Gå til innhold

Er det mulig å gå ned i vekt uten å endre noe særlig på kostholdet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har gått ned i vekt ved og kun trene uten å endre veldig på kostholdet? Vet at det skal være mulig å gå ned hvis man kutter litt ned på porsjonene, spiser litt mindre godteri etc. Men jeg føler jeg gjør det og går fortsatt ikke ned. Har nylig begynt å trene, kan det hjelpe?

Anonymkode: 55efd...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teller du kalorier? Veier alt du spiser?

Anonymkode: 7d1fb...3d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Teller du kalorier? Veier alt du spiser?

Anonymkode: 7d1fb...3d0

Har telt kalorier en periode men blir ikke nøyaktig siden jeg ikke veier maten. Kan jo være lurt å veie maten og telle kalorier i starten bare for å få et bedre inntrykk av hvor mye kalorier mat faktisk inneholder. Men har sluttet litt med det for jeg kan ikke fortsette med dette evig. Vil kunne spise normal mat og ha et sunt forhold til det..

Anonymkode: 55efd...891

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det enkleste er å spise mindre

Anonymkode: eee02...69a

Ja, det er vel det. Er det normalt å være sulten når man spiser mindre? Det verste er at jeg føler at jeg ikke kan spise meg mett men vet jo at man egentlig ikke skal bli mett..

Anonymkode: 55efd...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaa, det skal gå men jeg har selv erfart at jeg trodde jeg spise mye mindre enn jeg gjorde. Begynte med kaloritelling og ble neste litt sjokkert over kaloriene i forskjellige produkter jeg tenke var lavt på skalaen. Ikke da kjempe mye men langt flere kalorier enn jeg trodde. Lå kanskje på et normalt inntak når jeg trudde jeg hadde kuttet ut mye, så da ble det jo ikke nedgang men ståstill 😅 Trening hjelper og kan virkelig ha en positiv effekt på sult i den grad at det kan dempe den. Det og du kan få generelt mer energi til mer. 

Du må trene ekstremt mye for å ta igjen kalorier. Du kan løpe lenge og fortsatt kun brenne 300 kalorier. 

Det skal sies at det hjalp med kaloritelling men jeg anbefale rikke dette som en permanent løsning, da det fort kan bli veldig usunt å telle kalorier i alt hele tiden. Det med veiing av matvarer i gram osv er også ganske slitsomt i lengden med mindre du da vet akkurat hvilke måltid som inneholder hva til en hver tid men jeg liker mer variasjon enn det. 

Det ble fort veldig mye "nei mat" noe jeg syns er en uvane. Jeg kuttet ikke bare godteri men også mye annen kaloririk mat som ost og generelt fettrik mat som ikke er farlig i rett mengde. Fett og proteiner holder deg også mett lengre så når jeg spiste mye fettfritt ble jeg bare mer sulten. Alt er innafor så lenge det ikke blir for mye. Alle kan skjeie ut en dag uten at man skal ha dårlig samvittighet. 

Hvis du sliter kan du høre med en lege som kan videresende deg til profesjonelle. Alle er forskjellige og må ha forskjellig oppfølging osv. Det er dessverre en veldig tynn linje mellom en ekstrem til en annen. 

Anonymkode: 35551...362

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må trene såpass at du forbrenner mer kalorier enn du inntar.

La oss si du inntar 2500 kcal daglig og har hatt et forbruk før trening på 1900 kcal/dag. Så begynner du å trene og forbrenningen din går opp til 2300 kcal per dag. Da vil du fortsatt være i energioverskudd og legge på deg. 
Trener du så du forbrenner 2700 kcal/dag, vil du på sikt legge av deg.

Tror du trenger profesjonell veiledning som stiller et slikt spørsmål. Er simpel barneskole matematikk

Anonymkode: d5b7b...b35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet porsjonene i to. I tillegg til trenning. Var tungt den første uken, men etter det var det ikke noe problem, og kiloene går sakte nedover. 

Anonymkode: 73fba...918

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kuttet porsjonene i to. I tillegg til trenning. Var tungt den første uken, men etter det var det ikke noe problem, og kiloene går sakte nedover. 

Anonymkode: 73fba...918

Jeg brukte også royal burner tabletter. De demper sulten, så det hjalp veldig! 

Anonymkode: 73fba...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal trene ekstremt mye og lenge for å gå ned uten og gjøre noe med inntaket.

Anonymkode: 4248d...319

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym over her igjen.

Vil legge til at jeg fikk hjelp hos legen. Var til psykolog for å finne ut om der var noe grunn til overspisingen osv. For min del var drt mye trøstespising før som ble til en ekstrem dårlig vane som var vanskelig å bli kvitt. Hjalp me psykolog men dessverre slet jeg mye med sult siden overspisingen over så mange år har vendt kroppen min på at den vil ha mye mat. 

Kom fram til at jeg skulle prøve et hjelpemiddel som demper sult som en boost. Da måtte jeg jo selvfølgelig også legge en plan for fremtiden da denne medisinen bare en et midlertidig hjelpemiddel. Slutter man på dem og ikke har gjort om på gamle vaner så faller man jo fort tilbake

Anonymkode: 35551...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kun funket for meg å spise den samme maten dersom jeg har brukt periodisk faste.

Anonymkode: df97f...f7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Njaa, det skal gå men jeg har selv erfart at jeg trodde jeg spise mye mindre enn jeg gjorde. Begynte med kaloritelling og ble neste litt sjokkert over kaloriene i forskjellige produkter jeg tenke var lavt på skalaen. Ikke da kjempe mye men langt flere kalorier enn jeg trodde. Lå kanskje på et normalt inntak når jeg trudde jeg hadde kuttet ut mye, så da ble det jo ikke nedgang men ståstill 😅 Trening hjelper og kan virkelig ha en positiv effekt på sult i den grad at det kan dempe den. Det og du kan få generelt mer energi til mer. 

Du må trene ekstremt mye for å ta igjen kalorier. Du kan løpe lenge og fortsatt kun brenne 300 kalorier. 

Det skal sies at det hjalp med kaloritelling men jeg anbefale rikke dette som en permanent løsning, da det fort kan bli veldig usunt å telle kalorier i alt hele tiden. Det med veiing av matvarer i gram osv er også ganske slitsomt i lengden med mindre du da vet akkurat hvilke måltid som inneholder hva til en hver tid men jeg liker mer variasjon enn det. 

Det ble fort veldig mye "nei mat" noe jeg syns er en uvane. Jeg kuttet ikke bare godteri men også mye annen kaloririk mat som ost og generelt fettrik mat som ikke er farlig i rett mengde. Fett og proteiner holder deg også mett lengre så når jeg spiste mye fettfritt ble jeg bare mer sulten. Alt er innafor så lenge det ikke blir for mye. Alle kan skjeie ut en dag uten at man skal ha dårlig samvittighet. 

Hvis du sliter kan du høre med en lege som kan videresende deg til profesjonelle. Alle er forskjellige og må ha forskjellig oppfølging osv. Det er dessverre en veldig tynn linje mellom en ekstrem til en annen. 

Anonymkode: 35551...362

Har merket det samme når jeg teller kalorier. Har ikke veid maten noe særlig men jeg spiser nok mer enn det jeg tenker jeg gjør uansett.. Vet jo egentlig at trening i seg selv ikke hjelper veldig. Har ikke prøvd å gå ned i vekt så lenge og har ikke gått ned noe men jeg gjør nok ikke det som trengs.. Skal prøve å bli bedre på å spise kun en porsjon til middag og begrense kaker/godteri etc til lørdager. Det er det som er vanskelig. Spesielt å ikke spise for mye til middag for jeg føler at jeg må bli mett. Nå er jeg ikke veldig overvektig, har omtrent 10-15 kg for mye til å være normalvektig i følge bmi. Har begynt å trene og skal trene 3-5 ganger i uka, så får håpe det hjelper selv om kostholdet selvfølgelig er viktigst. Har ikke snakket med lege om det men får nesten bare se hvordan jeg klarer meg først..

Anonymkode: 55efd...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er vel det. Er det normalt å være sulten når man spiser mindre? Det verste er at jeg føler at jeg ikke kan spise meg mett men vet jo at man egentlig ikke skal bli mett..

Anonymkode: 55efd...891

Altså. Så klart er det vanlig å bli sulten om man spiser mindre enn man er vandt til.. 

Anonymkode: f960f...22e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Tren hardt og mye. Jeg forbrenner 1500 kcal ekstra hver dag pga trening. 

Men de fleste trener for lite og for puslete. 

Anonymkode: 51887...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 19.56):

Ja, det er vel det. Er det normalt å være sulten når man spiser mindre? Det verste er at jeg føler at jeg ikke kan spise meg mett men vet jo at man egentlig ikke skal bli mett..

Anonymkode: 55efd...891

Ja, helt normalt. Husk at å være sulten er ikke farlig i seg selv. Magen din er vant til er visst volum, og når dette går ned så sender den signaler om å bli fylt opp. Magesekken er veldig elastisk, så den vil med tiden krympe inn om du vedvarer med lavere inntak. Da vil du igjen føle deg mindre sulten. 

Anonymkode: c2c24...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja. Tren hardt og mye. Jeg forbrenner 1500 kcal ekstra hver dag pga trening. 

Men de fleste trener for lite og for puslete. 

Anonymkode: 51887...b73

Har nettopp begynt å bruke pulsklokke og den sier at jeg forbrenner ca 500 kalorier når jeg trener så det hjelper vel litt. Men man blir jo også mer sulten når man trener, men får bare ignorere det

Anonymkode: 55efd...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herxulez skrev (18 timer siden):

Gå tur! Jeg har rast ned i vekt av å bare gå

meg en tur hver dag mellom 20-30 minutter.

Har begynt å trene på treningssenter men har tenkt til å gå tur også. Gikk veldig mye tur da corona kom men får komme igang. Er jo veldig enkel trening også for man blir ikke så sliten og man tenker ikke på det som trening. Hvor lang tid tok det før du gikk ned? Og trente du på andre måter? Hva spiste du?

Anonymkode: 55efd...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...