Gå til innhold

Debatten om kjønn 🙄

Sh999

Anbefalte innlegg

Huldretusse skrev (1 minutt siden):

Enig. Bare aksepter at de eksisterer, og la dem være. 

Tror de fleste gjør det nå. Men de prøver jo og fortsette å pushe en form for agenda langt forbi det og bare bli akseptert

Endret av øyne_lyver_aldri
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

øyne_lyver_aldri skrev (3 minutter siden):

hvis de kjemper for ting som påvirker mitt liv negativt så må man jo si sin mening om det.. Hvis du vil være transe så stopper ikke jeg deg. Men hvis du prøver og pushe din agenda på meg, og mitt språk. Da blir det et problem

Hvordan påvirker det livet ditt negativt at noen vil innføre en tredje kjønnskategori?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldretusse
øyne_lyver_aldri skrev (Akkurat nå):

Tror de fleste gjør det nå. Men de prøver jo og fortsette og pushe en form for agenda langt forbi det og bare bli akseptert

De fleste gjør ikke det. Men noen er aktivister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flowerpower1 skrev (1 minutt siden):

Hvordan påvirker det livet ditt negativt at noen vil innføre en tredje kjønnskategori?

Så innfører vi det, også blir det neste ting, også neste ting. Det slutter aldri, har jo sett nok eksempler på det nå.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

øyne_lyver_aldri skrev (1 minutt siden):

Så innfører vi det, også blir det neste ting, også neste ting. Det slutter aldri, har jo sett nok eksempler på det nå.

Hvilke eksempler? Det at verden går fremover er bare positivt. Hva er ille med det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flowerpower1 skrev (1 minutt siden):

Hvilke eksempler? Det at verden går fremover er bare positivt. Hva er ille med det?

De samme som pusher denne agendaen er de samme som blir krenka av alt, de samme som vil sensurere alt, de samme som vil endre språket vårt. Når de går så langt da må de regne med og få motstand.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

øyne_lyver_aldri skrev (1 minutt siden):

De samme som pusher denne agendaen er de samme som blir krenka av alt, de samme som vil sensurere alt, de samme som vil endre språket vårt. Når de går så langt da må de regne med og få motstand.

Er jo du som blir krenka her av at noen ønsker å bli RESPEKTERT. Dere må faktisk slutte å kalle folk krenka for at man sier ifra om at noe ikke er greit eller om noe man ønsker å endre på. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så morsomt her er at ingen her egentlig er redd for transpersoner men menn. Kanskje dere skal snakke om hvor fæle menn er istedenfor da? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurking skrev (Akkurat nå):

Hei,

Hva er skilnad på en "mann", "cis-mann" og "transmann"?

På forhand takk

Mann: Biologisk mann.

Cismann: Biologisk mann.

Transmann: Mann, men født kvinne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marbelle
Lurking skrev (17 minutter siden):

Hei,

Hva er skilnad på en "mann", "cis-mann" og "transmann"?

På forhand takk

female assigned female at birth betyr ciss woman 

Utfira Hva jeg leser så er egt alle ciss woman or ciss man. At en er tilldelt et kjønn og ikke er ett kjønn. Men jeg er født kvinne og vil veldigt gjerne få lov å få vare kvinne. Ikke en cisskvinne 😱

Endret av Marbelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flowerpower1 skrev (2 timer siden):

https://podcasts.apple.com/no/podcast/burde-vært-pensum/id1591167976?i=1000544766792
anbefaler deg å høre på denne podcasten av en person med utdanning 

Lenken sier meg ikke stort. Er det noen med bachelor i det som kalles for kjønnsstudier som snakker der? For jeg ser ikke vitsen i å kaste bort tid på sånt.

flowerpower1 skrev (2 timer siden):

du respekterer ikke alle mennesker nei hvis du syns det er greit å f.eks kalle en ikke-binær person for kvinne/mann når de faktisk identifiserer seg som noe annet. Er helt enig i at debatten var dårlig, men det var de «det er kun 2 kjønn» folkene som ikke klarte å komme med argumenter. Det ble gjentatt mange ganger at det er 2 kjønn, men at man må anerkjenne at noen som ikke føler seg som noen av delene. Uansett skjønner jeg ikke poenget med å gjenta gang på gang at det er to kjønn. Det endrer fortsatt ikke det faktum at noen er transpersoner og at noen ikke føler seg som hverken mann eller kvinne

Man står fritt å identifisere seg som hva man vil. Men man er fortsatt mann eller kvinne rent fysisk og biologisk. Den subjektive ikke-målbare ''jeg identifiserer meg som'' vs den objektive målbare ''jeg er mann med XY kromosomer'' og ''jeg er kvinne med XX kromosomer''.

Det er faktisk slik at når vi blir til, selve unnfangelsen, bestemmer vårt kjønn. Vi arver alltid X-kromosom fra vår mor og vi arver enten, X, eller Y-kromosom fra vår far. Når vi arver X-kromosom fra vår far, blir vi til en jente med XX-kromosomer. Når vi arver Y-kromosom fra vår far, blir vi til en gutt med XY-kromosomer. Det er denne kombinasjonen, XX og XY som bestemmer vårt kjønn. Kun fantasien setter grenser for hva man kan føle seg fram til. Vi er likevel enten XX, eller XY. Det er de to kjønnene. Derfor kan menn ikke gå gravide og føde og derfor kan ikke kvinner produsere spermier å befrukte et egg. 

Så har du de sjeldne unntakene som for eksempel XXY-syndromet hvor gutter noen ganger blir født med 1 ekstra X-kromosom. 

Den største feilen mange gjør er å sette likhetstegn mellom hva man føler og hva man rent biologisk er og plassere biologiske menn i kvinnefengsel eller biologiske menn i kvinneidrett. Det blir aldri en ryddig debatt så lenge man ikke skiller mellom ting.

• Liker 8
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle ting å sitte krangle om. Nei og jo meg her og der. 

Gjør det veldig vondt noen plass at andre identifiserer som det motsatte av det de måtte ha hengende på kroppen? Er det en konkurranse om å ha så rett om hva andre skal føle om seg selv? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Transaktivisme er farlig for kvinner, og jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere protesterer. Omtrent ALL vold mot kvinner utøves av menn, men hvis en som er født mann bestemmer seg for at han nå er kvinne så skal han ha adgang til kvinners dusjer, garderober og attpåtil skal bekrepet MOR bort? 

Hvis meg statistikk som viser at "transkvinner" er mindre voldelige enn andre menn. Eller hva med lesbiske? Tidligere ble begrepet lesbisk brukt om kvinner som elsker og føler seg seksuelt tiltrukket av andre kvinner. Men i følge translogikk så er lesbiske som IKKE vil ha sex med transkvinner transfobiske? wtf

Så ja, la oss rævkjøre rettighetene som kvinner har kjempet for, la oss ofre lesbiske og la oss få bort krenkene bekreper som MOR og MAMMA. Mye viktigere at den lille promillen av menn som vil være kvinner ikke blir fornærma. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det uproblematisk å skulle dele garderobe, etc, med en transkvinne. Mitt problem er her språket, og hvordan man nå endrer definisjoner. Det ER problematisk at man nå skal forandre ord for "mor", at man fjerner kvinnesymbolet på bind og tamponger, etc. I USA har det gått så langt at kvinner blir kalt "people who menstruate", "people with ovaries", og verst av alt "breeders". Det er problematisk at lesbiske blir kalt transfobiske for at de ikke vil ha et forhold med en transkvinne. Det er problematisk at transkvinner entrer kvinneidretten, med alle naturlige forsprang som en mann har.

Det er merkelig at man nå skal endre språk og samfunn for en tross alt veldig liten andel mennesker, på tross av protester fra majoriteten. Det er spesielt ille at oss kvinner, som historisk sett har måtte kjempe for rettighetene våre, er de som kommer verst ut av det.

Jeg får personlig helt noia om noen kaller meg cis, hen eller "they", men av en eller annen grunn er ikke det så farlig.

• Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det var jævlig flaut da hun som var hjemme på kamera plutselig hadde barnet på fanget. Du er på nasjonal TV og deltar i en debatt, kan du be om 30min stillhet fra familien og låse døra? Ærlig talt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (6 timer siden):

Altså. En biologisk født kvinne, endrer juridisk kjønn til mann. Denne personen kalles da mann. Men har fremdeles livmor og eggstokker, og kan da selvsagt føde barn. Da står Jentoft på tv i beste sendetid, og påstår at det er en mann som har født. Det er til å grine av. 

Vedkommende har vel ikke da livmor, men «livfar». Men det riktige ordet i framtiden blir sikkert «livvugge». Ordet livmor er er jo opplagt diskriminerende. Men ja, enig med deg... 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som vil ha, eller har fått kjønnsbekreftende behandling sier gjerne de har følt de var i feil kropp siden de var små. Men hvordan kan for eksempel en 5-åring vite det?  En biologisk gutt kan for eksempel si han vet han er jente for han liker å leke med dukker og pynte seg. Men er ikke det et bilde vi voksne har konstruert. Å mene at en viss type leker, klær, og oppførsel forbindes med ett kjønn. Kan det ikke også være slik at noen foreldre finner det enklere å si at deres sønn egentlig er ei jente, i stedet for å si at gutten deres liker å gå i kjole. Jeg vet ikke, men jeg synes boksene er så snevre.

Selv måtte jeg bruke tid på å «finne meg selv», for jeg var ikke typisk jentete da jeg var barn. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (1 minutt siden):

De som vil ha, eller har fått kjønnsbekreftende behandling sier gjerne de har følt de var i feil kropp siden de var små. Men hvordan kan for eksempel en 5-åring vite det?  En biologisk gutt kan for eksempel si han vet han er jente for han liker å leke med dukker og pynte seg. Men er ikke det et bilde vi voksne har konstruert. Å mene at en viss type leker, klær, og oppførsel forbindes med ett kjønn. Kan det ikke også være slik at noen foreldre finner det enklere å si at deres sønn egentlig er ei jente, i stedet for å si at gutten deres liker å gå i kjole. Jeg vet ikke, men jeg synes boksene er så snevre.

Selv måtte jeg bruke tid på å «finne meg selv», for jeg var ikke typisk jentete da jeg var barn. 

Fordi de senere fant ut at det de følte var at de var født i feil kropp? Er ikke snakk om at femåringer skal begynne med behandling. Men hvis en femåring sier at hen er født i feil kropp burde man være åpen for at personen er det eller at det bare er en fase. Uansett er det en lang prosess å gå fra å tenke at «jeg er jente» eller «jeg er gutt» til å i det hele tatt si det og å gå til helsepersonell med det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...