Gå til innhold

16 ukers helvete


misssssnorway

Anbefalte innlegg

flowerpower1 skrev (1 time siden):

Men hvorfor kan de ikke bare venne seg til å spise normal mat men mindre mengde? Slankekurer funker ikke for da får man lyst til å spise mer når man slutter med den. 

Målet er vel en kickstart for så å gå gradvis over til normal mat som er levedyktig i lengden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

flowerpower1 skrev (3 timer siden):

Men hvorfor kan de ikke bare venne seg til å spise normal mat men mindre mengde? Slankekurer funker ikke for da får man lyst til å spise mer når man slutter med den. 

Ikke nødvendigvis.

Forskning har vist at folk som har fått en kickstart på vektnedgang, altså går ned veldig mye på kort tid, kan få ekstra motivasjon fordi de merker at helsa blir så enormt mye bedre, f.eks. reversert diabetes 2, lavere kolesterol, lavere blodtrykk, bedre leververdier, osv.

Jeg tipper at de som er med i programmet har fått veiledning om hvordan det er lurt å forholde seg etter at "helvetesukene" er over for at de skal få bevare de gode helseresultatene de garantert har oppnådd. (I hvert fall burde de fått slik veiledning.)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett to program og er mer positiv enn da jeg leste artiklene. Det er gøy å se normale utrente folk prøve seg på en bedre livsstil, og for en gangs skyld liker jeg Trine Lise. Det er noe motiverende å se folk som egentlig bare vil gjøre noe annet si at «nei, nå må jeg ta tak» og så bare gå den jævla turen. DET motiverer meg. Livsstilsendring er jo ikke alltid like gøy, men man må gjøre ting som er slitsomt for sin egen del av og til. Agnete er jo også ekstremt positiv og står på, så jeg tror ikke de yngre følgerne hennes blir negativt påvirket. Når blodprøvene kom fikk vi mer fokus på helseaspektet og for å være ærlig så er det nesten bare helseaspekt jeg har sett her, det er lite fokus på utseende og tall altså. Maten er også grei, men selvfølgelig litt kickstart inspirert. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan Sto Helit skrev (På 13.1.2022 den 14.54):

Jeg må si jeg kanskje tenkte det før jeg så episode 2. Da begynte jeg å kjenne på hvorfor det var nettopp en som Jørn Hoel som trenger å være med i dette programmet. Både for sin egen del, men like mye som en representant for veldig mange "vanlige folk". Godt voksne, som er satt i sine vaner, som ikke trener fast, og som kanskje er veldig glade i god mat og god drikke. (Eller bare oss andre som slurver med treninga.) 

Det som er både fordelen og ulempen med dette programmet, er jo nettopp at deltagerne har jobb, og familieliv og andre forpliktelser enn å bare være med her. 
Jørn Hoel viser hvor vanskelig det er å holde seg til et strikt kosthold når man ikke er hjemme hos seg selv og kan gjøre som man vil. 

Og så tror jeg han er interessant å se for mange i hans egen aldersgruppe. Som kanskje også trenger å begynne å tenke at "Hvis jeg begynner å trene litt og spise sunnere, så kanskje jeg også kan bruke mindre medisiner hver dag." 

Jørn Hoel, ja! Jeg kjenner mange som er som han, bortsett fra at de ikke reiser rundt og spiller gitar. Folk som var aktiv og tynnere før, og shit nå har det plutselig gått tyve år liksom. 
Og Christer Falk, med litt høyt kolesterol som lett kan fikses. Må kanskje kikke på mine egne tall... 

Følger Trine Lise på SoMe og har sett hvordan ho har tvinga seg ut på rask gåtur rundt hele Finnmark i høst, på turné i all slags vær og uvær. Tøff! 

Endret av Snipa
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overvektig og ble veldig positivt overrasket når jeg så programmet. Skjønner ikke kritikken i det hele tatt, må jeg innrømme og blir overhodet ikke støtt av serien. Jeg blir bare inspirert! Får kjempelyst til å trene og spise sunt, faktisk! Synes programmet er underholdende og inspirerende og liker at de viser folk jeg kjenner meg igjen i, som liker mat og misliker trening, men som likevel får en gnist når de får det til og ser resultater. Dessuten synes jeg det var lite fokus på vekt og mer fokus på god helse og mestring! I morgen skal jeg ut på lang power walk og jeg har kjøpt inn masse grønnsaker og rent kjøtt. Håper og tror flere som meg blir inspirert. ☺️

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cookiesandcream skrev (1 time siden):

Jeg er overvektig og ble veldig positivt overrasket når jeg så programmet. Skjønner ikke kritikken i det hele tatt, må jeg innrømme og blir overhodet ikke støtt av serien. Jeg blir bare inspirert! Får kjempelyst til å trene og spise sunt, faktisk! Synes programmet er underholdende og inspirerende og liker at de viser folk jeg kjenner meg igjen i, som liker mat og misliker trening, men som likevel får en gnist når de får det til og ser resultater. Dessuten synes jeg det var lite fokus på vekt og mer fokus på god helse og mestring! I morgen skal jeg ut på lang power walk og jeg har kjøpt inn masse grønnsaker og rent kjøtt. Håper og tror flere som meg blir inspirert. ☺️

👏🏻👏🏻 Jeg blir også inspirert, spesielt på gå fronten. Det blir litt mindre powerwalking om vinteren og det må jeg gjøre noe med. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns også episode 2 var bedre. Det er jo deltakerne som gjør programmet bra, ikke opplegget. Kostholdet for eksempel har ikke særlig troverdighet, det er jo rake motsetningen av hva hun ernæringsfysiologen preker om i podkasten sin... I uke 6 er de oppe i TRE proteinshaker til dagen...?? Og de går veldig hardt ut med treningen. Får ikke helt inntrykk av at verken ernæringsfysiologen eller treneren mener at det er et lurt opplegg, mer at de er forplikta til å følge det pga navnet. 😛 

Men ellers veldig fint å følge deltakerne i en normal hverdag! Syns de er en fin gjeng! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett program 1 og 2 og er positivt overrasket over underholdningsverdien og motivasjonen det gir meg.  Et fint knippe mennesker! 

Ja, det er 16 uker, og kostholdet de må opprettholde er jo definitivt ikke noe jeg ville sett på som varig. Forhåpentligvis vil det gi dem en kickstart på vektnedgang, noe som er motiverende i starten.  Tipper de vil få innføring i sammensetning av et mer varig kosthold etterhvert. 

En powerwalktur og en tur på senteret pr dag, synes jeg er overkommelig treningsmengde. For en som er uvant med å trene så er det jo mye nytt å sette seg inn i. 

Vil gi skryt til deltagerne for å eksponere seg  , på et så sårt og personlig område som nettopp kropp, treningsmotivasjon, og livsstil er. De fleste av dem spiller jo en eller annen slags rolle når de er i media ellers.

 

 

 

Endret av MiniMjau
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at de tar opp det at det er vanlig å få vondt og betennelser og sånt i kroppen når man begynner å trene. Og at man ser at det er ganske pyton også, ikke bare gøy. Jeg er selv normalvektig, men er på en måte "redd" for å trene noe særlig fordi jeg føler ikke at kroppen min tåler noe som helst 🤷‍♀️ jeg blir helt slått ut.. men kanskje er det en kneik man må over 🤔 ikke veit jeg.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thaila skrev (9 timer siden):

Jeg synes det er bra at de tar opp det at det er vanlig å få vondt og betennelser og sånt i kroppen når man begynner å trene. Og at man ser at det er ganske pyton også, ikke bare gøy. Jeg er selv normalvektig, men er på en måte "redd" for å trene noe særlig fordi jeg føler ikke at kroppen min tåler noe som helst 🤷‍♀️ jeg blir helt slått ut.. men kanskje er det en kneik man må over 🤔 ikke veit jeg.. 

Ja, det er fint å se at man kan trene kun pga helsen og faktisk synes det er litt kjipt. Ikke alle elsker trening. Og er man utrent må man absolutt over en sånn kneik. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thaila skrev (10 timer siden):

Jeg synes det er bra at de tar opp det at det er vanlig å få vondt og betennelser og sånt i kroppen når man begynner å trene. Og at man ser at det er ganske pyton også, ikke bare gøy. Jeg er selv normalvektig, men er på en måte "redd" for å trene noe særlig fordi jeg føler ikke at kroppen min tåler noe som helst 🤷‍♀️ jeg blir helt slått ut.. men kanskje er det en kneik man må over 🤔 ikke veit jeg.. 

Ja, faren min var en "Jørn Hoel" som etter et hjerteinfarkt var engstelig for å pushe seg på trening. Det er noe veldig ubehagelig som kan føles som en helsemessig krise når man får høyere puls, virkelig kjenner hjertet pumpe og blir andpusten og vond i musklene av trening. Han fikk angst av det, og det er nok ikke uvanlig. Når normaltilstanden er inaktivitet. så blir trening en unntakstilstand som ikke kjennes bra der og da.

Men han klarte å pushe seg gjennom etter tett kontakt med leger som fortalte at det beste for alle, hjertesyke eller friske, er regelmessig trening. Nå er han med barn og barnebarn på fjelltur, har gått ned mange kilo og er en aktiv pensjonist. Vi kommer til å ha han med oss i mange flere år enn om han hadde parkert seg i sofaen av treningsangst. 

Christer Falch var også inne på det samme i siste program; treningen føltes kanskje like ubehagelig etter uker med trening, men etterpå så kom han seg mye fortere enn da han var utrent; han var "normal" etter en time kontra da han var utrent og var slapp en hel kveld etter treningen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på episode 3 nå, og jeg får faktisk lyst å begynne å trene. Kjenner jeg får motivasjon. Så må bare få nok motivasjon til å komme meg over dørstokkmila. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

misssssnorway skrev (På 10.1.2022 den 12.07):

Har nå sett første episode av Discovery+ sitt nye program, hvor kjendiser skal slankes på en «sunn» og effektiv måte i løpet av 16 uker.

Alt i alt virker det som de får god oppfølging, men reagerer på at kostholdsplanen er så rigid og lite tilpasset hvert enkeltindivid! Alle har fått samme kostholdsplan (samme mattyper og mengde), som igjen ser ekstremt lite varierende og inspirerende ut. Det skal spises det samme til lunsj som til middag. Hvordan vil dette fungere over tid? Og får de i det hele tatt i seg nok kcal nå når de i tillegg er begynt å trene aktivt?

Blir spennende å se progresjonen og utviklingen av programmet, men mistenker at spesielt kostholdet ikke vil være bærekraftig over tid. Ser allerede i episode 2 at flere sprekker. Alle vil garantert gå ned i vekt (mye pga. kaloriunderskudd), men hva vil skje i det programmet er ferdig?

Da lager dere en oppfølger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ignore skrev (På 1/10/2022 den 15.36):

Det er vel sånn kostholdet er lagt opp i det originale programmet «16 weeks of hell», altså at man prepper og spiser mye av det samme. I tillegg er det mengder med jalapeños, fordi programmets grunnlegger personlig synes det er veldig godt. 😅 Jeg har ikke sett første episode enda, så jeg vet ikke om de følger det originale programmet 100 % - men folk som har gjennomført tidligere har ekstremt gode resultater. Så er det som du sier - hva skjer etter at de 16 ukene er over…

Hei ,

Vet du hva er menyen på de 2 første uke av 16uh???😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Danseskjørt skrev (3 timer siden):

Må man betale for å se dette?

Nei, det sendes på tv-norge på mandager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvi33 skrev (28 minutter siden):

Nei, det sendes på tv-norge på mandager.

Jippi🙌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette programmet inspirerer meg. Har gått ned 3 kg i januar og føler meg så mye bedre! Går powerwalks og gjør enkel styrketrening i stua. Kutta godteri, og lager meg smoothie på lørdager. Sunnere middager og mer grønt. Har fått mye mer energi. 

Skjønner at f.eks Linnéa Myhre reagerer, men hun ser nok programmet med sine "spiseforstyrrede" briller. 

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...