AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #1 Skrevet 31. januar 2022 Hei . Hva er grunnen til at man ikke liker de med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse? Anonymkode: a869d...07c
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #2 Skrevet 31. januar 2022 De er slitsomme og ustabile. Veldig krevende folk. Har full sympati, så lenge de søker hjelp og skjønner at de har problemer, men prøver og fikse. Anonymkode: ae865...e48 39 4 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #3 Skrevet 31. januar 2022 Kan det være fordi de er rimelig vanskelige å forholde seg til? Anonymkode: cc9d5...b92 33 1 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #4 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De er slitsomme og ustabile. Veldig krevende folk. Har full sympati, så lenge de søker hjelp og skjønner at de har problemer, men prøver og fikse. Anonymkode: ae865...e48 Fikse hva? Det er en diagnose. Hva kan de fikse? Eneste som finnes er medisiner som demper symptomene og STEPPS. TS Anonymkode: a869d...07c
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #5 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan det være fordi de er rimelig vanskelige å forholde seg til? Anonymkode: cc9d5...b92 Hvordan er de vanskelige å forholde seg til? På hvilken måte? TS Anonymkode: a869d...07c
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #6 Skrevet 31. januar 2022 Blir vel litt for enkelt å si at man ikke liker de. Men for mange er det for krevende å leve med disse personene. Nå er det selvsagt individuelle forskjeller på de med denne diagnosen, men generelt kan mennesker med denne diagnosen være vanskelige å forholde seg. Da trekker folk seg unna, som jo er en helt naturlig ting. Anonymkode: bb0ce...9fc 14 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 Populært innlegg #7 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan er de vanskelige å forholde seg til? På hvilken måte? TS Anonymkode: a869d...07c «Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (borderline) kjennetegnes ved tendens til intense emosjonelle svingninger, samt impulsiv atferd uten å tenke på konsekvensene. Humøret er svingende og uforutsigbart, og man har ofte liten evne til å planlegge framover. Relasjoner til andre mennesker kan være problematiske.» Dette er krevende å forholde seg til. Anonymkode: bb0ce...9fc 46 1 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #8 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fikse hva? Det er en diagnose. Hva kan de fikse? Eneste som finnes er medisiner som demper symptomene og STEPPS. TS Anonymkode: a869d...07c Eh, ja, det er en grunn til at det finnes et behandlingsprogram. Man kan bli bedre. Det er det jeg mener med fikse. Anonymkode: ae865...e48 11
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #9 Skrevet 31. januar 2022 Fordi de er komplett umulig å forholde seg til, og har null selvinnsikt. Det er totalt utmattende Anonymkode: dda85...5f8 29 2 6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #10 Skrevet 31. januar 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Fikse hva? Det er en diagnose. Hva kan de fikse? Eneste som finnes er medisiner som demper symptomene og STEPPS. TS Anonymkode: a869d...07c Selv om man har en diagnose, så er det utrolig mye man likevel kan gjøre for å "fikse" enkelte ting. Har selv livslang diagnose, men etter mye behandling har jeg lært ulike mestringsstrategier og annet for å mestre situasjoner best mulig. Så nei, medisiner er ikke det eneste som finnes. Mye kan læres og gjøres, selv om det selvfølgelig varierer fra sykdom til sykdom. Støttesamtaler kan også i stor grad være stabiliserende, selv om det heller ikke direkte er behandling. Anonymkode: f08fb...a4c 11 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #11 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): «Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (borderline) kjennetegnes ved tendens til intense emosjonelle svingninger, samt impulsiv atferd uten å tenke på konsekvensene. Humøret er svingende og uforutsigbart, og man har ofte liten evne til å planlegge framover. Relasjoner til andre mennesker kan være problematiske.» Dette er krevende å forholde seg til. Anonymkode: bb0ce...9fc Men ikke alle er sånn. Noen har ikke alle symptomene. Alle er forskjellige, og man kan faktisk lære seg å bli bedre. Jeg selvskadet før, gjorde masse impulsive ting, nå har jeg sluttet for godt med det. Uten noe behandling eller hjelp. Så alle med den diagnosen er ikke like vanskelige. TS Anonymkode: a869d...07c 4 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #12 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fordi de er komplett umulig å forholde seg til, og har null selvinnsikt. Det er totalt utmattende Anonymkode: dda85...5f8 Hvordan da? Jeg har ett veldig stabilt forhold med både familie og venner nå. Så nei, alle er ikke umulig å forholde seg til!! TS Anonymkode: a869d...07c 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #13 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fikse hva? Det er en diagnose. Hva kan de fikse? Eneste som finnes er medisiner som demper symptomene og STEPPS. TS Anonymkode: a869d...07c Det er en personlighetsforstyrrelse som kan helbredes om man ønsker det. Det krever mye, og er tungt - men det er mulig. Eup. er et "symptom" på en forstyrrelse, når man får jobbet med forstyrrelsen så vil symptomene forsvinne. Anonymkode: 9cee5...feb 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #14 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men ikke alle er sånn. Noen har ikke alle symptomene. Alle er forskjellige, og man kan faktisk lære seg å bli bedre. Jeg selvskadet før, gjorde masse impulsive ting, nå har jeg sluttet for godt med det. Uten noe behandling eller hjelp. Så alle med den diagnosen er ikke like vanskelige. TS Anonymkode: a869d...07c Nei, som jeg skrev i mitt forrige innlegg er der jo individuelle forskjeller på folk med denne diagnosen, som med alle andre diagnoser. Men noen av hovedsymptomene på diagnosen ER altså emosjonelle svingninger, impulsiv atferd, ustabilt humør og vanskelig med relasjoner til andre mennesker. Dette er symptomer mange synes er ekstremt krevende å ha rundt seg. Alle har ikke alle symptomene, men hvis man ikke har noen av symptomene, så har man vel heller ikke sykdommen, ikke sant? Det er jo først og fremst symptomene som gjør at folk trekker seg unna. Ikke hvilken diagnose som står på et papir. Det er jo symptomene man merker i dagliglivet. Anonymkode: bb0ce...9fc 31 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #15 Skrevet 31. januar 2022 Jeg har en god venninne som har borderline. Jeg liker henne, men: Gjennom noen års vennskap har det oppstått et par konflikter. Mange av disse skyldes at jeg har sagt et eller annet som hun har tatt veldig personlig og blåst opp noe voldsomt. Andre har oppstått fordi jeg ikke alltid gidder å vise såååååå mye ekstra spesiell hensyn til alt hun krever. Det kan være at hun ikke fikk den aller beste stolen i rommet eller at lysstyrken var noe høyere eller lavere enn hun foretrekker, sånne ting. Konfliktene løses kun hvis jeg svelger all stolthet og innrømmer all skyld. Sånt er slitsomt, altså. Og jeg begynner av og til å lure på om det er verdt det. Anonymkode: 1564c...8b4 30 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #16 Skrevet 31. januar 2022 Fordi vi er helvete ustabile og umulige å forstå seg på Anonymkode: 61ded...2fb 6 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #17 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har en god venninne som har borderline. Jeg liker henne, men: Gjennom noen års vennskap har det oppstått et par konflikter. Mange av disse skyldes at jeg har sagt et eller annet som hun har tatt veldig personlig og blåst opp noe voldsomt. Andre har oppstått fordi jeg ikke alltid gidder å vise såååååå mye ekstra spesiell hensyn til alt hun krever. Det kan være at hun ikke fikk den aller beste stolen i rommet eller at lysstyrken var noe høyere eller lavere enn hun foretrekker, sånne ting. Konfliktene løses kun hvis jeg svelger all stolthet og innrømmer all skyld. Sånt er slitsomt, altså. Og jeg begynner av og til å lure på om det er verdt det. Anonymkode: 1564c...8b4 Jeg var som venninna di før. Skapte konflikter uten grunn. Plutselig tok det slutt, lærte meg å ikke gjøre det. Reagerer på ting inni meg, men velger å ikke si noe om det å skape diskusjon. TS Anonymkode: a869d...07c 6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #18 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fordi vi er helvete ustabile og umulige å forstå seg på Anonymkode: 61ded...2fb Ikke alle man kan lære seg å kontrollere det ganske bra. TS Anonymkode: a869d...07c 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #19 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): «Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (borderline) kjennetegnes ved tendens til intense emosjonelle svingninger, samt impulsiv atferd uten å tenke på konsekvensene. Humøret er svingende og uforutsigbart, og man har ofte liten evne til å planlegge framover. Relasjoner til andre mennesker kan være problematiske.» Dette er krevende å forholde seg til. Anonymkode: bb0ce...9fc Denne beskrivelsen passer nok til de fleste damene når vi har pms 🤣🤣 Anonymkode: 0891f...5c1 6 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #20 Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg var som venninna di før. Skapte konflikter uten grunn. Plutselig tok det slutt, lærte meg å ikke gjøre det. Reagerer på ting inni meg, men velger å ikke si noe om det å skape diskusjon. TS Anonymkode: a869d...07c Hvis man reagerer sånn, må det være borderline da? Kanskje dårlige opplevelser i fortiden? Trauma? Anonymkode: 0891f...5c1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå