Gå til innhold

Må man være veldig psyk for å få hjelp av DPS?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dps er helt sprengt nå som nevnt over. Mange som må velges bort som ville fått tilbud for noen år siden. Som linken presentert over her beskriver er det fortrinnsvis de store og alvorlige diagnosekategoriene som må prioriteres. Deretter ser man på alvorlighetsgrad, alder og funksjonsnivå. Feks spiseforstyrrede unge jenter mangler tilbud i dag på institusjoner da disse er sprengt. Dps er dermed pliktige til å ta disse imot. 
 

Om jeg hadde hatt behov for samtaleterapi og ikke tilhører grunnene adhd, bipolar, alvorlig depresjon,  psykosespektum etc, hadde et fungerende liv ytre sett osv. Så ville jeg spandert på meg private tjenester i påvente av plass et annet sted. Dps sementerer deg ikke bort fordi du er uviktig men fordi andre har behov for mer akutt hjelp i livene sine.

Anonymkode: d428d...ef1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De som skriver at du ikke har rett til hjelp, er de som selv går på dps og er livredd for å miste plassen sin, eller strever med å komme inn. De ønsker alle andre bort og til det pr

Anonymkode: fbae8...6f3

Det var litt av påstand. Nå har verken sagt verken det ene eller det andre til Ts,men jeg har gått til dps i mang mange år og vet at den plassen er min uavhengig av om en eller ti til får plass på dps

Anonymkode: 06e1d...63f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De som skriver at du ikke har rett til hjelp, er de som selv går på dps og er livredd for å miste plassen sin, eller strever med å komme inn. De ønsker alle andre bort og til det pr

Anonymkode: fbae8...6f3

Jeg har gått på dps siden jeg var 23, er snart 41, og har aldri vært redd for å miste plassen min. Jeg ønsker at andre skal få hjelp. 

Anonymkode: ad324...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger og helseskadelig innhold.

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2022 den 6.04):

Overhodet ikke. Det som avgjør om du får hjelp hos DPS er hvor behandlingsbar du er.

Det er de som ikke har noe håp om å bli bedre uansett hvor mye behanlding de får som DPS ikke vil ta i med ildtang.

Anonymkode: 618f9...230

Helt enig i dette. Det stemmer med min erfaring. Da jeg var ung (tenårene) og ikke hadde noen diagnoser så fikk jeg veldig raskt hjelp av DPS.

Etter 25 års-alder og med flere alvorlige diagnoser så er det en kamp for å få hjelp. Det er mulig at det er vanskeliger nå med korona.

Jeg vil etter personlig erfaring fraråde mot å få utredning innenfor DPS for problemer/tilstander som er forholdsvist milde hos deg og som vil kunne redusere muligheten din til å få hjelp for annet mer symptomatisk i fremtiden, eventuelt få dette utredet hos privat spesialist og ikke informere om det ved henvisning til DPS.

F.eks veldig mild grad av Asperger syndrom. Dette kan fort føre til at symptomer på andre tilstander (depresjon, psykoselidelse, mani, OCD, angstlidelser, og annet) blir feilaktig tilskrevet den diagnosen fordi du har det i journalen din og du mister dermed mulighet for utredning og behandling for andre ting som er mer sannsynlige årsaker til det som har gitt deg nyoppstått nedsatt livskvalitet og nedsatt funksjonsnivå. Autismespekterlidelser kan gi et veldig stort spekter av funksjonsnivå hvilket utgjør en ekstra risiko for dette, i tillegg til en generell formening blant mange psykologer om at terapi ikke hjelper for autismespekterlidelser.

Jeg ble henvist for vurdering av tilbakefall av psykoselidelse (schizofreni), pga vedvarende depersonalisering og pga daglige selvmordstanker og trang og ble skrevet ut etter et par uker uten å få beskjed om det og med utskrivelsesdiagnose Asperger og beskjed om å kontakte kommunen (hjemmesykepleie, praktisk bistand, støttekontakt) ved 'stress'. Utskrivelsesdiagnosen Asperger skyldtes kun at dette allerede sto i journalen min (ble diagnostisert med det  pga lette sosiale vansker (lignende det man ser ved sosial angst og selektiv mutisme), samt lett klossethet og organiseringsvansker i barndommen) og kunne på ingen måte forklare de symptomene jeg ble henvist for.

Jeg vil personlig si at dersom man har et såpass høyt funksjonsnivå som du har så er det usannsynlig at man har en alvorlig psykisk sykdom, som alvorlig depresjon eller psykoselidelse, men jeg er ikke psykolog.

Jeg tror derimot ikke at det betyr at det er mindre sannsynlig at du får hjelp hos DPS. Det kan øke sannsynligheten for at du får hjelp at du ikke har tidligere diagnoser og ikke har beskrivelser av funksjonsfall fra tidligere i journalen din.

Det er viktig å få frem hva du opplever som problematisk i henvisningen.

Anonymkode: 2892b...4f7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Annonse

On 1/12/2022 at 8:18 PM, AnonymBruker said:

Redd jeg er for frisk. Studerer på fulltid og har et normalt sosialt liv sånn ellers... 

Anonymkode: 91083...31a

Man kan være enormt syk selv om man studerer.

Anonymkode: 113fc...265

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.1.2022 den 10.43):

Tror det kommer an på hva du sliter med, og om du trenger utredning osv. Om du bare trenger noen å snakke med så blir man vel ofte sendt til kommunen i stedet. 

Anonymkode: 2cf5d...606

Og hva slags tilbud får man da? Rask psykisk helsehjelp? Kurs om depresjon og stress?

Anonymkode: 9fd18...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 4.21):

Alle har rett på hjelp, men alle kan ikke taes inn basert på kapasiteten. Og alle trenger ikke å innpå DPS, da det er en spesialisthelsetjeneste. Sliter man med angst og depresjon, kan dette behandles av en psykolog eller en psykiatrisk sykepleier i kommunen. 

Jeg har vært inn og ut av DPS i 10 år, har en bachelorgrad og et stort nettverk. Men jeg har slitt mye, og er nå under utredning for autisme. Jeg har vært veldig heldig med at jeg aldri har blitt avvist, og jeg har vært på mange DPS kontor i Norge.

Min erfaring er at det som avgjør om du kommer inn er funksjonsnivå, alvorlighetsgrad, behandlingsdyktighet og motivasjon. Du må være motivert og løsningsorientert, det er en forutsetning. 

Jeg har vært pasient i somatikken i over 20 år, og i psykiatrien i 10 år - så jeg begynner å kjenne til systemet.

Anonymkode: d969d...a30

Dette er helt feil. Alle har ikke rett på hjelp i det hele tatt

Anonymkode: d428d...ef1

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.1.2022 den 20.18):

Redd jeg er for frisk. Studerer på fulltid og har et normalt sosialt liv sånn ellers... 

Anonymkode: 91083...31a

Fortalte om alt jeg slet med og fikk avslag. Da jeg fortalte at jeg faktisk skadet meg selv med barberhøvel fordi det var den eneste måten jeg følte jeg hadde kontroll, samtidig som jeg viste armene mine, DA fikk jeg hjelp...

Frustrerende... Jeg hadde faktisk ikke skadet meg på lenge da jeg gikk til legen og ba om hjelp første gangen fordi jeg følte at jeg var på veg utenfor stupet. Da de sa at jeg klarer meg jo fint, jeg måtte bare gå litt turer og være mer sosialt så ordnet det seg...

Etterpå raste alt sammen og jeg begynte å skade meg igjen... kunne ha unngått det.

Anonymkode: 43f40...d02

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på. Jeg kom inn, ikke på grunn av sykdommens intensitet, men på grunn av langvarighet. Det er også en mulighet. Har slitt fra jeg var 20 år og kom inn fordi jeg stadig kom inn til fastlegen for depressive symptomer. Første gang jeg var innom var da jeg var 25. Det er 9 år siden. Men nå er det høyt trykk på dps, så tilgjengeligheten forandrer seg jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.9.2022 den 22.50):

Man kan være enormt syk selv om man studerer.

Anonymkode: 113fc...265

Hvis man er enormt syk, klarer man ofte ikke å studere. Enormt syk, da tenker jeg på schizofreni og psynozelidelser.

Anonymkode: 4d1af...3f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper ts er for frisk. DPS er interessert i å holde skattebetalere i jobb. Dersom de er på tur ut av arbeidslivet er det kroner å tjene for AS Norge på å behandle personen.

Selv ble jeg utredet for autisme og fikk diagnosen ved dps nylig. På siste time fikk jeg beskjed om at det ikke finnes behandling og at jeg evt må slutte å jobbe dersom jeg ikke fikser livet. Hadet bra. Spurte om det fantes mulighet for å gå til samtaler for å evt forstå meg selv bedre og få veiledning til hvordan takle livet. Nope. Ikke behandlingsbar.

Anonymkode: 0a867...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble feildiagnotisert når jeg var 22 (midlertidig atypisk autisme) den ble forandret til ptsd for 2 år siden, fastlegen min undres hvorfor jeg ikke ble diagnotisert med kptsd. Dette året har jeg vært i to rettsaker mot min overgriper å det var retraumatiserende. Jeg har vært innlagt noen dager men dem bare skriver meg ut selv når jeg sliter med mørke tanker hver dag. Norges psykiske helsevesen er dårlig. Jeg er nok ikke behandlingsbar.

Endret av . Anonym.
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Anonym. skrev (21 minutter siden):

Jeg ble feildiagnotisert når jeg var 22 (midlertidig atypisk autisme) den ble forandret til ptsd for 2 år siden, fastlegen min undres hvorfor jeg ikke ble diagnotisert med kptsd. Dette året har jeg vært i to rettsaker mot min overgriper å det var retraumatiserende. Jeg har vært innlagt noen dager men dem bare skriver meg ut selv når jeg sliter med mørke tanker hver dag. Norges psykiske helsevesen er dårlig. Jeg er nok ikke behandlingsbar.

De kan du fortelle fastlegene din at k-Ptsd ikke er en offisiell diagnose i Norge ennå da vi bruker icd-10 og ikke icd-11. Så man utredes for Ptsd og så skriver behandler kompleks i f.eks klamme om de mener pasienten har dette.

Anonymkode: c2405...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis man er enormt syk, klarer man ofte ikke å studere. Enormt syk, da tenker jeg på schizofreni og psynozelidelser.

Anonymkode: 4d1af...3f6

Slike diagnoser kan også gi gode perioder. Det var jo ei på Helene sjekker inn som var innlagt på akuttpsykiatrisk. Hun hadde schizofreni og var utdannet fysiker.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De kan du fortelle fastlegene din at k-Ptsd ikke er en offisiell diagnose i Norge ennå da vi bruker icd-10 og ikke icd-11. Så man utredes for Ptsd og så skriver behandler kompleks i f.eks klamme om de mener pasienten har dette.

Anonymkode: c2405...f9d

Så kleint å korrigere noens fastlege når du er en anonym bruker på nett uten helsefaglig kompetanse å skilte med. 

Anonymkode: d428d...ef1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så kleint å korrigere noens fastlege når du er en anonym bruker på nett uten helsefaglig kompetanse å skilte med. 

Anonymkode: d428d...ef1

Så det å påpeke fakta et kleint? 🤣🤦🏼‍♀️ Om det er noe som er kleint så er det din kommentar.

Anonymkode: c2405...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir prioritert dersom man er ung. i jobb/studier, har unger, syns det er lett som en plett å møte opp til timer hver uke, men risikerer falle ut av arbeidslivet eller svikte ungene sine på lengre sikt. De andre som blir prioritert er alvorlig psykisk syke med psykoselidelser osv. Vil tippe du blir prioritert fordi du er student.

Anonymkode: a121d...2aa

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så det å påpeke fakta et kleint? 🤣🤦🏼‍♀️ Om det er noe som er kleint så er det din kommentar.

Anonymkode: c2405...f9d

Det er vi helt uenige om. Ingen likte din kommentar. Så rart.

Anonymkode: d428d...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...