Gå til innhold

Hva tenker muslimer om Jesus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Grüner skrev (5 minutter siden):

Her roter du med begreper. Bibelen består av BÅDE det gamle og det nye testamentet, og ikke bare det gamle testamentet, slik du hevder! 

Det han mener er vel at det bare er nye testamente og da spesielt evangeliene som er relevant.

Seffern mulig at jeg tar feil og mistolker ham.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sommer2464 skrev (19 timer siden):

En god Gud sender ikke folk i ilden det er tortur Gud ville fått lovens strengeste straff for i Norge hvis menneskene kunne dømme gud.

Jeg forstår at tanken din, kun er en tanke, men den er fjern fra Abrahams premiss i anerkjennelse av en allmektig Gud.

En som har skapt hele universet, med dens sol, måne, galakser osv. lar seg ikke bli felt eller dømme av beboere i en mikroskopisk jordklode, da det er Han som har satt premissene i naturlovene som omgir vår sfære og eksistens.

Vi mennesker er som små barn. Når vi blir nektet noe av våre foreldre, så er de slemme i våre øyner og enda verre når vi blir eldre for da er vi som tenåringer. Hva gjør tenåringer? Jo de hater foreldrene.

Men når vi blir foreldre så forstår vi hvorfor foreldre nekter barn ting og innskrenker den absolutte frihet. En av grunnene til denne forståelsen er den empiriske utvikling som utvikles med tidens navn, livet.

Veiledning fra Gud sett i dens natur kaller vi religion. Den inneholder læren om det som var, er og kommer. Den gir svar og veileder oss i vår reise.

Våre handlinger bunner som regel i formål, intensjon og vilje. Dette er egenskaper som vi er utrustet med, for at vi kan forstå Veilederen som Skapte døden og livet.

Dødens verden er den første fase i skapelsen, og den inneholder blant annet Vrede og Glede. Intet entrer Vreden i rent tilstand og intet entrer Gleden i urent tilstand, en gylden rettferdighets hovedprinsipp. Dette er destinasjonens formål. Vektskålene er porten før veiskillet og rettferd er dets pilar.

Formålet med skapelse av menneske er jordelivet. Andre skapelser har andre formål. Så å klage over rollefordelingene er til ingen nytte, da vi har intet makt over hastigheten mot veggen, endelsen/døden. Denne maktesløshet gjør at vi som råtner bort til jord, ikke kan dømme den som gjenoppliver oss på nytt med ordet: "bli", og vi blir!


 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (På 11.2.2022 den 20.37):

En god Gud sender ikke folk i ilden det er tortur Gud ville fått lovens strengeste straff for i Norge hvis menneskene kunne dømme gud.

Det stemmer. Kun de verste av de verste tyrranene vil sende deg til evig pine om du ikke tilber dem. 

Anonymkode: 92c6a...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud er Stor, Gud er Stor! 

Jeg vitner til at Gud er evig Levende og Eksisterende!  Jeg legger vitne til at Gud er evig Levende og Eksisterende! 

De korsfestet Jesus, hvil i fred. 

Men Muslimene har rett. Jesus i seg selv var bare en mann, men Gud var i han, som han selv sa. Dette kalles enlightenment. 

Gud har ingen barn.

"My Father is Greater than I." 

Kristne er retarda, Muslimer er bare litt mer voksne i hodet. Begge har rett, Gud finnes. Men de fleste tror, de vet ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Conal skrev (1 minutt siden):

Gud er Stor, Gud er Stor! 

Jeg vitner til at Gud er evig Levende og Eksisterende!  Jeg legger vitne til at Gud er evig Levende og Eksisterende! 

De korsfestet Jesus, hvil i fred. 

Men Muslimene har rett. Jesus i seg selv var bare en mann, men Gud var i han, som han selv sa. Dette kalles enlightenment. 

Gud har ingen barn.

"My Father is Greater than I." 

Kristne er retarda, Muslimer er bare litt mer voksne i hodet. Begge har rett, Gud finnes. Men de fleste tror, de vet ikke. 

Hvordan kan muslimer ha rett om Jesus? INGEN muslimer har noensinne møtt Jesus. Islam oppstod 500 år etter Jesus levde.  

Det blir som om jeg sier at Muhammad ikke var en profet, men kun en teppeselger. Det blir bare tull, for jeg har jo aldri møtt Muhammad og har ingen grunn til å overprøve historien fra de som møtte han. 

Anonymkode: 92c6a...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det stemmer. Kun de verste av de verste tyrranene vil sende deg til evig pine om du ikke tilber dem. 

Anonymkode: 92c6a...27a

Man kan si mye negativt om religionen Islam, jeg må si meg enig i at @omarel gir langt bedre argumenter enn de fleste her. 

Anonymkode: ac18f...1bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hero1 skrev (På 23.1.2022 den 0.28):

Muslimer ser på Jesus som en profet, ikke guds sønn. 

Islam, som den militante politiske bevegelsen det er, har så klart stjålet inn Jesus i sin sammenblanding av tro, på samme måte som med mye annet. Hvem bryr seg om hva en så kvinnefiendtlig og krigshissende politisk retning mener om noe som helst?

Anonymkode: 345c4...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir som å diskutere Espen Askeladd og Reveenka🙄

Anonymkode: ec0f1...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2022 den 0.25):

Jesus er fredens mann og lærte oss å snu det andre kinnet til. Profeten i Islam var en krigshisse og blir dyrket som perfekt menneske av muslimer. 

Så hva tenker muslimer om Jesus? Jesus oppførte seg stikk motsatt av Muhammad.

Anonymkode: afc54...cf0

Tenker at han var homofil 

Anonymkode: bfc09...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha, her sitter folk og krangler om bøker skrevet av ørkenfolk med manglende utdanning 1000+ år siden. Det er til å grine av. 

Anonymkode: 11c5a...09f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom hele historien har mennesker drept hverandre, og påneropt seg ulike guders beskyttelse for å rettferdiggjøre handlingene. Hverken jødedom, kristendom eller islam er noe unntak fra dette. Felles for alle religioner, er at denne volden dypest sett ikke kan forsvares i guddommen eller religionen man påberoper seg. Religiøs vold er alltid en konsekvens av mistolkning av budskapet for egen vinning, eller en politisering av troen for å forsvare sin gruppes interesser. Det gjelder like mye kristendom som islam. Alle religioner ønsker fred, fordragelighet og kjærlighet, og forkynner det i ulike former. Det er mennesker som utøver onde gjerninger, og mennesker som søker å rettferdiggjøre dette gjennom en trosforestiling.

Jeg vil helst leve i en verden med gjensidig respekt, der man ikke bruker religion som en maktfaktor, men som en positiv faktor for egen adferd og verdensanskuelse. Velger man religion som en maktfaktor som rommer et “oss og dem”-perspektiv ender det alltid med vold, drap, undertrykkelse og ondskap.

Når det er sagt, er temaet i tråden hvordan muslimer ser på Jesus. Det har vel @omarelgjort grundig rede for, og at enkelte kristne finner betraktningene hans ubehagelige, er helt greit. Han er jo muslim, og ikke kristen, og har all rett i verden til å anse sin tro som den rette.

Men @omarel  - når du uttaler deg om kristendom, er det veldig mye feil i hvordan du fremstiller hvordan kristne betrakter troslæren, og du kunne hatt godt av å sette deg litt nærmere inn i kristen teologisk diskurs om du vil uttale deg på denne måten - akkurat som jeg selv vet for lite om islam til å kunne mene noe om hvordan muslimer betrakter ulike aspekter ved islam.

Med ønske om fred, enighet og glede fra en dårlig katolikk.

Anonymkode: 60bca...46b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2/14/2022 den 15.23):

 

@omarel

Men @omarel  - når du uttaler deg om kristendom, er det veldig mye feil i hvordan du fremstiller hvordan kristne betrakter troslæren, og du kunne hatt godt av å sette deg litt nærmere inn i kristen teologisk diskurs om du vil uttale deg på denne måten - akkurat som jeg selv vet for lite om islam til å kunne mene noe om hvordan muslimer betrakter ulike aspekter ved islam.

Med ønske om fred, enighet og glede fra en dårlig katolikk.

Anonymkode: 60bca...46b

Hei, i denne tråden har jeg valgt å utale meg om Jesus i Islam og deretter svarer jeg dersom en kristen deltar ut fra der svaret jeg får.

Jeg har derfor ikke tatt for meg hele utviklingen i den kristne teologien, historien eller retninger. Jeg vet at det er stor forskjell mellom protestanter, katolikker, bokstavtro og andre. At du elller andre føler dere såret, beklager jeg. Min intensjon er ikke å såre noen uansett tro eller livssyn. Det jeg får fram er fakta, slik jeg ser det forran meg. 

Jeg har heller ikke noe i mot at ikke muslimer kritisere min teologiske tro på en konstruktiv måte. For hvis det skjer og jeg velger å delta så er det eneste jeg forventer er forståelse for årsak, ikke enighet.

Jeg tror på at man kan være uenige og alikevell vise hverandre respekt og godhet, selv innenfor tema som religion.

Endret av omarel
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, omarel said:

Hei, i denne tråden har jeg valgt å utale meg om Jesus i Islam og deretter svarer jeg dersom en kristen deltar ut fra der svaret jeg får.

Jeg har derfor ikke tatt for meg hele utviklingen i den kristne teologien, historien eller retninger. Jeg vet at det er stor forskjell mellom protestanter, katolikker, bokstavtro og andre. At du elller andre føler dere såret, beklager jeg. Min intensjon er ikke å såre noen uansett tro eller livssyn. Det jeg får fram er fakta, slik jeg ser det forran meg. 

Jeg har heller ikke noe i mot at ikke muslimer kritisere min teologiske tro på en konstruktiv måte. For hvis det skjer og jeg velger å delta så er det eneste jeg forventer er forståelse for årsak, ikke enighet.

Jeg tror på at man kan være uenige og alikevell vise hverandre respekt og godhet, selv innenfor tema som religion.

Jeg er ikke såret på noen som helst måte. Jeg ville bare gjerne påpeke at noen av de betraktningene du gjør deg om kristendommen rett og slett ikke er riktige.

Dine betraktninger fra et muslimsk ståsted kan jeg selvsagt ikke kritisere eller oppkaste meg til dommer for. Til det kan jeg for lite om islam.

Jeg tror vi bygger en bedre verden om vi respekterer hverandre. Du har min respekt.

Ellers henviser jeg til mine betraktninger i innlegget du svarte på. De negative konsekvensene av religiøse forestillinger er ikke konsekvenser av trosforestillingen i seg selv, men at det blir brukt som ledd i en maktkamp og politisk posisjonering.

Jeg tror ingen religioner ønsker noen noe vondt når dette aspektet skrelles vekk.

Anonymkode: 60bca...46b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gud er virkelig. Mens religioner er menneskapte, det er bare forskjellige oppfatninger av hvem og hvordan Gud er.

Men gud er så mye mye større enn mennesker at ingen riktig kan forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurven skrev (7 timer siden):

Gud er virkelig. Mens religioner er menneskapte, det er bare forskjellige oppfatninger av hvem og hvordan Gud er.

Men gud er så mye mye større enn mennesker at ingen riktig kan forstå det.

Hva vil Gud?

Anonymkode: ac18f...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...