Gå til innhold

Må man være veldig psyk for å få hjelp av DPS?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Redd jeg er for frisk. Studerer på fulltid og har et normalt sosialt liv sånn ellers... 

Anonymkode: 91083...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs hva du sliter med. Om man kun sliter med litt angst og depresjon og aldri har hatt traumer, og er opprørt over koronaen, så må man oppsøke privat psykolog. Dere som jobber har som regel råd til det. 

Jeg har vært inn og ut av dps siden jeg var 23 år, er 40 nå, og blir alltid prioritert. Jeg har traumer og diagnoser. Har ingen utdannelse utover vgs, og har aldri hatt fast jobb, og har heller aldri jobbet fulltid. Har vært av og på aap. 

Anonymkode: ad324...d0f

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke. Det som avgjør om du får hjelp hos DPS er hvor behandlingsbar du er.

Det er de som ikke har noe håp om å bli bedre uansett hvor mye behanlding de får som DPS ikke vil ta i med ildtang.

Anonymkode: 618f9...230

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Overhodet ikke. Det som avgjør om du får hjelp hos DPS er hvor behandlingsbar du er.

Det er de som ikke har noe håp om å bli bedre uansett hvor mye behanlding de får som DPS ikke vil ta i med ildtang.

Anonymkode: 618f9...230

Elsker det begrepet og at folk svelger det rått som om det er ekte. «ikke behandlingsbar» er et begrep som ansvarliggjør den syke for at helsevesenet ikke bruker eller er kjent med korrekt behandling. Det er også en veldig enkel måte å kvitte seg med såkalt krevende pasienter på, altså alle pasienter som ikke takker og bukker for meningsløs behandling de merker at ikke fungerer og dermed sier at de ønsker noe annet/mer. Det er helsevesenet som er for dårlig, ikke pasientene.

Anonymkode: 5bb29...198

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Redd jeg er for frisk. Studerer på fulltid og har et normalt sosialt liv sånn ellers... 

Anonymkode: 91083...31a

Jeg er hos dps. Fungerer nokk så normalt i hverdagen, er student og har deltidsjobb. Jeg har CPTSD som gjør at jeg har mye angst og en god del problem med tilbakevendende depresjon. Grunnen til at jeg fikk komme på dps var fordi jeg har prøvd flere «vanlige» psykologer og hadde behov for mer intensiv traumebehandling. 

Anonymkode: 01202...bac

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det kommer til an på hvor man bor, og kapasiteten til DPS. Jo flere som står i kø, jo "sykere" må du dessverre være for å få hjelp.. Jeg går på DPS og har både valp, studerer fulltid og jobber i en 40% stilling - så det er ikke sånn at du ikke kan være syk bare fordi du "får til" ting:klem:

Anonymkode: e36ea...be1

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk tilbud om å bli overført da jeg gikk til bup, men gjorde det aldri så jeg vet ikke sikkert. Men har en veninne som går dit og hun er virkelig ikke veldig syk eller noe, men har jo hørt om folk som blir "kasta ut" etter bare få møter eller aldri kommer inn i det hele tatt selv om de har 5 diagnoser ++. Er sikkert forskjellig hvor man bor

Anonymkode: 1403d...195

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det kan variere en del fra sted til sted hvem som får hjelp med hvilke plager. Men det skader ikke å be om hjelp, TS. Hvis du skulle få avslag så kan du klage på avslaget. Det finnes også alternativer til DPS, for eksempel kommunens lavterskeltilbud (som ofte vil være bra nok for de som har milde til moderate plager).

Anonymkode: 675d9...386

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer an på hva du sliter med, og om du trenger utredning osv. Om du bare trenger noen å snakke med så blir man vel ofte sendt til kommunen i stedet. 

Anonymkode: 2cf5d...606

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Redd jeg er for frisk. Studerer på fulltid og har et normalt sosialt liv sånn ellers... 

Anonymkode: 91083...31a

Det er helt umulig for noen her å svare på,men du kan ta en titt på denne 

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne

Anonymkode: 06e1d...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så behøver man ikke som pasient vite på forhånd om man er "syk nok" eller ikke for å be om hjelp. Legen vil gjøre den vurderingen for oss. Det finnes også annen behandling enn DPS som kan være aktuell. Så start hos fastlegen.

Anonymkode: 675d9...386

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det spørs hva du sliter med. Om man kun sliter med litt angst og depresjon og aldri har hatt traumer, og er opprørt over koronaen, så må man oppsøke privat psykolog. Dere som jobber har som regel råd til det. 

Jeg har vært inn og ut av dps siden jeg var 23 år, er 40 nå, og blir alltid prioritert. Jeg har traumer og diagnoser. Har ingen utdannelse utover vgs, og har aldri hatt fast jobb, og har heller aldri jobbet fulltid. Har vært av og på aap. 

Anonymkode: ad324...d0f

Det er helt feil å si at dere som jobber har råd til privat psykolog. Vet du hva det koster? 1000 kroner timen koster det. Fordi om man jobber er det mange som ikke har råd til det. Jeg er en av dem. Jeg får utlevert cipralex av fastlegen mot depresjon og ingen tilbud om terapi. Sånn er virkeligheten i dagens Norge. Det holder meg gående men hjelper ikke på bakenforliggende angst og depresjon. Men jeg er ikke syk nok fordi jeg jobber og ser tilsynelatende normal ut. Det eneste slike som meg kan gjøre er å true med selvmord, da blir de redde. Men jeg gjør ikke det. 

Anonymkode: 31ee1...782

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Elsker det begrepet og at folk svelger det rått som om det er ekte. «ikke behandlingsbar» er et begrep som ansvarliggjør den syke for at helsevesenet ikke bruker eller er kjent med korrekt behandling. Det er også en veldig enkel måte å kvitte seg med såkalt krevende pasienter på, altså alle pasienter som ikke takker og bukker for meningsløs behandling de merker at ikke fungerer og dermed sier at de ønsker noe annet/mer. Det er helsevesenet som er for dårlig, ikke pasientene.

Anonymkode: 5bb29...198

Veldig godt skrevet. Et stort samfunnsproblem som går utover de aller svakeste. Én ting er at de ikke får hjelp, men de må i tillegg bære belastningen av å være et problem - som egentlig er helsevesenet sitt.

Anonymkode: a4c53...db7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer nok litt fra sted til sted og ut ifra hva du trenger hjelp med som flere skriver over her. Ville uansett dratt til fastlegen og forklare situasjonen. Et alternativ ettersom du studerer er å kontakte helse i studentskipnaden din. En del av dem har egne psykologer eller andre helsefaglige som man kan snakke med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.1.2022 den 20.18):

Redd jeg er for frisk. Studerer på fulltid og har et normalt sosialt liv sånn ellers... 

Anonymkode: 91083...31a

De fleste studiesteder har egne psykologer du kan prate med 😊

Anonymkode: 1507c...b6d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bienvilleparish

Jeg prøvde i 10 år før jeg endelig kom inn.. Har 110% jobb så fungerer jo. Selv om jeg ikke gjør det.. Det er avgjørende at legen skriver en god henvisning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De som skriver at du ikke har rett til hjelp, er de som selv går på dps og er livredd for å miste plassen sin, eller strever med å komme inn. De ønsker alle andre bort og til det pr

Anonymkode: fbae8...6f3

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De som skriver at du ikke har rett til hjelp, er de som selv går på dps og er livredd for å miste plassen sin, eller strever med å komme inn. De ønsker alle andre bort og til det pr

Anonymkode: fbae8...6f3

Og til det private.. det er legen din som skriver en henvisning, så må dps vurdere om du får hjelp av de. 
Jeg gikk selv til dps i mange år pga angst. 11 år tror jeg det var. Var i full jobb hele veien, og hadde et sosialt liv, familie og barn. 
dette var for 10 år siden, aner ikke hvordan det fungerer nå. 
du må bare stå på for å få den hjelpen du trenger. Og gjerne overdrive litt hos legen så han skriver en god søknad. 
 

Anonymkode: fbae8...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har rett på hjelp, men alle kan ikke taes inn basert på kapasiteten. Og alle trenger ikke å innpå DPS, da det er en spesialisthelsetjeneste. Sliter man med angst og depresjon, kan dette behandles av en psykolog eller en psykiatrisk sykepleier i kommunen. 

Jeg har vært inn og ut av DPS i 10 år, har en bachelorgrad og et stort nettverk. Men jeg har slitt mye, og er nå under utredning for autisme. Jeg har vært veldig heldig med at jeg aldri har blitt avvist, og jeg har vært på mange DPS kontor i Norge.

Min erfaring er at det som avgjør om du kommer inn er funksjonsnivå, alvorlighetsgrad, behandlingsdyktighet og motivasjon. Du må være motivert og løsningsorientert, det er en forutsetning. 

Jeg har vært pasient i somatikken i over 20 år, og i psykiatrien i 10 år - så jeg begynner å kjenne til systemet.

Anonymkode: d969d...a30

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og til det private.. det er legen din som skriver en henvisning, så må dps vurdere om du får hjelp av de. 
Jeg gikk selv til dps i mange år pga angst. 11 år tror jeg det var. Var i full jobb hele veien, og hadde et sosialt liv, familie og barn. 
dette var for 10 år siden, aner ikke hvordan det fungerer nå. 
du må bare stå på for å få den hjelpen du trenger. Og gjerne overdrive litt hos legen så han skriver en god søknad. 
 

Anonymkode: fbae8...6f3

Nå er dps sprengt, men for 5-10 år siden var det lettere å få komme til dps. 

Anonymkode: ad324...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...