Gå til innhold

Han bor i kommunal leilighet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva slags kriterier er det for å få kommunal bolig..?

Har vært på et par dater med en nå, som ikke har sagt at han bor i en kommunal bolig, men jeg vet at de leilighetene i det boligområdet er det.

Han virker helt vanlig. Jobber, har sunne interesser osv.

Trodde man brukte rusmidler eller var psykisk syk om man bodde slik? Og at man gjerne er hardt ramma da...

Anonymkode: e35cd...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han jobber, så burde han jo betale for eget hus? Trodde kriteriet var at du var ganske langt nede før du fikk noe slik. Så kan jo hente hn eier sitt eget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvor du bor. Bodde selv i kommunal bolig da jeg jobbet i en liten kommune i noen år. Den samme kommunen bygde flere gjennomgangsboliger som var beregnet på "vanlige" folk som ønsket å prøve ut kommunen før de eventuelt kjøpte seg hus der. I hjemkommunen min prioriteres ikke "vanlige" folk for kommunale boliger, så de henvises til det private leiemarkedet.

Anonymkode: 05692...5b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I byen her finnes det også flere blokker som har masse leiligheter som er kommunale boliger, men det er mange av de som også er kjøpt av helt vanlige folk.

Det trenger ikke være en kommunal bolig denne mannen bor i selv om han bor i et boligområde med kommunale boliger.

Og hvis han jobber og virker helt vanlig og ingen røde flagg så er han sikkert helt grei å date. :)

Anonymkode: 06b7e...27f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som får tildelt kommunal bolig er de som er mest vanskeliggstilt på ulike måter. Her hadde jeg backet unna.

Anonymkode: 3f1cc...d82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De som får tildelt kommunal bolig er de som er mest vanskeliggstilt på ulike måter. Her hadde jeg backet unna.

Anonymkode: 3f1cc...d82

Men først bør TS finne ut om han faktisk bor i en kommunal bolig eller bare i området der det er kommunale boliger. 

Anonymkode: 06b7e...27f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du kan ikke vite om han bor i en kommunal leilighet eller ikke.

Stort sett er det gjerne sånn at kommunen kjøper opp en viss prosent til kommunale boliger i en blokk feks. Resten av prosentene er det privat personer som kjøper. 

Og det er heller ikke slik at kommunal bolig betyr automatisk at man er rusmisbruker eller er psykisk syk. En annen vesentlig grunn er gjerne økonomisk vanskeligstilte, og det sistnevnte kan det være mange sammensatte årsaker til.

Uansett å leie en kommunal bolig definerer ikke nødvendigvis hvem du er. Jeg kjenner personlig to som leier av kommunen kommunal. Den ene er 60 år, og ufør. Har ikke sjans til å spare til noen depositum med den lille inntekten hun har, og fikk derfor kommunal bolig. Hun andre jeg kjenner er en alenemor i slutten av 30 årene med to barn, som ikke har hatt arbeid på noen år. Hun har vært gjennom aap, karantene år (1 år med sosial hjelp) fordi aap gikk ut. Nå har hun aap igjen. Hun har 2 barn, og faren er helt ut av bildet. Hun har heller ikke hatt mulighet for å spare til noe depositum, eller kunne kjøpe noe. Hun fikk også kommunal bolig. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er de kommunale boligene også slike «leie før eie»-leiligheter, som er enklere å kjøpe for folk (single) som lever på én inntekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Hva slags kriterier er det for å få kommunal bolig..?

Har vært på et par dater med en nå, som ikke har sagt at han bor i en kommunal bolig, men jeg vet at de leilighetene i det boligområdet er det.

Han virker helt vanlig. Jobber, har sunne interesser osv.

Trodde man brukte rusmidler eller var psykisk syk om man bodde slik? Og at man gjerne er hardt ramma da...

Anonymkode: e35cd...0c1

Flere kommuner sprer de kommunale boligene rundt og selger der de har høy konsentrasjon av kommunale boliger. Er dette i en relativt stor og sentral kommune? Hvis ja så er terskelen for å få kommunal bolig relativt høy. Er ingen ekspert men sitter i styret i et større borettslag og ingen av de som bor her i kommunale boliger passer den profilen du beskriver. Spør han rett ut heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommuner kjøper ikke et helt område, så du kan ikke vite det basert på det du sier. Kommuner kjøper gjerne leiligheter i "vanlige" borettslag.

 

Anonymkode: 05c5f...188

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei kommunal leilighet i mitt borettslag, og på de 9 årene jeg har bodd her har det utelukkende vært asylsøkere i den leiligheta. "Vanlige" folk bor ikke i kommunal leilighet, da er det noe som feiler de.

Anonymkode: 1a890...541

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har ei kommunal leilighet i mitt borettslag, og på de 9 årene jeg har bodd her har det utelukkende vært asylsøkere i den leiligheta. "Vanlige" folk bor ikke i kommunal leilighet, da er det noe som feiler de.

Anonymkode: 1a890...541

Stemmer dette. Er kun rusmisbrukere, asylsøkere, og de som har psykiske problemer som bor kommunalt.

Anonymkode: d7e86...b2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel så er det folk som sliter som bor i kommunale leiligheter og/eller familier som har dårlig økonomi. 

Kjenner og et par som har fått kommunal bolig gjennom jobb, rett og slett for å lokke de til stedet og jobben. Men generelt sett er det folk som sliter så jeg hadde vært veldig skeptisk. Men det er jo bare å spør han, det er jo ikke helt umulig at han har kjøpt heller? Vet det har vært flere områder som er "belastet" og så har kommunen besluttet å selge seg ut av en del, noe som egentlig bare forflytter problemet men det er en annen sak, kan være han har kjøpt e det jeg vil fram til. 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stemmer dette. Er kun rusmisbrukere, asylsøkere, og de som har psykiske problemer som bor kommunalt.

Anonymkode: d7e86...b2d

Vel. Vi bor kommunalt. Og vi er verken rusmisbrukere, asylsøkere eller har psykiske problemer...

Men vi er en ufør og en langtidsarbeidsledig, med to barn. Vi er dog helt vanlige folk, men med litt dårlig økonomi og dårlig helse...

Anonymkode: e4408...271

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vårt borettslag er det også en kommunal leilighet. Asylsøkere som bor i den. 
 

Du sier at området har kommunale leiligheter, det sier ikke noe om han har det. Du drar konklusjoner basert på? 
 

Om du leter etter grunner for å dumpe, bare dump. 

Anonymkode: 60214...4b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye uvitenhet her, kommunale boliger blir gitt til de som har behov for det. Noen "luringer" her skriver at det kun de som sliter mest. Det er forsåvidt riktig at de med størst behov får bolig først, men alle som har behov for bolig,er kommunen pliktig til å hjelpe. Slik situasjonen er i den byen jeg bor i nå,her er det overskudd av kommunale boliger,så vi har nå gått til det skrittet å leie ut til studenter også. Så når de uvitende fjolsene her skriver at det er kun de som sliter mest som bor i kommunal bolig,så beviser det enda en gang at folk skriver om ting de ikke vet noe som helst om!

Anonymkode: eb19e...021

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

FrøkenMånestråle skrev (14 minutter siden):

Kjenner og et par som har fått kommunal bolig gjennom jobb, rett og slett for å lokke de til stedet og jobben.

Da er kanskje leiligheten fylkeskommunal, og ikke kommunal? Det blir noe helt annet. Fylkeskommunen eier også leiligheter som de leier ut til ansatte ved behov.

Anonymkode: 1a890...541

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva slags kriterier er det for å få kommunal bolig..?

Har vært på et par dater med en nå, som ikke har sagt at han bor i en kommunal bolig, men jeg vet at de leilighetene i det boligområdet er det.

Han virker helt vanlig. Jobber, har sunne interesser osv.

Trodde man brukte rusmidler eller var psykisk syk om man bodde slik? Og at man gjerne er hardt ramma da...

Anonymkode: e35cd...0c1

Om kommunen du bor i er i en slik stilling at de nå har overskudd av boliger,så er det noen kommuner som leier ut til "vanlige" leieboere,dvs.folk som ikke er der i kommunal regi. Mange kommuner har hatt mindre behov for kommunale boliger under pandemien,og har de mye som står tomt så vil de enten selge eller leie ut på det åpne marked. 

Anonymkode: eb19e...021

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det kommer helt an på hvor du bor. Bodde selv i kommunal bolig da jeg jobbet i en liten kommune i noen år. Den samme kommunen bygde flere gjennomgangsboliger som var beregnet på "vanlige" folk som ønsket å prøve ut kommunen før de eventuelt kjøpte seg hus der. I hjemkommunen min prioriteres ikke "vanlige" folk for kommunale boliger, så de henvises til det private leiemarkedet.

Anonymkode: 05692...5b4

Dette kjenner jeg også til, en venninne fikk leie kommunal bolig da hun fikk jobb i en kommune hun måtte flytte til. Dette er en utkantkommune. Det var ikke ment som en permanent løsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NymeriaRhoynar skrev (Akkurat nå):

Dette kjenner jeg også til, en venninne fikk leie kommunal bolig da hun fikk jobb i en kommune hun måtte flytte til. Dette er en utkantkommune. Det var ikke ment som en permanent løsning.

Nettopp, og når kommunen sier det ikke er ment som en permanent løsning,så er det fordi de MÅ si det. De kan fort få leie der i maange år likevel,grunnen er jo så enkel som at de boligene skal fortrinnsvis brukes av kommunen selv. Det sitter veeeldig langt inne for komunen å si opp en leieavtale,de er som regel greie å leie av. Har jobbet i en kommunal boligstiftelse,så jeg vet litt hvordan det fungerer. 

Anonymkode: eb19e...021

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...