Gå til innhold

Hva tenker muslimer om Jesus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Chagall skrev (1 time siden):

Du fortsetter å sidestille bibelen med Koranen. De fyller helt forskjellige roller sier jeg jo. Koranen er guds åpenbaring, fra engelen Gabriel til analfabetet Muhammed. Det er derfor så mange muslimer blir voldelige og myrderiske når man brenner koranen f.eks.

Jesus er guds åpenbaring for kristne. Han er mer sammenlignbar med Koranen for sunnier og sjiaer.

Protestanter som meg er jo pietister og skal ha personlig forhold til gud. Det trenger ikke muslimene. Riktig handling, bønn er nok. 

Nærmere du kommer Gud er islam og Koranen. Kristendom er mye synsing og tvil. Kristne er like voldelige som muslimene, det er bare å se på menneskenes historie og ha et åpent sinn.

Det personlige forhold som protestanter påstår å ha, er ikke annet enn personlig tolkning av bibelen. Det vil si at du som kristen kan lyve, drepte, stjele mm og likevell ha god samvittighet som følge av du har tatt i mot Jesus som frelser.

Så jeg sidestiler ikke bibelen med Guds ord. Bibelen er kopi av kopi av kopi av det som fortelles av det som antas at jesus kanskje sa. De som har skrevet gosplene er alle ukjente, selv om navnene er kjente.

Paulus gjør det motsatte av det Jesus sa. Det kan ikke tolkes på en annen måte enn at han er  antikrist.

Gud sendt gospel til Jesus. Det som nå er igjen er, gospler etter ulike forfattere. Så har du mange gospler som ikke er medtatt.

Kristendom er derfor en komponert religion etter 4 symfonier, i overført forstand, mens den sanne symfonien som er komponert av Faderen og sendt til Jesus, Gospelen av alle gospler, Gospelen etter Jesus, er borte!

Poenget mitt er at Guds "symfoni" sendt til Mohammad synges den dag i dag. Så hvis du vil vite hva Jesus stod for, så må du se på Guds symfoni, Koranen. Alt annet er tvilsomt. Dette vet dere innerst inne, men hovmod holder dere tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Chagall skrev (7 timer siden):

Joda. Men landeveisrøver var han vel ikke? Som Muhammed. 

Den muslimske trosbekjennelsen består nesten utelukkende av å benekte kristendommen, ved å påstå at gud ikke kan ha noen sønn. 

Muslimer er besatt av kristendommen, og påstår derfor at Jesus var en profet, for å benekte at han var guds sønn. Det er kun som en del av hatet fra Islam mot #1 religionen som islam er basert på.

Det er omtrent på nivå med å si at vestlige ateister synes Muhammed var en dyktig landeveisrøver, kvinnebedårer og hærfører og defor hedrer ham.

Mvh Utdannet Religionsviter

Nja. Treenigheten er en del av den samme guden. Så det er riktig som ha  sier at Gud er Jesus.

Skjønner godt at sunniene påstår at kristne er polyteister. Det er noen logiske krumspring...

Derfor benekter de at gud kan dele seg, i sin trosbekjennelse. 

Dette kommer også an på hva man er vokst opp med og hva man har lært. Jeg har alltid fått høre at Jesus er Guds sønn. Men skjønner det er flere måter å se det på/tro.

Anonymkode: 5037b...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi muslimer har jesus som prophet  eller han heter isa og ikke jesus han er ikke guds sønn men guds prophet måtte Allah tilgi han og fred være med han. og han er høyt elsket 🤍  det finnes bare 1 gud og det er Allah og prophet Mohammed fred være med han er Allah's siste prophet og sendebud fred være med han.❤

 

Anonymkode: 9ecbb...408

De første kristne anså heller ikke Jesus som guds sønn, men som profet. Det var langt inne i kristendommens historie det ble besluttet at han skulle være guds sønn. I utgangspunktet var synet på Jesus likt i forhold til muslimers syn, at Jesus var en profet. 

Det at bibelen ble konstruert av en gruppe geistlige som valgte og forkastet tekster, etter sine syn og meninger, gjør også at bibeles troverdighet vakler. Koranen er uforandret, bortsett fra at det har vært og et diskusjoner angående oversettelse av enkelte ord som kan tolkes ulikt. 

Jeg er oppvokst i kristent miljø, men er gift med muslimsk mann. Var litt overraskende for meg da min mann fortalte påskehistorien til våre barn da de var små, og den var lik den jeg kjente. 

Med årene har jeg stadig lurt mer og mer på hva konflikter mellom kristne og muslimer egentlig er, for det er mest der samme. Da er jødedommen mer ulik. 

Anonymkode: 3ec89...215

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så komisk å lese muslimer og kristne komme med relativt god og logisk kritikk av den andres religion, men så forsvinner absolutt all logikk og rasjonalitet ut vinduet med en gang det er deres egen religion som kritiseres.

Tror dere begge har rett ;) 

Anonymkode: 021a9...34c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De første kristne anså heller ikke Jesus som guds sønn, men som profet. Det var langt inne i kristendommens historie det ble besluttet at han skulle være guds sønn. I utgangspunktet var synet på Jesus likt i forhold til muslimers syn, at Jesus var en profet. 

...215

Markusevangeliet er fra rundt år 70, og fremholder at Jesus var guds sønn.

Blir helt feil å si at den tidlige kristendommen ikke fremholdt dette som grunnstenen sin.

Til sammenligning er Koranen trolig skrevet rundt og samlet i formen vi kjenner i dag på 800 tallet. Altså 200+ år etter Muhammeds død.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

 

Tror dere begge har rett ;) 

Anonymkode: 021a9...34c

Det er vel litt forskjell på å få evig liv av å tro på Jesus som guds sønn, og ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chagall skrev (40 minutter siden):

Det er vel litt forskjell på å få evig liv av å tro på Jesus som guds sønn, og ikke?

Jeg får klargjøre: Dere har begge stort sett rett i kritikken deres av den andre religionen.

Gutten som kun tror på påskeharen og jenta som kun tror på julenissen krangler som bare det om hvem som har rett.

Anonymkode: 021a9...34c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg får klargjøre: Dere har begge stort sett rett i kritikken deres av den andre religionen.

Gutten som kun tror på påskeharen og jenta som kun tror på julenissen krangler som bare det om hvem som har rett.

Anonymkode: 021a9...34c

Ikke meningen å være frekk forresten! Jeg glemmer ofte at noen blir støtt over den sammenligningen siden jeg synes det er så rart at voksne faktisk helt ærlig kan tro på noe av det.

Ignorer meg, diskuter videre!

Anonymkode: 021a9...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjueto skrev (På 23.1.2022 den 12.49):

Er du ahmadiyya-muslim?

Ahmadiyya er overhodet ikke muslimer de ser på hinduguden Krishna og Zoroaster i den monoteistiske persiske religionen Zoroaster som en profet det er blasfemi av grov sort i islam.

Endret av Sommer2464
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chagall skrev (16 timer siden):

Markusevangeliet er fra rundt år 70, og fremholder at Jesus var guds sønn.

Blir helt feil å si at den tidlige kristendommen ikke fremholdt dette som grunnstenen sin.

Til sammenligning er Koranen trolig skrevet rundt og samlet i formen vi kjenner i dag på 800 tallet. Altså 200+ år etter Muhammeds død.

Evangeliet du referer til har ukjent opphav. Man vet ikke hvem som har skrevet det, når det ble skrevet og hvem som er kilden. Dette evangeliet har blitt dedikert Markus, men man vet ikke hvem Markus.

Selv om du påstår at den er skrevet 70 etter Jesus, så finnes et grunnleggende og fundamental mangel i dannelsen av kristendommen som du/dere praktiserer.

De som fulgte Jesus trodde ikke på Jesus som Gud. Mange fornektet han som Gud og mange forkastet og fornektet treenigheten i sin helhet.

Treenigheten ble endelig den offentlige kristne dogme  etter samlingen i Nikea. Da ble treenigheten endel av kristendommen. Før det var det mange som ikke så på Jesus som Gud eller sønn.

Mange andre Gospler er forsvunnet og mange er ikke tatt med. Verken Gud eller Jesus har valgt dagens Gospler. Protestanter har sin bibel og sine gospler og katolikker har sine gospler og sin bibel, så hvor og hva er Guds ord etter Mesias Jesus? Den eksisterer ikke.

Grunnen til at den ikke eksisterer er fordi Gud ikke vil at den skal eksistere. Jesus var sendt til hedninger og ingen andre. Hadde faderen, Allah villet, så kunne Han ha beskyttet den slik Han beskyttet Koranen.

Verdens eldste Koranen som er funnet dateres til Profetens liv og er identisk lik den vi resiterer. Den oppbevares i Birmingham.

Min intensjon er ikke å fornærme deg og dere, men sannheten skal sies og det vet de sannferdige av dere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

omarel skrev (11 minutter siden):

Evangeliet du referer til har ukjent opphav. Man vet ikke hvem som har skrevet det, når det ble skrevet og hvem som er kilden. Dette evangeliet har blitt dedikert Markus, men man vet ikke hvem Markus.

Selv om du påstår at den er skrevet 70 etter Jesus, så finnes et grunnleggende og fundamental mangel i dannelsen av kristendommen som du/dere praktiserer.

De som fulgte Jesus trodde ikke på Jesus som Gud. Mange fornektet han som Gud og mange forkastet og fornektet treenigheten i sin helhet.

Treenigheten ble endelig den offentlige kristne dogme  etter samlingen i Nikea. Da ble treenigheten endel av kristendommen. Før det var det mange som ikke så på Jesus som Gud eller sønn.

Mange andre Gospler er forsvunnet og mange er ikke tatt med. Verken Gud eller Jesus har valgt dagens Gospler. Protestanter har sin bibel og sine gospler og katolikker har sine gospler og sin bibel, så hvor og hva er Guds ord etter Mesias Jesus? Den eksisterer ikke.

Grunnen til at den ikke eksisterer er fordi Gud ikke vil at den skal eksistere. Jesus var sendt til hedninger og ingen andre. Hadde faderen, Allah villet, så kunne Han ha beskyttet den slik Han beskyttet Koranen.

Verdens eldste Koranen som er funnet dateres til Profetens liv og er identisk lik den vi resiterer. Den oppbevares i Birmingham.

Min intensjon er ikke å fornærme deg og dere, men sannheten skal sies og det vet de sannferdige av dere. 

Hvordan kan du vite at islam er sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (1 time siden):

Hvordan kan du vite at islam er sannheten.

Uavhengig av islam eller ej, så er spørsmålet om vår eksistens og Gud som er det essensielle og grunnleggende emne som må reflekteres over og fundreres på for min del.

Etablering av dette avgjør veien videre. For meg så eksisterer Gud enten med islam eller ikke. Han er faktisk det viktigste av alt, Faderen.

For meg å akseptere islam som Guds religion går gjennom veiledningene Han har sendt mennesker. Det er den eneste måten å kjenne Gud. Det er slik Han beskriver Seg selv.

Siden jeg er født muslim og kan arabisk, så har jeg lest Koranen og smakt dets sødme. I Koranen så manifesterer Gud seg gjennom det han har skapt. En tredjedel av Koranen dreier seg om bare Gud. Det er derfor en blanding av logikk, fornuft og hjerte som leder meg til Sanheten.

Å lese Koranen så føler man at Gud snakker direkte til leseren. Det kan ikke være forfattet av et menneske. 

Hvordan kan Mohammad snakke til seg selv og fortelle seg selv hva han skal gjøre og ikke gjøre. Dette er et av mange eksempler. 

Eksempelvis sier skaperen: "hvorfor reflekterer dere ikke over...." osv. Som leser så reflekterer man. 

Å lese koranen fornuft, fakta, refleksjon, følelser, visdom, sannhet mm.  Språket og struktureren av skriften og sammensetningen er i seg selv mirakel. Det er ikke posesi, men allikevel poetisk hele sitt budskap og form. Hjerte og fornuften sier til meg at dette ikke kan være fra noen andre enn det skriften utgir seg for å være. Så når Koranen sier at religionen hos Gud er islam så tar jeg det til meg.

Så åpner jeg bibelen, leser og sammenligner. Følelsen og tanker som slår meg er:  er dette det mest helligste måten Gud sender sine ord på? Det er som himmel og jord i forskjell. Så fortsetter jeg å lese og finner alt annet enn det jeg følte og kunne røre med Koranen. Så finner jeg også noe i bibelen som er vakkert, vidunderlig og herlig, men så ser jeg motsigelser som tegn på menneskets hånd. 

Derfor konkluderer jeg med at Gud har sendt Jesus, men jeg sitter med en følelse av tristhet og sorg for at hans ord ikke eksisterer lenger. Så eneste valg jeg har er derfor å tro på Koranen, Jesus og det Gud har sendt.

I søken etter Jesus utsagn har jeg lest Gospler som ikke har tatt med i Biblen. Noen utsagn er merkelige, andre har faktisk fått meg til å gråte av ærefrykt. Så ja, jeg tror på Jesus som mesias, men jeg tror ned hele mitt hjerte, sinn og fornuft at islam er Guds siste religion til menneskeheten.

Jeg anbefaler deg å leser Koranen og ta den for den det er, med dets hellighet. Reflekter så kan du ta et valgt basert med et åpent sinn og hjerte om Koranen er Sannheten eller ikke.

 

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (3 timer siden):

Ahmadiyya er overhodet ikke muslimer de ser på hinduguden Krishna og Zoroaster i den monoteistiske persiske religionen Zoroaster som en profet det er blasfemi av grov sort i islam.

Men hvorfor kaller de seg muslimer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjueto skrev (15 minutter siden):

Men hvorfor kaller de seg muslimer da?

Det er som Smiths venner kaller seg for kristne. De henter essenser fra kilden og omgjør den til noe nytt.

Paulus endret Jesus lære og spredte kristendommen til romere og da fikk du kristendommen vi kjenner i dag. De som fulgte Jesus kalte seg ikke kristne, i arabisk kaller vi dem nasara, støttere.

I islam så har vi Abdullah ibn Sabba, som var opprinnelig jøde. Han grunnla Shia med essens fra islam. Sunnier er læreren direkte Sendebudet  Mohammad. Sunna betyr vei/måte og  shia betyr friksjon.

Så shia er friksjon fra veien/måten som er kilden, mens ahmadia er følgere av en hindu pakistansk mann kalt Ahmed som påsto at han var sendt fra Gud. Tror at han døde i England. 

Endret av omarel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjueto skrev (6 minutter siden):

Hva endret han?

Han gjorde det motsatte av det Jesus sa. Bare å lese Bibelen på nytt og sammenlign det Jesus sa og det Paulus gjorde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

omarel skrev (Akkurat nå):

Han gjorde det motsatte av det Jesus sa. Bare å lese Bibelen på nytt og sammenlign det Jesus sa og det Paulus gjorde.

Som for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugh who cares om detaljene som ene eller andre part  "t r o r" ...

Anonymkode: 97bc6...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjueto skrev (20 minutter siden):

Som for eksempel?

Jesus lærer at loven ikke opphevet!
Mt 5:17 Think not that I am come to destroy the law, or the prophets: I am not come to destroy, but to fulfil. 18 For verily I say unto you, Till heaven and earth pass, one jot or one tittle shall in no wise pass from the law, till all be fulfilled.
[Luke 16:16-17]
Mt 19:17 And he said unto him, Why callest thou me good? there is none good but one, that is, God: but if thou wilt enter into life, keep the commandments.

Paulus lærer at loven er opphevet

Rom 7:6 But now we are delivered from the law, that being dead wherein we were held; that we should serve in newness of spirit, and not in the oldness of the letter.
Rom 10:4 For Christ is the end of the law for righteousness to every one that believeth.
Gal 3:13 Christ hath redeemed us from the curse of the law, being made a curse for us: for it is written, Cursed is every one that hangeth on a tree:

Paul: for in Christ Jesus I became your father through the gospel.. –1 Corinthians 4:15

Jesus: And do not call anyone on earth ‘father,’ for you have one Father, and he is in heaven. –Matthew 23:9

Paul: And God has placed in the church first of all apostles, second prophets, third teachers –1 Corinthians 12:28

Jesus: But you are not to be called ‘Rabbi,’ for you have one Teacher, and you are all brothers. –Matthew 23:8

Paul: So Christ himself gave the apostles, the prophets, the evangelists, the pastors [shepherds] and teachers –Ephesians 4:11

Jesus: and there shall be one flock and one shepherd.. –John 10:16

Paul: For though you might have ten thousand instructors in Christ … –1 Corinthians 4:15

Jesus: Nor are you to be called instructors, for you have one Instructor, the Messiah. –Matthew 23:10

Paul: If we have sown spiritual things for you, is it a great thing if we reap your material things? –1 Corinthians 9:11

Jesus: Freely you have received, freely give. –Matthew 10:8

Du må åpne hjerter og sinnet for Sanheten. Ikke la hovmod stå for fallet. Vi elsker alle Jesus Kristus, men vi skiller mellom sanhet og falskhet. Sannheten er vond men det er friheten.

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ugh who cares om detaljene som ene eller andre part  "t r o r" ...

Anonymkode: 97bc6...27d

Livet etter døden er evig enten du tror på Gud eller ikke. Den er enten i ilden med dens smerte eller paradiset med dets harmoni.

Å tro på Gud gagner ingen enn deg alene i det lange løp og ikke tro på Gud gagner ingen enn deg selv i det korte løp. 

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...