Gå til innhold

Dps avsluttet med meg, sier de ikke kan hjelpe meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg klarer ikke prate med veileder på nav, så må ha noen med meg som kan prate. 

Anonymkode: f24bb...c7d

Du kan skrive en melding til veileder via nav dine sider. Skriv at du vil ha ett dialogmøte sammen med nav, lege og at du tar med en du kan stole på. Så snakker du med legen din så legen vet hvorfor den blir innkalt til møte. 

Anonymkode: 93286...e74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 20.1.2022 den 17.21):

Jeg har sjekket meg for vitaminer og mineraler og alt sånt, og tar mye vitaminer og spiser sunt. Kan ikke spise noe gluten eller melkeprodukter, blir så dårlig utenfor psykisk av det. Og får dårlig hud av det. 

Har det veldig bra når jeg ikke spiser gluten og  melkeprodukter. 

Anonymkode: f24bb...c7d

Ja, men har du tatt en håranalyse og fått anbefalt akkurat de mineralene DU trenger, eller har du kun sjekket hos legen? En håranalyse er grundigere. Det har hjulpet meg med lignende problemer som du beskriver at du har.

Anonymkode: 41fb5...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, men har du tatt en håranalyse og fått anbefalt akkurat de mineralene DU trenger, eller har du kun sjekket hos legen? En håranalyse er grundigere. Det har hjulpet meg med lignende problemer som du beskriver at du har.

Anonymkode: 41fb5...c50

Ja, jeg var på funksjonell medisin og tok en analyse av håret. Måtte klippe av litt hår helt inntil hodebunnen. Tok det i nakken hvor det ikke syns. 

Anonymkode: f24bb...c7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, men har du tatt en håranalyse og fått anbefalt akkurat de mineralene DU trenger, eller har du kun sjekket hos legen? En håranalyse er grundigere. Det har hjulpet meg med lignende problemer som du beskriver at du har.

Anonymkode: 41fb5...c50

Hvor tok du det da? 

Anonymkode: f24bb...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Autismeforeningen har egne treff for de med asperger og både fagfolk og folk med diagnosen er med. Hvis du spør, kan det hende at de kan sette deg i kontakt med andre kvinner med aspergerdiagnosen. https://autismeforeningen.no/

Anonymkode: 9adbb...94d

Aldri hørt om, men jeg blir jo 41, og er vel for gammel nå? 

Anonymkode: f24bb...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Aldri hørt om, men jeg blir jo 41, og er vel for gammel nå? 

Anonymkode: f24bb...c7d

Det er ikke aldersgrense på å møte hos autismeforeningen.

Anonymkode: 149b6...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er ikke aldersgrense på å møte hos autismeforeningen.

Anonymkode: 149b6...05f

Er det for sent å få hjelp? Har Tilleggsdiagnoser jeg ikke har fått hjelp med.

Anonymkode: f24bb...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.1.2022 den 15.10):

Si til NAV at du ønsker å utrede arbeidsevnen.

Så får du et roligere liv med uføretrygd.

Det du skal gjøre er å ha det rolig.

 

Anonymkode: 619eb...138

TS er sikkert ufør for evigheter siden. Her til lands får man jo uføretrygd bare man slår stortåa i bordbenet. 

Anonymkode: 8b635...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS er sikkert ufør for evigheter siden. Her til lands får man jo uføretrygd bare man slår stortåa i bordbenet. 

Anonymkode: 8b635...c81

Nei, jeg blir snart 41 år og har aldri vært ufør. Har hatt svært liten inntekt i alle år, og har ikke klart meg på det så har alltid vært avhengig av familien. 

Anonymkode: f24bb...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg var på funksjonell medisin og tok en analyse av håret. Måtte klippe av litt hår helt inntil hodebunnen. Tok det i nakken hvor det ikke syns. 

Anonymkode: f24bb...c7d

Ok, bra. Da har du vel fått litt oppfølging der også og tatt re-tester sikkert? For å følge opp/stabilisere kroppen din (og også psyken).

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor tok du det da? 

Anonymkode: f24bb...c7d

Jeg har brukt helhetshelse.no, som har hjulpet meg med lignende ting som du beskriver. Dog har ikke jeg noen diagnose etc. slik du beskriver at du har, så jeg synes absolutt du i tillegg skal gjøre tiltak for å få ufør så du kan få økonomisk trygghet og ro i livet ditt, og også be fastlegen om hjelp til å finne en psykolog med refusjonsavtale (da er det ikke så dyrt). Kanskje det kan være til hjelp med mestringstaktikker for akkurat ditt liv (du høres fortvilet ut, og det forstår jeg godt). Synes også tipset du har fått om den foreningen var godt, meld deg inn der. Det er ikke aldersgrense.

Anonymkode: 41fb5...c50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fikk en autismediagnose i fjor har DPS  sannsynligvis feilet i møte med deg. De har forsøkt å hjelpe deg basert på helt andre forutsetninger enn de du har. De har ikke sett hele det eller hva du trenger hjelp til, fordi de ikke har hatt riktig diagnose å forholde seg til.

Med riktig diagnose er det håp, jeg ønsker deg all mulig lykke til 🧡

Anonymkode: 3eae2...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.1.2022 den 14.03):

Hvorfor kan ingen hjelpe meg? Har det så vondt hver dag. 

Har vært hos mange forskjellige dps de siste 20 årene og de pleier alltid å avslutte med meg fordi de ikke kan hjelpe meg. De sier alltid at jeg må prøve å klare meg selv, og at jeg kan ta kontakt igjen om det blir for vanskelig. 

Så da har jeg vært inn og ut av forskjellige dps i Oslo siden jeg var 21 år. Blir 41 i år. 

Da jeg var 40, ifjor, fant vi ut at jeg hadde asperger og selektiv mutisme og et følsomt nervesystem. Sliter mye med angst og har problem med høye, brå og sinte stemmer. Da får jeg angst. Jeg har en sånn type angst som ikke medisiner hjelper mot. 

Jeg går hele tiden rundt med en vond følelse inni meg. Den er der konstant, og den forsterkes når jeg stresser mye og jeg må forholde meg til overveldende og vanskelige ting. Da får jeg lett sammenbrudd pga for mye inntrykk og føler at hjernen min blir overstimulert. Jeg har null filter og er følsom på lyd og lys og når det skjer mye og det er mange mennesker. 

Eneste gangen den vonde følelsen er borte er når jeg sover, derfor gleder jeg meg alltid til å sove og å drømme. Følelsen blir litt "glemt" når jeg gjør hyggelige aktiviteter som jeg liker, og om jeg klarer å komme meg dypt inn i aktiviteten har jeg det ganske bra. Med en gang jeg blir forstyrret av noe kommer den vonde følelsen sterkere tilbake og jeg klarer ikke fortsette med det jeg holder på meg. Ofte ender det opp med at jeg bryter sammen. 

Skulle ønske jeg kunne få hjelp med dette, for det er veldig slitsomt å leve sånn. Har også mange andre problemer, men orker ikke utlevere det her. Kan si at jeg sliter mye med tvangstanker, som at jeg ikke har lov til å leve fritt som alle andre. 

Anonymkode: f24bb...c7d

Ditt liv er ditt ansvar. Den beste hjelpen de kan gi deg er å la deg forstå det. Hvis de har brukt 20 år på å hjelpe deg så er det meningsløst og fortsette. Kanskje du bare er nødt til å leve med angst. Livet er ikke lett for noen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du fikk en autismediagnose i fjor har DPS  sannsynligvis feilet i møte med deg. De har forsøkt å hjelpe deg basert på helt andre forutsetninger enn de du har. De har ikke sett hele det eller hva du trenger hjelp til, fordi de ikke har hatt riktig diagnose å forholde seg til.

Med riktig diagnose er det håp, jeg ønsker deg all mulig lykke til 🧡

Anonymkode: 3eae2...efd

Ja, de har blitt møtt med lite forståelse og negative holdninger, så det har vært veldig vanskelig de siste 20 årene. 

Det værste er at jeg har spurt de forskjellige DPSene jeg har gått til rett ut om jeg kan ha asperger flere ganger de siste 10 årene, men de har bare blitt irriterte, hatt litt kunnskap og forståelse, eller ledd av meg og sagt at de med asperger er tilbakestående og har en hjerneskade. 

Den DPS jeg gikk til nå har ikke klart å hjelpe meg noe særlig etter jeg fikk diagnosen, og jeg ønsker bare å få riktig oppfølging og hjelp til å begynne å leve livet mitt. Har tilleggsdiagnoser som angst, depresjon, tvangstanker, ocd, og det styrer livet mitt veldig. 

Anonymkode: f24bb...c7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høysesongen skrev (Akkurat nå):

Ditt liv er ditt ansvar. Den beste hjelpen de kan gi deg er å la deg forstå det. Hvis de har brukt 20 år på å hjelpe deg så er det meningsløst og fortsette. Kanskje du bare er nødt til å leve med angst. Livet er ikke lett for noen.

Men jeg har aldri fått hjelpe for angst og tvangstanker som er det som styrer livet mitt mest. Hadde jeg ikke hatt angst og tvangstanker hadde jeg klart meg ganske bra. Da hadde jeg studert og klart å jobbe og klart å møte noen. 

Anonymkode: f24bb...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.1.2022 den 17.36):

Ja, jeg hadde blitt en god psykolog med spesialisering innen autisme. Vet ikke om jeg hadde klart å jobbe som det, men jeg hadde fint klart å studere. 

Anonymkode: f24bb...c7d

Du hadde fint klart å studere? Nei, det høres virkelig ikke slik ut. Hvis du leser hva annet du skriver her, så hadde du trolig ikke klart å forholde deg til det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (26 minutter siden):

Du hadde fint klart å studere? Nei, det høres virkelig ikke slik ut. Hvis du leser hva annet du skriver her, så hadde du trolig ikke klart å forholde deg til det. 

Ja, jeg studerer selv hjemme hver dag. Leser mye og lærer mye nytt. Er glad i å lese. 

Det jeg sliter med i studiedammenheng er det sosiale. 

Anonymkode: f24bb...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men jeg har aldri fått hjelpe for angst og tvangstanker som er det som styrer livet mitt mest. Hadde jeg ikke hatt angst og tvangstanker hadde jeg klart meg ganske bra. Da hadde jeg studert og klart å jobbe og klart å møte noen. 

Anonymkode: f24bb...c7d

Tror de har gjort alt de kan.

Man kan ikke hjelpe et menneske som ikke tar ansvar for eget liv. Mange har tunge diagnoser og lever et liv uten å klage. DPS er ikke ansvarlig for livet ditt. Det er det DU som er. DPS fungerte ikke for deg. Prøv noe annet, bli med i en frivillig forening, møt mennesker, dra på kafe, kjøp deg en ny genser.

Ikke snakk noe mer om DPS, men hva du kan gjøre for å hjelpe deg selv.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høysesongen skrev (21 minutter siden):

Tror de har gjort alt de kan.

Man kan ikke hjelpe et menneske som ikke tar ansvar for eget liv. Mange har tunge diagnoser og lever et liv uten å klage. DPS er ikke ansvarlig for livet ditt. Det er det DU som er. DPS fungerte ikke for deg. Prøv noe annet, bli med i en frivillig forening, møt mennesker, dra på kafe, kjøp deg en ny genser.

Ikke snakk noe mer om DPS, men hva du kan gjøre for å hjelpe deg selv.

 

De har aldri hjulpet meg med tvangstankene eller angsten. Hver gang jeg drar det opp sier de ingenting og hjelper meg ikke med tankene mine. 

Syns det er rart. Har lest om at har med asperger med tilleggsvansker som angst og tvangstanker er det viktig å få hjelp. 

Anonymkode: f24bb...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høysesongen skrev (23 minutter siden):

Tror de har gjort alt de kan.

Man kan ikke hjelpe et menneske som ikke tar ansvar for eget liv. Mange har tunge diagnoser og lever et liv uten å klage. DPS er ikke ansvarlig for livet ditt. Det er det DU som er. DPS fungerte ikke for deg. Prøv noe annet, bli med i en frivillig forening, møt mennesker, dra på kafe, kjøp deg en ny genser.

Ikke snakk noe mer om DPS, men hva du kan gjøre for å hjelpe deg selv.

 

De som har tunge diagnoser har kanskje fått hjelp å få uføretrygd og egen bolig, og får litt oppfølging av kommunen? 

Anonymkode: f24bb...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvor fikk du hjelp med GAD og OCD? Er GAD tvangstanker? 

Jeg holder til i Bærum. 

Nei, jeg har sagt ifra at jeg sliter med tvangstanker som at jeg ikke har lov til å leve, og at jeg ikke er god nok eller bra nok som alle andre. 

Har sittet og glodd i veggen i mange år. Syns det er vanskelig siden alle virker så sure og sinte på meg. Er veldig redd. 

Anonymkode: f24bb...c7d

GAD er generalisert angstlidelse. Noen mener det er er "mild" variant for OCD. Teoriene rundt dette er i utvikling. Men OCD krever en bestemt behandling. Den får man på OCD-team hos DPS-ene. 

De færreste bryr seg særlig om deg, så de kan ikke være sure og sinte på deg. Jeg har opplevd at for å få den hjelpen man trenger må man være veldig "advokat for seg selv". Les om OCD, se om det passer. Les om GAD. Er du traumatisert? Det krever jo at man ikke er så engstelig at man tenker man har alt man leser om. Den smellen har jeg gått på flere ganger. 

Jeg har også vært veldig redd. Bare generelt. Og det er etter en skadelig oppvekst der jeg var i alarmbereskap i årevis. Og det jeg føler hjelper nå det er å pøse på med MASSEVIS av aktiviteter som roer nervesystemet. Det er jo individuelt. Men for meg er det å pleie huden. Bevege meg sakte. Høre på et rolig, komisk radioprogram som gir meg trygghetsfølelse. Pusle puslespill. Rett og slett av og til kjede meg litt. Gå sakte tur. Være i skogen. Leste en bok om pusting, og øver på å puste - ikke hyperventilere. 

Stressorer kommer ikke bare utenfra, men også innenfra så grubletanker/bekymring er en veldig stressor. Så for meg har det vært vesentlig å lære redskap som hjelper meg å la grubling, bekymring og mentale tvangshandlinger bare gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...