Gå til innhold

Diskusjon om overgrep. Er dette holdninger KG vil stå inne for?

Silva Pluvialis
Vis løsning Løst av Matas,

Anbefalte innlegg

Siste innlegg fra meg før jeg legger meg. Det er en generell kommentar myntet på alle.

Jeg har fått tilbakemeldinger på at jeg har fremstått støtende og skadelig i den andre tråden, og igjen: Det må jeg bare beklage.

Jeg har ikke ment å være støtende, så jeg håper ikke folk sitter igjen med vonde følelser etter noe jeg har skrevet. I så fall ønsker jeg å beklage.

Samtidig føler jeg heller ikke at jeg får noe godt svar på hvordan jeg har vært støtende. Jeg sitter igjen som et spørsmålstegn? Det eneste jeg kan lese utifra tilbakemeldingene er at jeg har opptrådt påståelig og lite lydhør for andres innspill.

Jeg kan ta selvkritikk på det. Jeg kan tidvis være veldig sta. Det er ikke meningen å ture rundt som en bulldoser, så hvis noen har oppfattet det slik, igjen: Beklager.

Samtidig må jeg si at det har vært vanskelig å vite hvordan jeg skulle svare og reagere i den andre tråden. Det opplevdes vanskelig å skulle møte motstanderne, da samtlige innlegg bar preg av victimblaming, forsvar og stakkarsliggjøring av overgriperen, samt diskreditering, avvisning, bagatellisering og latterliggjøring av trådstarters opplevelse.

Og som overgrepsoffer selv, i ,blant annet, et lignende seksuelt overgrep fant jeg det støtende at noen kunne mene at det som skjedde var greit og at TS hadde gjort noe feil. 

Min intensjon med mine bidrag i tråden var å bidra til å ta et oppgjør med samfunnets holdninger til overgrep. Det skremmer meg at det enda er folk som skylder på bekledning og overnatting for hvorfor en fyr bør få lov til å ta seg til rette. Det skremmer meg at noen kan avvise TS sin opplevelse, en opplevelse som for henne var ekstra vond, sett i lys av tidligere sårbarhet - som han også visste om. Det gjorde meg vondt at samtlige i tråden påførte TS ekstra skam og skyld. Som om det ikke var vondt nok i seg selv at hun hadde blitt kjent med en fyr hun trodde var snill, som istedenfor valgte å utnytte hennes sårbarhet.

Hvis noen har opplevd meg støtende mot overgrepsofre så beklager jeg. Det siste jeg ville var å påføre andre ofre vonde følelser, for jeg vet hvor vondt det er å være utsatt selv. Dere har min dypeste empati og medfølelse.

Så vet jeg også at alle takler overgrep forskjellig. Jeg på min måte, og dere på deres måte. Det er ingen reaksjon som er feil. Det som derimot er feil er å ugyldiggjøre andres opplevelse fordi man selv mener man har opplevd noe verre. Alle er seg selv nærmest, og det som er traumatisk for en person trenger ikke å være det for en annen. Derfor hadde det vært fint om vi kunne ha respekt for andres måter å takle overgrep på, uten at vi skal si at de er pripne eller snøflak.

Vi er forskjellige. Det er viktig å romme hverandre og møte hverandre på følelsene.

Det var mitt budskap. Mitt budskap var på ingen måte å nedgradere andres opplevelse med seksuelle overgrep.

Sånn. Jeg håper dette var noe oppklaring.

Endret av Gjenferdet
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Huldretusse

Æsj! Så ikke denne tråden heldigvis, men tenkte på noe av det samme for litt siden. Det er alt for mange skadelige og forferdelige folk som ikke evner å se andres situasjoner. Mennesket er en motbydelig rase, og det er ikke rart at historien er som den er. Folk har også brent folk levende, halshugget, torturert psykisk syke og trodd at å nesten slå ihjel barn har vært god oppdragelse. Fy f... Det finnes ingen ondere art enn mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, spekulasjoner og avsporinger. I tillegg er tråden ryddet for siteringer av slettede innlegg.

- Rhodiola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare skyte inn noe, men jeg ble litt søvnløs av disse to trådene i dag.

Det gikk inn på meg å høre at jeg er støtende og skadelig mot andre overgrepsofre - virkelig!

For det har på ingen måte vært min intensjon.

Jeg har tendens til å analysere og ransake meg selv hvis jeg får høre at jeg har gjort noe galt. Livredd for å fremstå uten selvinnsikt. 

I denne saken har det, derimot, vært vanskelig å forstå hva som har ledet til at andre har oppfattet meg sånn. Jeg følte heller ikke at jeg fikk noe godt svar, og jeg har tenkt gjennom og lest mine egne innlegg flere ganger.

Jeg har to teorier.
Den ene er det jeg beskrev med at jeg var for påståelig og for lite lydhør.

Den andre er rett og slett at folk kan ha følt at jeg har utvannet begrepet, og dermed følt seg støtt og ikke tatt på alvor for grovere overgrep.

Jeg har noen kommentarer til dette. Det TS opplevde i den andre tråden er per definisjon et seksuelt overgrep, og således ingen utvanning av begrepet. Det betyr ikke at jeg ikke anerkjenner at andre opplever overgrep av grovere karakter.

Det jeg mener er at alle seksuelle overgrep er alvorlige. Ikke at alle har samme grovhet, ikke at voldtekt ikke er mer alvorlig, og ikke at jeg ikke anerkjenner de som har opplevd noe grovere.

Det er åpenbart at ulike typer overgrep har forskjellig grovhet. Det er også derfor de straffes forskjellig.

Det jeg derimot prøver å si er at alle er seg selv nærmest. Hva loven sier har ikke nødvendigvis sammenheng med opplevd hendelse. Folk er forskjellige og tar ting ulikt, men felles er at ingen overgrep er noe mindre verdt.

Selv om beføling uten samtykke ikke omtales som et grovt overgrep i straffeloven så kan det likevel oppleves alvorlig for den utsatte.

Det blir feil å ugyldiggjøre andres opplevelser med at «mine er verre». Jeg tenker vi bør møte alle som har opplevd krenkelser med forståelse og respekt.

Det er ikke slik at de som opplever et mindre grovt overgrep (etter loven) pisser på de som faller under en grovere paragraf. Alle har sin egen opplevelse, og ingen følelser er feil. Det bør være rom for å dele alle typer overgrep uten at man skal bli møtt med at andre har opplevd verre.

Og nei. Jeg sier ikke at alle overgrep er like grove. Og nei. Det betyr ikke at jeg ikke anerkjenner deg som har opplevd noe grovere. Og nei. Det betyr ikke at jeg diskrediterer og bagatelliserer din opplevelse, bare fordi jeg også inkluderer TS sin opplevelse i betegnelser for seksuelle overgrep.

Det betyr bare at jeg tar alle på alvor, uansett hva de har opplevd. Uavhengig av straffeloven oppleves overgrepet alvorlig for de som rammes. Vi bør strebe å møte alle på følelsene, uten å bagatellisere verken grove eller mindre grove overgrep.

Å anerkjenne mindre grove overgrep er ikke å bagatellisere grovere overgrep. Det er bare å anerkjenne at den utsatte har det vondt uansett, og at det ikke er noe feil med offerets reaksjon.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du bare anerkjenne at du har tråkket noen på tærne og det er slikt dem føler det. 
I disse woke tider så er vel de sine følelser like rett og gyldige som alle andres, eller er du uenig i det?

Det var retorisk, da du føler deg truffet av at andre ikke sa seg enig med deg.

Du har tilogmed laget 2 stråmenn argumenter som du så bryter ned for å vise at de argumentene er ugyldige i dine øyner.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å lese slike tråder. Mister troen på menneskeheten( andre menn i dette tilfellet)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for avsporinger.

Minner om at Ris og ros ikke er rett sted for vanlige diskusjoner, men for tilbakemeldinger til moderatorteamet.

Tråden stenges etter gjentatte ryddinger.

Edie, adm.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...