AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #1 Skrevet 21. januar 2022 Hva defineres egentlig som voldtekt? Hvis en kjæreste vil ha sex men jenten sier hu ikke har lyst der og da. Gutten hører ikke på det hun sier. Jenten sier nei. Han gjør det likevel. Jenten gjør ingen intiativ under selve akten og synes ikke det er noe særlig behagelig at han gjør det når hun ikke vil… Jenten har ikke noe traumer og det ble ikke brukt fysisk vold. Er dette voldtekt? Anonymkode: e1651...6aa 1
Fireflies Skrevet 21. januar 2022 #2 Skrevet 21. januar 2022 (endret) Ja, det er voldtekt. Hun sa nei. Fra politiet sin side: https://www.politiet.no/rad/voldtekt-og-seksuelle-overgrep/hvor-gar-grensene/#undefined å ha seksuell omgang ved bruk av tvang, trusler, makt eller vold å ha seksuell omgang med noen som er bevisstløs, sover eller er så full at de ikke er i stand til å vise at de ikke har lyst å true eller bruke vold for å få noen til å ha seksuell omgang med andre eller med seg selv" Siden hun har sagt nei, så er det tvang. Redigering: TS skriver det ikke er brukt vold og da kategoriseres det ikke som voldekt slik loven er i dag. (Noe jeg personlig synes er helt hårreisende). Det vil endres når samtykkeloven trer i kraft). Endret 21. januar 2022 av Fireflies Mer informasjon senere i tråden 13
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #3 Skrevet 21. januar 2022 Nei, ikke voldtekt men et seksuelt overgrep. Det er to forskjellige ting. Anonymkode: c81d7...5bc 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #4 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, ikke voldtekt men et seksuelt overgrep. Det er to forskjellige ting. Anonymkode: c81d7...5bc Nei det er voldtekt. Anonymkode: 8f364...fe0 9
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #5 Skrevet 21. januar 2022 Ja, selvsagt er det voldtekt! Anonymkode: fd293...292 6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #6 Skrevet 21. januar 2022 Fireflies skrev (Akkurat nå): Ja, det er voldtekt. Hun sa nei. Fra politiet sin side: https://www.politiet.no/rad/voldtekt-og-seksuelle-overgrep/hvor-gar-grensene/#undefined å ha seksuell omgang ved bruk av tvang, trusler, makt eller vold å ha seksuell omgang med noen som er bevisstløs, sover eller er så full at de ikke er i stand til å vise at de ikke har lyst å true eller bruke vold for å få noen til å ha seksuell omgang med andre eller med seg selv" Siden hun har sagt nei, så er det tvang. Det er ikke tvang bare fordi hun har sagt nei. Men det er sex uten direkte samtykke, og siden det ikke blir brukt makt og vold, så går det under definisjonen seksuell overgrep. Anonymkode: c81d7...5bc 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #7 Skrevet 21. januar 2022 Uansett ville jeg basert på det du føler ikke gjort noe ut av det bortsett fra å slå opp og aldri møte den mannen igjen. Anonymkode: ff83a...97f 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #8 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke tvang bare fordi hun har sagt nei. Men det er sex uten direkte samtykke, og siden det ikke blir brukt makt og vold, så går det under definisjonen seksuell overgrep. Anonymkode: c81d7...5bc Kan godt hende at det er brukt makt i dette tilfellet. Makt er ikke nødvendigvis voldsomme handlinger. Det kan være nok at hun sier nei, og han tar henne i armen for å få henne til å gjøre som han vil. Om hun "lar" han føre henne er det fremdeles brukt makt. Vi har for lite info til å si om det er brukt makt eller ikke. Anonymkode: f35b2...068 3
Fireflies Skrevet 21. januar 2022 #9 Skrevet 21. januar 2022 Siden det blir en diskusjon rundt det så er det så fint å vite at vi vil få samtykkelov. Innlegget her viser at det trengs. https://amnesty.no/endelig-norge-far-en-samtykkelov 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #10 Skrevet 21. januar 2022 Han brukte ikke direkte fysisk makt. Jenten lå der og han ville ha sex, jenten sa hu ikke ville gjentatte ganger. Da han begynte lå jenten der uten å gjøre noen ting, uten å si noe mer. Han brukte ingen fysisk makt for å holde henne der, fordi hu gjorde ingen motstand. hilsen meg som skrev innlegget Anonymkode: e1651...6aa
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #11 Skrevet 21. januar 2022 Grunnen til at jeg skrev dette innlegget er fordi jeg er jenten og jeg snakker om en hendelse som skjedde med exen min. Dette er ikke noe som jeg har sett på som veldig traumatisk. Men det har vært i tankene mine flere ganger, og jeg synes det var en ubehagelig følelse at han fortsatte da jeg sa nei. hilsen meg som skrev innlegget Anonymkode: e1651...6aa
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #12 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han brukte ikke direkte fysisk makt. Jenten lå der og han ville ha sex, jenten sa hu ikke ville gjentatte ganger. Da han begynte lå jenten der uten å gjøre noen ting, uten å si noe mer. Han brukte ingen fysisk makt for å holde henne der, fordi hu gjorde ingen motstand. hilsen meg som skrev innlegget Anonymkode: e1651...6aa Det er egentlig vanskelig å tro at han klarer å ha samleie med ei som ikke vil, og som er helt passiv, uten at han har brukt makt. Anonymkode: f35b2...068
Fireflies Skrevet 21. januar 2022 #13 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han brukte ikke direkte fysisk makt. Jenten lå der og han ville ha sex, jenten sa hu ikke ville gjentatte ganger. Da han begynte lå jenten der uten å gjøre noen ting, uten å si noe mer. Han brukte ingen fysisk makt for å holde henne der, fordi hu gjorde ingen motstand. hilsen meg som skrev innlegget Anonymkode: e1651...6aa Da blir det riktig som skrevet over, det er et seksuelt overgrep. (Selv om det burde kategoriesers som voldtekt.) Når samtykkeloven trer i kraft vil det kategoriseres som voldtekt. Det viktigste å si her er det som har skjedd her er GALT. 3
Fireflies Skrevet 21. januar 2022 #14 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Grunnen til at jeg skrev dette innlegget er fordi jeg er jenten og jeg snakker om en hendelse som skjedde med exen min. Dette er ikke noe som jeg har sett på som veldig traumatisk. Men det har vært i tankene mine flere ganger, og jeg synes det var en ubehagelig følelse at han fortsatte da jeg sa nei. hilsen meg som skrev innlegget Anonymkode: e1651...6aa Jeg vil anbefale deg å snakke med noen du kjenner og stoler på. Dette er ikke noe du burde gå med alene! Jeg håper det går bra med deg. 1
Fireflies Skrevet 21. januar 2022 #15 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er egentlig vanskelig å tro at han klarer å ha samleie med ei som ikke vil, og som er helt passiv, uten at han har brukt makt. Anonymkode: f35b2...068 Nei, det er ikke så vanskelig å tro det når man tenker seg om og kommer på "fight-flight-freeze" Man kan fryse til i en situasjon og dermed bli helt passiv. 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #16 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva defineres egentlig som voldtekt? Hvis en kjæreste vil ha sex men jenten sier hu ikke har lyst der og da. Gutten hører ikke på det hun sier. Jenten sier nei. Han gjør det likevel. Jenten gjør ingen intiativ under selve akten og synes ikke det er noe særlig behagelig at han gjør det når hun ikke vil… Jenten har ikke noe traumer og det ble ikke brukt fysisk vold. Er dette voldtekt? Anonymkode: e1651...6aa Jeg vil si at det må være opp til jenta å avgjøre. Det er hennes følelser rundt det som definerer om det er et overgrep eller ikke. Dette har skjedd med meg med flere av mine tidligere samboere. Og jeg har aldri opplevd det som et overgrep eller voldtekt. Det ble aldri brukt makt. Men jeg ble kanskje litt furt over at de ikke respekterte min manglende lyst. Man skal være forsiktig med å bastant påstå hva som er overgrep og hva som ikke er det. Det finnes gråsoner og mange faktorer som spiller inn. Kun den som har blitt utsatt for det kan egentlig avgjøre den saken. Anonymkode: b1226...033 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #17 Skrevet 21. januar 2022 Fireflies skrev (1 minutt siden): Nei, det er ikke så vanskelig å tro det når man tenker seg om og kommer på "fight-flight-freeze" Man kan fryse til i en situasjon og dermed bli helt passiv. Ja... og hvis du er helt passiv. Hvordan skal en person klare å ha sex med deg uten at han bruker makt mot det..? Anonymkode: f35b2...068
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #18 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vil si at det må være opp til jenta å avgjøre. Det er hennes følelser rundt det som definerer om det er et overgrep eller ikke. Dette har skjedd med meg med flere av mine tidligere samboere. Og jeg har aldri opplevd det som et overgrep eller voldtekt. Det ble aldri brukt makt. Men jeg ble kanskje litt furt over at de ikke respekterte min manglende lyst. Man skal være forsiktig med å bastant påstå hva som er overgrep og hva som ikke er det. Det finnes gråsoner og mange faktorer som spiller inn. Kun den som har blitt utsatt for det kan egentlig avgjøre den saken. Anonymkode: b1226...033 Overgrep er det jo uansett når hun sier nei og ikke vil. Det er ikke lov, og sånn er det bare. Det er jenta som bestemmer om hun synes det er alvorlig og om hun vil anmelde, men det er uansett en ulovlig handling. Anonymkode: f35b2...068 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #19 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva defineres egentlig som voldtekt? Hvis en kjæreste vil ha sex men jenten sier hu ikke har lyst der og da. Gutten hører ikke på det hun sier. Jenten sier nei. Han gjør det likevel. Jenten gjør ingen intiativ under selve akten og synes ikke det er noe særlig behagelig at han gjør det når hun ikke vil… Jenten har ikke noe traumer og det ble ikke brukt fysisk vold. Er dette voldtekt? Anonymkode: e1651...6aa Vil si det er voldtekt, men hvorfor gikk hun ikke bort fra situasjonen? Anonymkode: 87c49...995 2
Fireflies Skrevet 21. januar 2022 #20 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja... og hvis du er helt passiv. Hvordan skal en person klare å ha sex med deg uten at han bruker makt mot det..? Anonymkode: f35b2...068 Hvis man ikke gjør noe motstand (fordi man har fryst), så vil det ikke kategoriseres som maktbruk. Jeg synes det er helt hårreisende at det ikke defineres som det. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå