Gå til innhold

Hvordan klarer folk å bli uplanlagt gravide hele tiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er også mulig at enkelte sier at det ikke var planlagt selv om det var det. Kanskje den ene er arbeidsledig og man blir enige om å kjøre på, men vet at "alle" rundt dem vil rynke på nesa om de visste at de planla å få barn under forhold som ikke er optimal. Eller man ikke ønsker å dele noe om prosessen frem til graviditet med alle prøvinger og nedturer. Da kan det være enklere å si at det var et hyggelig uhell.

Anonymkode: 28cfd...8e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessant.

Jeg har også glemt pillen et par ganger, men nå går jeg på sånne piller som man kan glemmer så lenge man tar de før det har gått 12 timer siden man egentlig skulle tatt dem. 

Har ikke akkurat skjedd mange ganger og det har helst skjedd når jeg har vært singel og ikke seksuelt aktiv, da havnet det litt i glemmeboka. Samme kunne skje hvis samboer var reist bort i lengre tid. 

Kan også hende jeg absolutt ikke er fruktbar da, har ikke akkurat prøvd 😂 Får vell finne ut av det i fremtiden når jeg aktivt skal gå inn for å få barn. 

Anonymkode: 8f71a...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også uplanlagt gravid nå. Men det er nok ikke tilfeldig at jeg og samboer var sammen i tre år mens jeg studerte uten at jeg ble gravid, men så ble jeg gravid bare etter noen måneder i fast jobb. Så vi har nok ubevisst vært mindre forsiktig med prevensjon. 
 

Det er nok mange som slurver med prevensjonen eller som satser på at hoppe av i svingen/fruktbare perioder ol går bra. Da er jo ikke graviditeten planlagt, det var jo ikke med vilje. Men ikke akkurat et uhell heller. Heller kalkulert risiko.

Anonymkode: eb0c8...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid på p-pillen 2 ganger, gikk 3 år mellom hver gang, og jeg hadde brukt p-pillen i 3 år før jeg ble gravid første gang og. Jeg var veldig nøye med bruken. Men det p-pille merket ble trukket fra markedet, da jeg ikke var den eneste som var blitt gravid på de. Så det viste seg at de var ikke så sikre, som de burde være.

Og jeg er nå 45 år, vært seksuelt aktiv siden jeg var 17 år, og har ikke blitt uplanlagt gravid utenom det.

Anonymkode: 6714a...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett er det nok feilbruk av prevensjon, når det er blitt benyttet. I tillegg har folk vilt forskjellige oppfatninger av hva "uplanlagt" betyr. Det er ikke lenge siden noen påsto at de ble gravide i "prøveperiode 0" i prøverforumet. Den samme brukeren hadde diskutert bruk av eggløsningstester fire, fem måneder i forveien. 

Noen tenker at de ikke prøver når de slutter på prevensjon og "fortsetter som før" ("not trying, not preventing", som det blir beskrevet som på engelsk), selv om intensjonen jo er å bli gravid. Noen vil kanskje bare ikke fortelle at de prøvde aktivt? Det kan oppleves som ganske invaderende når folk du nesten ikke kjenner umiddelbart spør "åja, var det planlagt daaa?!" etter at de har fått vite at du er gravid. Akkurat det synes jeg var litt merkelig selv. Så jeg kan for så vidt forstå at noen synes det er lettere å litt unnvikende svare "hehe, nei, det var ikke planlagt" fremfor å plutselig måtte legge ut i det vide og breie om prøvingen. For ja, det kan skje. Folk føler seg berettiget til å stille de merkeligste og utrolig intime spørsmål når de får vite at du er gravid.

Anonymkode: 72157...e24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår nummer tre, som ble født midt i feiteste fellesferien, var et heldig men slettes ikke planlagt tilfelle av kondom som rett og slett sklei av i en nokså het runddans på stuegulvet en fuktig søndagskveld for mange år siden😅

Anonymkode: 1219e...bb1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har noen venner som stoler 100% på at amming av barn er perversjon. Har fått høre at de er uplanlagte gravide. Sikkert ikke planlagt, men man må jo være klar over at sjansen for graviditet virkelig er til stede?

Anonymkode: ae858...5c7

Fastlegen min sa en gang til meg at han visste om noen som satset på amming som prevensjon, og som fikk tre barn i løpet av 18 måneder. Ikke tvillinger. 🤣 Det er virkelig ikke lurt å satse på amming som prevensjon. Mange som gjør det er ikke klar over at det er en hel del forutsetninger som skal være til stede for at det skal ha noe for seg i det hele tatt, for eksempel at det ikke kan ha gått så lang tid etter fødsel, man må fullamme, det må ikke gå så mange timer mellom hver amming… 
Ikke gjør det. Med mindre man ønsker veldig tette barn. 

Anonymkode: 14eff...a6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Stort sett er det nok feilbruk av prevensjon, når det er blitt benyttet. I tillegg har folk vilt forskjellige oppfatninger av hva "uplanlagt" betyr. Det er ikke lenge siden noen påsto at de ble gravide i "prøveperiode 0" i prøverforumet. Den samme brukeren hadde diskutert bruk av eggløsningstester fire, fem måneder i forveien. 

Noen tenker at de ikke prøver når de slutter på prevensjon og "fortsetter som før" ("not trying, not preventing", som det blir beskrevet som på engelsk), selv om intensjonen jo er å bli gravid. Noen vil kanskje bare ikke fortelle at de prøvde aktivt? Det kan oppleves som ganske invaderende når folk du nesten ikke kjenner umiddelbart spør "åja, var det planlagt daaa?!" etter at de har fått vite at du er gravid. Akkurat det synes jeg var litt merkelig selv. Så jeg kan for så vidt forstå at noen synes det er lettere å litt unnvikende svare "hehe, nei, det var ikke planlagt" fremfor å plutselig måtte legge ut i det vide og breie om prøvingen. For ja, det kan skje. Folk føler seg berettiget til å stille de merkeligste og utrolig intime spørsmål når de får vite at du er gravid.

Anonymkode: 72157...e24

Hehe, ja. Noen mener jo at de ikke prøver med mindre de går aktivt inn for det med eggløsningstester etc. Mens de kan ha hatt sex uten prevensjon i måneder eller år før de «begynner å prøve»!
Altså… Hvis du har sex uten å bruke prevensjon, da prøver du faktisk å bli gravid.

Anonymkode: 14eff...a6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er veldig fruktbare.
Noen er veldig kompatible.
Noen menn sniker av kondomen under sex.
Noen er for fulle til å tenke over det.
Noen går på P-Piller ( kjenner 4 som har gått på det og blitt gravide )
Noen har feilberegnet når de har eggløsning og tror det går bra. 
osv osv

Anonymkode: ec966...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke an å bli uplanlagt gravid - tenkte jeg i omtrent hele mitt liv, frem til 33 års alder ca. På den tiden hadde jeg ett barn på ca 1,5 år, gikk på minipiller, fortsatt ammet (hadde ingen regelmessig menstruasjon) - og skulle ta en liten rutinemessig operasjon, men med full narkose. 13 juni var operasjonen, 13 juli fant jeg ut at jeg var gravid. Uten menstruasjon, uten regelmessig syklus, med minipiller - men jeg var veldig kvalm operasjonsdagen og dagen etter, og spydde alt jeg kunne. Vi brukte også over ett år på å bli gravid med barn nr to, med en kjemisk og en SA i mellomtid. Men nå vet du, nå tenkte kroppen min, NÅ skal vi bli gravide, i tilfelle hun dør eller noe. 😄:vetikke: jeg skjønte aldri den der helt, vi hadde sex en gang, i dusjen, i stående posisjon, det må ha vært den ene gangen. Var fordi mannen var borte noen dager og var nok litt ekstra horny etter drikking og festing, han var i et utdrikkingslag, det var ikke samme dagen som operasjonen men kanskje 1-2 uker etter.

Det var ikke veldig farlig at jeg ble gravid, var bare litt tidligere enn jeg kunne tenke meg. Og kunne aldri tenke meg at jeg skulle bli gravid så plutselig, siden det tok så lang tid første gangen. Nå har vi to barn, de er nå 5 og 7 år gamle. :) Etter ungen nummer to satt jeg inn hormonspiral 😄

Anonymkode: ba17e...3b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en del er det nok reelt, de blir gravide tross prevensjon. Men jeg tror også at en del kvinner planlegger det, men fremstiller det som at det var uplanlagt. Det er jo en del som vil ha barn,men partner er kanskje ikke like keen. Da er det vel fort gjort å late som at man tok pillen, men droppet det egentlig. Det er jo mange menn som har opplevd det der. 

Men de er nok uansett glad for det de aller fleste når barnet er født. ❤️

Anonymkode: e6971...34a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 30 uker på vei nå og ble uplanlagt gravid. Måtte slutte på p-pillene fordi jeg plutselig fikk masse bivirkninger av dem, så vi hoppet av i svingen et halvt års tid. Det fungerte helt fint det, helt frem til den gangen vi helt glemte at jeg skulle ha eggløsning en av de dagene, og kjørte på. Forsto tabben etterpå og tenkte pytt pytt, hvem blir egentlig gravid på første "forsøk"? Så ble jeg det da, gitt 😅 Vi var akkurat ferdig med studiene og hadde akkurat fått fast jobb og nettopp kjøpt oss leilighet da vi fikk to streker på graviditetstesten, så det var heldigvis ikke noe problem.

Anonymkode: 628d1...414

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hehe, ja. Noen mener jo at de ikke prøver med mindre de går aktivt inn for det med eggløsningstester etc. Mens de kan ha hatt sex uten prevensjon i måneder eller år før de «begynner å prøve»!
Altså… Hvis du har sex uten å bruke prevensjon, da prøver du faktisk å bli gravid.

Anonymkode: 14eff...a6f

Hei! Jeg er helt enig med deg. Hvis man har å hoppe av i svingen som metode, ja da kan man ikke kalle det for uplanlagt😅

Anonymkode: 244d4...0d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi igjen! Jeg kunne tenkt meg å bli uplanlagt gravid, for jeg vet ar mannen ikke hadde brydd seg stort om jeg først ble det. Men han ønsker ikke å gå aktivt inn for det. Jeg tror jeg må fjerne spiralen i første omgang, for den blir jeg vel aldri uplanlagt gravid med🤣

Anonymkode: 244d4...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hehe, ja. Noen mener jo at de ikke prøver med mindre de går aktivt inn for det med eggløsningstester etc. Mens de kan ha hatt sex uten prevensjon i måneder eller år før de «begynner å prøve»!
Altså… Hvis du har sex uten å bruke prevensjon, da prøver du faktisk å bli gravid.

Anonymkode: 14eff...a6f

Ja, jeg tenker også det, men, folk :vetikke:

10 hours ago, AnonymBruker said:

Går ikke an å bli uplanlagt gravid - tenkte jeg i omtrent hele mitt liv, frem til 33 års alder ca. På den tiden hadde jeg ett barn på ca 1,5 år, gikk på minipiller, fortsatt ammet (hadde ingen regelmessig menstruasjon) - og skulle ta en liten rutinemessig operasjon, men med full narkose. 13 juni var operasjonen, 13 juli fant jeg ut at jeg var gravid. Uten menstruasjon, uten regelmessig syklus, med minipiller - men jeg var veldig kvalm operasjonsdagen og dagen etter, og spydde alt jeg kunne. Vi brukte også over ett år på å bli gravid med barn nr to, med en kjemisk og en SA i mellomtid. Men nå vet du, nå tenkte kroppen min, NÅ skal vi bli gravide, i tilfelle hun dør eller noe. 😄:vetikke: jeg skjønte aldri den der helt, vi hadde sex en gang, i dusjen, i stående posisjon, det må ha vært den ene gangen. Var fordi mannen var borte noen dager og var nok litt ekstra horny etter drikking og festing, han var i et utdrikkingslag, det var ikke samme dagen som operasjonen men kanskje 1-2 uker etter.

Det var ikke veldig farlig at jeg ble gravid, var bare litt tidligere enn jeg kunne tenke meg. Og kunne aldri tenke meg at jeg skulle bli gravid så plutselig, siden det tok så lang tid første gangen. Nå har vi to barn, de er nå 5 og 7 år gamle. :) Etter ungen nummer to satt jeg inn hormonspiral 😄

Anonymkode: ba17e...3b9

Det du beskriver er i og for seg uplanlagt, men også typisk "feilbruk" av prevensjon - så det er jo heller ikke sjokkerende at du ble gravid, sånn sett. Oppkast, og diare, kan føre til at p-pillen ikke har full effekt og man får dermed eggløsning. Man trenger bare å ha sex én gang i det fertile vinduet.

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er 30 uker på vei nå og ble uplanlagt gravid. Måtte slutte på p-pillene fordi jeg plutselig fikk masse bivirkninger av dem, så vi hoppet av i svingen et halvt års tid. Det fungerte helt fint det, helt frem til den gangen vi helt glemte at jeg skulle ha eggløsning en av de dagene, og kjørte på. Forsto tabben etterpå og tenkte pytt pytt, hvem blir egentlig gravid på første "forsøk"? Så ble jeg det da, gitt 😅 Vi var akkurat ferdig med studiene og hadde akkurat fått fast jobb og nettopp kjøpt oss leilighet da vi fikk to streker på graviditetstesten, så det var heldigvis ikke noe problem.

Anonymkode: 628d1...414

Dette er et klassisk eksempel på det jeg mener med at man legger forskjellige ting i "uplanlagt". Det er greit nok at dere ikke prøvde aktivt, men alle vet at å hoppe av i svingen ikke akkurat regnes for en sikker prevensjonsmetode. I tillegg visste du at han ikke rakk å trekke seg ut tett opptil eggløsning. Uplanlagt, ok, men det burde heller ikke komme som noen voldsomt stor overraskelse, akkurat. De fleste blir faktisk gravide etter 1-3 måneders aktiv prøving. 

Anonymkode: 72157...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myml1 skrev (15 timer siden):

Men kan legge til at vi er veldig fertil, blitt gravid på første forsøk alle gangene. Og den uplanlagte ble laga når jeg liksom ikke skulle ha eggløsning og vi hadde kun sex 1 gang uten kondom

Samme her. Den ene gangen vi hadde sex uten kondom med "hoppe av i svingen" ble det barn av 😂 

Anonymkode: 1e787...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har lyst på nr 3 og vil gjerne bli uplanlagt gravid😅 føler jeg hører om så mange som hele tiden blir det. Forstår ikke helt hvordan de klarer å bli det mange ganger. Hvilket prevensjonsmiddel er enklest å bomme på😛

Anonymkode: 244d4...0d7

Med uplanlagt gravid her gikk jeg ikke på prevensjon, men vi hadde ikke sex på flere måneder, så hadde vi plutselig sex En eneste gang der vi hadde drukket. Og deretter ingen sex på flere måneder. Den ene gangen var tydeligvis nok til å bli gravid.. 

Anonymkode: c2845...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første var «sex med en x», vi møttes på nyttårsaften å hadde vill sex. Jeg husker ikke så mye av det, annet enn at vi ramlet i gulvet. 
Er veldig glad i han fortsatt da 😅😁 Vi har en herlig sønn på 16 år 😁😁😁 

Nr 2 var planlagt. Og nr 3 var hahaha, altså nr 3 var .. Vi var inne i en litt dårlig periode med sex, corona hadde nylig ankommet og jeg hadde ikke «oppdatert» prevensjonen min. Vi hadde en liten en og en tenåring, så det var litt dårlig å bare drive å få tatt «en kjapp en» her og der også, med tenåringen hjemme og den lille som samsov, så jeg stresset ikke med å hente ut ny prevensjon heller. Men etter en venninnekveld og litt mye vin, hvor alle venninnene mine skrøt sånn av sexlivet sitt, så kom jeg hjem å sa «jeg får jo aldri pult!!», hvorpå han knulla meg som om at det skulle stå om livet! Og bare «ikke det?» ..... og 9 mnd senere kom 3dje mann! Og det er vi veldig glad for, han har jo faktisk gjort livene våres helt komplett 🥰

Anonymkode: 7bc61...707

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er hormonelt sett helt i ubalanse grunnet PCOS, og i følge legene jeg har hatt med  å gjøre så ville ikke kroppen min klare å bli gravid naturlig pga dette. På grunn av det faset jeg selv ut hormonell prevensjon siden jeg også tålte det veldig dårlig. Har vært fast kondombuker i mange år. Skal sies at jeg og min kjære ikke alltid var like flinke til å bruke dem da, men det var liksom ikke alltid så nøye siden vi begge var klar over min sittuasjon. Men brukte det 9 av 10 ganger uansett. 

Jeg og min kjære bodde ikke sammen, korona kom og uten at jeg viste det hadde jeg vist min første eggløsning på over et år. Og pang der var jeg gravid gitt! Absolutt ikke planlagt på noen som helst måte og veldig overraskende for meg også, gitt xD Koser meg masse sammen med ettåringen min da. 

Så noen ganger er det rett og slett veldig uplanlagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har lyst på nr 3 og vil gjerne bli uplanlagt gravid😅 føler jeg hører om så mange som hele tiden blir det. Forstår ikke helt hvordan de klarer å bli det mange ganger. Hvilket prevensjonsmiddel er enklest å bomme på😛

Anonymkode: 244d4...0d7

si det. Hvis ingen av dere nevner prevensjon så går det i kålen, vel. Oooops, liksom. Det bare skjedde. Hvordan kunne det skje, liksom … 🙈 ikke har dere forklaringsplikt til venner heller. Hvis dere hater å lyve kan dere lage en avtale om at dere brukte oksygen som prevensjonsmiddel, og da har dere jo brukt prevensjon, liksom. Det bare fungerte ikke. ‘Ooops’… dere kunne jo ikke vite det. 

Anonymkode: f67ed...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...