Gå til innhold

16 ukers helvete

misssssnorway

Anbefalte innlegg

Har nå sett første episode av Discovery+ sitt nye program, hvor kjendiser skal slankes på en «sunn» og effektiv måte i løpet av 16 uker.

Alt i alt virker det som de får god oppfølging, men reagerer på at kostholdsplanen er så rigid og lite tilpasset hvert enkeltindivid! Alle har fått samme kostholdsplan (samme mattyper og mengde), som igjen ser ekstremt lite varierende og inspirerende ut. Det skal spises det samme til lunsj som til middag. Hvordan vil dette fungere over tid? Og får de i det hele tatt i seg nok kcal nå når de i tillegg er begynt å trene aktivt?

Blir spennende å se progresjonen og utviklingen av programmet, men mistenker at spesielt kostholdet ikke vil være bærekraftig over tid. Ser allerede i episode 2 at flere sprekker. Alle vil garantert gå ned i vekt (mye pga. kaloriunderskudd), men hva vil skje i det programmet er ferdig?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel sånn kostholdet er lagt opp i det originale programmet «16 weeks of hell», altså at man prepper og spiser mye av det samme. I tillegg er det mengder med jalapeños, fordi programmets grunnlegger personlig synes det er veldig godt. 😅 Jeg har ikke sett første episode enda, så jeg vet ikke om de følger det originale programmet 100 % - men folk som har gjennomført tidligere har ekstremt gode resultater. Så er det som du sier - hva skjer etter at de 16 ukene er over…

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gøy å følge med! Vet vi om det er muligheten for at de legger ut kostholds- og treningsprogrammet? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Udrag fra VG-artikkel "Det er ikke et folkeopplysningsprogram, sier Ola-Magnus Svihus, kommunikasjkonsrådgiver i Discovery.

Han peker på at de har med klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm for å hjelpe dem med ernæringsbiten, og at dette ikke er noe man skal leve med, men en pangstart på en livsstilsendring."

Har ikke sett episoden, men dette utsagnet gjør meg veldig skeptisk. Jojo-dietter er jo nettopp dette. Ekstrem slanking hvor man ikke lærer kosthold i det lange løp, derfor går man rett opp igjen. Føler virkelig tv-programmer har et ansvar for folkeopplysning også. Det høres ut som samme opplegg som The Biggest Loser eller hva programmet het, hvor det var om å gjøre å slanke seg mest fortest mulig.

Endret av Zooey
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (1 time siden):

Udrag fra VG-artikkel "Det er ikke et folkeopplysningsprogram, sier Ola-Magnus Svihus, kommunikasjkonsrådgiver i Discovery.

Han peker på at de har med klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm for å hjelpe dem med ernæringsbiten, og at dette ikke er noe man skal leve med, men en pangstart på en livsstilsendring."

Har ikke sett episoden, men dette utsagnet gjør meg veldig skeptisk. Jojo-dietter er jo nettopp dette. Ekstrem slanking hvor man ikke lærer kosthold i det lange løp, derfor går man rett opp igjen. Føler virkelig tv-programmer har et ansvar for folkeopplysning også. Det høres ut som samme opplegg som The Biggest Loser eller hva programmet het, hvor det var om å gjøre å slanke seg mest fortest mulig.

Ja, er i grunn det jeg også mistenker ang. programmet. Selv om man gang på gang ser at dette ikke funker i lengden!

Vektreduksjon er nok ikkje like interessant som «slow-tv», selv om det er det eneste som fungerer i det lange løp. Tenker de iallefall burde understreket at treningsopplegget og kostholdet ikke er ment som en varig endring, som en slags «advarsel» på starten/slutten av hvert program. Men det er kanskje for mye å forlange av et underholdningskonsept🤷🏼‍♀️

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker slankereality! Det er så tilfredsstillende med å se folk bli sprekere og friskere, og tallet på vekten gå ned. 

Ser på det som ren underholdning, ikke som noe optimalt livstilsopplegg. 

Formen til noen av deltakerne var jo sjokkerende dårlig! Å ikke klare å ta en eneste situp eller halv armheving er jo ganske krise uansett vekt. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, ignore said:

I tillegg er det mengder med jalapeños, fordi programmets grunnlegger personlig synes det er veldig godt. 😅 

Haha, er det sant? 😂

Syns konseptet er artig, men første episode var ikke så spennende. Håper det blir litt mer fokus på trening og øvelsene i neste program.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

misssssnorway skrev (7 timer siden):

Har nå sett første episode av Discovery+ sitt nye program, hvor kjendiser skal slankes på en «sunn» og effektiv måte i løpet av 16 uker.

Alt i alt virker det som de får god oppfølging, men reagerer på at kostholdsplanen er så rigid og lite tilpasset hvert enkeltindivid! Alle har fått samme kostholdsplan (samme mattyper og mengde), som igjen ser ekstremt lite varierende og inspirerende ut. Det skal spises det samme til lunsj som til middag. Hvordan vil dette fungere over tid? Og får de i det hele tatt i seg nok kcal nå når de i tillegg er begynt å trene aktivt?

Blir spennende å se progresjonen og utviklingen av programmet, men mistenker at spesielt kostholdet ikke vil være bærekraftig over tid. Ser allerede i episode 2 at flere sprekker. Alle vil garantert gå ned i vekt (mye pga. kaloriunderskudd), men hva vil skje i det programmet er ferdig?

Ingen bryr seg om hvordan de går med de etterpå, og ihvertfall ikke produsentene av serien. Alt som teller er at det er god underholdning. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (12 minutter siden):

Ingen bryr seg om hvordan de går med de etterpå, og ihvertfall ikke produsentene av serien. Alt som teller er at det er god underholdning. 

Men etter 16 uker burde (godt-) voksne mennesker få lov til å prøve ut selv. Selve styrketreningen og kondisjonstreningen var veldig enkel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Zooey said:

Har ikke sett episoden, men dette utsagnet gjør meg veldig skeptisk. Jojo-dietter er jo nettopp dette. Ekstrem slanking hvor man ikke lærer kosthold i det lange løp, derfor går man rett opp igjen. 

14 hours ago, misssssnorway said:

Ja, er i grunn det jeg også mistenker ang. programmet. Selv om man gang på gang ser at dette ikke funker i lengden!

t🤷🏼‍♀️

Det er ikke helt sant at slikt ikke fungerer. Det er flere studier som viser at en "pangstart" kan være mer effektivt for varig vektnedgang enn en rolig omstilling. Dette fordi en pangstart gir en veldig stor motivasjon pga resultatene. Det passer ikke for alle, og man kan ikke holde på sånn over lang tid, men 16 uker går fint. Tanken da er at man går over til mer moderat underskudd over tid, etter å ha startet av med et kraftig underskudd. 

"Sakte omstilling" kan være vel så stor kilde til jojoslanking (snakker av erfaring 😂). Utfordringen ligger i å opprettholde trykket over tid, og denne utfordringen får man uansett om man går hardt eller rolig ut. 

https://bramat.no/kosthold/3514-nei-du-ma-ikke-bruke-lang-tid-pa-a-ga-ned-i-vekt

https://www.aftenbladet.no/sprek/i/9mjXnd/her-er-feilene-folk-gjoer-naar-de-skal-ned-i-vekt-ti-myter-om-slanking

(punkt 6) 

Helsedirektoratet omtaler også vlcd (very lov calorie diets) som et godt alternativ i begynnelsen for mange. 

Det betyr ikke at det er rett for alle, men det gir jo best tv-underholdning da. 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (På 11.1.2022 den 9.25):

Det er ikke helt sant at slikt ikke fungerer. Det er flere studier som viser at en "pangstart" kan være mer effektivt for varig vektnedgang enn en rolig omstilling. Dette fordi en pangstart gir en veldig stor motivasjon pga resultatene. Det passer ikke for alle, og man kan ikke holde på sånn over lang tid, men 16 uker går fint. Tanken da er at man går over til mer moderat underskudd over tid, etter å ha startet av med et kraftig underskudd. 

"Sakte omstilling" kan være vel så stor kilde til jojoslanking (snakker av erfaring 😂). Utfordringen ligger i å opprettholde trykket over tid, og denne utfordringen får man uansett om man går hardt eller rolig ut. 

https://bramat.no/kosthold/3514-nei-du-ma-ikke-bruke-lang-tid-pa-a-ga-ned-i-vekt

https://www.aftenbladet.no/sprek/i/9mjXnd/her-er-feilene-folk-gjoer-naar-de-skal-ned-i-vekt-ti-myter-om-slanking

(punkt 6) 

Helsedirektoratet omtaler også vlcd (very lov calorie diets) som et godt alternativ i begynnelsen for mange. 

Det betyr ikke at det er rett for alle, men det gir jo best tv-underholdning da. 😏

Har selv slitt med kroppsbildet siden jeg var barn på 90-tallet, og har hatt et usunt forhold til mat/aktivitet siden. Det har alltid vært fokus på ekstreme dietter/kostholdsendringer og tiltak, som jo har resultert i en hurtig vektreduksjon, men tilsvarende hurtig vektøkning når man går tilbake til «normalen». Ergo jojo-slanking, som over tid har ødelagt hvileforbrenningen min så til de grader.

Har endelig komt dithen at jeg ikke lenger gidder å følge noe diett eller har noen «nei-mat», men bare spiser «vanlig» mat. Jeg spiser MER mat enn noensinne, og ser likevel at vekten reduseres gradvis, uten at jeg blir stresset/demotivert av å ikke spise «riktig». Nettopp det stikk motsatte av en streng kostholdsplan!

Familiemedlemmer reagerer med misunnelse på min jevne vektreduksjon, og utsagn om at de også vil ned i vekt og har proklamert gjennom julen at til nyttår blir det lavkarbo/keto osv. Dette til tross for at de har prøvd samme dietten x-antall ganger, og sprekker hver gang! Slike program er med på å underbygge illusjonen om at et ekstremt opplegg må til for å klare det, noe som er veldig trist.

Folk er alt for utålmodige når det kommer til vekttap, nettopp på grunn av slike programmer som dette og The Biggest Loser osv. Man skal gå hurtigst ned i vekt på kortest mulig tid, og hvor vellykket man er måles kun i antall kg. Det er en veldig uheldig måte å tilnærme seg varig vekttap.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod.
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at deltakerne settes på en ekstremt diett, og jeg tviler også på om det er den beste måten i det lange løp.

Samtidig liker jeg at programmet viser hvor store potensielle helseproblemer deltakerne kan få om de ikke endrer kostholdet. Christer Falck med sitt skyhøye sjokoladeinntak har gitt han et altfor høyt kolesterolnivå, som i verste fall kan gi han hjerteinfarkt om noen år. 

Selv syns jeg fokuset fra de to første episodene var på bedre helse. Agnete var tydelig på at hun ikke er ute etter en "perfekt kropp", men hun vil være sunn. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at dietten virker litt håpløs. Pulver, og å spise en skjer med peanøttsmør osv.

Og dette med å måle livet og sånt kan jo virke litt som slankekrigen at de skal latterliggjøre tjukke kropper. Og Christer er jo liksom ikke tjukk men disser sin egen kropp. Noe som er OK forsåvidt men det er sikkert mange der ute som sammenligner seg. En annen ting er at ikke alle kan presse seg for hardt uten å få treningssykdommer og sånt.

Så jeg kan se at Linnea hadde noen gode poenger, men samtidig er det sikkert et program jeg kommer til å følge med på 😄

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske synlig i programmet at de er sponset av et firma som selger av proteinpulver, i hvert fall. 

Jeg så første episode i går, og kjente at det i og for seg motiverte meg til å få rumpa ut av sofaen og komme i gang med trening igjen. 
Men jeg er uendelig glad jeg ikke er den som skal følge det kostholdet. Jeg hadde spydd etter et par dager. 
Hvorfor MÅ liksom en masse måltider erstattes med pulver? Og hva er poenget med å spise en skje peanøttsmør? Det må da finnes masse andre alternativer til disse, som gir ca samme kalori og næringsinnhold, men er mer interessant å spise? 
De kan mene så mye de vil at "dette er bare en midlertidig diett på veien til en varig endring" men etter mitt syn burde de ikke formidlet at "du må bruke pulver for å gå ned i vekt". 

Jeg syntes egentlig litt synd på deltagerne. De ble pådyttet et identisk og ferdig planlagt regime, både av trening og mat. Og ut over videoer og lister, så virker det ikke som om de fikk noe som helst oppfølging og personlig veiledning den første uka. (Hvorfor kunne de ikke få veiledning ved første treningsøkt, liksom? MÅTTE de prøve seg på egenhånd og føle seg dumme først?) 

Det er mulig programmet balanserer seg ut etter hvert. Men etter første episode synes jeg det ble litt vel mye fokus på pulveret og at de skulle fremstå som feite og uvitende. 
Men bra for deltagerne at de deltar, og gjør noe med helsa si. Håper de etter hvert fikk hjelp til å faktisk legge opp et kosthold de kan leve med, med en familie, over lang tid, så de holder seg i god form!

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan Sto Helit skrev (5 minutter siden):

Det er ganske synlig i programmet at de er sponset av et firma som selger av proteinpulver, i hvert fall. 

Jeg så første episode i går, og kjente at det i og for seg motiverte meg til å få rumpa ut av sofaen og komme i gang med trening igjen. 
Men jeg er uendelig glad jeg ikke er den som skal følge det kostholdet. Jeg hadde spydd etter et par dager. 
Hvorfor MÅ liksom en masse måltider erstattes med pulver? Og hva er poenget med å spise en skje peanøttsmør? Det må da finnes masse andre alternativer til disse, som gir ca samme kalori og næringsinnhold, men er mer interessant å spise? 
De kan mene så mye de vil at "dette er bare en midlertidig diett på veien til en varig endring" men etter mitt syn burde de ikke formidlet at "du må bruke pulver for å gå ned i vekt". 

Jeg syntes egentlig litt synd på deltagerne. De ble pådyttet et identisk og ferdig planlagt regime, både av trening og mat. Og ut over videoer og lister, så virker det ikke som om de fikk noe som helst oppfølging og personlig veiledning den første uka. (Hvorfor kunne de ikke få veiledning ved første treningsøkt, liksom? MÅTTE de prøve seg på egenhånd og føle seg dumme først?) 

Det er mulig programmet balanserer seg ut etter hvert. Men etter første episode synes jeg det ble litt vel mye fokus på pulveret og at de skulle fremstå som feite og uvitende. 
Men bra for deltagerne at de deltar, og gjør noe med helsa si. Håper de etter hvert fikk hjelp til å faktisk legge opp et kosthold de kan leve med, med en familie, over lang tid, så de holder seg i god form!

det er vel et ganske magert kosthold, så den skjeen med peanøttsmør er vel for å dekke opp for nødvendig fettinntak. enig i at det kunne vært putta inn på andre måter, men det er vel for å ha "enklest" mulig kontroll på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (7 minutter siden):

det er vel et ganske magert kosthold, så den skjeen med peanøttsmør er vel for å dekke opp for nødvendig fettinntak. enig i at det kunne vært putta inn på andre måter, men det er vel for å ha "enklest" mulig kontroll på det.

Joda, er enig i at det er et veldig magert kosthold. Men det finnes altså andre måter å få i seg fett på. 
Sånn sett hadde det vel kanskje vært bedre om de fikk i seg mer fett et annet måltid, og så kunne de brukt det mellommåltidet på noe som var mer givende å spise. 

Mange av oss oppdager at ved å fordele fett, karbohydrater og kalorier riktig ut over en dag, så kan man spise ganske så "vanlig" mat, også når man skal spise veldig lite kalorier over tid. (Og så er det jammen lettere å spise sammen med familien også, når alle spiser tilnærmet det samme. ) 

Vil man egentlig at barna vokser opp med lærdommen om at "en skje peanøttsmør er et fint mellommåltid" eller "pulvershake" er greit å spise flere ganger om dagen (f.eks. hvis man ikke gidder å lage mat.) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett begge episodene av programmet, og synes det var både interessant og inspirerende! Blir litt oppgitt over kommentarene til Linnea Myhre. Jeg kjente faktisk ikke programmet igjen i hennes beskrivelse! Har på følelsen av at de som opplever programmet diskriminerende og krenkende, er de som selv er opptatt av vekt og sliter med mat. Oss "vanlige" som har et mer normalt forhold til mat/trening, tror jeg kan se et slikt program uten å ta skade og faktisk bli inspirert!

Blir litt oppgitt over at programmet blir hetset, da jeg er overbevist om at det kan få flere til å ta tak i seg selv. Ikke nødvendigvis med å lage et 16 ukers helvete, men bli litt mer bevisst på trening og kosthold. Synes spesielt Jørn Hoel er representativ for en voksen, norsk befolkning. (dessverre)

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på om Håvard Lilleheie er like forvirra og vimsete i denne serien :Knegg:

Etter Linnea Myhre sin krasse kritikk, forventet jeg noe langt verre. Hun sabler ned konseptet som en trassig tenåring, i caps lock, som i seg selv er herskeforsøk.

Jeg synes hun er hèlt på jordet og feig som ikke engang gidder å møte de hun angriper til debatt!. Istedet sender hun bestevenninna Ingeborg Senneset til å snakke for seg 🙈. (Hun er riktignok litt mer edruelig i argumentasjonen).

Kommer til å følge serien og håper det ble en positiv opplevelse, for dem det faktisk er viktig for :Nikke: :hjerte:

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokia skrev (1 time siden):

Jeg har sett begge episodene av programmet, og synes det var både interessant og inspirerende! Blir litt oppgitt over kommentarene til Linnea Myhre. Jeg kjente faktisk ikke programmet igjen i hennes beskrivelse! Har på følelsen av at de som opplever programmet diskriminerende og krenkende, er de som selv er opptatt av vekt og sliter med mat. Oss "vanlige" som har et mer normalt forhold til mat/trening, tror jeg kan se et slikt program uten å ta skade og faktisk bli inspirert!

Blir litt oppgitt over at programmet blir hetset, da jeg er overbevist om at det kan få flere til å ta tak i seg selv. Ikke nødvendigvis med å lage et 16 ukers helvete, men bli litt mer bevisst på trening og kosthold. Synes spesielt Jørn Hoel er representativ for en voksen, norsk befolkning. (dessverre)

Med tanke på at over 50% av Norges befolkning er overvektige vil nok denne type program trigge mange, nettopp fordi veldig mange har et anstrengt forhold til mat og kropp. Tilsvarende vil det nok også være problematisk for alle mennesker med en form for spiseforstyrrelse, også de som er undervektige, nettopp fordi det skildrer et ekstremt kosthold som fremstilles som «normalt».

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

misssssnorway skrev (8 timer siden):

Med tanke på at over 50% av Norges befolkning er overvektige vil nok denne type program trigge mange, nettopp fordi veldig mange har et anstrengt forhold til mat og kropp. Tilsvarende vil det nok også være problematisk for alle mennesker med en form for spiseforstyrrelse, også de som er undervektige, nettopp fordi det skildrer et ekstremt kosthold som fremstilles som «normalt».

Jeg oppfatter ikke at verken kosthold eller treningsregime fremstilles som "normalt" i dette programmet. Jeg oppfatter tvert i mot at det fremstilles som et helvete, og at det ikke er tvil om at dette er en ekstremvariant. De som deltar i programmet står også frem som akkurat det de er: litt overvektige, lite opptatt av egen helse, veldig glad i "å kose seg". Det legger verken deltagerne selv eller produksjonen skjul på. Så om dette programmet kan inspirere flere voksne "sofagriser" i den kategorien til å ta tak i eget liv, så tenker jeg det kun er positivt!

Det eneste jeg synes kan være bekymringsverdig, er at Agenetesh er med - en ung jente som er et forbilde for små barn. Men resten av gjengen: at noen kan dra i gang flere fra Norges stadig mer overvektige befolkning, det synes jeg er supert. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...