Gå til innhold

Tinder-svindleren på Netflix, tanker?

Tanuki

Anbefalte innlegg

Denne dokumentaren var skremmende. Da vi fikk innblikk i Cecilies første møte med ham tenkte jeg at denne svindelen virket helt vanvittig gjennomført! Tur med privatfly, detaljerte profiler på nettet, og han hadde livvakt og andre folk rundt seg. Det er neppe mange som ville ha tenkt at dette måtte være «finansiert» av hans tidligere svindel-ofre.

Blir bare kvalm av hele fyren. Én ting er å ty til kriminalitet når man har havnet i en desperat situasjon. Men hans motiv var jo bare å kunne opprettholde en ekstremt overdådig livsstil, ved hjelp av andres hardt opptjente penger og dyre lån. I tillegg har han manipulert og spilt på følelsene til kvinner som var forelsket i ham og følte stor tillit til ham. Det er skremmende at han ikke fikk flere års fengsel.

At denne overføringen av penger gikk altfor langt er jo sant. Men at disse kvinnene først lot seg lure av denne svært profesjonelle svindleren og hans meget gjennomførte fasase er faktisk ikke så rart. Det finnes jo eksempler på at folk har sendt millioner til folk de kun har kommunisert med på nettet, så når det gjelder ofrenes naivitet er dette langt ifra det verste tilfellet jeg har hørt om...

• Liker 43
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vil vel ikke akkurat si at man er spesielt oppegående hvis man tar opp flere millioner i lån og sender pengene til en person man knapt kjenner,..

Anonymkode: 7e456...9a2

Da er en slett ikke oppegående. Jeg har lekt meg litt med diverse svindlere som har kontaktet meg på fb og når de ber om "lån" til diverse "nødvendige", har jeg alltid tilbudt meg å sende 5 kr siden jeg også trenger penger og derfor lurte på om de ville sende meg samme summen som de ber om.

Har fått så mange sinte meldinger fra disse mennene, men jeg koser meg når de kommer med diverse romantisk tullete skryt.

Jeg fatter ikke at disse damene tok opp lån gang etter gang. De må være litt naive når de gjør dette.

En "milliardær" som trenger penger?

Ja, sikkert.

Endret av Honey Dew
  • Liker 26
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe rart at de ble lurt. Denne fyren er profesjonell og svindelen har vært i gang fra første møte. Etter krisen oppstod fikk det lang tid til å være redd for han før «løsningen» om å overføre penger til han oppstod. Underveis ble pengene «tilbakebetalt». Samtidig ble Cecilie selv truet av «de som skulle ta han». 

Han driver med grundig manipulering med mange aktører som legitimerer han, og han investerer mye tid sammen med ofrene. 

Anonymkode: edbdf...91f

• Liker 27
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (15 timer siden):

Elefanten i rommet er jo at det mest sannsynlig var den flashy og luksuriøse livsstilen hans som blendet, og som sikkert ofrene tenkte de ville dra nytte av selv i fremtiden. Kudos til dem for å stå frem, så får man håpe denne svindleren aldri får anledning til å gjøre noe lignende igjen.

Synes nesten det er verre med alle de som blir svindlet via SMS og email, fordi det tikker inn en melding som kunne vært ekte, som ber dem følge en link etc. Noen av disse er jo så vanskelige å skille fra ekte scenarier at man blir matt.

Hadde en milliardær bedt meg ta opp lån hadde jeg blitt eitrende forbanna tror jeg.

Det er jo nettopp det som gjør svindelen så «bra». Man tror man har møtt drømmemannen, fordi man lever livet som på film, og man går rett på limpinnen og tror at man opplever ekte kjærlighet. En fantastisk trist dokumentar, som viser hvor naiv man faktisk kan bli i søken etter kjærligheten, og hvor blendet kvinner faktisk blir av rikdom.

Jeg kan selvfølgelig sitte her på min høye hest å si at jeg aldri i min villeste fantasi kunne tatt opp lån på vegne av andre, som jeg hadde kjent i knapt 1 mnd. Men jeg håper og tror at alarmklokkene hadde ringt før jeg overførte den første summen…

Endret av Løvejenten
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så 10 min. Dette er jenter som har vært ute etter menn med penger. De fikk det de var ute etter. De fikk middager, de fikk flyturer. Han ga dem til og med spenning. Hun norske klarer jo ikke engang skjønne at det er hun som har svindlet penger fra banken. Det har enda ikke gått opp for henne.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Glad Netflix tok tak i denne saken. Hele verden må få vite om folk som holder på slik som dette. Håper flere land endrer sine regler og rutiner, slik at de raskere får tatt svindlere før det går så langt som det her. Mannen burde vært buret inne for lengst. Og damene skulle fått tilbakebetalt av han. Er helt feil at de skal betale tilbake, uten at han bidrar ett øre.

Anonymkode: 9796d...7e0

Hvorfor? Det er jo de som har tatt opp kredittlånene! Bankene er uskyldige oppi det her. Hun norske løy jo til og med til banken for å få økt kreditgrensen sin. Hva er galt med dere? Hun er jo ikke noe uskyldig offer.

Anonymkode: 58972...af5

• Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor? Det er jo de som har tatt opp kredittlånene! Bankene er uskyldige oppi det her. Hun norske løy jo til og med til banken for å få økt kreditgrensen sin. Hva er galt med dere? Hun er jo ikke noe uskyldig offer.

Nei, hun er ingen offer, men dum.

Anonymkode: 75a53...f38

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så 10 min. Dette er jenter som har vært ute etter menn med penger. De fikk det de var ute etter. De fikk middager, de fikk flyturer. Han ga dem til og med spenning. Hun norske klarer jo ikke engang skjønne at det er hun som har svindlet penger fra banken. Det har enda ikke gått opp for henne.

Det er helt tussete. Så saksøker hun banken for å ha gitt henne lån når hun selv har tatt opp kredittkort og lån som hun ikke har råd til.

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt, forherligelse av lovbrudd, trusler og siteringer av slettede innlegg.

- Rhodiola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (8 minutter siden):

Det er helt tussete. Så saksøker hun banken for å ha gitt henne lån når hun selv har tatt opp kredittkort og lån som hun ikke har råd til.

Det er helt utrolig. Skylde på banken når det er hun som har vært ufattelig lettlurt og dum. 

• Liker 22
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, hun er ingen offer, men dum.

Dum og offer er jo ikke gjensidig ekskluderende, tvert imot henger de ofte sammen.

Jeg ville forøvrig ikke brukt ordet dum her. Sårbar kanskje? Intelligente folk blir jo også lurt, gjerne fordi de har litt skylapper på et bestemt område. 

Anonymkode: 903ad...441

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner det ikke selv, men jeg er ikke typen som lar meg bli blendet av penger og jetsetlivet. 

Og jeg blir generelt skeptisk til folk som låner penger, uansett forklaring de måtte ha. Jeg er heller ikke typen som hopper til køys på første date. 

Samme her. Et sånt liv hadde fått meg til å føle meg utilpass og at jeg ikke passet inn. I tillegg hadde jeg tenkt "Hvorfor vil han ha meg? Han kan sikkert få dødsvakre modeller og hvem han vil" (noe han også har i dokumentaren). 

Anonymkode: e92ff...fc9

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen er et rovdyr som hjernevasker hvem som helst. Burde vært buret inne resten av livet og der kunne han levd på vann og brød.

Anonymkode: bd7b3...fcd

• Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lord Friendzone skrev (1 time siden):

Denne dokumentaren var skremmende. Da vi fikk innblikk i Cecilies første møte med ham tenkte jeg at denne svindelen virket helt vanvittig gjennomført! Tur med privatfly, detaljerte profiler på nettet, og han hadde livvakt og andre folk rundt seg. Det er neppe mange som ville ha tenkt at dette måtte være «finansiert» av hans tidligere svindel-ofre.

Blir bare kvalm av hele fyren. Én ting er å ty til kriminalitet når man har havnet i en desperat situasjon. Men hans motiv var jo bare å kunne opprettholde en ekstremt overdådig livsstil, ved hjelp av andres hardt opptjente penger og dyre lån. I tillegg har han manipulert og spilt på følelsene til kvinner som var forelsket i ham og følte stor tillit til ham. Det er skremmende at han ikke fikk flere års fengsel.

At denne overføringen av penger gikk altfor langt er jo sant. Men at disse kvinnene først lot seg lure av denne svært profesjonelle svindleren og hans meget gjennomførte fasase er faktisk ikke så rart. Det finnes jo eksempler på at folk har sendt millioner til folk de kun har kommunisert med på nettet, så når det gjelder ofrenes naivitet er dette langt ifra det verste tilfellet jeg har hørt om...

Veldig enig. Jeg forandret litt syn på saken etter å ha sett dokumentaren. Jeg har selv vært utsatt for en mann som bedrev svindel. Det er helt sykt hvordan de klarer å manipulere. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mannen er et rovdyr som hjernevasker hvem som helst. Burde vært buret inne resten av livet og der kunne han levd på vann og brød.

Ikke hvem som helst. Det stemmer rett og slett ikke. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Gjelder dette også kvinner som kommer til Norge og lundlurer norske menn med lovnad om kjærlighet og familie? Som stikker når de har fått den dyre veska, IPHONE X, smykker og reist rundt til alle turistattraksjonene i Norge.

Dama reiser videre, mannen sitter blakk tilbake. Mannen blir latterliggjort (med rette). Oksana fra Belarus med platina hår og modellkropp?. Hva trodde Torbjørn fra Tynset egentlig???

Han burde visst bedre. I hjembyen min er menn blitt utsatt for akkurat dette av damer fra Ukraina, Russland, Kina, Thailand, Brasil mm.

Kan ikke huske at noen av disse mennene har fått noe sympati??

Her plutselig rollene snudd.

Denne playeren dingler penger, fly og luksus foran nesa til disse damene og de biter på med søkke og snøre. 

Dette vekker oppsikt fordi rollene er snudd. Svindlere utnytter folks svakheter og grådighet. Denne svinepelsen har perfeksjonert svindelen. Men oppsiktsvekkende er det ikke 

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert upopulær mening, men jeg kjenner mest på frustrasjon over sånt. Det er trist at godtroende mennesker blir lurt, men også sjokkerende hvor lett det er å lure naive mennesker. Eier de ikke kritisk sans?

Man blir riktig nok blendet av kjærlighet, men når det gjelder svære summer av penger burde røde varsellamper lyse for fult.

Hvorfor skulle denne mannen absolutt be 'kjæresten' sin om penger? Han tilhørte jo en av verdens rikeste familier ifølge han selv.. Så hans bekjente skulle vel naturligvis vært blant eliten.. Å be noen av dem om å få låne penger virker jo mye mer naturlig i situasjonene han fant på for få kvinnene til å overføre han masse penger..

Lærte ganske tidlig at jeg ikke burde stole på hva menn jeg er forelsket i sie. Var veldig naiv selv som 16 åring og lærte hvor falske noen kan være. Noen sier bare det de vet en ønsker å høre, men mener ikke et ord av det. Helt empatiløst. Sikkert mange som ikke har opplevd lignende, og fortsatt har den sammr naiviteten jeg hadde den gang.

Er egentlig bare trist hvordan noen mennesker misbruker mennesker ved å overbevise dem om at de elsker dem, ønsker dem bare alt godt o. l De tar dem der hvor de er svakest. 

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Callisto83 skrev (8 timer siden):

Elefanten i rommet er jo at det mest sannsynlig var den flashy og luksuriøse livsstilen hans som blendet, og som sikkert ofrene tenkte de ville dra nytte av selv i fremtiden. Kudos til dem for å stå frem, så får man håpe denne svindleren aldri får anledning til å gjøre noe lignende igjen.

Synes nesten det er verre med alle de som blir svindlet via SMS og email, fordi det tikker inn en melding som kunne vært ekte, som ber dem følge en link etc. Noen av disse er jo så vanskelige å skille fra ekte scenarier at man blir matt.

Hadde en milliardær bedt meg ta opp lån hadde jeg blitt eitrende forbanna tror jeg.

Veldig enig i dette. Tenker også at ofrene ikke er tilfeldige; helt standard utseendemessige middelklasse kvinner på 30+ som tørster etter luksus og kjærlighet. Han kunne jo valgt hvem han ville - hadde sikkert vært lettere å svindle noen som var eldre/yngre - men han går for disse damene nettopp fordi de er så sultne at all kritisk sans går ut vinduet. 

• Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett den på Netflix men han er nok ikke alene om å svindle kvinner. Tror at det finnes mange som han ser ute. Spesielt på nettet 

Disse svindlere velger seg ut kvinner som de vet er sårbare. Men jeg tror at kvinnene blir testet ut først for å se hva han kan få ut av dem. Jeg tror ikke at disse mennene er dumme de vet hva de skal si og hvordan de skal oppføre seg. De spiller spillet sitt med gode kort. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke i stand til å bli så "blendet" av kjærlighet jeg for jeg klarer virkelig ikke å relatere til disse kvinnene. Ja, det er dumt de har vært så godtroende og synd er det men altså... Nei, jeg har det nok bare ikke i meg er født realistisk anlagt. Men så har jo ikke jeg troen på denne typen kjærlighet heller som man bare har i Disney filmene.

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nå har jeg ikke fulgt så godt med i denne saken, men knullet denne norske jenta på første tinderdate?

Anonymkode: 78f2e...f37

På andre date, men første og andre date var jo i løpet av det samme døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...