Gå til innhold

Diskusjon om overgrep. Er dette holdninger KG vil stå inne for?


Silva Pluvialis
Gå til løsning Løst av Matas,

Anbefalte innlegg

@Matas

For å si det sånn, så er dette et gjentakende problem som favner langt bredere enn den respektive tråden siste døgn.

I hver eneste tråd hvor en person forteller om et seksuelt overgrep er det folk som skal forsvare overgriperen, diskreditere TSs opplevelse og legge skylden over på offeret.

I.HVER.ENESTE.FORBANNET.TRÅD!

Vi vet ikke hva TS i ulike tråder har med seg av erfaringer. Av den grunn bør vi være UHYRE forsiktige med å avvise, bagatellisere og latterliggjøre.

Folk får gå til så mye personangrep de vil mot meg, men jeg vet med meg selv at jeg er her inne for å anerkjenne andres opplevelser og møte følelser.

Det er ikke greit at KG tillater gjentatt victimblaming. Det er ikke bare én tråd. Det er mange. Egentlig alle som rommer dette temaet.

Det er alvorlig. Det kan ta liv. Det kan gjøre at folk tier og ikke søker hjelp, av skam og følelse av å være til bry for rettsystemet. 

Jeg ber dere om å ta tak i dette problemet nå. Denne tråden var dråpen, men dette er et problem som strekker seg tilbake i tid.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

loveli skrev (1 time siden):

Hadde man sagt det samme i rasistisk sammenheng så hadde man vel blitt kastet ut av forumet.

"Du er jo svart og i Norge var det vanlig å kalle folk for neger før. Hva forventet du da du flyttet til Norge? Ikke vær så hårsår, hvite folk må få kalle deg neger, de mener ikke noe vondt med det".

Nettopp.

Men fordi det gjelder undertrykkelse av kvinner og deres rett til å bestemme over egen kropp - som for øvrig har vært en kvinnekamp de siste 100 årene… så tas det ikke like alvorlig. Kvinners kropp er jo allemannseie.. som den alltid har vært. 
:ironi:

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Gjenferdet skrev (7 minutter siden):

Nettopp.

Men fordi det gjelder undertrykkelse av kvinner og deres rett til å bestemme over egen kropp - som for øvrig har vært en kvinnekamp de siste 100 årene… så tas det ikke like alvorlig. Kvinners kropp er jo allemannseie.. som den alltid har vært. 
:ironi:

Med respekt å melde gjelder det ikke bare kvinner. Det gjelder alle som blir utsatt for overgrep ("uønsket seksuell tilnærming") mens man sover - altså også menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (2 timer siden):

Nettopp.

Men fordi det gjelder undertrykkelse av kvinner og deres rett til å bestemme over egen kropp - som for øvrig har vært en kvinnekamp de siste 100 årene… så tas det ikke like alvorlig. Kvinners kropp er jo allemannseie.. som den alltid har vært. 
:ironi:

Jeg reagerer også ganske mye på hva det er lov å skrive til overgrepsofre og om overgrep her inne.

Har egentlig aldri forstått modereringen her, synes den kan være ganske inkonsekvent. Hvilke regler som gjelder avhenger også av hvilket tema som diskuteres. Litt tilpassing blir det jo avhengig av tema, men så lenge vi snakker om lovbrudd så er vel lovbrudd lovbrudd? Og forherligelse av lovbrudd skal ikke være lov her. Det er få/ingen gråsoner når det kommer til Norges lover, spesielt når det kommer til overgrep mot en sovende person. Så hvorfor får det stå?

Og satan, man skal være bra keen på personangrep når man skriver om å ha opplevd overgrep her inne, for man får mye hets.

Gjelder overgrep generelt, uansett kjønn.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (7 minutter siden):

Med respekt å melde gjelder det ikke bare kvinner. Det gjelder alle som blir utsatt for overgrep ("uønsket seksuell tilnærming") mens man sover - altså også menn.

Beklager at det ikke ble presisert, men det gjelder selvsagt også menn. Menn kan også oppleve seksuelle overgrep eller voldtekt, og det er også viktig at menn blir anerkjent og ikke bare kvinner. Takk for presiseringen. :) 

loveli skrev (4 minutter siden):

Jeg reagerer også ganske mye på hva det er lov å skrive til overgrepsofre og om overgrep her inne.

Har egentlig aldri forstått modereringen her, synes den kan være ganske inkonsekvent. Hvilke regler som gjelder avhenger også av hvilket tema som diskuteres. Litt tilpassing blir det jo avhengig av tema, men så lenge vi snakker om lovbrudd så er vel lovbrudd lovbrudd? Det er få/ingen gråsoner, spesielt ikke når det kommer til overgrep på en sovende person. Men satan, man skal være bra keen på personangrep når man skriver om å ha opplevd overgrep her inne, for man får mye hets.

Gjelder overgrep generelt, uansett kjønn.

Ja. Det er rett og slett en tragedie. Hadde jeg opplevd et overgrep, hvor det enten ikke var overfall eller jeg var barn, så hadde jeg aldri turt å skrive om det her inne for å be om andres meninger og synspunkt.

Og det er det som er så tragisk. Det er ikke bare overfall og voldtekt med vold som er overgrep. Overgrep er et vidt begrep, og alle opplevelser er viktige. Alle er krenkelser og alle er potensielt traumatiserende. Det er ikke slik at noen overgrep er verdt mer eller mindre enn andre.

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elysion skrev (2 minutter siden):

Lurer på hvorfor folk enten lar det gå i glemmeboka - eller i verste fall totalt ignorerer - det faktum at man tross alt skriver på et offentlig forum. Alle og enhver kan lese det som skrives her, og det inkluderer de som har blitt utsatt for noe. Mulig ikke TS ble støtt av snowflake-kommentaren, men det kan fint andre som leser tråden bli. Motsvar på slike kommentarer er derfor, slik jeg anser det, en bra ting. Så ikke bare TS, men alle som har blitt utsatt for noe, får se at de tross alt ikke er alene, og at folk sier imot unødig ondsinnede kommentarer (være seg om man kaller noen snowflake, luremus eller N-ordet).

Her gjør du forøvrig akkurat det jeg reagerer på, taler om en hel gruppe mennesker som om ditt synspunkt er det eneste riktige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lilliii skrev (Akkurat nå):

Her gjør du forøvrig akkurat det jeg reagerer på, taler om en hel gruppe mennesker som om ditt synspunkt er det eneste riktige.

Det er ikke det eneste riktige, det er kun min mening. Alt man skriver på KG er i beste fall meningsutveksling, intet annet. Ingen her inne sitter på fakta. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elysion skrev (1 minutt siden):

Det er også en ukultur å hevde at noen har skrevet og sagt ting som ikke har blitt skrevet eller sagt. ;) 

Hvem, hva, hvor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilliii skrev (Akkurat nå):

Hvem, hva, hvor?

Ja, det samme sier jeg, for du skrev da vitterlig "dere" som om jeg hadde skrevet flerfoldige innlegg i tråden det ble snakket om. Som jeg sa; dersom jeg har skrevet noe som kan ha vært støtende for voldtekstofre eller at jeg har skrevet noe upassende, så skal jeg be om unnskyldning. 

Uansett. Nå er jo tråden engang skjult for moderering, så tenker at da får man heller se hva det fører til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilliii skrev (25 minutter siden):

Og TS i den aktuelle saken nå bedde jo om flere synspunkt. Ikke bare ett, altså var det takhøyde for flere synspunkter i regi av trådstarter selv...

Da er det jo ganske spesielt og ikke bare plassere personen i tråden i offerrollen å tilegne den følelser/tanker/synspunkt den ikke har yttret men samtidig plassere seg selv på en allmektig høy hest hvor ens synspunkt er det eneste riktige. 

Når det linkes til en tilsvarende sak i denne tråden og dette er bare 2 av mange mange tråder der det er et gjennomgangstema at det stortsett alltid kommer mange kommentarer på at det er den som har blitt utsatt for et overtramp/uønsket seksuelle handlinger/seksuelle overgrep sin feil, alltid denne victim blamingen og når kg har en regel mot forherligelse av lovbrudd, og de kan være så ufattelig kjappe med å slette innlegg over en lav sko ellers men lar victim blaming av ymse slag og karakter få gå så er det jo klart at mange reagerer, rettmessig. Seksuell uønsket adferd er nettopp det, seksuelt uønsket adferd og bør ikke kunne bagateliseres uten motsvar og reaksjoner på det! 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (1 minutt siden):

Når det linkes til en tilsvarende sak i denne tråden og dette er bare 2 av mange mange tråder der det er et gjennomgangstema at det stortsett alltid kommer mange kommentarer på at det er den som har blitt utsatt for et overtramp/uønsket seksuelle handlinger/seksuelle overgrep sin feil, alltid denne victim blamingen og når kg har en regel mot forherligelse av lovbrudd, og de kan være så ufattelig kjappe med å slette innlegg over en lav sko ellers men lar victim blaming av ymse slag og karakter få gå så er det jo klart at mange reagerer, rettmessig. Seksuell uønsket adferd er nettopp det, seksuelt uønsket adferd og bør ikke kunne bagateliseres uten motsvar og reaksjoner på det! 

Nettopp.

Og det er vel ikke anerkjennelse og å bli møtt på følelsene som er krenkende for overgrepsofre?

Det er vel heller det motsatte som er krenkende, at overgriperen forsvares og stakkarsliggjøres, og at offeret blir påført skyld og skam?

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (5 minutter siden):

Nettopp.

Og det er vel ikke anerkjennelse og å bli møtt på følelsene som er krenkende for overgrepsofre?

Det er vel heller det motsatte som er krenkende, at overgriperen forsvares og stakkarsliggjøres, og at offeret blir påført skyld og skam?

Men hvem er du til å bestemme hva den enkelte skal bli krenket over? Jeg er en av de overgrepsofrene i den tråden som følte et ubehag over din oppførsel, faktisk langt mer en over snowflake kommentaren. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilliii skrev (Akkurat nå):

Men hvem er du til å bestemme hva den enkelte skal bli krenket over? Jeg er en av de overgrepsofrene i den tråden som følte et ubehag over din oppførsel, faktisk langt mer en over snowflake kommentaren. 

 

Hvor har jeg bestemt det?

Jeg beklager hvis jeg sa noe du opplevde som støtende. Det har ikke vært intensjonen.

Men til gjengjeld kjører du på med brukerdebatt mot meg? 

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så man er ikke ett offer hvis man ikke er enig med Gjenferdet? 
Blir litt sånn Biden tendenser, du er ikke afro amerikaner hvis du ikke stemte på Biden.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg sett den aktuelle tråden, altså kjenner jeg ikke til den fulle konteksten. Men dersom mannen har tatt seg til rette mens kvinnen sov, og det uten samtykke, så er jo det på ingen måte innafor. Det er straffbart. Men mtp all uenigheten her inne så må det høre mer til historien enn som så. Hva var det som skjedde? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle som stod imot i den tråden, og støttet ts! Den tråden, og liknende tråder her inne, understøtter veldig at det fortsatt trengs en holdningsendring når det kommer til sex og samtykke. Det trengs å deles kunnskap om hva overgrep av ulik sort gjør med mennesker, og hvordan traumer kan påvirke våre handlinger og vår motstandskraft dersom vi havner i nye, liknende situasjoner. Hva hver og en av de individuelle brukerne her inne synes/mener alle andre bør tåle eller finne seg i er totalt irrelevant. Vi har et lovverk for en grunn. Vi vet anslagsvis hva overgrep koster samfunnet årlig. Vi vet hva overgrep av ulik art kan gjøre med menneskers helse og forhold til seg selv. Ts sin kropp = ts sine grenser, og ts sine følelser knyttet til grenseoverskridende oppførsel. Hun var i sin fulle rett til å stille spørsmål ved sin opplevelse, og kan absolutt ikke sammenliknes med «snowflake»-kulturen. 
 

Håper moderatorer skjerper seg i framtiden, og blir tydeligere i hvor grensen går for å få støtte holdninger som er positive til overgrep og overtramp, eller som bagatelliserer overgrep. Det bør vurderes å endre 24-timers regelen for moderering, og forsøke å imøtekomme rapporteringene så fort som mulig i slike tråder som dette. Ingen vet med sikkerhet hvem som står bak trådstarterprofiler, eller som sitter hjemme og leser. Overgrep kan være et sensitivt tema for mange, og skam og skyldfølelse kan forsterkes av utsagn som kom hyppig i den forrige tråden. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uansett om en er uenig med noen eller ei, så bør det kunne gå an å holde diskusjonen såpass saklig at man ikke kaller noen for hverken "sadistisk troll" eller "søppel". Host.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilliii skrev (1 time siden):

Og TS i den aktuelle saken nå bedde jo om flere synspunkt. Ikke bare ett, altså var det takhøyde for flere synspunkter i regi av trådstarter selv...

Da er det jo ganske spesielt og ikke bare plassere personen i tråden i offerrollen å tilegne den følelser/tanker/synspunkt den ikke har yttret men samtidig plassere seg selv på en allmektig høy hest hvor ens synspunkt er det eneste riktige. 

Nå handler dette om regelverket til KG og håndhevingen av dette, ikke om overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HalldirV2 skrev (15 minutter siden):

Nå har ikke jeg sett den aktuelle tråden, altså kjenner jeg ikke til den fulle konteksten. Men dersom mannen har tatt seg til rette mens kvinnen sov, og det uten samtykke, så er jo det på ingen måte innafor. Det er straffbart. Men mtp all uenigheten her inne så må det høre mer til historien enn som så. Hva var det som skjedde? 

Tråden omhandlet en person med imtimitets problemer som hadde vært på datern over tid med et menneske som hun annså hun skulle bruke resten av livet med. 

Hun hadde invitert han på overnatting men sagt fra om at det ikke ble sex, dåg var dette en test fra hennes side og hvis han besto ble den sex ved neste møte. 

Hun våkner med en hånd på brystet, ber han slutte, han slutter og hun kaster han ut. Tyr til kg for råd ang anmeldelse av dette... og får diverse blandete svar. 

Så dukker blant annet brukeren som er ts i denne tråden opp og blir noe hysterisk over hvor grovt dette overgrepet var. Dermed blir det en debatt rundt overgrepets karakter.

Tråden er nok høyst sannsynlig en konstruert tråd nettopp for å få debatt, da ts mirakuløst forsvinner blant annet... og diverse ab brukere tar over tråden, det ble tilegnet situasjonen egenskaper i alle retninger.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilliii skrev (6 minutter siden):

Tråden omhandlet en person med imtimitets problemer som hadde vært på datern over tid med et menneske som hun annså hun skulle bruke resten av livet med. 

Hun hadde invitert han på overnatting men sagt fra om at det ikke ble sex, dåg var dette en test fra hennes side og hvis han besto ble den sex ved neste møte. 

Hun våkner med en hånd på brystet, ber han slutte, han slutter og hun kaster han ut. Tyr til kg for råd ang anmeldelse av dette... og får diverse blandete svar. 

Så dukker blant annet brukeren som er ts i denne tråden opp og blir noe hysterisk over hvor grovt dette overgrepet var. Dermed blir det en debatt rundt overgrepets karakter.

Tråden er nok høyst sannsynlig en konstruert tråd nettopp for å få debatt, da ts mirakuløst forsvinner blant annet... og diverse ab brukere tar over tråden, det ble tilegnet situasjonen egenskaper i alle retninger.

Takk for oppsummering. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...