Gå til innhold

Hvordan klarer folk å bli uplanlagt gravide hele tiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har blitt uplanlagt gravid med nesten 10 års mellomrom (17 og 27). Begge gangene brukte jeg p-piller, og det på riktig måte. Aner ikke hva som skjedde akkurat disse to syklusene, men vil ikke akkurat si det var noe jeg «klarte» (som om det var en prestasjon), for man går jo gjerne på prevensjon for en god grunn. Det var ekstremt belastende å oppleve, spesielt som 17-åring. 

Første gang tok jeg abort (som ikke akkurat er noe å trakte etter) og siste gangen valgte vi å beholde. 

Anonymkode: b23db...884

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg er uplanlagt gravid nå og kan love deg at det er en svært lite ønskelig situasjon å være i. Har tatt abort som tjueåring og opplevde det som helt ok. Nå, etter tre unger, kjennes det grusomt. Har time om få dager og vet det er riktig, kapasitet og økonomi må vies dem jeg allerede har. Samt søvn og rom for en smule sosialt liv for meg selv som voksen etter mange år i småbarnsklemma og mye alene på kveldstid pga mannens arbeid. Jeg gruer meg voldsomt og synes dette er en pinsel. Så uplanlagt gravid er lite å ønske seg. Da går du heller inn for å stå for at det er ønsket og dermed iallfall «semi-planlagt», 

Anonymkode: 4522c...7d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Hehe, ja. Noen mener jo at de ikke prøver med mindre de går aktivt inn for det med eggløsningstester etc. Mens de kan ha hatt sex uten prevensjon i måneder eller år før de «begynner å prøve»!
Altså… Hvis du har sex uten å bruke prevensjon, da prøver du faktisk å bli gravid.

Anonymkode: 14eff...a6f

Enig med deg,  men jeg sier fortsatt pp 0 på min andre. Hadde ikke fått mens da jeg ble  gravid. Var ønsket, så ikke uplanlagt, men klarer ikke si jeg prøvde heller 

Anonymkode: fda7a...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei. Jeg er uplanlagt gravid nå og kan love deg at det er en svært lite ønskelig situasjon å være i. Har tatt abort som tjueåring og opplevde det som helt ok. Nå, etter tre unger, kjennes det grusomt. Har time om få dager og vet det er riktig, kapasitet og økonomi må vies dem jeg allerede har. Samt søvn og rom for en smule sosialt liv for meg selv som voksen etter mange år i småbarnsklemma og mye alene på kveldstid pga mannens arbeid. Jeg gruer meg voldsomt og synes dette er en pinsel. Så uplanlagt gravid er lite å ønske seg. Da går du heller inn for å stå for at det er ønsket og dermed iallfall «semi-planlagt», 

Anonymkode: 4522c...7d2

Og på p-piller foresten! 100% sikker bruk. I en alder av 37. Merkelige saker. 

Anonymkode: 4522c...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Jeg er uplanlagt gravid nå og kan love deg at det er en svært lite ønskelig situasjon å være i. Har tatt abort som tjueåring og opplevde det som helt ok. Nå, etter tre unger, kjennes det grusomt. Har time om få dager og vet det er riktig, kapasitet og økonomi må vies dem jeg allerede har. Samt søvn og rom for en smule sosialt liv for meg selv som voksen etter mange år i småbarnsklemma og mye alene på kveldstid pga mannens arbeid. Jeg gruer meg voldsomt og synes dette er en pinsel. Så uplanlagt gravid er lite å ønske seg. Da går du heller inn for å stå for at det er ønsket og dermed iallfall «semi-planlagt», 

Anonymkode: 4522c...7d2

Anonymkode: 28cfd...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vil ikke bruke kondom, som er det eneste som bare stopper at noe som helst sæd går inn i fitta. Andre prevensjonsmidler har en liten risiko. P-piller er i teorien veldig sikkert, men det kan være komplisert å bruke riktig, og kan påvirkes av hormonelle forandringer i kroppen. Men det er nok mindretallet. Vil tro det er mest dårlig dømmekraft og mer eller mindre bevisst risikooppførsel som står bak det aller meste av "uplanlagte" graviditeter.

Så kan man jo også bli uplanlagt gravid etter en voldtekt. Det skjedde med meg da jeg var 19. Blir man voldtatt er man ofte ikke på noen prevensjonsmiddel fordi man ikke forventer å ha sex. I motsetning til hva mange tror er det ikke mindre sjanse for å bli gravid om man blir voldtatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er et klassisk eksempel på det jeg mener med at man legger forskjellige ting i "uplanlagt". Det er greit nok at dere ikke prøvde aktivt, men alle vet at å hoppe av i svingen ikke akkurat regnes for en sikker prevensjonsmetode. I tillegg visste du at han ikke rakk å trekke seg ut tett opptil eggløsning. Uplanlagt, ok, men det burde heller ikke komme som noen voldsomt stor overraskelse, akkurat. De fleste blir faktisk gravide etter 1-3 måneders aktiv prøving. 

Anonymkode: 72157...e24

Uplanlagt er uplanlagt selv om det ikke kommer som et gedigent sjokk. 

Anonymkode: 628d1...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte tror at så lenge de ikke mente å få barn så er de blitt uplanlagt gravid. Jeg mener at så lenge de ikke bruker prevensjon uten å slurve så er det ikke et «uhell». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Uplanlagt er uplanlagt selv om det ikke kommer som et gedigent sjokk. 

Anonymkode: 628d1...414

Joda, jeg skjønner poenget. Og jeg er ikke helt uenig heller. Siden man ikke planla å bli gravid så er det jo per definisjon ikke planlagt. Men, folk som hopper av i svingen, "bare hadde sex én gang den syklusen, men whoops, det var visst én dag før eggløsning", regnet med at de ikke var å veldig fertile, slurver med minipillene, osv. ikke burde bli så overrasket - men det virker som om veldig mange blir veldig overrasket.

For meg så det kanskje litt ut som om TS lurte på om alle de som blir gravide uten å prøve er superfertile (eventuelt hva slags prevensjonsmiddel hun selv kunne slurve med i et forhold med en mann som ikke er sååå gira på barn ennå, uten at det blie for åpenbart at slurvingen er bevisst). Og det er de jo ikke. De har bare slurva, blingsa eller ikke helt skjønt når og hvordan man blir gravid.

Over 60 % blir gravide i løpet av tre måneders prøving. Med andre ord så skal det faktisk ikke mer enn én gang til, i det fertile vinduet, for de fleste av oss. Det burde voksne mennesker være klar over. Og ta forholdsregler deretter, om de ikke vil bli gravide.

Anonymkode: 72157...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er bare sinnsykt fertile. Jeg har blitt gravid 3 ganger på p-piller, 2 ganger med spiral, og en med p-sprøyte. Go figure. Mannen har nå klippt ledninga, so to speak. 

Anonymkode: 4deb0...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt gravid 2 ganger på hormonspiral 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 6844d...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart det 3 (!) ganger 🙈

1: gikk på p-piller. Var i Tyrkia og hadde litt feriemage en dag. Muligens der det gikk galt.

2: gikk på minipiller, ingen brukerfeil.

3: hadde spiral. Dvs. den fant de aldri igjen, så har sannsynligvis mistet den på noe vis 🤷‍♀️

Anonymkode: 23a58...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...