Gå til innhold

Hemmelig forbrukslån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis dere ikke har samboerkontrakt bør dere lage det. Det hadde vært et absolutt krav for å fortsette forholdet. Har han brukt felles penger skal det tilbakebetales - enten ved at du får større eierandel i bolig eller ved at det tydeliggjøres i kontrakten at det er penger han skylder deg. 

I tillegg selvsagt fullstendig separat økonomi, felles konto til regninger og mat som du har kontroll på. Og han må være helt ærlig om hvor mye og hva slags gjeld han har. 

Jeg hadde ikke betalt en krone for han og vurdert å gå fra han. 

Anonymkode: c5192...728

Dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei, det var heller han som ikke ville helt åpen om hvor han gjorde av pengene. I et langt forhold eller ekteskap skal man som minimum forvente åpenhet om økonomi, uavhengig av mitt og ditt.

Bra for ham at investeringen lønnet seg, men man kan ikke klandre kona for å forlate en uærlig mann.

Anonymkode: b0b41...a10

Helt uenig. Man kan ikke forlange både i pose og sekk. Har man bestemet seg for separat økonomi, og begge partene ivaretar sine forpliktelser for fellesskapet, dvs. at de nødvendgie pengene overføres til fellesutgiftene, så skal den andre bare drite i hva resten av pengene brukes til. Om det er til hobby, aksjer, guttetur, jentetur eller hva det enn måte være. Det har den andre overhodet ikke noe med. Punktum. Så får det være opp til den enkelte om han/hun vil fortelle om dette. Det kan godt hende at noe er helt naturlig å holde hemmelig.

Anonymkode: d0919...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (10 minutter siden):

Dette!

Han sier at pengene er brukt til fellesskapet. Dette kan jeg ikke si sikkert om stemmer ettersom jeg ikke har sett noe bevis på det. 

Anonymkode: 0dd1c...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Han sier at pengene er brukt til fellesskapet. Dette kan jeg ikke si sikkert om stemmer ettersom jeg ikke har sett noe bevis på det. 

Anonymkode: 0dd1c...1e0

Han har måttet ta opp forbrukslån + brukt 70 000 av felles penger på fellesskapet? Sånt ville du ha merket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (1 minutt siden):

Han har måttet ta opp forbrukslån + brukt 70 000 av felles penger på fellesskapet? Sånt ville du ha merket!

Forbrukslånet aner jeg ikke hva har skjedd med.. Men de andre pengene mener han er brukt til fellesskapet.. Uten at jeg kan si at jeg har merket det 

Anonymkode: 0dd1c...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forbrukslånet aner jeg ikke hva har skjedd med.. Men de andre pengene mener han er brukt til fellesskapet.. Uten at jeg kan si at jeg har merket det 

Anonymkode: 0dd1c...1e0

Han har uansett begått økonomisk utroskap, og du burde sikre deg selv snarest! Be han legge frem kvitteringer etc for hva konkret han har brukt for fellesskspet. Gå over kontoutskrifter med lupe!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom min samboer hadde åpnet min post hadde det vært en dealbreaker for meg. 
 

vi eier vi ingenting sammen. Om han tar forbrukslån føler jeg ikke behov for å vite, han er voksen og ansvarlig dersom det skjer noe. Det er en privatsak. 

Anonymkode: 0e0db...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dersom min samboer hadde åpnet min post hadde det vært en dealbreaker for meg. 
 

vi eier vi ingenting sammen. Om han tar forbrukslån føler jeg ikke behov for å vite, han er voksen og ansvarlig dersom det skjer noe. Det er en privatsak. 

Anonymkode: 0e0db...e8c

Hvis du var gift, eide bolig sammen og delte utgifter m partner, så hadde du nok svart helt annerledes. Teoretisk sett er dere rett og slett romkamerater, og da har dere ingen økonomiske forpliktelser sammen..... rart, hvis man først velger å være samboere. Hvordan fordeler dere innkjøp av mat, har dere hver deres hylle i kjøleskapet og kjøper inn separat mat? Leier dere bolig?

Anonymkode: d19d4...07a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2022 den 19.17):

Uberettiget, altså grunnløst... Det kan jeg si at det ikke var. 

Ts 

Anonymkode: 0dd1c...1e0

Men det var det. Du har brutt loven og kan straffes. Det holder ikke at du synes du har en god grunn til å snoke, herregud for et hue 🤣

Anonymkode: c0515...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis du var gift, eide bolig sammen og delte utgifter m partner, så hadde du nok svart helt annerledes. Teoretisk sett er dere rett og slett romkamerater, og da har dere ingen økonomiske forpliktelser sammen..... rart, hvis man først velger å være samboere. Hvordan fordeler dere innkjøp av mat, har dere hver deres hylle i kjøleskapet og kjøper inn separat mat? Leier dere bolig?

Anonymkode: d19d4...07a

Jeg er ikke den du siterer, men jeg er enig med vedkommende. Samboeren og jeg har barn sammen, eier bolig sammen og deler på alt av fellesutgifter, men hva han gjør med sin økonomi ellers er jo helt og holdent opp til han. 

Anonymkode: 83951...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2022 den 19.02):

Jeg kjenner at jeg er ganske ferdig. Vi har det greit sammen.. Men ikke så mye mer enn det. Dette er liksom dråpen i vannglasset. Jeg fant et kredittkort, spurte hva det var og han svarte at det var et gavekort.. Vi tok opp lån for å kjøpe bil, når bilen var kjøpt (som var billigere enn lånet vi tok opp) så var plutselig de andre pengene borte. Jeg har aldri fått svar på hva de har gått til. 

 

Hilsen TS

Anonymkode: 0dd1c...1e0

Tok dere forbrukslån for å kjøpe bil? 

Ikke bare han som ikke har økonomisk kontroll og gangsyn hos dere skjønner jeg.

Og når dere nå tok forbrukslån til å kjøpe bil, hvorfor betalte dere ikke bare tilbake det overskytende umiddelbart etter bilkjøpet? 

Anonymkode: 83951...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tok dere forbrukslån for å kjøpe bil? 

Ikke bare han som ikke har økonomisk kontroll og gangsyn hos dere skjønner jeg.

Og når dere nå tok forbrukslån til å kjøpe bil, hvorfor betalte dere ikke bare tilbake det overskytende umiddelbart etter bilkjøpet? 

Anonymkode: 83951...ec2

Hvor leser du at de tok opp forbukslån for å kjøpe bil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

got2go skrev (12 minutter siden):

Hvor leser du at de tok opp forbukslån for å kjøpe bil?

Hva slags billån finnes hvor man får penger til overs som kan sløses bort etter at man kjøper bilen mener du?

Anonymkode: 83951...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg er ikke den du siterer, men jeg er enig med vedkommende. Samboeren og jeg har barn sammen, eier bolig sammen og deler på alt av fellesutgifter, men hva han gjør med sin økonomi ellers er jo helt og holdent opp til han. 

Anonymkode: 83951...ec2

Så det er greit for deg om han misligholder lån og banken tvangsselger hans del av boligen og det flytter inn en vilt fremmed person som bor med deg og ungen din?

Anonymkode: b0b41...a10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva slags billån finnes hvor man får penger til overs som kan sløses bort etter at man kjøper bilen mener du?

Anonymkode: 

Tenkte evt at de lånte på huset e.l., men tror du har mer rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så det er greit for deg om han misligholder lån og banken tvangsselger hans del av boligen og det flytter inn en vilt fremmed person som bor med deg og ungen din?

Anonymkode: b0b41...a10

Jeg stoler på samboeren min jeg, vet ikke om det er en uvanlig ting? Jeg har til og med lånt han 100 000 til noe han skulle kjøpe slik at han slapp å ta lån med rente, ikke skrev vi et eneste ord ang. lånet en gang. Ikke har vi samboerkontrakt heller. 🤪

Slike formaliteter er ikke verdt papiret det er skrevet på en gang i et samliv. Tillit er det viktige og at man ikke trenger å ha alt felles bare fordi en lever sammen.

Jeg var gift tidligere og vi hadde fullstendig felles økonomi. Da ble jeg sittende igjen med 0 når han satte seg totalt på bakbeina ved samlivsbruddet og jeg prøvde å unngå konflikt for å gjøre det som best for barna. Hadde vi bare vært samboere og hatt separat økonomi hadde samlivsbruddet gått mye greiere siden han da ikke hadde kunnet bruke økonomi som et pressmiddel på den måten han gjorde.

Anonymkode: 83951...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2022 den 18.35):

Vet om et tilfelle der kona plutselig oppdaget at mannen hadde tatt et stort forbrukslån, men nektet å si hva pengene var brukt til, men lovte på tro og ære at det var en "fornuftig investering". Hun så på dette som et stort tillitsbrudd, og det ødela forholdet, som tok slutt ganske raskt etter dette. Det var snakk om ca. 200.000 kroner.

Senere fant hun ut at lånet gikk til å betale for aksjer han var tilbudt på jobben. Askjer i firmaet han var ansatt i. Firmaet gikk veldig godt, og han sluttet der etter noen år og tok ut neste 3 ganger beløpet. Det viste seg at han hadde stålkontroll på økonomien, og at han brukte utbyttet hvert år på å banke ned på lånet, slik at dette var nedbetalt på under 2 år. Hennes mistenksomhet ødela forholdet, kanskje mest for henne selv.

Jeg tenker at hvis man har separat økonomi, så raker det ikke partneren hva den andre bruker penger på, så lenge de har kontroll. Og så lenge de først overfører penger hver måned til felleskonto.

Anonymkode: d0919...16a

Hvorfor kunne han ikke bare ha sagt det som det var? Det er jo ikke rart hun ble mistenksom. Det finnes nok av tilfeller der en partner har pådratt seg gjeld oppover ørene og lover på tro og ære at han/hun har kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (På 12.1.2022 den 22.01):

Hvorfor kunne han ikke bare ha sagt det som det var? Det er jo ikke rart hun ble mistenksom. Det finnes nok av tilfeller der en partner har pådratt seg gjeld oppover ørene og lover på tro og ære at han/hun har kontroll.

Jeg aner ikke hva bakgrunnnen var for at han holdt det hemmelig. Poenget er uansett at det er en privatsak, og det handler om tillit. I dette tilfellet tok hun veldig feil, og lot mistilliten ta overhånd.

Anonymkode: d0919...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg aner ikke hva bakgrunnnen var for at han holdt det hemmelig. Poenget er uansett at det er en privatsak, og det handler om tillit. I dette tilfellet tok hun veldig feil, og lot mistilliten ta overhånd.

Anonymkode: d0919...16a

Men da er dette det kan man kalle unntaket som bekrefter regelen. Litt sånn som han som brukte de siste kronene sine på å kjøpe en lotto-kupong og faktisk vant førstepremien. Det er ekstremt lite sannsynlig at det vil ha et positivt utfall, men mulig i teorien.

De aller fleste som tar opp forbrukslån bak ryggen på partneren, har noe å skjule, og det er sjelden gode utsikter til velstand det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...