Gå til innhold

Er det mulig å gå ned i vekt uten å endre noe særlig på kostholdet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja, helt normalt. Husk at å være sulten er ikke farlig i seg selv. Magen din er vant til er visst volum, og når dette går ned så sender den signaler om å bli fylt opp. Magesekken er veldig elastisk, så den vil med tiden krympe inn om du vedvarer med lavere inntak. Da vil du igjen føle deg mindre sulten. 

Anonymkode: c2c24...e44

Syns det med sult er det vanskeligste. Men må bare venne meg til det. Er vant til at jeg «må» bli mett når jeg spiser middag. Ikke sånn at jeg blir stappmett men at jeg kjenner det. I helgene spiser jeg for mye da, og det er jo bare ubehagelig uansett så det burde ikke være så vanskelig å kutte ut. Dumt spørsmål men hvordan skal det «egentlig» kjennes ut etter man har spist? For jeg føler at jeg enten er sulten etter jeg har spist eller mett. Er liksom ingen mellomting..

Anonymkode: 55efd...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 19.57):

Du må trene såpass at du forbrenner mer kalorier enn du inntar.

La oss si du inntar 2500 kcal daglig og har hatt et forbruk før trening på 1900 kcal/dag. Så begynner du å trene og forbrenningen din går opp til 2300 kcal per dag. Da vil du fortsatt være i energioverskudd og legge på deg. 
Trener du så du forbrenner 2700 kcal/dag, vil du på sikt legge av deg.

Tror du trenger profesjonell veiledning som stiller et slikt spørsmål. Er simpel barneskole matematikk

Anonymkode: d5b7b...b35

Jeg vet jo at det er mulig? Men alle sier at trening i seg selv ikke hjelper mye og at det handler mest om kosthold. Må jo være lov å stille et spørsmål. 

Anonymkode: 55efd...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med tur. Jeg trener endel, men det som har hatt mest effekt i løpet av livet mitt har vært tur. Gikk hjem fra jobb, gikk og gikk og gikk, overalt hvor jeg skulle. Hadde dritfin kropp på den tiden, muskuløs og slank, uten å være på slankern. Jeg tror man bare bør være aktiv i alle former og fasonger og ikke undervurdere småturene.

Anonymkode: 6aaeb...023

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig med tur. Jeg trener endel, men det som har hatt mest effekt i løpet av livet mitt har vært tur. Gikk hjem fra jobb, gikk og gikk og gikk, overalt hvor jeg skulle. Hadde dritfin kropp på den tiden, muskuløs og slank, uten å være på slankern. Jeg tror man bare bør være aktiv i alle former og fasonger og ikke undervurdere småturene.

Anonymkode: 6aaeb...023

Ikke minst er det godt for hodet og sulten, man får noe annet å tenke på. Våren er perfekt for ny start og masse gåing.

Anonymkode: 6aaeb...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tar det før sultfølelsen går vekk/blir bedre da? Er individuelt selvfølgelig men det er vel relativt likt for de fleste hvis man er flink på å spise mindre. Og ja dere kan gjerne si at jeg stiller dumme spørsmål men det gjør jo alle her.. Finner ikke noen konkrete svar på dette her på nettet og er interessant å høre om erfaringer. 

Anonymkode: 55efd...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1/16/2022 den 19.44):

Noen som har gått ned i vekt ved og kun trene uten å endre veldig på kostholdet? Vet at det skal være mulig å gå ned hvis man kutter litt ned på porsjonene, spiser litt mindre godteri etc. Men jeg føler jeg gjør det og går fortsatt ikke ned. Har nylig begynt å trene, kan det hjelpe?

Anonymkode: 55efd...891

Kutt ned på karbohydrater og  stivelse. Faste feks mellom kl 20.00 og 12.00. Spis maks 3 måltider pr dag. Når du blir vant til å spise lite karbohydrater, men fortsatt spiser fett, så blir du ikke så sulten heller, og forbrenninga bedres.

Anonymkode: ada02...73e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har begynt å trene på treningssenter men har tenkt til å gå tur også. Gikk veldig mye tur da corona kom men får komme igang. Er jo veldig enkel trening også for man blir ikke så sliten og man tenker ikke på det som trening. Hvor lang tid tok det før du gikk ned? Og trente du på andre måter? Hva spiste du?

Anonymkode: 55efd...891

Jeg spise normalt.
Frokost, lunsj, noe imellom, middag, kvelds.. Men prøver å ikke småspise etter kveldsmat bare. Brus koser jeg meg med i helgene. Men jeg har alltid grønnsaker i middagsmåltidene! Kveldsmat og frokost går for det meste i grovknekkebrød da jeg ikke er så fan av brødskive🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du med kostholdet du hadde faktisk gikk sakte men sikkert opp, så skal det mye kutting av porsjoner til for å snu og gå ned🤷‍♀️

Anonymkode: 23d87...1ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 1.06):

Men de fleste trener for lite og for puslete. 

Anonymkode: 51887...b73

De fleste har ikke tid til å trene hardt og mye hver dag.

Kosthold er det absolutt viktigste for vektas del, treningen er viktig for andre ting.

Anonymkode: fc472...b89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien? Ja. I praksis? Nja. La oss si du trenger 2000kcal for å beholde nåværende vekt. Om du spiser 1500 så går du ned i vekt, uavhengig av hva kaloriene kommer fra. Men det er klart at de kaloriene bør jo komme fra mat som dekker næringsbehovet. Så spørsmålet blir jo hvordan kostholdet ditt ser ut nå? Er det høvelig variert og sunt, og du trenger bare færre kalorier, så går det helt fint å gå ned i vekt uten å endre så mye på hva du spiser, bare litt mindre. Er det et mindre sunt og variert kosthold ville jeg nok heller endret det, så kan det godt hende vektnedgangen kommer av seg selv. 

Anonymkode: ba281...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening kan kanskje være tungen på vektskålen som holder deg i balanse, eller det som tipper deg i en ørliten vektnedgang på kanskje et par kg i året. Kaloriforbruket fra en treningsøkt er mye mindre enn du skulle tro. Du skal trene mye og hardt for å se at det gjør noe stort utslag på vekta, hvis du ca spiser det samme som før. 

Du må nok redusere matporsjonene dine litt mere, kombinert med økt trening, før du begynner å se den store forskjellen på vekta. 

Anonymkode: 8bbc4...01f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis du med kostholdet du hadde faktisk gikk sakte men sikkert opp, så skal det mye kutting av porsjoner til for å snu og gå ned🤷‍♀️

Anonymkode: 23d87...1ed

Trente 4 ganger i uken for et år siden ca, men spiste samtidig veldig mye kaker, boller og sjokolade etc (gikk på folkehøyskole)

Har kuttet ut mye av det jeg spiste men har også trent mye mindre siden jeg ble ferdig der i sommer. Så nå spiser jeg kanskje 300-500 kalorier mindre hver dag men forbrenner de ikke siden jeg ikke trener. Eller har begynt da men kan ikke akkurat si at jeg trener fast når jeg begynte for 1-2 uker siden😂

Anonymkode: 55efd...891

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 19.44):

Noen som har gått ned i vekt ved og kun trene uten å endre veldig på kostholdet? Vet at det skal være mulig å gå ned hvis man kutter litt ned på porsjonene, spiser litt mindre godteri etc. Men jeg føler jeg gjør det og går fortsatt ikke ned. Har nylig begynt å trene, kan det hjelpe?

Anonymkode: 55efd...891

Et kjent, engelsk ordtak sier «you cant out train a bad diet». Veldig sant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mer positive effekter av trening enn kun det man forbrenner. Jeg begynte å trene i fjor, og hadde kun tid til å få det til på kvelden grunnet jobb og familieliv. Selv om jeg ikke forbrant all verden av 1 time på senteret 3-4 ganger i uken, så trente jeg i akkurat den tiden som jeg pleide å slappe av på sofaen med streaming og snacks. Så det er her den store gevinsten ligger for meg, selv om jeg ikke teller kalorier, så har jeg gått ned i vekt.  Får endorfiner av trening som gjør at jeg craver usunn mat i mindre grad. Det er kun psykologisk. 

Anonymkode: 2bd08...a97

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I teorien? Ja. I praksis? Nja. La oss si du trenger 2000kcal for å beholde nåværende vekt. Om du spiser 1500 så går du ned i vekt, uavhengig av hva kaloriene kommer fra. Men det er klart at de kaloriene bør jo komme fra mat som dekker næringsbehovet. Så spørsmålet blir jo hvordan kostholdet ditt ser ut nå? Er det høvelig variert og sunt, og du trenger bare færre kalorier, så går det helt fint å gå ned i vekt uten å endre så mye på hva du spiser, bare litt mindre. Er det et mindre sunt og variert kosthold ville jeg nok heller endret det, så kan det godt hende vektnedgangen kommer av seg selv. 

Anonymkode: ba281...6a2

Spiser ganske sunt vil jeg si, spiser normal og sunn mat bare at jeg kanskje spiser litt for mye til middag. Spesielt hvis det er noe som er litt for godt. Holder meg til å spise godteri/kaker etc. Men spiser nok mer enn det jeg tror..

Bare skjønner ikke helt hvorfor jeg sliter sånn med å gå ned de 5-6 kiloene.. Men har nok mye med at jeg har beveget meg svært lite det siste halve året når jeg ikke jobber.. Da trenger man heller ikke så mye mat. I følge pulsklokken min forbrenner jeg ca 1500 kalorier når jeg kun er hjemme en dag. Da skal det jo litt til å klare å gå ned, for da må jeg spise 1000 kalorier liksom..

Anonymkode: 55efd...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (3 minutter siden):

Et kjent, engelsk ordtak sier «you cant out train a bad diet». Veldig sant.

For min del så bidrar trening til at jeg har mindre lyst på godteri og snacks. Så det hjelper indirekte😄 Har trent hele livet, kun opphold pga. småskader. 

Anonymkode: 60d70...661

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Spiser ganske sunt vil jeg si, spiser normal og sunn mat bare at jeg kanskje spiser litt for mye til middag. Spesielt hvis det er noe som er litt for godt. Holder meg til å spise godteri/kaker etc. Men spiser nok mer enn det jeg tror..

Bare skjønner ikke helt hvorfor jeg sliter sånn med å gå ned de 5-6 kiloene.. Men har nok mye med at jeg har beveget meg svært lite det siste halve året når jeg ikke jobber.. Da trenger man heller ikke så mye mat. I følge pulsklokken min forbrenner jeg ca 1500 kalorier når jeg kun er hjemme en dag. Da skal det jo litt til å klare å gå ned, for da må jeg spise 1000 kalorier liksom..

Anonymkode: 55efd...891

Skrev feil, klokken beregner at jeg forbrenner 1500 men har foreløpig forbrent 1700- 2200 de dagene jeg bare har vært i ro.

Anonymkode: 55efd...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned fra 89-79 kg på 7-8 mnd ved trening. Fra å være forholdsvis inaktiv og ligge på stabil vekt til å løpe eller annen cardiotrening 3-5 dager i uka og styrketrening 2-3 dager i uka. 

Forbrenner mellom 7000 og 10000 kalorier i måneden med den treningen, og siden inntaket av mat har vært det samme, eller kanskje litt mindre siden jeg får mindre lyst på usunn mat når jeg trener, har jeg gått ned. 

Anonymkode: 7783a...aa6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har gått ned fra 89-79 kg på 7-8 mnd ved trening. Fra å være forholdsvis inaktiv og ligge på stabil vekt til å løpe eller annen cardiotrening 3-5 dager i uka og styrketrening 2-3 dager i uka. 

Forbrenner mellom 7000 og 10000 kalorier i måneden med den treningen, og siden inntaket av mat har vært det samme, eller kanskje litt mindre siden jeg får mindre lyst på usunn mat når jeg trener, har jeg gått ned. 

Anonymkode: 7783a...aa6

Så bra! Vil jo tro det er mulig i og med at jeg forbrenner 500 kalorier når jeg trener. Men problemet er jo at man gjerne blir mer sulten av å trene igjen. Altså jeg har jo prøvd å kutte ned på unødvendig snacks etc, men er egentlig ikke så mye jeg kan kutte ut. Men prøver å spise mindre porsjoner da, og det kommer nok til å hjelpe hvis jeg holder meg til det.

Anonymkode: 55efd...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skrev feil, klokken beregner at jeg forbrenner 1500 men har foreløpig forbrent 1700- 2200 de dagene jeg bare har vært i ro.

Anonymkode: 55efd...891

Hvordan vet du at du har forbrent noe annet enn klokken påstår?

Anonymkode: 60d70...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...