Gå til innhold

Autisme er verdene beste diagnose!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BrittEkeberg

Sønnen til en jeg jobbet med var ikke så heldig. Han hadde ikke språk, spiste kun vaffelformet mat, likte ikke nærkontakt, likte kun å stirre på vaskemaskinen som gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen til ei venninne har autisme, de øvde i 2 år (!) på at han skulle ha øyekontakt. Treningene virker mer som hundedressur med «godbiter»(frukt) og overdrevet mye ros. Null språk, liker å drikke fra søledammer og spise bark og grus, brøle fra litt langt ned i halsen, bruker fortsatt bleie nå som 8 åring, liker å kline bæsj i senga og vegger om han bæsjer i senga etter han har langt seg. Nå er han nesten mer på institusjon enn hjemme, da familien ikke klarer ha han hele tiden.

Ja han er virkelig heldig! Drømmeliv!

Anonymkode: 63d6f...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2022 den 23.06):

Det sier så mye rart om forskjellige diagnoser som ADHD, dysleksi, bipolar og autisme. Folk sier at det er kjipt å ha ADHD, dysleksi eller bipolar, og det kan jeg være jeg enig i. Men autisme, derimot, det er ikke kjipt i det hele tatt! Neida, tvert imot, folk som har autisme er kjempeheldige! De lærer fortere enn andre, de har så mange forskjellige og spennende interesser, de er sykt flinke i diverse ting, også har mange av dem veldig høy IQ. Autister er noen virkelig flotte folk! Kjenner jeg faktisk misunner alle autister der ute. Skulle ønske jeg også hadde hatt autisme. Enige, folkens?

Anonymkode: de657...754

Jeg ville i alle fall valgt alt dette før en autismediagnose. 

Anonymkode: 14f70...ddd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har et barn som sliter veldig pga autisme så blir dette innlegget ganske provoserende. 

Mitt barn er ganske intelligent. Men pga store utfordringer med angst, lyd, lys, inntrykk osv, er skole et mareritt. Det går bare ikke. I tillegg kommer utmattelse og påfølgende depresjon og ensomhet pga h*n ikke greier å passe inn.

Anonymkode: 3f506...440

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har autisme og det er ikke bare flott. Ble diagnosert seint siden jeg er jente og er vanskeligere å diagnosere jenter enn gutter som har autisme. Dette førte til at jeg var veldig ensom som barn og slet med å få venner for jeg ikke forstår de sosiale normene, men etter hjelp av psykolog og egen lærling ved å ha sett på tv serier og studert hvordan folk er rundt andre , har jeg blitt mye flinkere og har nå mange gode venner. Jeg er også gift og mannen min har ikke autisme. Men det er tøft, jeg blir veldig fort sliten når jeg er mye med folk for må hele tiden tenke over "hva gjør jeg nå" "hvordan svarer jeg her" osv.



Har hørt at folk har sakt  jeg er veldig intenst og det er litt sårende men prøver å ikke tenke for mye på det.
 

Anonymkode: 686d8...c6f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt kan mennesker med autisme være fantastiske og flinke mennesker! Men det er ikke diagnosen som gjør dem så bra - de er flotte folk som tilfeldigvis har den diagnosen. Generelt sett er det mer ulemper med diagnosen enn fordeler, det er derfor det er en diagnose. Hadde det bare vært positive sider, så hadde ikke vært en diagnose. 

Autisme kan opptre på mange måter. Det er helt supert at en god del med en autismedisgnose klarer seg bra og lever godt med diagnosen. Det er heldigvis mange som kan leve godt med ulike sykdommer, diagnoser og tilstander. Men fra det til å ønske seg en sykdom - eller en nevroutviklingsforstyrrelse… Nei, det er helt fjernt for meg. Da anerkjenner man ikke de utfordringene som kommer med diagnosen. 

Det blir litt som å ønske seg kreft fordi mange som får kreft blir så positive og får så fin innstilling til livet. 

Anonymkode: dc934...c77

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når man har et barn som sliter veldig pga autisme så blir dette innlegget ganske provoserende. 

Mitt barn er ganske intelligent. Men pga store utfordringer med angst, lyd, lys, inntrykk osv, er skole et mareritt. Det går bare ikke. I tillegg kommer utmattelse og påfølgende depresjon og ensomhet pga h*n ikke greier å passe inn.

Anonymkode: 3f506...440

Dette gjorde vondt å lese for er veldig lik min situasjon fra barndommen. Er det noe spesielt han liker som kanskje kan hjelpe han å finne andre med samme intresse? er mange ulike forumer på nettet der man kan møte andre barn som han kanskje har lik interesse med og kan " henge" sammen med over nettet uten at han trenger å føle på angst.  Dere har sikkert allerede prøvd mye.

Jeg hadde ingen venner da jeg var yngre pga diagnosen men det blir bedre og de vennene jeg har nå har ikke autisme men har forståelse for at jeg kan slite i ulike situasjoner og tar hensyn til det.

Går han til psykolog? for å få hjelp til å håndtere ulike situasjoner? som ofte så tenker man veldig logisk og noen " regler" man kan gå etter i sosiale situasjoner, angst osv kan hjelpe.

Håper ikke jeg tråkker deg på tærene her, jeg ønsket bare å hjelpe.

Anonymkode: 686d8...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BrittEkeberg
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Når man har et barn som sliter veldig pga autisme så blir dette innlegget ganske provoserende. 

Mitt barn er ganske intelligent. Men pga store utfordringer med angst, lyd, lys, inntrykk osv, er skole et mareritt. Det går bare ikke. I tillegg kommer utmattelse og påfølgende depresjon og ensomhet pga h*n ikke greier å passe inn.

Anonymkode: 3f506...440

Har du prøvd headset med støyredusering? Det kan være til hjelp, hvis ditt barn orker å gå med ting på hodet. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg ville i alle fall valgt alt dette før en autismediagnose. 

Anonymkode: 14f70...ddd

Du kan ikke sette opp det ene mot det andre. Det finnes ikke en eneste lik person.  Det er egentlig ganske respektløst både mot autister og folk som er bipolar. Jeg har familiemedlem som er bipolar og er innlagt med jevne mellomrom. Jeg som selv har Aspeger,  synes det høreshelt grusomt ut å ha det sånn, men jeg 

 

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Selvsagt kan mennesker med autisme være fantastiske og flinke mennesker! Men det er ikke diagnosen som gjør dem så bra - de er flotte folk som tilfeldigvis har den diagnosen. Generelt sett er det mer ulemper med diagnosen enn fordeler, det er derfor det er en diagnose. Hadde det bare vært positive sider, så hadde ikke vært en diagnose. 

Autisme kan opptre på mange måter. Det er helt supert at en god del med en autismedisgnose klarer seg bra og lever godt med diagnosen. Det er heldigvis mange som kan leve godt med ulike sykdommer, diagnoser og tilstander. Men fra det til å ønske seg en sykdom - eller en nevroutviklingsforstyrrelse… Nei, det er helt fjernt for meg. Da anerkjenner man ikke de utfordringene som kommer med diagnosen. 

Det blir litt som å ønske seg kreft fordi mange som får kreft blir så positive og får så fin innstilling til livet. 

Anonymkode: dc934...c77

 😍 kloke og sanne ord 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan du være fantastisk selv om du har autisme. Autisme fjerner ikke den gode deg. Men den gir deg vansker. Og du får ikke diagnose med mindre du har vansker.

Anonymkode: b7584...e6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Laraa said:

Jeg kan ha mye av det i mitt indre. Tanker slipper ikke taket, mye repeterende tanker osv...., men jeg nøye på å ikke la det gå utover andre. Kanskje er det en av grunnene til at samspillet fungerer bra med andre. Jeg er fleksibel og tilpasningsdyktig, men mine egne tanker er min verste fiende 

Skjønner. Da vi snakket med barnepsykiater som var spesialist innenfor autisme fikk vi beskjed om dette. At de innenfor autismespekterer er rigide og skjønner ikke helt sin mangel på tilpasningsdyktig. 

Fint å se det finnes unntak :)

Anonymkode: dd02c...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skjønner. Da vi snakket med barnepsykiater som var spesialist innenfor autisme fikk vi beskjed om dette. At de innenfor autismespekterer er rigide og skjønner ikke helt sin mangel på tilpasningsdyktig. 

Fint å se det finnes unntak :)

Anonymkode: dd02c...b83

Hvis du visste alle stereotypene og feilinformasjon  helsevesenet har i sin oppfatning. Det er egentlig litt skremmende. Jeg har selv utdanning i og jobber i helsevesenet, blandt annet med autisme og utviklingshemning. Jeg er ikke åpen om autisme der annet med en og en annen kollega som jeg stoler  på og ganske så ofte har jeg lyst til å åpne munnen og si: nei det der stemmer ikke om autisme ( f eks at det påvises på blodprøver eller gentest) eller at autister alltid utagerer når de treffer på motstand eller at de bare spiser en type mat 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laraa skrev (1 minutt siden):

Hvis du visste alle stereotypene og feilinformasjon  helsevesenet har i sin oppfatning. Det er egentlig litt skremmende. Jeg har selv utdanning i og jobber i helsevesenet, blandt annet med autisme og utviklingshemning. Jeg er ikke åpen om autisme der annet med en og en annen kollega som jeg stoler  på og ganske så ofte har jeg lyst til å åpne munnen og si: nei det der stemmer ikke om autisme ( f eks at det påvises på blodprøver eller gentest) eller at autister alltid utagerer når de treffer på motstand eller at de bare spiser en type mat 

Husker da jeg ble spurt om jeg hadde tenkt på om mitt barn kunne ha autisme. "Nei! Mitt barn var jo ikke sånn og sånn!". Så lærte jeg at autisme var ikke sånn og sånn! Truls var fortsatt Truls, og det fantes mange forskjellige autismetrekk, og selv om jeg hadde sett det og det trekket på tv, så trengte man ikke å ha det trekket for å få diagnose og for å trenge hjelp! Og man var hverken mer eller mindre intelligent enn andre. Man var så intelligent som man var, men man måtte få hjelp til vanskene sine, så man fikk brukt evnene sine og fulgt drømmene sine 😊

Anonymkode: b7584...e6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette gjorde vondt å lese for er veldig lik min situasjon fra barndommen. Er det noe spesielt han liker som kanskje kan hjelpe han å finne andre med samme intresse? er mange ulike forumer på nettet der man kan møte andre barn som han kanskje har lik interesse med og kan " henge" sammen med over nettet uten at han trenger å føle på angst.  Dere har sikkert allerede prøvd mye.

Jeg hadde ingen venner da jeg var yngre pga diagnosen men det blir bedre og de vennene jeg har nå har ikke autisme men har forståelse for at jeg kan slite i ulike situasjoner og tar hensyn til det.

Går han til psykolog? for å få hjelp til å håndtere ulike situasjoner? som ofte så tenker man veldig logisk og noen " regler" man kan gå etter i sosiale situasjoner, angst osv kan hjelpe.

Håper ikke jeg tråkker deg på tærene her, jeg ønsket bare å hjelpe.

Anonymkode: 686d8...c6f

Ja han har en del særinteresser der han briljerer siden han bruker enormt med tid på dem. Men er vanskelig å koble han på andre med samme interesse da han også innen disse interessene kun interesserer seg for et lite felt innen disse.

La oss si at han spiller piano, og kun ønsker å spille fra en bestemt komponist og alt annet er helt uinteressant. 

Han gamer også, men er ikke interessert i å spille med andre enn en venn. Heldigvis har han en venn han liker å være med og andre på skolen som aksepterer han. Fremmede er han skeptisk til både på ekte og på nett.

 Så det står litt på han også som ikke vil eller evner å åpne opp for andre med mindre de tar aktivt kontakt med han og viser interesse for det samme som han. Han tar ALDRI kontakt selv. 

Han går til psykolog og får heldigvis god hjelp fra bup. 

I helgene er han stort sett glad, men når hverdagen med skole kommer så blir han nedstemt og tidvis suicidal dessverre. 

Anonymkode: 3f506...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 15.1.2022 den 23.06):

Det sier så mye rart om forskjellige diagnoser som ADHD, dysleksi, bipolar og autisme. Folk sier at det er kjipt å ha ADHD, dysleksi eller bipolar, og det kan jeg være jeg enig i. Men autisme, derimot, det er ikke kjipt i det hele tatt! Neida, tvert imot, folk som har autisme er kjempeheldige! De lærer fortere enn andre, de har så mange forskjellige og spennende interesser, de er sykt flinke i diverse ting, også har mange av dem veldig høy IQ. Autister er noen virkelig flotte folk! Kjenner jeg faktisk misunner alle autister der ute. Skulle ønske jeg også hadde hatt autisme. Enige, folkens?Kjenner jeg faktisk misunner alle autister der ute. Skulle ønske jeg også hadde hatt autisme. Enige, folkens?

Anonymkode: de657...754

Vi har en sønn som er autist og det sårer meg mye da det preger vår og våre andre barns liv/vårt liv, hadde jeg kunne betalt ham frisk men gjort meg til gjeldsslave livet ut hadde jeg gjort det, da det hadde gjort ting så mye lettere for oss som familie, er faen så lei av å forklare gang på gang, at barneautisme vokser man ikke av seg, å hvorfor vi ikke kan være med på forskjellige ting.... Gråter når jeg skriver nå, savner å være sosial med andre familier, bare gå ut å spise, hyttetur etc, våre andre barn forstår at deres bror trenger mye støtte, men det er sårt å ikke gi dem den oppmerksomheten vi skulle ønske å gi dem😢🥺

Anonymkode: fd93a...13b

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Ts, for meg virker du som muligens er foreldre til et barn med autisme eller noen i din familie som du er veldig glad har nylig fått denne diagnosen, og du sørger ovenfor denne diagnosen og prøver å finne «det gode i dette diagnosen». 
jeg tenker det slikt, fra mitt egen synspunkt pg jeg skjenner meg selv igjen, det var dette «det positive» om denne diagnosen jeg ville høre, blokkerte alt negativitet. Men sannheten er veldig vond… Men barn med autisme skal ikke sammen lignes fordi alle forskjellig nivåer… Felles for alle er, sent språk utvikling, gjentakelse til de som ellers kan virke som normale. 

Klart det finnes  solskinn historier også da, som foreldre til barn med autisme er det viktig å se på barnet som et normal barn, og håpe på det beste og ikke sammenligne med andres barn med dette diagnose, vis man ser andres barn som er mere rammet så blir man mere bekymret .  
 

Det er en veldig vond diagnose for foreldrene å få beskjed om, fordi at man ikke vet hva fremtiden kan bringe. Det er ikke sånt som hos normale barn vi kan si, når h*n blir stor, så får h*n utdanning, gifter seg, får barn som normalt A4 ark…  

Anonymkode: c1f0a...424

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (På 16.1.2022 den 20.15):

Jeg kan ha mye av det i mitt indre. Tanker slipper ikke taket, mye repeterende tanker osv...., men jeg nøye på å ikke la det gå utover andre. Kanskje er det en av grunnene til at samspillet fungerer bra med andre. Jeg er fleksibel og tilpasningsdyktig, men mine egne tanker er min verste fiende 

Jeg ble faktisk helt Aspergers av å være kjæreste med en.. 

Anonymkode: 53799...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som priser meg lykkelig for at min sønn på 6 år ikke er autist...

To venninner fikk også gutt samme år og vi tok det som en selvfølge at de tre ble kamerater. Men den ene gutten er autist uten språk og løper rundt og må passes på konstant, den andre har Asperger og selvom han er både blid og veldig smart, så leker han veldig dårlig med andre barn og takler ikke å dele på leker osv. Han skjønner ikke sosiale koder som min sønn har skjønt, og må ha hjelp for å klare å fungere sosialt. 

Anonymkode: 96e9d...2fe

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og jeg som priser meg lykkelig for at min sønn på 6 år ikke er autist...

To venninner fikk også gutt samme år og vi tok det som en selvfølge at de tre ble kamerater. Men den ene gutten er autist uten språk og løper rundt og må passes på konstant, den andre har Asperger og selvom han er både blid og veldig smart, så leker han veldig dårlig med andre barn og takler ikke å dele på leker osv. Han skjønner ikke sosiale koder som min sønn har skjønt, og må ha hjelp for å klare å fungere sosialt. 

Anonymkode: 96e9d...2fe

Og poenget med dette innlegget var..? 

Anonymkode: 051ca...9e9

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...