Gå til innhold

Russland har økt tilstedelse værelse i Østersjøen.


Egenskap

Anbefalte innlegg

Raptuza skrev (1 time siden):

Stoltenberg har sagt i media at Ukraina er velkommen som søkar av Natomedlemskap

Og det medførte at Russland rykket ut med sine styrker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mooza skrev (1 time siden):

NATO er fienden. Ukraina er  et land som grenser til Russland, og der Russland ikke vil ha NATO tett inn på marinebasen sin på Krim , ei heller på grensen. De  vil ikke ha flere grenser mot fienden, og er villig til å ta Ukraina for å stoppe NATO å utvide. Det vil ikke NATO tillate, og Putin er rasende over at han er omringet. Så er det sikkert mye vi ikke vet om som de holder på med...

Gotland ligger strategisk plassert i Østersjøen, ved innseilinga til Russland. Russland kjører ut sine styrker, og situasjonen er spent. Det kan jo faktisk bli krig. Hvis det blir krig, så vil ikke den spenninga begrense seg til Ukraina. Den vil være over hele Europa. Det er jo ikke sånn at jeg tror dette oppgjøret i Kashakstan kom helt tilfeldig. 

Men nå har jo USA bombet i midtøsten i tiår, og Biden sliter med meningsmålingene...så kanskje det er vår tur? Hvis vi er heldig så slenger Kina seg på også. USA ligger vel som vanlig trygt på sitt eget kontinent-

 

 

Det betyr Ukraina vil få hjelp uansett? Selv uten noen aktiv medlemskap i FN?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (1 time siden):

Men nå har jo USA bombet i midtøsten i tiår, og Biden sliter med meningsmålingene...så kanskje det er vår tur? Hvis vi er heldig så slenger Kina seg på også. USA ligger vel som vanlig trygt på sitt eget kontinent-

Kina kan umulig ha noen interesser å sende styrker til Europa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (10 minutter siden):

Det betyr Ukraina vil få hjelp uansett? Selv uten noen aktiv medlemskap i FN?

Hva mener du med aktivt medlemskap i FN? Ukraina har vært medlem av FN siden 1945!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gi et enkelt svar på HI, så er det jo selvfølgelig at europeisk sikkerhet henger sammen i alle utsatte områder. Russland har økt sin militære tilstedeværelse i både Østersjøen, Barentshavet og andre strategisk viktige havområder de siste årene. Når spenninger da øker i Ukraina overføres det til andre regioner, som resulterer i at småstater som for eksempel Sverige ser seg nødt til å øke sin militær tilstedeværelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totiki skrev (43 minutter siden):

Hva mener du med aktivt medlemskap i FN? Ukraina har vært medlem av FN siden 1945!

NATO ble grunnlagt i 1949. 

Ukraina fikk status i 2020 en forbedrende medlem av alliansen. 

Men så finnes det mer oversiktlig artikkel tilbake til 2019: 

artikkel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egenskap skrev (10 timer siden):

NATO ble grunnlagt i 1949. 

Ukraina fikk status i 2020 en forbedrende medlem av alliansen. 

Men så finnes det mer oversiktlig artikkel tilbake til 2019: 

artikkel 

Det vet jeg. Men du skrev FN, ikke NATO. Ukraina har vært medlem av FN siden begynnelsen. Du er vel klar over at FN og NATO ikke er samme organisasjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (På 15.1.2022 den 14.54):

For det første grenser ikke Ukraina til Østersjøen, og heller ikke til Sverige. Så kan en stille spørsmål hvorfor Sverige øker sin beredskap i Gotland, når Ukraina er langt unna Sverige. 

Er Kaliningrad med i bildet?

Det som skjer i Ukraina skjer på samme kontinentet som Sverige ligger i, og mot et annet nøytralt land. Historien viser hvorfor de ikke burde stole på at autoritære stater som Russland vil respektere nøytraliteten deres.

Endret av Imariuz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totiki skrev (3 timer siden):

Det vet jeg. Men du skrev FN, ikke NATO. Ukraina har vært medlem av FN siden begynnelsen. Du er vel klar over at FN og NATO ikke er samme organisasjon?

Må ha stokket på navnene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid følt siden begynnelsen av desember når denne konflikten startet krigen begynner i morgen men nå har det gått så lang tid uten at det har blitt krig men jeg er likevel forberedt på krig.

Endret av Sommer2464
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på ingen måte utenkelig at Russland går inn i Ukraina, og at vi da står overfor en svært ubehagelig krigssituasjon i Europa. Dersom øvrige europeiske land og/eller NATO blir dratt med, noe som nesten ikke er til å unnvære, så tror jeg uansett ikke at noen av partene er tjent med at krigen sprer seg utenfor ukrainsk territorium. Jeg tror alle parter vil strekke seg langt for at krigen kun begrenses til Ukraina. Jeg tror heller ikke at øvrige europeiske land eller NATO vil bli direkte involvert i kamphandlinger, men heller at Ukrainske styrker vil bli forsynt med våpen og forsyninger.

Det er uansett en veldig skummel situasjon, ikke minst fordi en større konflikt i Europa vil kunne gi Kina et handlingsrom til å iverksette sine egne geopolitiske ambisjoner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Men hvem er det som driver og flyr droner over strategiske bygg i syd-Sverige? er det Russland? Men de gjør det jo ikke akkurat subtilt. Akkurat som om de ønsker å bli oppdaget. En bevisst provokasjon? Best for svenskene å forholde seg i ro, så ikke den russiske bjørnen finner et smalt påskudd til et etter annet faenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (På 15.1.2022 den 14.54):

For det første grenser ikke Ukraina til Østersjøen, og heller ikke til Sverige. Så kan en stille spørsmål hvorfor Sverige øker sin beredskap i Gotland, når Ukraina er langt unna Sverige. 

Er Kaliningrad med i bildet?

Jepp, det er så enkelt at Russland flytter på noen båter. Normalt ville dette bli varslet, følgelig den nervøse reaksjonen

 

Rytz skrev (På 15.1.2022 den 15.07):

Er det ikke snakk om at Sverige og Finland skal bli fullverdige medlemmer av NATO nå da? Russland har jo gitt klar beskjed om hva de synes om at NATO utvider mot øst. 

Nei, det er utenkelig. Både for Sveriges nøytralitetstanke, og relasjonen mellom Finland og Russland. Og begge land har bekreftet dette.

 

Rytz skrev (På 15.1.2022 den 15.23):

Ok. Det har vært snakk om at Ukraina skal bli en del av NATO, og Ukraina selv ønsker det. Jeg tror ikke NATO kommer til å tillate det med det første, nettopp fordi Russland opptrer så aggressivt på grensen. 

NATO har nettopp varslet at de ser Ukraina som deres interesse område; i praksis at NATO vil gå til militær gjengjeldelse mot russisk aggresjon.

Hvilket er problematisk siden Ukraina er i borgerkrig for øyeblikket, der det er vestlige og østlige interesser på bordet i konflikten. ( Hvilket er grunnen til at Ukraina ikke kan bli NATO medlem, det er et krav at det ikke er innenlands militære spenninger)

Egenskap skrev (På 15.1.2022 den 15.21):

Ok? da er iallfall mange løse nyheter her. Siden jeg regner med det er en grunn at Russland har plassert sine styrker ved Ukrainas landegrense.

Det er mye spekulasjon rundt dette, og ingen har så langt kommet med en god analyse. Det som virker usannsynlig, er at Russland ønsker en militær konfrontasjon: hele 2014 var for å unngå NATO tilstedeværelse i øst-Ukraina; da trigger du ikke årsaken for full militær invasjon!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (8 timer siden):

Nei, det er utenkelig. Både for Sveriges nøytralitetstanke, og relasjonen mellom Finland og Russland. Og begge land har bekreftet dette.

er det kun media som hyper opp alt? 

I morges kunne jeg høre at alle 6 båtene i Østerssjøen har dratt videre... så det er vel også et eksempel at media som "ufaglært" har evnen til å lage et skremsel bilde mer enn det man trenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (8 timer siden):

NATO har nettopp varslet at de ser Ukraina som deres interesse område; i praksis at NATO vil gå til militær gjengjeldelse mot russisk aggresjon.

Hvilket er problematisk siden Ukraina er i borgerkrig for øyeblikket, der det er vestlige og østlige interesser på bordet i konflikten. ( Hvilket er grunnen til at Ukraina ikke kan bli NATO medlem, det er et krav at det ikke er innenlands militære spenninger)

Er Ukraina selv med på å skape et skjevt bilde? Burde dem få en tydeligere leder? Eller vil Ukraina skifte kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (8 timer siden):

Det er mye spekulasjon rundt dette, og ingen har så langt kommet med en god analyse. Det som virker usannsynlig, er at Russland ønsker en militær konfrontasjon: hele 2014 var for å unngå NATO tilstedeværelse i øst-Ukraina; da trigger du ikke årsaken for full militær invasjon!

Vil Stoltenbergs avgang bidra at en annen stemme kommer inn og får ryddet opp i alt kaos. Og dermed får ro i rekkene, og Russland trer tilbake. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det har lenge vært kjent at det finnes russiske planer om å besette Gotland med rakettbatterier i tilfelle en storkrig. Man kan skyte ned fly og skip i hele østersjøen derfra.

De har landgangsfartøyene til det og å krenke svensk nøytralitet blir bare småtterier i en storkrig. 

Svenskene har derfor måtte sende soldater tilbake til Gotland etter at de avmilitariserte det for en del år siden.

Det er vel til dels det samme som gjøres av sovjeterne med Island i technothrilleren Rød Storm av Tom Clancy. Så snart russerne etablerer seg der, blir det ikke så enkelt å få dem ut (av gotland).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (På 16.1.2022 den 16.58):

Jeg har alltid følt siden begynnelsen av desember når denne konflikten startet krigen begynner i morgen men nå har det gått så lang tid uten at det har blitt krig men jeg er likevel forberedt på krig.

Klimaet i Ukraina er visstnok en faktor. Mye av ukraina er en type myrlandskap med mye vann i bakken. Skal man flytte store styrker inn i landet, samt tanks, må det være skikkelig kaldt. Vinteren deres er cirka 4 uker lang bare og starter som regel i slutten av januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (16 minutter siden):

Vil Stoltenbergs avgang bidra at en annen stemme kommer inn og får ryddet opp i alt kaos. Og dermed får ro i rekkene, og Russland trer tilbake. 

 

Virker lite trolig.

Forrige NATO leder lagde en god del problematisk press, som eskalerte ting unødvendig.

Men selv om NATO har økt tilstedeværelse i Svartehavet og flashet gønnere, så føles dette som en Putin styrt prosess: det er noe han prøver å få til, og det er mest sannsynlig noe annet enn vi tror.

Vi skal alltid huske at fyren i hjertet er en etterretningsoffiser og at han ikke er uintelligent.

 

Egenskap skrev (26 minutter siden):

er det kun media som hyper opp alt? 

Media rapporterer, det er deres jobb. De publiserer analyser. Hvilket betyr at man skal vurdere de som kommer med analysene.

Hypingen skjer egentlig hos leseren, media snakker alltid med utestemme, det er du som leser som i dit eget hodet avgjør om de har riktig vinkel.

Normalt ville jeg ta en del med en klype salt, hvis analysen ikke fremsto gjennomtenkt.

Men dette fremstår som en målrettet bevist handling. Et nøye kalkulert skremmeskudd som ikke har nok tyngde til å eskalere ut av kontroll.

Egenskap skrev (35 minutter siden):

Er Ukraina selv med på å skape et skjevt bilde? Burde dem få en tydeligere leder? Eller vil Ukraina skifte kurs?

Grunnen til at jeg ikke tror dette EGENTLIG handler om Ukraina, er at situasjonen der er relativt stabilt kaos : i forhold til Putins behov, er situasjonen ideell. Spillet nå, er et framtidsspill, det handler ikke om her og nå.

Ukraina trenger å skifte kurs, men jeg ser ikke det store håpet for fungerende, stabilt og korrupsjonsfritt demokrati i Ukraina på de neste ti år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (På 15.1.2022 den 13.54):

For det første grenser ikke Ukraina til Østersjøen, og heller ikke til Sverige. Så kan en stille spørsmål hvorfor Sverige øker sin beredskap i Gotland, når Ukraina er langt unna Sverige. 

Er Kaliningrad med i bildet?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...