Gå til innhold

Han bor i kommunal leilighet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kommer helt an på kommunen det. :) Forrige ordføreren i min hjemkommune bodde i kommunal bolig (han bodde hos foreldrene frem til det ble ledig kommunal bolig) da han var ordfører. Nå er han statssekretær. 🙃

Anonymkode: 06e97...576

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

va slags kriterier er det for å få kommunal bolig..?

Jeg fikk kommunal bolig fordi jeg slet med å komme inn på markedet. Noen av naboene var i full jobb andre var for avhengig av noe til å være i full jobb. 

Endret av Chomsky89
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har ei kommunal leilighet i mitt borettslag, og på de 9 årene jeg har bodd her har det utelukkende vært asylsøkere i den leiligheta. "Vanlige" folk bor ikke i kommunal leilighet, da er det noe som feiler de.

Anonymkode: 1a890...541

 

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Stemmer dette. Er kun rusmisbrukere, asylsøkere, og de som har psykiske problemer som bor kommunalt.

Anonymkode: d7e86...b2d

Nei, kommer helt an på kommunen. Noen kommuner tilbyr kommunal bolig til folk som av ulike grunner ikke kommer seg på boligmarkedet. Slik som ordføreren jeg nevnte over. Ordfører er en midlertidig stilling, dermed fikk han ikke boliglån. Noen kommuner har et dårlig privat leiemarked, og kommunen kan eie mange boliger. 

Dette er helt avhengig av kommunens politikk. 

Anonymkode: 06e97...576

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på hvor han bor og. Jeg ville ikke dumpet han kun pga dette, først må du jo finne ut om han faktisk bor i en kommunal bolig. Ikke ta alle sorger på forskudd. 

 

Min bestemor har en utleie leilighet i gokk, og det er ofte kommunen som leier den av de for å huse de som trenger det. Asylsøkere, alenemor, og nå siste ei utenlandsk dame som er blitt headhuntet til Norge og bygda for å jobbe pga kompetansen sin. Så ikke alltid kommunal bolig betyr psykisk sykdom eller rus

Anonymkode: c1409...5c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

 Så når de uvitende fjolsene her skriver at det er kun de som sliter mest som bor i kommunal bolig,så beviser det enda en gang at folk skriver om ting de ikke vet noe som helst om!

Anonymkode: eb19e...021

Ja folk har en veldig stygg tendens til å bare se rundt seg der de selv er og anta at slik er det i hele landet! Folk flest skjønner ikke forskjell på kommunal og statlig styring... 🙈

Anonymkode: 06e97...576

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk opp adressen på seeiendom.no vel? 

Anonymkode: d7c31...b1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tussi84 skrev (8 timer siden):

du kan ikke vite om han bor i en kommunal leilighet eller ikke.

Stort sett er det gjerne sånn at kommunen kjøper opp en viss prosent til kommunale boliger i en blokk feks. Resten av prosentene er det privat personer som kjøper. 

Dette! Eksprimentet fra syttitallet der noen synes det var smart å samle alle ressurssvake på ett sted feilet. Dette har myndighetene lært av, derfor fungerer det slik som Tussi skriver (med noen unntak)

Ikke bruk fordommer til å forkaste en potensielt bra kar som kanskje har stått på for å skrape sammen nok til å kjøpe seg leilighet alene.

Anonymkode: a2ec4...946

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette! Eksprimentet fra syttitallet der noen synes det var smart å samle alle ressurssvake på ett sted feilet. Dette har myndighetene lært av, derfor fungerer det slik som Tussi skriver (med noen unntak)

Ikke bruk fordommer til å forkaste en potensielt bra kar som kanskje har stått på for å skrape sammen nok til å kjøpe seg leilighet alene.

Anonymkode: a2ec4...946

Ganske enig. 

En annen ting er jo at han kan være en bra kar selv om han ikke har klart å skrape sammen nok til å kjøpe leiligheten og faktisk bor kommunalt. Man er ikke generelt et grusomt menneske selv om man sliter med rus, psyken, økonomi eller annet heller. 

Anonymkode: e4408...271

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De som får tildelt kommunal bolig er de som er mest vanskeliggstilt på ulike måter. Her hadde jeg backet unna.

Anonymkode: 3f1cc...d82

Ikke alle steder er det slik😊 

I vår kommune får ansatte i kommunen tilbud om å bo i kommunal bolig. Det bor mange sykepleiere og lærere i kommunal bolig i vår kommune. I fylkeskommunale boliger bor det endel vgs.lærere og tannleger 

Anonymkode: 9e130...723

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Han kan jobbe i kommunen, noen steder har de ansatte rett på bolig.

-Han kan ha rus - eller psykiatri inni bildet.

-Han kan være nedlesset av gjeld.

-Han kan ha søkt og vært heldig og fått leie uten noen spesiell grunn.

Jeg leide en kommunal bolig i et par år da min kjæreste døde og jeg ble helt alene med baby. Har han barn så er det enklere å komme inn på kommunal bolig.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Trodde man brukte rusmidler eller var psykisk syk om man bodde slik? Og at man gjerne er hardt ramma da

Det er siste setning her jeg ble litt svett for. At han har en god periode nå bare. Har ikke tenkt å droppe han i det heletatt. Ønsket betryggelse på at folk i mange ulike situasjoner kan få kommunal bolig. Sliter han psykisk så er det ikke verdens undergang heller, var mest alvorlig syk jeg frykta. Eller rus da, som er helt kræsj med mitt liv.

Område ble feil å si. Det er en gate her, med kun fire hus. Alle er kommunale. Alltid vært sånn, de er ikke solgt. Vet at kommunen har solgt endel, at andre steder er det et par kommunale leiligheter i en seksmannsbolig f.eks. En god stund prøvde kommunen å få folk ut på vanlig marked, for å få asylsøkere inn i kommunale. Det er noen år siden. Mulig det er overskudd nå, så det leies ut til hvem som helst.

Anonymkode: e35cd...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva slags kriterier er det for å få kommunal bolig..?

Har vært på et par dater med en nå, som ikke har sagt at han bor i en kommunal bolig, men jeg vet at de leilighetene i det boligområdet er det.

Han virker helt vanlig. Jobber, har sunne interesser osv.

Trodde man brukte rusmidler eller var psykisk syk om man bodde slik? Og at man gjerne er hardt ramma da...

Anonymkode: e35cd...0c1

Spør han da vel

Anonymkode: a9486...92e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Da er kanskje leiligheten fylkeskommunal, og ikke kommunal? Det blir noe helt annet. Fylkeskommunen eier også leiligheter som de leier ut til ansatte ved behov.

Anonymkode: 1a890...541

Jeg er ikke den du siterer, men jeg jobbet i kommunen og fikk tjenestebolig gjennom arbeidsgiver. Det er helt vanlig at kommuner har utleieboliger til ansatte, spesielt i distriktene. Jeg hadde ikke tenkt å bo der resten av livet, og det ville vært et tapsprosjekt å kjøpe bolig der.

1 hour ago, NymeriaRhoynar said:

Dette kjenner jeg også til, en venninne fikk leie kommunal bolig da hun fikk jobb i en kommune hun måtte flytte til. Dette er en utkantkommune. Det var ikke ment som en permanent løsning.

Det stemmer, leietiden var i utgangspunktet tre år. I praksis ble ingen kastet ut etter tre år, så det er enkelte som har bodd i en slik bolig i ni-ti år. 

Boligen jeg leide var ikke gjennomgangsbolig, så der hadde jeg en vanlig tidsubegrenset leiekontrakt. 

Anonymkode: 05692...5b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor i kommunal bolig og det er bare halvparten av leilighetene her som er det. Han leier sikkert privat og har kommunale boliger som naboer.

Anonymkode: 46aa7...8d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Spør han da vel

Anonymkode: a9486...92e

Føler ikke det er nødvendig nå.

Takk for alle svar dere! 

Anonymkode: e35cd...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva slags kriterier er det for å få kommunal bolig..?

Har vært på et par dater med en nå, som ikke har sagt at han bor i en kommunal bolig, men jeg vet at de leilighetene i det boligområdet er det.

Han virker helt vanlig. Jobber, har sunne interesser osv.

Trodde man brukte rusmidler eller var psykisk syk om man bodde slik? Og at man gjerne er hardt ramma da...

Anonymkode: e35cd...0c1

Altså.... du bør være sikker da?! I noen boligkompleks er det mix mellom kommunale og privateide boliger.-..... Han kan jo faktisk eie- det må du spørre han om! 

Anonymkode: 76130...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk kommunal bolig gjennom jobben da jeg flyttet til utkanstrøk. Uansett skjønner jeg ikke hva det har å si hvem han eventuelt leier leilighet av hvis han er en fin fyr med ting på stell?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har vært på et par dater med en nå, som ikke har sagt at han bor i en kommunal bolig, men jeg vet at de leilighetene i det boligområdet er det.

Du vet altså ikke at han bor i kommunal leilighet.

Det er ikke slik at kommunen kjøper hele bydeler. (Her går jeg ut fra at han ikke bor i Glasgow).

Endret av Alterego666
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet av en som bor i kommunal bolig, og det er definitivt ingenting galt med han. Annet enn at han jobber i kommunen da, og fikk dermed tilbud om bolig fra dem. 😉

Anonymkode: da5aa...062

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre skriver her, det kan være mange grunner. Vet ikke om det er snakk om by eller bygd, men jeg vet at min tante fikk kommunal bolig i sammenheng med en lærerstilling (og hun hadde universitetsutdannelse). Det kom med jobben. I borettslaget mitt er det et par kommunale leiligheter, der er det utenlandske og eldre som bor. Ingen narkomane og de virker ikke ressurssvake.

Han kan jo evt ha vært «heldig» og oppfylt kravene en gang i livet og dermed sikret det billig leie? Jeg, f.eks, fikk kommunalt lån i en periode av livet der jeg slet pga sykdom og mistet jobben. Det er evig mange år siden nå og jeg er frisk og tilbake i jobb, men har fremdeles lånet fordi det er lav rente (og nå tjener jeg mindre enn før, noe som hadde gitt dårlige vilkår i en annen bank).

Det kan jo være noe sånt? En dårlig periode, kort periode med sykdom, lav inntekt el.l som ikke har noe som helst å si i dag. Trenger ikke være noe psykisk i det hele tatt.

Bare merk: i store byer er det vanskelig å få tildelt kommunal bolig og der er barnefamilier prioritert, så er det snakk om storby så ville jeg kanskje stilt spørsmål

Anonymkode: 043bb...1db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...