Gå til innhold

Autisme er verdene beste diagnose!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det sier så mye rart om forskjellige diagnoser som ADHD, dysleksi, bipolar og autisme. Folk sier at det er kjipt å ha ADHD, dysleksi eller bipolar, og det kan jeg være jeg enig i. Men autisme, derimot, det er ikke kjipt i det hele tatt! Neida, tvert imot, folk som har autisme er kjempeheldige! De lærer fortere enn andre, de har så mange forskjellige og spennende interesser, de er sykt flinke i diverse ting, også har mange av dem veldig høy IQ. Autister er noen virkelig flotte folk! Kjenner jeg faktisk misunner alle autister der ute. Skulle ønske jeg også hadde hatt autisme. Enige, folkens?

Anonymkode: de657...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det ikke var kjipt å ha autisme så hadde det heller ikke vært en diagnose. Det er en diagnose som medfører store funksjonsvansker, selv om de ofte er dyktige på sine fagfelt.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (2 minutter siden):

Hvis det ikke var kjipt å ha autisme så hadde det heller ikke vært en diagnose. Det er en diagnose som medfører store funksjonsvansker, selv om de ofte er dyktige på sine fagfelt.

Bytt ut fagfelt med dyp og altoppslukende interesse. De færreste autister har noe skolegang de kan vise til, enda færre er i arbeid. 

Anonymkode: 7ae65...cdb

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jepp absolutt, jeg forstår hva du mener og jeg vil mye heller ha komplimenter som du nettopp ga, enn å få slengt i trynet at autister ikke har empati, ikke eier oppdragelse eller ikke er fleksible. Så masse cred til deg 😘 

MEN med autisme følger det med masse angst, følelser som du ikke klarer å sortere, taktile og sensoriske utfordringer ( lys og lyd føles for sterke, ting klør, presser  eller strammer lettere) og det er et voldsomt tempo i hodet. For mange er dette så sterkt at de ikke klarer å fungere i en jobb. Jeg har jobb, ssmboer, lappen og mange fantastiske mennesker rundt meg til tross for at jeg har autisme.  Ikke alle er så heldige. Du kan ha et godt liv med autisme. Men det kan også ødelegge livet ditt  

  • Liker 12
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (6 minutter siden):

Hvis det ikke var kjipt å ha autisme så hadde det heller ikke vært en diagnose. Det er en diagnose som medfører store funksjonsvansker, selv om de ofte er dyktige på sine fagfelt.

Jeg ser ponget ditt, men det er ikke nødvendigvis alltid slik. Jeg har autisme ( Aspergerdiagnose) og jobber som helsefagarbeider og har en hverdag som er temmelig A4.  Jeg kjenner riktignok mange med med store funksjonsvansker, men det ikke gitt at det er sånn 😊 min autisme gir mest utslag i angst, mens mine ADL-ferdigheter er på topp

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være glad du ikke har autisme, du… Jeg har Asperger, og jeg hater å ha den diagnosen, for den hindrer meg så mye i hverdagen og ødelegger veldig mye for meg… Ja, det er en del ting som er positivt med å ha autisme, men det er også mange ting som er negativt med å ha autisme… Mange autister har store vansker og utfordringer i hverdagen som hindrer dem fra å leve et «normalt» liv…

Endret av Banankaka04
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Autisme er nok i det store og hele en begrensning mer enn en velsignelse. Dessverre.

Anonymkode: f3d46...c5c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner to med autisme. Men på helt forskjellige steder på spekteret.
 

Hun ene er litt sær i sosiale settingerX men fungerer i jobb, har utdannelse og er ekstremt kunstnerisk. Tegner helt utrolige tegninger og har kjæreste og en haug kjæledyr. 
 

Han andre bruker voksenbleier, ble sendt på spesialskole når han var 12 og sitter å vugger på gulvet i sin egen boble og er umulig å få kontakt med. Han har omtrent ikke språk og det eneste han bryr seg om er ipaden sin som han knuser på jevnlig basis. 
Jeg vil nesten gå så langt som å si at han ikke har ett liv verdt å leve. 

Anonymkode: 0303e...1b4

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du møtt en autist, så har du møtt èn autist. Alle er forskjellige. 

Anonymkode: 19b7c...ea0

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det sier så mye rart om forskjellige diagnoser som ADHD, dysleksi, bipolar og autisme. Folk sier at det er kjipt å ha ADHD, dysleksi eller bipolar, og det kan jeg være jeg enig i. Men autisme, derimot, det er ikke kjipt i det hele tatt! Neida, tvert imot, folk som har autisme er kjempeheldige! De lærer fortere enn andre, de har så mange forskjellige og spennende interesser, de er sykt flinke i diverse ting, også har mange av dem veldig høy IQ. Autister er noen virkelig flotte folk! Kjenner jeg faktisk misunner alle autister der ute. Skulle ønske jeg også hadde hatt autisme. Enige, folkens?

Anonymkode: de657...754

Nei, de blir sett ned på og vurdert som mindreverdige av profesjonelle i barnevern og helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du møtt en autist, så har du møtt èn autist. Alle er forskjellige. 

Anonymkode: 19b7c...ea0

Jepp akkurat som oss rusmisbrukere!!

Anonymkode: 7ae4b...bd0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å være autist.

Jeg er alltid utslitt og går alltid og kverner på et eller annet.

 

Anonymkode: 9d1d1...0c0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det sier så mye rart om forskjellige diagnoser som ADHD, dysleksi, bipolar og autisme. Folk sier at det er kjipt å ha ADHD, dysleksi eller bipolar, og det kan jeg være jeg enig i. Men autisme, derimot, det er ikke kjipt i det hele tatt! Neida, tvert imot, folk som har autisme er kjempeheldige! De lærer fortere enn andre, de har så mange forskjellige og spennende interesser, de er sykt flinke i diverse ting, også har mange av dem veldig høy IQ. Autister er noen virkelig flotte folk! Kjenner jeg faktisk misunner alle autister der ute. Skulle ønske jeg også hadde hatt autisme. Enige, folkens?

Anonymkode: de657...754

Auteisme er et bredt område. Det omfatter mange ulike kategorier innenfor samme gren, og ikke bare feks asperger.

Det å være auteist er utfordrene på mange plan. Jeg kan ikke snakke for andre, men jeg kan snakke for meg selv. Min største utfordring er det at jeg blir veldig sliten av non verbale sanse inntrykk. Hver dag for meg er som å ha første dagen på en ny jobb, selv om jeg har gjort den samme tingen mange ganger før.

Jeg sliter også med å sortere ut viktig informasjon fra uviktig informasjon til tider. Hvis jeg feks skal svare på noe eller snakke om et tema så hender det at jeg deler informasjon som egentlig ikke er så viktig, eller at det tar lengere tid før jeg kommer fram til poenget. Andre uten mine utfordringer hadde sagt tingen rett ut, uten å gå rundt grøten på en måte. I tillegg er utfordringen at hvis det blir for mye informasjon, eller det prater for mange rundt meg samtidig så faller jeg på en måte ut.

Så er det dette med det sosiale. Hele livet har jeg strevd med dette. Jeg faller på en måte utenfor, og er sosialt klønete. Det er ikke nødvendigvis gitt at jeg klarer å skille mellom ironi og alvor heller. 

I tillegg kan jeg jo nevne at jeg ikke takler brå forandringer særlig bra. Feks at planer blir avlyst i siste liten/blir endret på. Jeg takler også dårlig stress og press.

..

Det er mange som kan kjenne seg igjen i det jeg skriver. Noen har det verre også, og leser feks ikke kroppspråk heller. Andre har Andre utfordringer enn meg igjen. Uansett så er ikke auteisme noe du burde ønske deg.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lærer fortere? Det er en kjent sak at autister sliter med å lære sosiale koder. Noe som er lett for andre mennesker. 

Anonymkode: 5175d...0b5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Laraa said:

 

Jepp absolutt, jeg forstår hva du mener og jeg vil mye heller ha komplimenter som du nettopp ga, enn å få slengt i trynet at autister ikke har empati, ikke eier oppdragelse eller ikke er fleksible

Er ikke et av kjennetegnene mental rigiditet? 

Anonymkode: dd02c...b83

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er ikke et av kjennetegnene mental rigiditet? 

Anonymkode: dd02c...b83

Jeg kan ha mye av det i mitt indre. Tanker slipper ikke taket, mye repeterende tanker osv...., men jeg nøye på å ikke la det gå utover andre. Kanskje er det en av grunnene til at samspillet fungerer bra med andre. Jeg er fleksibel og tilpasningsdyktig, men mine egne tanker er min verste fiende 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du tenker på autister du ser på film med fotografisk hukommelse etc, så er det savanter du tenker på. Autister har IQ som vanlige folk, men med autistiske trekk i tillegg. Min autist har over gjennomsnitt høy IQ. Det har jeg også. Jeg er ikke autist. Vi har generelt litt høy IQ. Noen har tilleggsdiagnoser. F.eks psykisk utviklingshemmet. Disse har lav IQ.

Anonymkode: b7584...e6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føles ikke som verdens beste diagnose akkurat nå... Vi har en 12-åring som er under utredning for Aspergers, og hverdagen hjemme er helt grusom, for å si det mildt. Rigiditet uten sidestykke, voldsomme sinneanfall, hun har ingen venner pga at de sosiale kodene er vanskelige å takle. Skolevegring har begynt å melde seg... Det er ikke gode dager, verken for henne eller resten av familien. Kanskje det blir bedre for henne i voksen alder?

Anonymkode: f67d8...a6d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tenker på at de er sykt flinke i én ting, så er det fordi de har særinteresse. Dvs at de kanaliserer alt på den ene tingen, og forsømmer andre ting. DU også kunne vært sykt flink i matte om du hadde drevet med det 24/7 og gitt F i alle andre fag og interesser.

Anonymkode: b7584...e6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...