Gå til innhold

Født før 1991 og tatt HPV-vaksine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta Gardasil i morgen. Er det noen her som har tatt vaksinen før? Har den noen bivirkninger jeg bør være obs på eller kan jeg dra rett tilbake på jobb etterpå?

 

Anonymkode: fd67e...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tatt to doser av den, ingen bivirkninger i det hele tatt, nesten ikke vondt i armen heller

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok alle tre dosene for et par år siden. Ingen bivirkninger annet enn litt vondt i armen. 

Anonymkode: faa7b...f1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titania skrev (1 minutt siden):

Tatt to doser av den, ingen bivirkninger i det hele tatt, nesten ikke vondt i armen heller

Så bra :)

Egentlig rart at det ikke oppfordres mere til å ta den for oss som ikke får den gratis. Trodde først det var fordi den ikke hadde like stor effekt på oss.

Anonymkode: fd67e...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bare litt varm og hard arm på stikkstedet, og kunne gå på jobb rett etterpå.

Anonymkode: 19c98...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 1986 og tok alle dosene i 2016. Ingen bivirkninger av vaksinen, ikke snev av dårlig. Jeg tok den etter alvorlige celleforandringer og konisering, legen på sykehuset sa at det var vanlig i Danmark og Tyskland å ta den etter konisering, men at i Norge kunne hun ikke anbefale meg den men hun anbefalte den veldig sterkt (dette er noen år siden). 

Anonymkode: 6e36d...6e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye har dere betalt for alle 3 dosene? Jeg kunne tenkt meg å ta de, men har hørt at det koster opp mot 7000 kr, og da må jeg spare... lenge. 

Anonymkode: 9a92b...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Så bra :)

Egentlig rart at det ikke oppfordres mere til å ta den for oss som ikke får den gratis. Trodde først det var fordi den ikke hadde like stor effekt på oss.

Anonymkode: fd67e...d59

Jeg har hørt SÅ mye forskjellig! Ble konisert i 2016. Fikk da beskjed om at det ikke var noe poeng, for jeg var allerede utsatt (?). Kanskje jeg skal ta det opp med legen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er født i 1986 og tok alle dosene i 2016. Ingen bivirkninger av vaksinen, ikke snev av dårlig. Jeg tok den etter alvorlige celleforandringer og konisering, legen på sykehuset sa at det var vanlig i Danmark og Tyskland å ta den etter konisering, men at i Norge kunne hun ikke anbefale meg den men hun anbefalte den veldig sterkt (dette er noen år siden). 

Anonymkode: 6e36d...6e3

Shit, så bra fikk tatt den. Jeg føler meg egentlig litt dum som ikke gjør det før nå. Er også født i 1986.

Anonymkode: fd67e...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så bra :)

Egentlig rart at det ikke oppfordres mere til å ta den for oss som ikke får den gratis. Trodde først det var fordi den ikke hadde like stor effekt på oss.

Anonymkode: fd67e...d59

Jeg har også forstått at det ikke var noe poeng i å ta den for oss som var for gamle. Men etter en celleprøve for noen måneder siden fikk jeg et brev med svaret på denne. Det var ikke funnet noen celleforandringer, men det var noe andre greier som visstnok ikke var farlig. Det var testet for HPV, men den var negativ. Det sto der at jeg ble oppfordret til vaksinering. Dersom det stemmer at det koster mange tusen kroner, så synes jeg det er en ganske drøy oppfordring. 

Anonymkode: deb36...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor mye har dere betalt for alle 3 dosene? Jeg kunne tenkt meg å ta de, men har hørt at det koster opp mot 7000 kr, og da må jeg spare... lenge. 

Anonymkode: 9a92b...5b1

Mener å huske at hver dose kostet rundt 1200kr, og så var det et gebyr hos legen for å få satt den. Ca 4000kr totalt. Jeg synes det er verdt det. 

Anonymkode: 6e36d...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra #SjekkDeg- kampanjen:
 
"Livmorhalskreft er ei kreftform som mange jenter og damer får, i Norge Ca. 338 i året. På verdensbasis mange, mange fleire. I Norge er det færre på grunn av livmorhalsprogrammet vi har. Alle kvinner frå 25 år får i dag påminnelse om å ta celleprøve kvart tredje år.
 
Alle jenter og guter(frå høsten 2018) får i dag tilbod om å ta vaksina. Den vaksina som dei tek, Cervarix dekker dei vanligaste HPV- typane, hpv-16 og 18 som dei aller fleste kjenner til, og dei dekker hpv 6 og 11. Dette dekker 70% av alle tilfeller av livmorhalskreft i Norge. Om du er vaksen og ikkje vaksinert, og tar vaksina (noko eg syns du bør🙄), får du tilbodet om Gardasil. Den dekker alle som er nevnt ovenfor samt HPV 31, 33, 45, 52 og 58. Og 2 typer kjønnsvorter. Denne vaksina koster ca 1500 kr per stk, og du må ha 3 sprøyter. Om du tek gardasil9 vaksina er du dekka mot 90% av all livmorhalskreft. (Kjelde frå felleskatalogen og fhi)
Så har eg litt informasjon du kan være kjeldekritisk mot da det er informasjon eg har fått frå sjukepleiere, leger, strålespesialister og fysioterapeuter;
 
Etter fødsel er mødre meir utsatt for å få livmorhalskreft, fordi kroppen produserer hormoner i hytt og pine og da kan det av og til skje feil om èin i tillegg har en HPV- liggande latent i kroppen.
 
2 av 3 celleprøver har feil eller celleprøve er ikkje tatt frå der celleforandringene er. HPV bruker 10-15 år på å utvikle seg, dette vil si at om du tek celleprøve kvart tredje år, vil du på eit tidspunkt finne celleforandringa. Om du tek celleprøve kvart år saman med innvendig ultralyd har du større sjanse for å oppdage det tidleg, og ikkje minst oppdage eggstokkkreft som ofte kun kan sjåast på innvendig ultralyd.
 
I Danmark får alle som har hatt celleendringer tilbud om vaksine. Alle dei andre nordiske landene bruker Gardasil 9 i skulevaksinasjon. Det er lurt å ta vaksine sjøl om èin er i eit langvarig forhold og er ferdig med barn."

Anonymkode: fd67e...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at denne vaksinen også burde vært gratis for kvinner født før 1991.

Anonymkode: fd67e...d59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det vits å ta dersom man har fast partner uten planer om å bytte?

Født i 1990.

Anonymkode: 518a1...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har også forstått at det ikke var noe poeng i å ta den for oss som var for gamle. Men etter en celleprøve for noen måneder siden fikk jeg et brev med svaret på denne. Det var ikke funnet noen celleforandringer, men det var noe andre greier som visstnok ikke var farlig. Det var testet for HPV, men den var negativ. Det sto der at jeg ble oppfordret til vaksinering. Dersom det stemmer at det koster mange tusen kroner, så synes jeg det er en ganske drøy oppfordring. 

Anonymkode: deb36...da2

Synes det drøyeste er at vi må betale for den. 

Anonymkode: fd67e...d59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 1980, og har tatt vaksinene nylig. De koster 1600 pr dose, man trenger 3 doser. Ca 6k totalt, inkludert gebyr for å sette selve vaksinen på legekontoret. Det er mye penger, men ikke mer enn 1000 kr pr mnd de seks mnd man bruker på å ta vaksinen. Har man pengene, er det vel verdt å bruke dem på vaksine. NB: husk å ta celleprøve uansett, vaksinen er ikke 100% sikker.

Anonymkode: e7fee...fad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det vits å ta dersom man har fast partner uten planer om å bytte?

Født i 1990.

Anonymkode: 518a1...455

Ja. Du har ingen garanti for at din partner ikke er utro, eller du kan bli utsatt for overgrep. HPV smitter også via munn-kontakt.

Anonymkode: e7fee...fad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes det drøyeste er at vi må betale for den. 

Anonymkode: fd67e...d59

Ja, når det faktisk er slik at det vil gi en god forsikring mot kreft, så er det for dårlig. Men Norge gir jo også den "dårligste" av disse vaksinene til de som omfattes av vaksinasjonsprogrammet også fordi den er billigere, så det er ikke så overraskende. 

Anonymkode: deb36...da2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok den for et par år siden da de født da og da fikk det gratis. Jeg fikk ikke det, men valgte å ta den. Fikk 0 bivirkninger, ikke vondt i armen heller. 

Anonymkode: 9060b...d84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det vits å ta dersom man har fast partner uten planer om å bytte?

Født i 1990.

Anonymkode: 518a1...455

Forstår det slik at det er lurt å ta den uansett, men jeg har ingen annen ekspertise enn det jeg har klart å google meg fram til her altså : https://www.nettavisen.no/side2/helse/kan-man-fa-hpv-hvis-man-har-en-fast-partner/s/12-95-3423350415

Anonymkode: fd67e...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...