Gå til innhold

Født før 1991 og tatt HPV-vaksine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Synes det drøyeste er at vi må betale for den. 

Anonymkode: fd67e...d59

Jeg skjønner hva du mener, men vi er utrolig bortskjemte her i landet med alt vi får gratis at vi bør ta en realitycheck innimellom. Vi kan ikke få alt gratis, selv om det er nyttig.

Anonymkode: e7fee...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er født i 1986 og tok alle dosene i 2016. Ingen bivirkninger av vaksinen, ikke snev av dårlig. Jeg tok den etter alvorlige celleforandringer og konisering, legen på sykehuset sa at det var vanlig i Danmark og Tyskland å ta den etter konisering, men at i Norge kunne hun ikke anbefale meg den men hun anbefalte den veldig sterkt (dette er noen år siden). 

Anonymkode: 6e36d...6e3

Samme her.

Tok alle 3 dosene etter alvorlige celleforandringer.

Ingen bivirkninger, bare litt øm på stikkstedet. 

Anbefaler absolutt å ta den.

Anonymkode: 727a6...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner hva du mener, men vi er utrolig bortskjemte her i landet med alt vi får gratis at vi bør ta en realitycheck innimellom. Vi kan ikke få alt gratis, selv om det er nyttig.

Anonymkode: e7fee...fad

Joda, jeg forstår det. Skulle bare ønske at de oppfordret folk til å faktisk ta den og var klar på at Gardasil er den som er mest effektiv. Det var tilfeldigheter som gjorde at jeg ble klar over at den også gav meg beskyttelse. 

Anonymkode: fd67e...d59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner hva du mener, men vi er utrolig bortskjemte her i landet med alt vi får gratis at vi bør ta en realitycheck innimellom. Vi kan ikke få alt gratis, selv om det er nyttig.

Anonymkode: e7fee...fad

Helt greit at man ikke kan få alt gratis. 

Men jeg syns det er rimelig sykt at en som er født i 91 får den helt gratis, mens en stakkar født i 90 må betale rett i underkant av 5000 kr. Gapet her er alt for stort, og det gjør at mange dropper det. 

Anonymkode: 727a6...bc5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt greit at man ikke kan få alt gratis. 

Men jeg syns det er rimelig sykt at en som er født i 91 får den helt gratis, mens en stakkar født i 90 må betale rett i underkant av 5000 kr. Gapet her er alt for stort, og det gjør at mange dropper det. 

Anonymkode: 727a6...bc5

Ett sted må jo grensen gå. Urettferdig, men sånn er det.

Anonymkode: e7fee...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ett sted må jo grensen gå. Urettferdig, men sånn er det.

Anonymkode: e7fee...fad

Det er sant, men når kreftformen er hyppigst i 30 og 40-årene så kunne lista kanskje vært lavere for oss i den aldersgruppa også. Det blir nok fort dyrt for staten om man blir kreftpasient også.

Anonymkode: fd67e...d59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er sant, men når kreftformen er hyppigst i 30 og 40-årene så kunne lista kanskje vært lavere for oss i den aldersgruppa også. Det blir nok fort dyrt for staten om man blir kreftpasient også.

Anonymkode: fd67e...d59

Nettopp. 

Anonymkode: 727a6...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen tvil om at denne vaksinen også burde vært gratis for kvinner født før 1991.

Anonymkode: fd67e...d59

 

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Helt greit at man ikke kan få alt gratis. 

Men jeg syns det er rimelig sykt at en som er født i 91 får den helt gratis, mens en stakkar født i 90 må betale rett i underkant av 5000 kr. Gapet her er alt for stort, og det gjør at mange dropper det. 

Anonymkode: 727a6...bc5

Det var bare midlertidig at det var gratis. Nå må alle betale for den. Synes dog at alle burde fått den gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, når det faktisk er slik at det vil gi en god forsikring mot kreft, så er det for dårlig. Men Norge gir jo også den "dårligste" av disse vaksinene til de som omfattes av vaksinasjonsprogrammet også fordi den er billigere, så det er ikke så overraskende. 

Anonymkode: deb36...da2

Kan man velge den dyreste?

Anonymkode: 518a1...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja. Du har ingen garanti for at din partner ikke er utro, eller du kan bli utsatt for overgrep. HPV smitter også via munn-kontakt.

Anonymkode: e7fee...fad

Det er sant, ingen garantier her i livet 😕 Kan man ta prøve og se om man har HPV-smitte fra før?

Anonymkode: 518a1...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...