Gå til innhold

16 ukers helvete


misssssnorway

Anbefalte innlegg

Nokia skrev (10 timer siden):

Jeg har sett begge episodene av programmet, og synes det var både interessant og inspirerende! Blir litt oppgitt over kommentarene til Linnea Myhre. Jeg kjente faktisk ikke programmet igjen i hennes beskrivelse! Har på følelsen av at de som opplever programmet diskriminerende og krenkende, er de som selv er opptatt av vekt og sliter med mat. Oss "vanlige" som har et mer normalt forhold til mat/trening, tror jeg kan se et slikt program uten å ta skade og faktisk bli inspirert!

Blir litt oppgitt over at programmet blir hetset, da jeg er overbevist om at det kan få flere til å ta tak i seg selv. Ikke nødvendigvis med å lage et 16 ukers helvete, men bli litt mer bevisst på trening og kosthold. Synes spesielt Jørn Hoel er representativ for en voksen, norsk befolkning. (dessverre)

Jeg må si at etter å ha sett første episode, så var jeg veldig enig med mye av det Linnea Myhre dro frem. 
Det var lite fokus på annet enn et veldig ekstremt kosthold, og at de skulle komme i gang med trening selv, i praksis uten hjelp. Kostholdet ble mest vist som pulver og peanøttsmør, og var ikke akkurat noe jeg ville si var naturlig for en "livsstilsendring". 

Så så jeg andre episode, og kjente at ting ble mye mer balansert. De begynner å tilpasse treningsopplegget mer etter den enkelte, de får mer hjelp, og kostholdet vises mer som "kalkun med salat" når resten spiser "kalkun med saus og godt tilbehør". 
Altså, de står noe friere i kostholdet, og har mer "spis dette eller dette" og ikke du MÅ spise akkurat det her. 

Jeg savner fortsatt at vi som seere får gode tips ut av programmet. Altså, at vi får vite hvordan enkle og effektive treningsøvelser gjennomføres, eller at vi får være med når deltagerne får vite hva de må fokusere på når de velger mat. 
Men da hadde de vel ikke solgt så mange PT timer, eller så mye proteinpulver, eller hjelp til kostholdsveiledning.

Jeg synes fortsatt at første episode var grusomt upedagogisk, og at sett alene (og det kan mange gjøre) så vil den fremme helseskadelige verdier, spesielt innenfor kosthold og slanking. 


Men jeg synes deltagerne generelt sett gjør god figur, og fra episode 2 får de også frem mye av det alle vi andre også sliter med, som at det er vanskelig å få til trening og kosthold i en vanlig hverdag. Noe må prioriteres vekk, og det er ikke alltid så lett å velge. Men at det samtidig er en stor gevinst i å prioritere helse, og at bare liten innsats, hver dag, også har stor betydning. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tradegy skrev (10 timer siden):

Spent på om Håvard Lilleheie er like forvirra og vimsete i denne serien :Knegg:

Etter Linnea Myhre sin krasse kritikk, forventet jeg noe langt verre. Hun sabler ned konseptet som en trassig tenåring, i caps lock, som i seg selv er herskeforsøk.

Jeg synes hun er hèlt på jordet og feig som ikke engang gidder å møte de hun angriper til debatt!. Istedet sender hun bestevenninna Ingeborg Senneset til å snakke for seg 🙈. (Hun er riktignok litt mer edruelig i argumentasjonen).

Kommer til å følge serien og håper det ble en positiv opplevelse, for dem det faktisk er viktig for :Nikke: :hjerte:

Som om det skulle gjøre saken bedre at Ingeborg Senneset igjen tar til motmæle og skyter seg selv og fremstår like uopplyst som alltid. Det kroppsfokuset som handler om å stå og beundre sitt eget speilbilder er ikke-eksisterende i dette programmet. Programmet løfter frem livsstilsendringer ved hjelp av hard jobbing  for å nettopp kunne forebygge ytterligere helseskader og alvorlig sykdom som overvekt ofte medfører.

Dette burde Ingeborg visst, og holdt seg for god for å kritisere når hun selv påvirker ungdom svært negativt med sitt eget kroppsfokus i sosiale kanaler. Hadde hun brukt like mye energi selv på å sette seg inn i kosthold og helse hadde til og med hun hatt sjans til å bli frisk. At hun skal få oppmerksomhet er egentlig bare helt sykt. Det sykelige Ingeborg Senneset preges av og sliter med, gjenspeiles ofte i hennes debatter og blir til argumentasjoner uten dybde og kunnskap.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokia skrev (1 time siden):

Jeg oppfatter ikke at verken kosthold eller treningsregime fremstilles som "normalt" i dette programmet. Jeg oppfatter tvert i mot at det fremstilles som et helvete, og at det ikke er tvil om at dette er en ekstremvariant. De som deltar i programmet står også frem som akkurat det de er: litt overvektige, lite opptatt av egen helse, veldig glad i "å kose seg". Det legger verken deltagerne selv eller produksjonen skjul på. Så om dette programmet kan inspirere flere voksne "sofagriser" i den kategorien til å ta tak i eget liv, så tenker jeg det kun er positivt!

Det eneste jeg synes kan være bekymringsverdig, er at Agenetesh er med - en ung jente som er et forbilde for små barn. Men resten av gjengen: at noen kan dra i gang flere fra Norges stadig mer overvektige befolkning, det synes jeg er supert. 

Er man litt overvektig når man veier 30 kg for mye? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (1 time siden):

Er man litt overvektig når man veier 30 kg for mye? 

Og det er nettopp det som var ok med dette programmet. Ingen satt pekefingeren på at noen veide 30 kilo FOR MYE. Eller 20 kilo FOR MYE. Det ble fastslått at de var overvektige, punktum. 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokia skrev (3 minutter siden):

Og det er nettopp det som var ok med dette programmet. Ingen satt pekefingeren på at noen veide 30 kilo FOR MYE. Eller 20 kilo FOR MYE. Det ble fastslått at de var overvektige, punktum. 

 

Enig. 
Det ble ikke fokusert på hva deltagerne egentlig burde veid, eller hvor mye de veide "for mye". Det ble fokusert på at de hadde forbedringspotensial og kunne oppnå bedre helse ved å spise bedre og bli sterkere. 
Målet er ikke nødvendigvis vektnedgang, men en sterkere og sunnere kropp. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (14 timer siden):

Spent på om Håvard Lilleheie er like forvirra og vimsete i denne serien :Knegg:

Etter Linnea Myhre sin krasse kritikk, forventet jeg noe langt verre. Hun sabler ned konseptet som en trassig tenåring, i caps lock, som i seg selv er herskeforsøk.

Jeg synes hun er hèlt på jordet og feig som ikke engang gidder å møte de hun angriper til debatt!. Istedet sender hun bestevenninna Ingeborg Senneset til å snakke for seg 🙈. (Hun er riktignok litt mer edruelig i argumentasjonen).

Kommer til å følge serien og håper det ble en positiv opplevelse, for dem det faktisk er viktig for :Nikke: :hjerte:

Jeg veit ikke om dere husker banan-debatten, men det var jo bare komisk. En person med tvangstanker, som man har når man har en spiseforstyrrelse gir ikke alltid så mye mening. Poenget var at den bloggen hun hadde lest ikke var ment for henne. Hun kan ikke bli sur for at andre prøver å gå ned i vekt, og INGEN har ment at Linnea ikke kan spise en hel banan, men hun vil gjøre alt hun kan for å tolke det på den måten. Det er tvangstankene som snakker.

Frykten er vel at tvangstanker kan oppstå av sånne programmer og da overanalyserer man alt, men ja. De fleste ser det jo ikke på den måten, og ofte oppstår sånne ting i veldig ung alder når man ikke veit bedre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig kleint at produksjonsselskapene ikke klarer å tenke lenger en: "Avdanka kjendiser, det er bra tv" Hvem faen gidder å se på at Jørn Hoel slanker seg liksom...
Må ærlig innrømme at jeg ikke har høye tanker om  dere som ser på dette, dere bidrar jo til at det fortsetter å spys ut det ene drittkonseptet etter det andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (1 time siden):

Utrolig kleint at produksjonsselskapene ikke klarer å tenke lenger en: "Avdanka kjendiser, det er bra tv" Hvem faen gidder å se på at Jørn Hoel slanker seg liksom...
Må ærlig innrømme at jeg ikke har høye tanker om  dere som ser på dette, dere bidrar jo til at det fortsetter å spys ut det ene drittkonseptet etter det andre.

Jeg må si jeg kanskje tenkte det før jeg så episode 2. Da begynte jeg å kjenne på hvorfor det var nettopp en som Jørn Hoel som trenger å være med i dette programmet. Både for sin egen del, men like mye som en representant for veldig mange "vanlige folk". Godt voksne, som er satt i sine vaner, som ikke trener fast, og som kanskje er veldig glade i god mat og god drikke. (Eller bare oss andre som slurver med treninga.) 

Det som er både fordelen og ulempen med dette programmet, er jo nettopp at deltagerne har jobb, og familieliv og andre forpliktelser enn å bare være med her. 
Jørn Hoel viser hvor vanskelig det er å holde seg til et strikt kosthold når man ikke er hjemme hos seg selv og kan gjøre som man vil. 

Og så tror jeg han er interessant å se for mange i hans egen aldersgruppe. Som kanskje også trenger å begynne å tenke at "Hvis jeg begynner å trene litt og spise sunnere, så kanskje jeg også kan bruke mindre medisiner hver dag." 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt kritikken jeg. For det første er det underholdning. Det må være lov å ikke ta alt under lupe og greie å forstå at det er forskjell på om et menneske uten noe kunnskap prøver å kopiere noe de ikke har peiling på, når de man prøver å kopiere har nøye oppfølging av eksperter. 

Slankekurer virker. Det som evt ikke virker er det man velger å gjøre (eller ikke gjøre) etterpå. Men uansett hva man velger så krever det endring. Om man endrer ting en gang eller flere ganger, starter brått og justerer opp etterhvert eller tar det mer jevnt og trutt etc. Det er uansett en endring og starten på noe. Hva som funker best er nok en blanding av smak og behag, kompetanse og motivasjon for å holde planen som er satt. Det gjelder i like stor grad langsiktige planer. Dessuten er det jo dumt å tro at én livsstilsendring er alt som skal til. Uansett hvilken metode man velger så må man regne med å justere på ting etter hvert. Iallefall om man vil gjøre ting fornuftig og ha best mulig resultater. 

Det er fullt mulig å spise seg god å mett på 1500 kalorier, avhengig av hva man spiser. Det er heller ikke et farlig lavt antall kalorier, selv om de sikkert kunne spist mer. 

Programmet heter 16 ukers helvette. Sier seg selv at det ikke handler om en koselig og treg livsstilsendring. Men hva så?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for personangrep, innlegg som kun består av lenke og siteringer av slettede innlegg.

- Rhodiola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bare at en pakket ut matvarer. Synes det så bra ut. Så lenge man spiser rent kjøtt og fisk med grønnsaker, vil det bli god mat. 
For de fleste vil det holde å redusere eller kutte godteriinnraket og spise rene råvarer. I tillegg bevege seg litt mer.

K.B. skrev (På 13.1.2022 den 13.43):

Utrolig kleint at produksjonsselskapene ikke klarer å tenke lenger en: "Avdanka kjendiser, det er bra tv" Hvem faen gidder å se på at Jørn Hoel slanker seg liksom...
Må ærlig innrømme at jeg ikke har høye tanker om  dere som ser på dette, dere bidrar jo til at det fortsetter å spys ut det ene drittkonseptet etter det andre.

Jeg synes det er veldig mye bedre med Jørn Hoel enn alle de tullingene som er liksom-kjendiser etter å ha vært med i et tv-program.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazydoglady skrev (27 minutter siden):

 

Slankekurer virker. Det som evt ikke virker er det man velger å gjøre (eller ikke gjøre) etterpå. Men uansett hva man velger så krever det endring.

Ikke sant? Jeg blir så provosert over å høre at slankekurer ikke virker. Det er klart de gjør! Men om man driver og stapper i seg all maten man har gått glipp av under kuren, ja, så går man jo opp igjen i vekt. 

Blir aldeles mørkredd når voksne, overvektige folk proklamerer at det ikke hjelper å slanke seg, så da gidder de ikke å ta tak i livet og overvekten sin. Det blir liksom en god unnskyldning til å slippe å gjøre noe. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokia skrev (På 14.1.2022 den 19.23):

Ikke sant? Jeg blir så provosert over å høre at slankekurer ikke virker. Det er klart de gjør! Men om man driver og stapper i seg all maten man har gått glipp av under kuren, ja, så går man jo opp igjen i vekt. 

Blir aldeles mørkredd når voksne, overvektige folk proklamerer at det ikke hjelper å slanke seg, så da gidder de ikke å ta tak i livet og overvekten sin. Det blir liksom en god unnskyldning til å slippe å gjøre noe. 

Selvsagt fungerer det å slanke seg. Men mye av reaksjonen her handler vel kanskje mye om at man må drikke pulver og spise veldig rart (en skje med peanøttsmør) osv, istedet for å lære å spise litt mindre og mer fornuftig men fortatt vanlig mat. 
det skaper et bilde om at mat er farlig og at man må være ekstrem for å lykkes og at det er umulig å være slank og sunn med et vanlig liv. Man burde heller lære seg små enkle triks som man over tid kan inplementere i hverdagen som nye gode vaner fremfor at det er alt eller ingenting

og på den måten «funker» ikke ekstreme slankekurer i lengden fordi man kan ikke leve sånn over lengre tid, og man har fått et feil inntrykk av hva man kan spise for å holde vekten nede. Så ender folk opp med svingninger-alt eller ingenting fordi de ikke har lært hvordan hele livsstilen hele tiden kan endres litt slik at akkurat de kan holde seg sunnere og slankere over tid samtidig som de lever livet sitt

feks unge folk som ser på og som lever i en virkelighet der kroppen deres ikke er bra nok og slank nok-lærer at for å bli slank må du spise pulver og «rare» og vaner som en skje med peanøttsmør. Det er jo oppskriften på et rart forhold til mat og kropp og ekstremiteter

Endret av rosemarin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fotosyntesen skrev (På 10.1.2022 den 20.35):

Men etter 16 uker burde (godt-) voksne mennesker få lov til å prøve ut selv. Selve styrketreningen og kondisjonstreningen var veldig enkel.

Det enkle er ofte det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosemarin skrev (12 timer siden):

Selvsagt fungerer det å slanke seg. Men mye av reaksjonen her handler vel kanskje mye om at man må drikke pulver og spise veldig rart (en skje med peanøttsmør) osv, istedet for å lære å spise litt mindre og mer fornuftig men fortatt vanlig mat. 
det skaper et bilde om at mat er farlig og at man må være ekstrem for å lykkes og at det er umulig å være slank og sunn med et vanlig liv. Man burde heller lære seg små enkle triks som man over tid kan inplementere i hverdagen som nye gode vaner fremfor at det er alt eller ingenting

og på den måten «funker» ikke ekstreme slankekurer i lengden fordi man kan ikke leve sånn over lengre tid, og man har fått et feil inntrykk av hva man kan spise for å holde vekten nede. Så ender folk opp med svingninger-alt eller ingenting fordi de ikke har lært hvordan hele livsstilen hele tiden kan endres litt slik at akkurat de kan holde seg sunnere og slankere over tid samtidig som de lever livet sitt

feks unge folk som ser på og som lever i en virkelighet der kroppen deres ikke er bra nok og slank nok-lærer at for å bli slank må du spise pulver og «rare» og vaner som en skje med peanøttsmør. Det er jo oppskriften på et rart forhold til mat og kropp og ekstremiteter

De spiser jo «rare» ting for å gå ned i vekt. Og så, når de har kommet ned i vekt, skal de jo leve livet videre med et normalt og justert kosthold. Ikke tilbake til 1 stor sjokolade om dagen. Da vil de jo gå opp i vekt igjen. Men når man er blitt veldig overvektig, kan det være lurt med en slankekur for å komme seg ned før man justerer livsstilen. Bare å justere vil ta veeeeldig lang tid for mange som har for mye overvekt. Tid man kanskje ikke har når helsa har blitt så dårlig at det er fare for hjertet. Dette handler jo ikke bare om estetikk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde ikke klart å trene sammen med Håvard Lilleheie, de lydene han lager er altfor komiske😅

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boletta skrev (21 timer siden):

De spiser jo «rare» ting for å gå ned i vekt. Og så, når de har kommet ned i vekt, skal de jo leve livet videre med et normalt og justert kosthold. Ikke tilbake til 1 stor sjokolade om dagen. Da vil de jo gå opp i vekt igjen. Men når man er blitt veldig overvektig, kan det være lurt med en slankekur for å komme seg ned før man justerer livsstilen. Bare å justere vil ta veeeeldig lang tid for mange som har for mye overvekt. Tid man kanskje ikke har når helsa har blitt så dårlig at det er fare for hjertet. Dette handler jo ikke bare om estetikk. 

Men hvorfor kan de ikke bare venne seg til å spise normal mat men mindre mengde? Slankekurer funker ikke for da får man lyst til å spise mer når man slutter med den. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sedna skrev (6 timer siden):

Er det ikke litt ironisk at programmet presenteres av Big Mac? 🤣

Jo! Jeg satt og knasket ostepop og sjokolade mens jeg så episode 2 i går, mens jeg kikket ned på den relativt flate magen min og tenkte; stakkars deltagere🤣

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...