Gå til innhold

Katrin sin prøvedagbok 💕


Katrin94

Anbefalte innlegg

Fantastisk med så gode nyheter på TUL! 😍 og så gøy å få vite kjønn allerede 💙

Godt kvalmen er begynt å gi seg, nå er det bare å nyte svangerskapet :yvonne:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

19+1🥰

Hei! Lenge siden sist 💗 Begynner faretruende å nærme meg halvveis i svangerskapet. Vet ikke om noen gidder å lese dette - men er godt å lufte tankene litt. 

Den siste tiden, fra uke 12 har gått veldig fort! Frem til uke 12 føltes det ut som tre år eller noe sånt 🤭

Har denne uken vært på OUL, ble satt frem 5 dager. Frisk liten gutt 💗💗👼 Veldig aktiv 💗

Symptomer:Mye kvalm og oppkast fra ca uke 8-13, veldig slitsomt. Men har kommet meg gjennom det ☺️ Kan bli litt kvalm nå også, men kun ved svært ubehagelige lukter og/eller når jeg har gått lenge uten mat. Sistnevnte skjer sjeldent om dagen ettersom jeg er sulten hele tiden 🤭🤭

Bekken: En del vondt i bekkenet fra ca uke 8-16. De siste 3-4 ukene har jeg vært lite plaget, men har også endret bevegelsesmønster og startet med bbhugme-pute 💗 Har vært hos en fysioterapeut som har gitt meg gode tips ift. trening. Tror det var løping og diverse styrkeøvelser som trigget smertene hos meg. Har sluttet med løping og byttet til andre styrkeøvelser. Bruker gode joggesko i hverdagen og unngår lange turer på asfalt. Mye bedre etter disse tiltakene.

Hodepine: Den siste tiden hodepine, ganske intenst, som kommer og går. 

Slapp/trøtt/sliten: Vært mye trøtt og sliten den siste tiden med ekstremt mye å gjøre på jobb. Har nylig fullført noen større prosjekter på jobb og jobbet langt over 100 % og langt over det jeg følte jeg hadde kapasitet til. Er glad det er over og har bestemt meg for å ikke jobbe et eneste minutt overtid igjen i svangerskapet, uansett hvor fristende det kan være (hihi, liker jobben min så godt 💗 bortsett fra den siste tiden da den bare tapper meg for krefter). En stund var det så ille at jeg gråt på toget hver dag både til og fra jobb fordi jeg var så sliten. Det var en veldig uvant følelse for meg. Har vanligvis mye energi og kjente meg virkelig ikke igjen. Syntes det var svært fortvilende å jobbe beinhardt hele dagen, men likevel ikke føle at jeg hadde fått gjort alt jeg skulle den dagen. Nå når jeg har kommet meg litt forbi de prosjektene og energien er noe bedre er det ufattelig å tenke at jeg utsatte meg selv (og lille) for det, men jeg klarte ikke å la være. Flink pike syndrom til tusen. Kunne bedt om hjelp og/eller færre oppgaver på jobb, men det føltes ut som et uendelig nederlag. Tror jeg kunne fått sykemelding om jeg hadde snakket med legen, men det føltes helt uaktuelt ut. Er så irriterende sta 😂 Var også så sliten at jeg gikk helt på autopilot og hadde ikke kapasitet til i det hele tatt orke å bestille en legetime eller ta meg tid til å dra til legen. 

Har nylig fått påvist jern- og dvitmangel og begynt med tilskudd - vet ikke om det er placebo men føler meg mye bedre allerede 💗

Matlyst: God matlyst! Økt betraktelig de siste ukene. Ingen spesielle cravinger. Synes det er litt kjedelig 😂 Gikk mye ferskpresset appelsinjuice og solois i starten fordi det hjalp mot kvalmen. 

Magen: Vokser! Har kjøpt litt nye klær og badetøy til ferien! Føler meg svær! Men også stas med mage. 🤰 Flere har kommentert at jeg har lite mage for å nesten være fem måneder på vei, men jeg tar meg ikke nær av det. Vet jo fra OUL at det er en frisk og rask en inni der og at det er veldig individuelt 💗

Liv i magen: Har ikke kjent så mye. Tror jeg. Kjenner noen rare kriblinger av og til i området under navlen. Fikk vite at jeg har morkaken foran på OUL og det medfører nok at jeg ikke har kjent noe tydelig enda. 

Innkjøp: har avventet til etterOUL med innkjøp. Har til nå kjøpt to outfits og en «stuevugge»med avtagbar moseskurv fra finn. Og det var alt 😂Har ikke følt meg inspirert heller. Men nå er vi i gang med research! Dypt inni barnevogn- og bilsetejungelen 😂 Har forelsket meg i bugaboo fox 3 forest green - så blir nok den eller britax smile 3. 

Annet:  Reiser til italia neste uke 💗💗

Energien er mer tilbake og jeg ser lyst på livet igjen 💗 Gleder meg sånn til å møte den lille babyen vår 💗 Minner meg selv stadig på hvor heldig vi er 💗

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt med oppdatering fra deg! Gratulerer med vel overstått OUL, og så gøy med en gutt! 😍

Jeg tenkte også å vente til etter OUL med innkjøp og slikt. Men har begynt å lese på barnevogner, og kommer liksom alltid stadig tilbake til Bugaboo fox 3 eller Britax smile 3. Så litt morsomt at du vurderer en av de også! Gleder meg til å lese hva du ender opp med 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med oppdatering! Tenk at du har kommet så langt allerede 🥰 Stas med en liten gutt. Må være gøy å gå i gang med innkjøpene. Den vognen er så fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig oppdatering! 😍 Godt å se at formen ikke er så verst og at du er kommet over den verste kneika på jobb. Kjenner igjen staheten, men må si jeg er glad fastlegen tok avgjørelsen for meg og sykemeldte mot min vilje - det trengtes! Ingen takker deg senere, så lytt til kroppen din dersom det skulle bli nødvendig :klem:

Tenk så koselig det blir med babymage på ferie! God tur! 😄

Endret av Fiora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig oppdatering🥰 og gratulerer med overstått OUL og en liten gutt i magen💙 det er så koselig å kan begynne med innkjøp til lille i magen🥰

og bra du har energien og formen tilbake! Kos deg masse i Italia 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg glemmer helt bort å følge med på prøverforumet, men så herlig med overstått OUL og at det er en frisk liten gutt! Gratulerer 🥳💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

35+5  💗

Første dag i «permisjon»

(Har litt ferie og avspasering jeg tar ut før selve permisjonen begynner). 

Nå har tiden gått veldig fort plutselig!! 

 

Jeg har det nå egentlig ganske fint. Litt småplager selvfølgelig, men ingenting å klage over. 

 

Jeg er ikke utålmodig enda. Har tenkt å kose meg maks siste tid «alene». Gleder meg til å møte lille gutt, men syns det er litt skummelt mtp. at det skal flytte inn en baby her liksom? Jeg kan jo ingenting om barn? Hvordan skal dette gå?😅 gruer meg også til dårlig søvn og vondter etter fødsel, så ja, ikke utålmodig enda. 

 

Fødselen har jeg lenge gruet meg til. Jeg har lest masse og tatt diverse kurs og begynner å føle meg så klar jeg kan bli. Det er vel bare å stålsette seg. Veldig spent på hvordan det blir og hvordan jeg kommer til å takle det. Veldig spent på når og hvordan det skjer! 

 

Jeg har termin 13. november og gjetter selv på maks overtid og igangsetting. Litt kjipt da jeg synes det virker bedre at fødselen starter av seg selv, men det er min gjetning i hvertfall. Men skjønner ikke hvordan magen ikke skal eksplodere om han skal være der inne så lenge 😅

 

Har bestilt billetter til stand up show til meg og mannen 4 dager før termin. Hehe, spennende å se om vi får dratt. 

 

Noen som vil gjette på når det skjer? ☺️☺️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow er du kommet så langt allerede. Snart er han her jo 😍 ikke så lenge siden du nesten spydde på trikken? 😂

Fødsel er spennende. Husker jeg tenkte at alle andre klarer det jo, da skal jeg og klare det 🤪 Litt naiv, men heller det.

Jeg tipper 14 november 😍

Min sønn er født 21 november. Veldig fin dato det og 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elise93, åj spennende! Da får vi kanskje akkurat med oss showet 9.november 😅

 

@Kakaoen, ja, føler ut som forrige uke! Ja nei altså. Ut må han jo 🤷‍♀️ Får litt panikk av å tenke på det! Men kan ikke ombestemme meg nå 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å høre fra deg igjen! Du er bare et par uker foran meg, så kjenner meg igjen i mange av tankene dine. Er en spennende tid vi har i vente foran oss 🥰 Kos deg masse og nyt den siste tiden før han kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Min lille kjære venn kom til verden 03.11.22, 10 dager før termin💗

 

 Liten fødsel historie: 

 

Startet med spontan vannavgang kveld 31.10.22 etter en brettspillkveld med venner. Var på kontroll på føden, men ingen action. Dro hjem for å «sove». Ny kontroll neste morgen 01.11. Fremdeles ingen action. Dro hjem og hadde en veldig avslappende dag med god mat og masse hvile. Hadde avtale om å komme inn igjen kl 21 samme dag for igangsetting. Utover ettermiddagen fikk jeg det jeg trodde var rier og vi dro til føden litt før avtalen for igangsetting. Man skal visst settes i gang innen 24-48 timer etter vannavgang grunnet risiko for infeksjon. Var ingen åpning og «riene» dabbet av. De hadde ikke kapasitet til i gangsetting den kvelden så det ble forskjøvet til morgen etter. Jeg fikk overnatte samt sovetablett og morfin for å få sove gjennom «riene». Mannen måtte dra hjem. Ingenting skjedde i løpet av natten. Fikk sove en del. 

02.11: ingen åpning morgen men noe modning. fikk satt inn ballong kl 10.00, 36 timer etter vannavgang. Jeg syntes det å sette inn ballong og å ha den oppi der var helt fryktelig og ble veldig bekymret for hvordan fødselen skulle gå. Rier startet etter litt tid, det ble vondere og vondere. Jeg brukte tens som smertelindring i denne fasen.Ballong falt ut etter seks lange timer. 5 cm åpning. Flyttet til fødestue og ba om epidural da riene tok seg kraftig opp. Måtte vente to timer før anestesilegen kom (🥵🥵). 

Dette var nok den tøffeste delen, men jeg pustet meg gjennom. Kastet opp og brakk meg flere ganger. Endelig fikk jeg epidural! Ble så glad i epiduralen at jeg vurderte sterkt å kalle opp sønnen etter anestesilegen. Epiduralen fungerte godt; bortsett fra i den ene rumpeballen 🤣 Etter jeg fikk epidural i 21.30-tiden hvilte jeg litt, spiste og drakk. Åpning rundt 6-7 cm. 

Plutselig fikk jeg feber og blodprøver viste tegn på infeksjon. De mistenkte  infeksjon i livmoren grunnet lenge siden vannavgang og jeg fikk masse antibiotika iv. Hjertelyden til lille ble også lav. Riene stagnerte. Hadde noen avslappende timer med epidural før jeg fikk riestimulerenden drypp og riene tok seg kraftig opp. Plutselig var han på vei ut og kom ut i verden på 3-4 pressrier og et lite skrubbsår. Sydde et par sting. Veldig vond men kul opplevelse. Han var bare 2800 gram, noe overraskende. Han kom til verden 03.11 kl 03.32 etter ca 9,5 time  aktiv fødsel og 52 timer siden vannavgang. 

 

Alt i alt sitter jeg igjen med en veldig god følelse etter fødselen. Føles litt ut som det var en drøm. Spesielt på slutten. Var i et nesten helt mørkt rom midt på natten og jeg bare fulgte kroppen og instinktene mine. Jordmødrene var utrolig rolige og flinke og virket til å ha 100 % kontroll. De på føden skrøt mye av meg og sa at det er sjeldent de ser en førstegangsfødende med så god kontroll på riene. Mulig de skryter av alle, men jeg følte meg helt rå! Brukte diverse pusteteknikker og visualiseringer jeg hadde lært på forhånd og det funket supert. Hadde også mye epidural og pundendalbedøvelse. Så glad jeg tok det. Tror ikke opplevelsen hadde vært like fin uten. 

Jeg har gruet meg til fødsel ca hele livet, men jeg sitter igjen med en følelse av at jeg ikke hadde trengt å grue meg så veldig. MEN selv om opplevelsen denne gangen var fin tenker jeg likevel at jeg ikke har lyst til å gjøre det på nytt, fordi jeg tenker det er umulig at jeg er like heldig en neste gang. 

Ble litt tar på sengen av at han kom så pass lenge før termin. Hadde trodd han kom til å komme på maks overtid. Hadde egentlig ikke blitt lei av å være gravid enda og hadde egentlig gledet meg til noen rolige og avslappende siste uker i permisjon før han kom. 

 

Barsel derimot, det var noe drit. 

Jeg var ikke forberedt på hvor tøff den første tiden med nyfødt er. Vondter, barseltårer, hormoner, ca ingen søvn, problemer med amming osv. husker jeg tenkte på barsel de første dagene at jeg heller ville vært høygravid resten av livet og født 4 ganger på rad.

Grunnet lite kroppsvekt og problemer med sugetak og store smerter ved amming måtte jeg begynne å pumpe på sykehuset. Nå prøver vi å tilvenne med amming igjen. Håper det går. Akkurat nå er det skikkelig slitsomt med forsøk på amming som tar noen timer, pumping (må pumpe 10-12 ganger i døgnet i tillegg),vasking og sterilisering av utstyr, mating med flaske ( tar også lang tid). Baby må mates så ofte på grunn av sin lave vekt. Det går så vidt nå men gruer meg til tirsdag da mannen skal tilbake på jobb. Håper vi får til ammingen snart, blir så mye mindre styr da (tror jeg). 

 

Han er verdens beste lille gutt altså og vi har mange veldig koselige stunder sammen💗 men sliter med å tilpasse meg den nye hverdagen. Jeg er også hardt rammet av barseltårer og gråter ustanselig mange ganger om dagen før alt plutselig er helt greit igjen. 

Sånn, har skrevet litt på dette i flere dager. Ble nok litt langt. Godt å bearbeide litt via å skrive 💗 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye med den lille gutten 🧡 Så bra at du fikk en positiv opplevelse, selv om det hele varte et par dager. Ser for meg at det er ganske intenst de første dagene og ukene. Det er jo en vanvittig stor overgang! Ønsker dere lykke til i dagene fremover 🧡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, gratulerer så masse med gutten! 😍 Godt å høre at alt er vel og at du sitter igjen med en god opplevelse til tross for lang fødsel og litt om og men! Var så fint skrevet, takk for at du delte og nyyyyt tiden sammen 💙 Dagene flyr så fort! Min er 9 uker allerede og jeg aner virkelig ikke hvor de ukene ble av 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med gutten 😍😍

Høres ut som en flott fødselsopplevelse! Og vi er flere som kunne navngitt ungen etter anestesi legen! Min gutt ble nesten hetende Erlend fra anestesi! 😂

Så slitsomt med disse tøffe dagene ❤️ Amming i seg selv kan være skikkelig slitsomt. Men når du i tillegg må gjennom pumpehelvette! Jeg orka ikke mer etter 4 uker med det der. Men jeg har så dårlige pumpepupper at jeg fikk bare ut halvparten av hva han trengte. Har du råd hadde jeg kjøpt en Elvie pumpe som er trådløs i det minste. (Vet ikke åssen pumpe du har) For å sitte å holde på faenskapet mens man håndterer baby er nyttesløst ❤️
Håper det går seg til og at du snart får litt lettere dager ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer med det lille nurket 😍 Så utrolig gøy og god du har vært! Og så godt at fødselen ble en fin opplevelse ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...