Gå til innhold

Julegaver til barna


Maja23

Anbefalte innlegg

Gutten vår er så liten ennå, og skjønner ikke poenget med pakker (1 1/2 år),så vi prøver å bruke lite penger på julegaver til ham.

Han får jo masse pakker fra tanter, onkler, besteforeldre, etc, så han lider ingen nød. Vi kjøper evt noe han trenger.

Når han blir større blir det litt annerledes - da regner jeg med at han kommer til å få etter hva han ønsker seg. Men jeg ser ikke for meg noe mer enn 1000 kr for å si det sånn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppimot 3000,- tenker jeg, med 3 barn, kanskje mer. Det varierer fra år til år og hvor mye lommeboken tillater at vi kan bruke. Da kjøper vi mest ting som de trenger, mens litt går til leker som de ønsker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe standardbeløp vi bruker på dem. I år får de et marsvin på deling, og det koster jo litt med alt det trenger.

De får sikkert en film eller noe musikk i tillegg, men det er for å få åpne noe på kvelden. Marsvinet skal de få om morgenen, kan ikke ta det med til mormor under treet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nok +/- 1000 kr pr. barn. Ikke fordi jeg har råd, men fordi jeg har lyst til det. Mine barn har fått så lite opp igjennom årene. Først de senere årene har jeg hatt anledning til å gi dyrere gaver til jul og bursdag. Jeg legger meg på nogenlunde samme prisnivå til de begge. Jeg vet at det fort blir oppfattet som urettferdig dersom det er for store forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ingen barn selv ennå, men jeg er tante til to. Pleier å bruke alt fra 500-1000 på hver av dem ettersom hva de ønsker seg. Det blir kanskje litt mindre i år, har mye utgifter for tiden etter kjøp av hus med oppussingsbehov... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen barn, men jeg er et barn... ;)

Mamma og pappa har tre døtre, vi er ganske spredd i alder, men får for ca det samme. Regner med 3000 pr barn kanskje. Ligger rundt der. I fjor fikk søsteren min nok for mer, jeg fikk vel for rett oppunder 3000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000,- pr barn er sinnsykt mye!!?

Huff og huff - gruer meg til barna blir så store at de "krever" dyrere presanger.. Nå får de for runt 1000,- pr barn - og jeg syntes det er nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Jeg har heller ingen barn men er også et barn selv!

Hjemme hos oss har jeg og søsteren min alltid fått fine julegaver. Hva de koster avhenger helt av hva vi ønsker oss og hva foreldrene våre har råd til, men vi får alltid for nesten likt beløp!

Et år kan vi få klær av mamma til 500-1000 kr og en eller annen ting vi trenger av pappa for omtrent den samme prisen. Et annet år har i fått like stereoanlegg, skiutstyr, kamera og et år fikk vi faktisk 15000 hver på bsu konto!!! :overrasket:

Vi forventer aldri noe dyrt, men selv (jeg er student) bruker jeg 4-500 kr på mamma og pappa (hver av dem), og det hadde nok vært litt skuffende å fått billigere gaver av dem enn jeg har gitt dem selv siden de tjener ganske bra. Føler meg litt storforlangende nå... Men de har nok skjemt oss litt bort med julegavene... Men til gjengjeld får vi ikke så mye utenom bursdag og jul da! (selv om det kan bli litt hjelp til vinterdekk, skolebøker og andre viktige ting innimellom).

Så lenge barn ikke forstår seg på pris er det ikke noen grunn til å gi de dyre gaver, og heller ikke like dyre gaver. En jente på 6 år blir like glad for en barbie til 149 kr som en dyr sykkel til 2500 kr. Men jeg synes det er viktig at det blir sånn ca likt når barna forstår seg på penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000,- pr barn er sinnsykt mye!!?

Huff og huff - gruer meg til barna blir så store at de "krever" dyrere presanger.. Nå får de for runt 1000,- pr barn - og jeg syntes det er nok..

Jeg ser du bruker "krever" i anførselstegn og tolker det dithen at du koblet at vi ikke tvinger foreldrene våre til det...? ;)

Det varierer veldig. Før, da de var mer i etableirngsfasen med hver sin bedrift og jeg var enebarn fikk jeg ikke på langt nær for så mye. Men etterhvert som mor og far blir eldre og økonimien tillater det, så får vi mer. Men det er alltid en funksjon eller tanke bak gave, og vi får aldri leker osv (altså; jeg er 24 år da, så jeg ønsker meg ikke leker, men de to yngste tenkte jeg mer på).

Vi får klær, sportsutstyr osv. Sist fikk jeg et smykke fordi jeg ofte sjekket om mamma hadde noe som kunne skjule et arr jeg har. Da tenkte hun på det da hun var ute og handlet; og kjøpte en kunst-smykke til meg. Men det er ikke noe jeg bruker daglig, så vi byttet det mot en ring i romjulen. Jeg fikk også litt annet stæsj. Året før fikk jeg noe klær + rettetang og alle hårproduktene i en serie. Så de er funksjonelle ihvertfall, disse gavene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tenker mest på hva de ønsker seg, så på prisen. De får nok ikke gaver over 1000,-...Dersom en ønsker seg noe til 300,- og den andre noe til 800,- så kan det nok hende vi kjøper det.. Vi kjøper ikke "en gave til" til den som ønsker seg det billigste, for at de skal få for lik sum. Det blir tøysete synes jeg. Det utjevner seg i løpet av året likevel!

akkuyrat slik gjør vi det å.... dessuten har ungene en tendens til å se på om det forskjell i str. ikke pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...