Gå til innhold

Burde fosterbarn arve noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom i fosterhjem da jeg var 12 år gammel og bodde der til jeg var 20. Dette er nå 21 år siden og jeg har hele veien hatt god kontakt med min fosterfamilie, vi besøker hverandre ofte.

De er nå i den alderen at de har begynt å dele ut arv til sine biologiske barn som er noen år eldre enn meg. De har også før hjulpet sine biologiske barn en god del økonomisk. Jeg har aldri verken fått, eller etterspurt, økonomisk støtte.

Men jeg lurte litt på hva dere syntes hadde vært normalt i en slik situasjon?

Hadde dere hjulpet fosterbarnet på lik linje med biologiske barn?

Og hadde dere latt fosterbarnet arve noe?

Anonymkode: 3f867...bc2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke. Sannsynligvis ikke arv dersom jeg hadde egne biologiske barn. 

Anonymkode: c1e76...9e2

• Liker 20
Skrevet

Kommer litt an på dine biologiske foreldre. Vil du arve dem? 

Anonymkode: 7a25a...740

• Liker 18
Skrevet

Hvis dine fosterforeldre mener at du bør få noe arv etter dem får de sette opp et testament. Du kan ikke kreve å få penger fra noen

Anonymkode: 811c9...f97

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Du arver dine biologiske foreldre 

Anonymkode: 5d861...099

• Liker 20
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kommer litt an på dine biologiske foreldre. Vil du arve dem? 

Anonymkode: 7a25a...740

Hmm, jeg aner ikke... Jeg har ikke kontakt med min mor. Jeg har litt kontakt med min far, men der er det vel bare øl-flaske panten i så fall😅

• Liker 1
Skrevet

Vi har biologiske og fosterbarn. Vil at alle skal arve,  fordi vi vet fosterbarna ikke vil få noe arv etter sine biologiske foreldre. 

Anonymkode: 8271c...e91

• Liker 6
  • Hjerte 27
Skrevet

Fosterbarn har egne foreldre de arver av. Det er min første tanke. 

Samtidig så er det vel ikke helt utenkelig at kårene fosterbarn kommer fra, ikke er av de med mest ressurser… 

Juridisk sett arver kun biologiske og adopterte barn. 

Jeg er litt delt 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 52738...650

• Liker 12
Skrevet

Jeg synes da det. Du e jo en del av familien. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 04bbc...0ba

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Anonymous 91 skrev (Akkurat nå):

Jeg synes da det. Du e jo en del av familien. 

Enig, men retssystemet forholder seg til loven, og ikke følelser.

Anonymkode: e49e6...5b0

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette handler ikke så mye om selve pengene for mine del, selv om penger alltids er flott det, men mer om hvor vanlig det er å bli inkludert i dette. Om jeg tenker nok på det merker jeg jo at det føles litt sårt at de aldri har hjulpet meg på den måten.

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Egentlig lett spørsmål. Har ikke dine biologiske foreldre noe du kan arve så ville jeg tilgodesett deg i testamentet mitt. Men det er ikke naturlig for alle å tenke sånn. Hva de biologiske barna mener veier vel også tungt i sånne tilfeller. 

Men du.. Min mamma døde nettopp, det ble ikke noe til meg fra den kanten. Klarer meg selv likevel. Ikke gråt over penger som aldri fantes. 

Anonymkode: 1c896...057

• Liker 8
Skrevet

Arv får man som regel når man er rundt 60 år og ikke trenger pengene lenger. Så arv er kanskje ikke så viktig?

Men hvis jeg hadde hatt fosterbarn ville jeg forsøkt å hjelpe dem økonomisk i etableringsfasen. Hvis jeg hadde nok penger. Det er da man trenger det mest. 

Du skriver ikke noe om dine fosterforeldres økonomi, så det blir vanskelig å svare konkret. 

Anonymkode: bab8f...af6

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette handler ikke så mye om selve pengene for mine del, selv om penger alltids er flott det, men mer om hvor vanlig det er å bli inkludert i dette. Om jeg tenker nok på det merker jeg jo at det føles litt sårt at de aldri har hjulpet meg på den måten.

Hvis du ellers blir inkludert og er involvert i familielivet, ville jeg lagt bort såre tanker om arv. Ikke ødelegg noe positivt pga penger. Det er det ikke verdt.

Forøvrig mener jeg at arv tilkommer biologisk familie, men at det er opp til hver enkelt å bestemme seg for om andre skal tilgodeses i testamente. 

• Liker 6
Skrevet

Hadde jeg hatt fosterbarn som jeg anså som eget barn hadde jeg selvfølgelig gitt til det barnet også!

Du har vært hos de lenge og har fortsatt kontakt som om dere hadde blodsbånd, da synes jeg det er hjerterått å ikke behandle deg som likeverdig dine fostersøsken. 💔

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Arv får man som regel når man er rundt 60 år og ikke trenger pengene lenger. Så arv er kanskje ikke så viktig?

Men hvis jeg hadde hatt fosterbarn ville jeg forsøkt å hjelpe dem økonomisk i etableringsfasen. Hvis jeg hadde nok penger. Det er da man trenger det mest. 

Du skriver ikke noe om dine fosterforeldres økonomi, så det blir vanskelig å svare konkret. 

Anonymkode: bab8f...af6

De sitter nok veldig godt i det, de har fortalt meg om hvordan de har hjulpet både barn og barnebarn, og det er generøse summer til bolig. Dette er jo litt ekstra frustrerende, at de ikke tenker noe over at de sier sånt til meg som måtte selge sjela mi gjennom flere år for å kjøpe 😅 (Som selvfølgelig er veldig vanlig)

• Liker 1
Skrevet (endret)
Ulven skrev (2 minutter siden):

Hvis du ellers blir inkludert og er involvert i familielivet, ville jeg lagt bort såre tanker om arv. Ikke ødelegg noe positivt pga penger. Det er det ikke verdt.

Forøvrig mener jeg at arv tilkommer biologisk familie, men at det er opp til hver enkelt å bestemme seg for om andre skal tilgodeses i testamente. 

Enig i det at du ikke skal la dette ødelegge ditt forhold til dine forsterforeldre, men skjønner at dette er veldig sårt TS. Alle mennesker trenger å føle at de hører til. 

Endret av loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig, men retssystemet forholder seg til loven, og ikke følelser.

Anonymkode: e49e6...5b0

Men man burde selv få bestemme hvem som arver.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...