sende over millioner av kroner.

Men det vet de allerede, og de trenger ikke å få det fortalt. At de advarer, derimot, er bra. For det er nok flere som står i fare for å havne i samme felle. Det har vært flere saker i media med kjærlighetssvindel. Disse kvinnene er dessverre ikke, og vil heller ikke bli, alene.

Folk burde takke dem for det de gjør og ikke latterliggjøre. De har havnet i en forferdelig vanskelig situasjon. Ikke minst økonomisk på grunn av den mannen.

Min mening er at de Leviev burde blitt tvunget til å betale bankene og ikke kvinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse kvinnene er antagelig også sårbare og lettpåvirkelige. Det kan være faktorer i deres barndom som de ikke rår over. Den skyldige her er han som har valgt å utnytte deres sårbarhet for å svindle dem økonomisk.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ATLAS6 skrev (2 timer siden):

Det er jo bare en idiotisk mening. Klart vi trenger at flere ofre står frem med bilder og navn. Hadde det bare vært "norsk kvinne" så hadde det vært vanskeligere å formidle historien. Ved å ha en identitet på offeret så er det lettere for historien å bli plukket opp og delt videre. 

Hun har handlet uklokt hele veien. Advare mot hva? Alle vet at en ikke skal sende penger til rike milliardærer. Det er ingenting å advare mot. De fleste av oss vet at vi ikke skal stole på slike folk.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men hvorfor snakker man bare om å være "nedbrutt nok" eller "langt nede"? Det finnes da folk som kaster bort alle sparepengene sine på å investere i kryptovaluta som kan hete alt fra "Dogecoin" til "Shitcoin", og de gjør det fordi de selv tror de kommer til å bli veldig rike en dag. (Så sprekker naturligvis bobla, og kryptoforum må ha link til en "suicide hotline", men det er en annen historie.)

Poenget mitt er, en behøver ikke alltid henge slike ting på en psykisk nedbrutt knagg. Noen blir svindlet fordi de får dollartegn i øynene også.

• Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (2 minutter siden):

Hun har handlet uklokt hele veien. Advare mot hva? Alle vet at en ikke skal sende penger til rike milliardærer. Det er ingenting å advare mot. De fleste av oss vet at vi ikke skal stole på slike folk.

De fleste vet det, men noen vil alltid være sårbare for å havne i slike situasjoner. Da er det bra at de advarer slik at andre ikke skal falle i samme felle med å sende over penger. I tillegg er det bra at han blir outa. Kanskje andre da slipper å komme i kontakt med ham hvis de kjenner navnet hans.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (1 minutt siden):

De fleste vet det, men noen vil alltid være sårbare for å havne i slike situasjoner. Da er det bra at de advarer slik at andre ikke skal falle i samme felle med å sende over penger. I tillegg er det bra at han blir outa. Kanskje andre da slipper å komme i kontakt med ham hvis de kjenner navnet hans.

Det er skriverier overalt om diverse svindelmetoder og svindlere. Går en på fagre løfter, fortjener en nesten å bli svindlet.

Skulle ikke tro noen fulgte med i det hele tatt.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (Akkurat nå):

Det er skriverier overalt om diverse svindelmetoder og svindlere. Går en på fagre løfter, fortjener en nesten å bli svindlet.

Skulle ikke tro noen fulgte med i det hele tatt.

Nei. Det er ingen som fortjener å bli økonomisk ruinert.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig i at jeg var i en sårbar situasjon, og det er akkurat det som er poenget. Disse kvinnene er antagelig også sårbare og lettpåvirkelige. Det kan være faktorer i deres barndom som de ikke rår over. Den skyldige her er han som har valgt å utnytte deres sårbarhet for å svindle dem økonomisk.

Det er jeg enig i, men det virker som folk her mener at det kunne skjedd absolutt hvem som helst.

Det er selvfølgelig hans feil, det er ikke greit utnytte andre. Overhode ikke, men samtidig er det ingen hemmelighet at det er svindlere overalt omtrent idag. 
I forskjellig grad selvfølgelig, men altså legger du ut en annonse på Finn eller fb vil du garanter motta noen svindelmeldinger, omtrent alle bedrifter får opprettet en fake/svindelside med deres navn, du får utallige meldinger hver dag på Mail mest sannsynlig som er svindel. Og derfor må nesten folk begynne være litt mer våkne, det er ikke noe nytt fenomen akkurat. Det har vært utallige saker siste 10-15 årene iallefall, og de finner jo stadig nye metoder dessverre. 

Jeg har ingen aning om hvordan en skal endre det, for naturligvis er det ikke enkelt ordne slik at ingen er sårbare for svindel eller andre skadelige personer for den saks skyld. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (3 minutter siden):

Men bankene fortjener det? Hun lurte til seg penger som hun ikke klarte eller ville tilbakebetale og gikk til sak.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt utrolig at det går an, jeg er enig med Callisto83, her fungerte agnet av gull og glitter. Hårreisende at hun mener banker skal ettergi gjelden hennes, hun visste hva hun gjorde da hun tok opp lån. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 time siden):

Hvordan vet du det? Fordi noen har advart deg kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ATLAS6 skrev (21 timer siden):

Hvordan vet du det? Fordi noen har advart deg kanskje? 

Nei, fordi jeg følger med og scambaiter.

Tøddel skrev (21 timer siden):

Hun ble advart av venner angående invitasjon til privatfly, hvorpå hun parerer med: YOLO! ❤️

Nettopp

Tvillingsjel skrev (22 timer siden):

Er du med på leken må du også tåle det som kommer.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (4 minutter siden):

Er du med på leken må du også tåle det som kommer.

Så hvis en person er sårbar og godtroende, så er det greit at jeg svindler vedkommende for millioner? At de gikk på fratar meg fra skyld?

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (21 timer siden):

Så du har lest deg opp og blitt advart?

Og det bør andre jammen klare også. Fatter ikke at folk går på svindel gang etter gang.

Folk får det de fortjener. Vil de svindlet blir de svindlet  Det skal ikke mange hjernecellene til for å forstå at virker det for godt til å være sant, er det nettopp det. Jeg har ikke tall på hvor mange Nigeria-brev jeg har fått opp gjennom årene. Til og med før slik svindel ble omtalt. Gikk jeg på det?

Nei, jeg trenger heller ikke advarsel fra ei som visste hva hun gjorde da hun lurte til seg penger fra bankene.

Tvillingsjel skrev (21 timer siden):

Så hvis en person er sårbar og godtroende, så er det greit at jeg svindler vedkommende for millioner? At de gikk på fratar meg fra skyld?

Det er 2 personer som har lurt til seg penger her. Ikke bare en.

Hun ble også advart, men ga greit blaffen i å høre på advarslene, så ja hun fikk det hun la opp til.

Endret av Honey Dew
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...