Gå til innhold

16 ukers helvete


misssssnorway

Anbefalte innlegg

Jeg har sett ukas episode (bare tilgjengelig med abonnement) og jeg forstår mindre og mindre av kritikken mot programmet.

I episoden går de igjennom alle deltagerne og ser på motivasjon og fremgang. Agnete står og smiler på trening og er så fornøyd med at hun må legge på mer vekter. Trine-Lise booker seg inn på et treningsstudio når hun er på reise, enorm kontrast til hennes første time på treningssenteret hvor hun brukte balanseballen som en basketball.

Jeg blir faktisk RØRT av å se hvor mye innsats de har lagt ned i dette. 

Dette med maten forstår jeg man kan reagere på, men her har de vært fulgt nøye av ernæringsfysiolog og hun legger på mer mat til noen av deltagerne. Jeg tror faktisk at det kan være bra for dem å endre en vane gjennom 16 uker, og at dette kostholdet kun er for en periode.

Endret av Gulvplanke
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig enig i all kritikken som har kommet mot kostholdet i serien. Proteinpulver og alt mulig annet som ikke er mat, er virkelig ikke noe man bør innta, unntatt i helt spesielle tilfeller.

Likevel, programmet som helhet er knallbra.

Det å få en kickstart slik de gjør, og hvor de får se helseeffektene såpass kjapt, motiverer både dem og seerne til å slutte med absurde mengder melkesjokolade, cheez doodles og annet som går enormt ut over helsen, og som på ingen måte hører hjemme i et normalt kosthold.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvplanke skrev (14 timer siden):

Jeg har sett ukas episode (bare tilgjengelig med abonnement) og jeg forstår mindre og mindre av kritikken mot programmet.

I episoden går de igjennom alle deltagerne og ser på motivasjon og fremgang. Agnete står og smiler på trening og er så fornøyd med at hun må legge på mer vekter. Trine-Lise booker seg inn på et treningsstudio når hun er på reise, enorm kontrast til hennes første time på treningssenteret hvor hun brukte balanseballen som en basketball.

Jeg blir faktisk RØRT av å se hvor mye innsats de har lagt ned i dette. 

Dette med maten forstår jeg man kan reagere på, men her har de vært fulgt nøye av ernæringsfysiolog og hun legger på mer mat til noen av deltagerne. Jeg tror faktisk at det kan være bra for dem å endre en vane gjennom 16 uker, og at dette kostholdet kun er for en periode.

Jeg vil ikke si at jeg opplever at de "blir fulgt nøye" av verken det ene eller det andre. 
De har nå gått 8 uker, på en diett som er identisk (også i mengder) for alle sammen. Der flere av dem sliter med svimmelhet og tydelig underskudd på trening. 
Og da går de inn og "justerer kostholdet" etter 8 uker. (Men kun små endringer) 

Stort sett alle beskriver at de synes kostholdsplanen er vanskelig å følge, spesielt i en hverdag der ingenting egentlig er tilrettelagt for det. 

Slik jeg har oppfattet det, er det først nå etter 8 uker at ernæringsfysiologen altså justerer litt på det kostholdet som ligger i konseptet, for å få det tilpasset den enkelte. 

Jeg synes de er råtøffe som gjennomfører dette. For de gjør jo i praksis all jobben selv. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To kommentarer til siste episode 

Litt skummelt at Christer ser på Robbinson som noe å strekke seg etter med tanke på vektnedgang og at han ikke spiser nok. 

Skjønner heller ikke hvor de skal ha så mye problemer med at Sandeep er fornøyd med resultatet og at han har blitt kvitt helseplagene sine. De claimer at han ikke trener når han powerwalker og trener styrke i lavt tempo 🤨 bare minner på hvorfor jeg hater PT folk! 

Endret av Thaila
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Susan Sto Helit skrev (På 1.2.2022 den 10.57):

Jeg vil ikke si at jeg opplever at de "blir fulgt nøye" av verken det ene eller det andre. 
De har nå gått 8 uker, på en diett som er identisk (også i mengder) for alle sammen. Der flere av dem sliter med svimmelhet og tydelig underskudd på trening. 
Og da går de inn og "justerer kostholdet" etter 8 uker. (Men kun små endringer) 

Stort sett alle beskriver at de synes kostholdsplanen er vanskelig å følge, spesielt i en hverdag der ingenting egentlig er tilrettelagt for det. 

Slik jeg har oppfattet det, er det først nå etter 8 uker at ernæringsfysiologen altså justerer litt på det kostholdet som ligger i konseptet, for å få det tilpasset den enkelte. 

Jeg synes de er råtøffe som gjennomfører dette. For de gjør jo i praksis all jobben selv. 

Christer snakket om at han ikke spiste de karbohydratene han skulle. De snakket om «når vi skulle spise mer karbohydrater igjen», så det virker som de har hatt hvertfall en justering tidligere. Og at Christer ikke spiser alt han skal, og da er det ikke rart han føler seg dårlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan Sto Helit skrev (På 1.2.2022 den 10.57):

….

Jeg synes de er råtøffe som gjennomfører dette. For de gjør jo i praksis all jobben selv. 

Selvfølgelig gjør de all jobben selv, sånn er det jo for alle som vil bedre helsen. Ingen PT eller kostholdsekspert kan gjøre jobben for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølsevann skrev (5 timer siden):

Christer snakket om at han ikke spiste de karbohydratene han skulle. De snakket om «når vi skulle spise mer karbohydrater igjen», så det virker som de har hatt hvertfall en justering tidligere. Og at Christer ikke spiser alt han skal, og da er det ikke rart han føler seg dårlig. 

Ikke uenig med at det at han ikke spiser karbohydratene er hans egen skyld. 
Men jeg tror den "justeringen" tidligere, er at den planen de alle er på, varierer fra uke til uke, og at det altså ble mer karbohydrater etter hvert. (Uten at det på noen måte er individuelt tilpasset.) 

Christer refererer som du skriver til "når VI skulle spise mer karbohydrater igjen." Når som altså  tyder på en felles kostholdsplan og ikke noe individuelt. 

For meg er det litt ødeleggende at det kan virke som om de er litt for låst i et konsept, som de da MÅ følge, og at det derfor er for lite rom til individuelle tilpassinger og det å vise kompetansen til fagpersonene som er med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (31 minutter siden):

Selvfølgelig gjør de all jobben selv, sånn er det jo for alle som vil bedre helsen. Ingen PT eller kostholdsekspert kan gjøre jobben for deg. 

Joda, men når du deltar i et konsept som dette, så ville i det minste jeg forventet en form for støtte, veiledning og oppfølging. Det synes jeg ikke de får, eller de får det alt for sjeldent. 
Dermed ser det for meg ut som om de får en perm med info, type kostholdsplan og treningsprogram, og så skal de bare gjennomføre. (Med ny perm hver uke.) 

Når jeg har gjort tiltak for å gå ned i vekt og trene mer, har jeg hatt fullt spillerom til å justere kosthold og trening etter egen smak og egne interesser. Det er for meg litt av årsaken til at det har gått bra. 
Hadde noen gitt meg en perm over hvilke øvelser jeg skulle gjøre, og hvilken mat jeg skulle spise, hvor mye og når, så hadde jeg nok gitt opp ganske fort. 
Både når jeg møtte på en øvelse jeg ikke fikk til eller forsto, og når jeg fant noe mat jeg ikke orket å spise. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper egentlig at de kommer til å gå opp i vekt nå som de begynner å spise mer ting, og mer karbohydrater igjen. Så spørsmålet var om det var en god ide å gjøre det på den måten de gjorde det. Jeg veit i hvertfall fra lavkarbodietter så når man begynner å spise karbohydrater igjen så går man FORT opp i vekt! Men de er vel ikke akkurat på lavkarbo da, men likevel. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan Sto Helit skrev (1 time siden):

Ikke uenig med at det at han ikke spiser karbohydratene er hans egen skyld. 
Men jeg tror den "justeringen" tidligere, er at den planen de alle er på, varierer fra uke til uke, og at det altså ble mer karbohydrater etter hvert. (Uten at det på noen måte er individuelt tilpasset.) 

Christer refererer som du skriver til "når VI skulle spise mer karbohydrater igjen." Når som altså  tyder på en felles kostholdsplan og ikke noe individuelt. 

For meg er det litt ødeleggende at det kan virke som om de er litt for låst i et konsept, som de da MÅ følge, og at det derfor er for lite rom til individuelle tilpassinger og det å vise kompetansen til fagpersonene som er med.

Det vet vi jo ikke. Det kan hende de har en overordnet plan ala «uke 1-4 lavkarbo, uke 5-6 mer karbo, mindre x og y» men at hver deltaker har individuelle planer innenfor dette. Vi vet jo veldig lite om kostholdsplanene deres. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølsevann skrev (26 minutter siden):

Det vet vi jo ikke. Det kan hende de har en overordnet plan ala «uke 1-4 lavkarbo, uke 5-6 mer karbo, mindre x og y» men at hver deltaker har individuelle planer innenfor dette. Vi vet jo veldig lite om kostholdsplanene deres. 

Men Christer var veldig opphengt i at han ikke hadde gått ned mer, så han sa jo at han hadde valgt å ikke spise alt som han fikk anbefalt. Når de skulle spise mer igjen så valgte han likevel bort karbohydratene fordi han mente at han ikke trengte dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thaila skrev (40 minutter siden):

Jeg tipper egentlig at de kommer til å gå opp i vekt nå som de begynner å spise mer ting, og mer karbohydrater igjen. Så spørsmålet var om det var en god ide å gjøre det på den måten de gjorde det. Jeg veit i hvertfall fra lavkarbodietter så når man begynner å spise karbohydrater igjen så går man FORT opp i vekt! Men de er vel ikke akkurat på lavkarbo da, men likevel. 

 

Det er jo en stund siden innspilling og Agnete ser ut som hun har holdt seg nede foreløpig. Men ettersom jeg skjønte så startet hun litt før programmet også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er spennende å følge fremgangen, men skuffet over at de får veldig lite oppfølging og støtte og at det er en quick fix-løsning. Det hadde vært mye mer interessant å se at de fikk en livsstilsendrende plan de kunne leve med over tid, og at det var mye mer individuelt tilpasset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk aldri sett 1.episode, så jeg gjorde det nå.. herregud for en forandring fra de startet😃 Flinke har de vært. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jolanda skrev (1 time siden):

Jeg synes det er spennende å følge fremgangen, men skuffet over at de får veldig lite oppfølging og støtte og at det er en quick fix-løsning. Det hadde vært mye mer interessant å se at de fikk en livsstilsendrende plan de kunne leve med over tid, og at det var mye mer individuelt tilpasset.

 

Vi vet da vel ikke om de får oppfølging etter at "helvetesukene" er over?

Uansett, noen av dem har særdeles lavthengende frukter å ta av, som Christer Falck, som tidligere spiste minst én tohundregrams sjokoladeplate hver dag, og Trine Lise, som spiste veldig mye Cheez Doodles.

Det sier seg jo selv at hvis de slutter med dette, vil det ha enorme helsegevinster.

Dette, kombinert med en sannsynlig mye høyere bevissthet rundt helse, vil sikkert føre til at de legger seg på en mer fornuftig livsstil i fortsettelsen.

Dessuten viser all forskning at når man får se helsegevinstene av en sunnere livsstil ganske raskt, slik man jo får når man følger et slikt ekstremt opplegg, så er det motiverende.

For det er jo ikke småtterier de får til på kort tid; det er blant annet reversering av diabetes 2, bedring i dårlige knær, bedre leververdier og kolesterol, mer overskudd i hverdagen, og utallige andre forbedringer.

Dermed er det ikke rart om man ønsker å bevare dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (På 3.2.2022 den 17.14):

Så utrolig lat Sandeep virker å være.

Stusset i går på at alle ble filmet under trening untatt ham..

Endret av Frøkenfryden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hele konseptet er kjempebra!! Ser at flere etterlyser tettere oppfølging, men dette blir jo som om jeg skulle startet en slankekur/opptrening hjemme? Og det er vel det som er poenget med hele programmet?

I lignende slankeprogram som Biggest looser blir de jo "stengt" inne under et strengt regime som de færreste klarer å følge i en normal hverdag, så dette appellerer til meg som sitter hjemme i sofaen. Jeg har allerede begynt så smått og endre kostholdet, går tur hver dag og har til og med børstet støvet at den gamle trimsykkelen som har fungert som kle stativ de siste årene 🙂

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snuppelure69 skrev (8 timer siden):

Jeg synes hele konseptet er kjempebra!! Ser at flere etterlyser tettere oppfølging, men dette blir jo som om jeg skulle startet en slankekur/opptrening hjemme? Og det er vel det som er poenget med hele programmet?

I lignende slankeprogram som Biggest looser blir de jo "stengt" inne under et strengt regime som de færreste klarer å følge i en normal hverdag, så dette appellerer til meg som sitter hjemme i sofaen. Jeg har allerede begynt så smått og endre kostholdet, går tur hver dag og har til og med børstet støvet at den gamle trimsykkelen som har fungert som kle stativ de siste årene 🙂

Joda det er klart, jobben må de gjøre selv. Men jeg synes f.eks. at de godt kunne hatt noen felles samlinger i begynnelsen der alle fikk lære seg øvelser og teknikk. Man så jo at flere av de falt av lasset fordi de ikke fikk det til i starten. Og mestringsfølelse har jo så mye å si!

En annen ting er at kaloriene er veldig rart fordelt. Målet må vel være mest mulig metthetsfølelse og næring innenfor de kaloriene man skal spise, med en god makrofordeling. Og at det samtidig er enkelt nok til å kunne spises i en hektisk hverdag. Jeg synes de har tatt mange rare valg. Ikke gir det mening at alle deltakerne skal spise samme antall kalorier heller, da de har forskjellige behov og kropper. Det virker som om tvselskapet har gjort alt enklest mulig - for seg selv😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...