Gå til innhold

David Toska som ekspert på tv2s sjakksending

solmåneogstjerner

Anbefalte innlegg

Chagall skrev (29 minutter siden):

David Toska lagde i det minste liv og røre i Norge og turde å være noe annet enn A4. Janteloven står sterkt og vil hindre ham i å være noen på tv.

Jaja. Avindsjuka lenge leve.

Lagde liv og røre gjorde han ja. Men ikke av den positive sorten. 

Janteloven tror jeg du har misforstått....

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

solmåneogstjerner skrev (3 minutter siden):

Lagde liv og røre gjorde han ja. Men ikke av den positive sorten. 

Janteloven tror jeg du har misforstått....

Det var ment sarkastisk til alle apologistene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden):

Åja, har han også vært med på sjakksending? Visste ikke det, tenkte at du snakket om fotballsendinger. 

Men ja, han er jo litt mer hyggelig å se på skjermen i hvilket som helst program! 

Ja...

Slik blir Sjakk-VM 2018 på NRK – NRK – Om NRK

Sitat

9. november: Jon Almaas

10. november: Niklas Dyrhaug

12. november: Øystein Bache og Lars Monsen

13. november: Anne Holt

15. november: Mikkel Niva

16. november: Kristopher Schau

18. november: Jan Egeland

19. november: Harald Eia

21. november: Erik Thorstvedt

22. november: Ingrid Gjessing Linhave

24. november: Rolf Kristian Larsen og Tobias Santelmann

26. november: Morten Abel

Dette er jo ikke store sjakkspillere, men siden sjakk kan være litt tregt så tar de med kjendiser for småprat, som er helt kurrant. De fleste her er nok langt under Toska i sjakk, men de er "joviale kjendiser"...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chagall skrev (1 minutt siden):

Det var ment sarkastisk til alle apologistene.

Aha... 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener prinsipielt sett at folk fortjener en sjanse til her i livet. Men dette virker spekulativt fra TV2s side. De får oppmerksomhet ihvertfall.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (7 minutter siden):

Ja...

Dette er jo ikke store sjakkspillere, men siden sjakk kan være litt tregt så tar de med kjendiser for småprat, som er helt kurrant. De fleste her er nok langt under Toska i sjakk, men de er "joviale kjendiser"...

Hehe, alle disse er jo trivelige og morsomme folk, som jeg gjerne ser på tv. 

Jeg kan lite om sjakk, men har faktisk sett ganske mange programmer. Mye av grunnen til at det er gøy er jo nettopp disse gjestene de har med. Synes nrk har vært flinke til å lage sjakksendinger som er gøy å se på selv om man ikke er noen sjakkekspert selv.

Inviter inn komikere og andre, i tillegg til de som er virkelig gode. Hold ranere og mordere borte...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rediken skrev (5 timer siden):

Hvordan stiller sjakkmiljøet seg til dette? 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ble særdeles overrasket over denne saken. 

Jeg tror sjakkmiljøet er generelt lei av kosekommentatorer uten mestertittel. Det som er interessant er å få geniale kommentarer fra veldig sterke spillere. Under hurtigvm var det mange sjakkspillere som ikke så på nrk som hadde nesten eksklusiv fokus på Magnus og kosekommentatorer, men heller valgte Chess.com med sterke stormestre som Fabiano Caruana og Jon Ludvig Hammer som gikk inn og kommenterte en god del andre interessante partier enn bare Magnus sine. Jeg mener at Rolvsrud /Nrk er svake som lar kosekommentatorer og Rolvsrud få sendetid som de egentlig burde brukt til å følge andre spennende partier med hjelp av eksperter. De hadde kontakt med IM Lars Oscar Hauge, men han ble nesten ikke brukt.

Toska blir bare tull. Ikke er han supersterk sjakkspiller og ikke er han kjendis på grunnlag av vakre meritter.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (2 timer siden):

Ja...

Lars Monsen er ganske god og mye bedre enn Toska, han har tidligere spilt i den veldig sterke Nordstrand Sjakklubb.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (12 minutter siden):

Lars Monsen er ganske god og mye bedre enn Toska, han har tidligere spilt i den veldig sterke Nordstrand Sjakklubb.

Lars Monsen har 1877 på FIDE standard. Toska har ikke spilt vanlige turneringer men mye på nett hvor han ligger rundt 2000.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (20 minutter siden):

Jeg var ikke klar over at Monsen spilte sjakk på det nivået... FIDE på 1800-1900 er jo ganske bra...

Gab skrev (4 minutter siden):

Lars Monsen har 1877 på FIDE standard. Toska har ikke spilt vanlige turneringer men mye på nett hvor han ligger rundt 2000.

På chess.com har han 1686 rapid og 1670 blitz...

For all del, det er "bra", men langt fra et nivå der man kan tilføre mye på kommentarer på det nivået som de beste er på.

Hadde han hatt et annet navn hadde han aldri vært der, så det koker ned til det. Hun dama som er der er bedre, selv om hun hovedsaklig er programleder. Jeg har spilt mot spillere med forskjellig ranking og vet omtrent hvor god en som er f.eks. 1600 FIDE er, og hvor mye bedre enn som er 2400 er. Hoppet fra 2400 til 2700 er også enormt.

Som gjest var han helt ok, eneste problemet er at han er der som "kjendis" og ikke som ekspert, og det han er "kjendis" for er å være kriminell.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kriminell å få reintregrere seg i det norske samfunnet via tv-skjermen! Tror ikke en gang verdens mest innbilske fengselsfugl kunne ha forestilt seg det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (1 time siden):

Som kriminell å få reintregrere seg i det norske samfunnet via tv-skjermen! Tror ikke en gang verdens mest innbilske fengselsfugl kunne ha forestilt seg det.

Nei, men selv de mest innbilske fuglene fortjener et par solsikkefrø på brettet.

Det er jo typisk norsk å være god, og vi bør følge opp dette ved å invitere alle fengelsfugler på TV.

Selv Fjotolf Hansen kan reintegreres, ved at vi gir ham en mikrofon under NRK sine valgdagssendinger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

martine96 skrev (1 minutt siden):

Nei, men selv de mest innbilske fuglene fortjener et par solsikkefrø på brettet.

Det er jo typisk norsk å være god, og vi bør følge opp dette ved å invitere alle fengelsfugler på TV.

Selv Fjotolf Hansen kan reintegreres, ved at vi gir ham en mikrofon under NRK sine valgdagssendinger.

Jeg støtter dette! Ja til forsoning som underholdning! Ja til at 'en ny sjanse' er det samme som å 'få være på tv'.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gab skrev (2 timer siden):

1877 FIDE er nok sterkere enn 2000 chess.com, men 2000 chess.com er ikke langt unna (kommer forøvrig an på hvilke tidskontroller vi snakker om), så Lars og Toska er noenlunde jevnbyrdige. Tidligere ble det opplyst her at Toska lå på 1600 i lyn og hurtig på chess.com, som er et vesentlig lavere nivå. 2000 lichess er imidlertid litt lavere enn 2000 chess.com og 1877 fide.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far er pensjonert politimann. Han har levd i samme by i flere år med en tidligere straffedømt som hadde plaffet min far rett ned hadde han og hans kollega ankommet i tjenestebilen noen minutter før de gjorde. Han tok livet av de som kom rett før, men han stakk. Han fikk hjelp og medisiner, og kunne leve ute blant folk som en normal mann etter dette. Det tror jeg alle aksepterte og syntes var bra. Selv min far bar aldri noe nag mot han.

Men tror det hadde vært uforståelig om han skulle profileres i tv, som en undeholdningsskikkelse 

Nei dette blir litt på kanten etter min mening. Litt respektløst rett og slett. Toska har sonet sin straff, men det er umulig å glemme at han var medvirkende til at en helt uskyldig polititjenestemann mistet livet. Helt meningsløst, pga no penger. Nei disse ranerne kan sone sine straffer og gå videre, men noe kjendisstatus fortjener dem ikke. Litt skamfølelse bør ligge over dem resten av livet, de har et liv på samvittigheten. Det kan man aldri sone seg helt ut av. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (7 timer siden):

Nå hører jeg representanten fra TV2 fortelle på Dagsnytt 18 at Toska aldri ville blitt invitert om han ikke hadde bakgrunn som ransmann og at bakgrunnen er å få frem hans historie og "gi noe positivt tilbake til samfunnet". Dermed er det den grove kriminaliteten og livene han har lagt i grus som "belønnes" med sendeflate på riksdekkende tv, ikke hans spisskompetanse innen "sjakkformidling", og det synes jeg rett og slett er motbydelig. 

Wtf. Jeg håper alle boikotter sendingene fremover. Svært kritikkverdig av tv2. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Torstein

Jeg ser bare sjakk på YouTube uansett, mye bedre sendinger fra chess24 eller Chess.com. Nå har jo tv2 satt prisen så høyt på sportspakken sin at jeg har sluttet å følge Champions league også, deilig å ikke bry seg om det lenger. 

Endret av Torstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (17 timer siden):

Nå ser det ut til at David Toska har gått langt i å innrømme at det ikke først og fremst er hans sjakkekspertise som ligger til grunn for gjesteopptredenen hans.

«Jeg er ikke kjempegod, så jeg er ikke noen sjakkekspert. Jeg tror ikke det er den rollen jeg er tiltenkt. Jeg er gjest med over gjennomsnittet sjakkinteresse.»

de146f1e-e914-4145-9f02-7671241266eb?fit

Når får vi se Pål Enger i FotballXtra?

Jeg ser for meg at ABB blir et utmerket valg som ekspert å kommentere WoW i tilsvarende program, jeg. Eller?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Drizzt said:

Jeg ser for meg at ABB blir et utmerket valg som ekspert å kommentere WoW i tilsvarende program, jeg. Eller?

Folk har så mye forskjellig meninger at de blir slitsomt med de som forsøker med ironi. Hvem har ikke brukt tid på å argumentere mot noen som det så viser seg "bare tulla" og egentlig mener det samme som selv. Ironi burde generelt vært forbudt og spesielt når forfatterene ikke kan markere de som det. Ironi bidrar ikke med noe positivt og konstruktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt TV2 vurderer Per Kristian Orderud som mentor for Farmen neste år. Hadde det vært noe? Per er også tidligere straffedømt og har peiling på gårdsdrift. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...