Gå til innhold

Hemmelig forbrukslån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha åpnet post har jeg funnet ut at samboer har tatt opp et forbrukslån bak min rygg. Lånet er på en betydelig sum. Vi har to barn sammen og eier leilighet. Hva hadde du gjort om du fant ut av dette? Jeg har ikke konfrontert han med dette ennå. Jeg har også funnet et kredittkort. 

Anonymkode: 0dd1c...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har også brukt felles penger, hvor mye vet jeg ikke. Ca 50-70 tusen tror jeg. 

Anonymkode: 0dd1c...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er hans penger og han kan betjene det så er det vell hans sak selv om du kunne ønske at han hadde informert deg. Er det felles penger så hadde jeg spurt om  hva i h****** han driver med, hvorfor han holder det skjult og hvordan han har tenkt å håndtere det. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mellom deg og ham. Du burde enkelt og greit spørre, men det tror jeg at du forstår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde først prøvd å finne mest mulig informasjon om dette. Hvor mye er det snakk om, hva er pengene brukt på osv..

Så ville jeg konfrontert ham med dette. Spurt selv hva han har brukt pengene på, hvor mye osv, for å se om han lyver eller snakker sant (du vet jo allerede svarer på noe fra før)

Dette er et svik. Håper dette løser seg for dere begge. 

Anonymkode: 19616...3b8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke har samboerkontrakt bør dere lage det. Det hadde vært et absolutt krav for å fortsette forholdet. Har han brukt felles penger skal det tilbakebetales - enten ved at du får større eierandel i bolig eller ved at det tydeliggjøres i kontrakten at det er penger han skylder deg. 

I tillegg selvsagt fullstendig separat økonomi, felles konto til regninger og mat som du har kontroll på. Og han må være helt ærlig om hvor mye og hva slags gjeld han har. 

Jeg hadde ikke betalt en krone for han og vurdert å gå fra han. 

Anonymkode: c5192...728

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette ligner veldig på min situasjon. Oppdaget for en stund tilbake akkurat det samme som du beskriver. Det var et stort sjokk, spesielt da min samboer VET at det verste jeg kan tenke meg er økonomisk utroskap, vi hadde snakket om det mange ganger før vi flyttet sammen.

Han ville ikke blande meg borti dette, da vi har adskilt økonomi. Han mente jeg ikke hadde noe med det. Men vi har felles boliglån og deler på alle utgifter, så det kan virkelig gå utover meg. Hva han har brukt pengene på har jeg ikke klart å få en fornuftig forklaring på...Det er iallfall ikke på meg! Vi har heldigvis forskjellig eierbrøk på huset.

Da jeg tilfeldigvis oppdaget dette konfronterte jeg han umiddelbart og fikk han til å logge seg inn på gjeldsregisteret. Det viste  seg at han hadde løyet om beløp og omfang da han ble konfrontert... SIden vi hadde det bra på alle andre måter, så hjalp jeg han med deler av gjelden. Han har også jobbet endel ekstra og han er nå kvitt forbrukslånene. Dessverre viste det seg at han også hadde private lån i tillegg. Jeg har sagt klart fra at jeg skal ha tilgang til nettbanken hans, det har jeg foreløpig ikke fått. Jeg sjekker også gjeldsregisteret jevnlig og skattemeldingen hans. Jeg håndterer alt av økonomi, regninger osv. Han må overføre penger til lån/felles utgifter til meg hver måned slik at jeg har kontrollen.

Men dette tillitsbruddet tærer veldig på forholdet og  jeg kan ikke stole på han. Så hvordan dette kommer til å ende for forholdet vårt vet jeg ennå ikke. Jeg vet ikke om jeg kan leve i et forhold etter et slikt svik og det er han klar over.

Anonymkode: a6db2...bcc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomisk utroskap ja. Vært gjennom det.

Jeg gikk, da han ikke så noe problem med det. Gikk før jeg ble ansvarlig for å betale ned på hans idioti.

Anonymkode: 1c1ea...5da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om et tilfelle der kona plutselig oppdaget at mannen hadde tatt et stort forbrukslån, men nektet å si hva pengene var brukt til, men lovte på tro og ære at det var en "fornuftig investering". Hun så på dette som et stort tillitsbrudd, og det ødela forholdet, som tok slutt ganske raskt etter dette. Det var snakk om ca. 200.000 kroner.

Senere fant hun ut at lånet gikk til å betale for aksjer han var tilbudt på jobben. Askjer i firmaet han var ansatt i. Firmaet gikk veldig godt, og han sluttet der etter noen år og tok ut neste 3 ganger beløpet. Det viste seg at han hadde stålkontroll på økonomien, og at han brukte utbyttet hvert år på å banke ned på lånet, slik at dette var nedbetalt på under 2 år. Hennes mistenksomhet ødela forholdet, kanskje mest for henne selv.

Jeg tenker at hvis man har separat økonomi, så raker det ikke partneren hva den andre bruker penger på, så lenge de har kontroll. Og så lenge de først overfører penger hver måned til felleskonto.

Anonymkode: d0919...16a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd dette -så hjelper å se at jeg ikke er alene. Fant ut for noen år siden at mannen min hadde forbrukslån på ca 120 000 som jeg ikke visste noen ting om.

Jeg var helt knust, men bestemte meg for å prøve å bli i ekteskapet for barnas skyld, og fordi vi ellers hadde det bra sammen. Jeg tok med en gang fullt ansvar for økonomi, og tok kortene hans slik at jeg var sikker på at jeg hadde kontroll på hva han brukte. Jeg stoler nå mer på han igjen, men kommer neppe til å stole 100% på han igjen økonomisk. 

Anonymkode: 71b66...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vet om et tilfelle der kona plutselig oppdaget at mannen hadde tatt et stort forbrukslån, men nektet å si hva pengene var brukt til, men lovte på tro og ære at det var en "fornuftig investering". Hun så på dette som et stort tillitsbrudd, og det ødela forholdet, som tok slutt ganske raskt etter dette. Det var snakk om ca. 200.000 kroner.

Senere fant hun ut at lånet gikk til å betale for aksjer han var tilbudt på jobben. Askjer i firmaet han var ansatt i. Firmaet gikk veldig godt, og han sluttet der etter noen år og tok ut neste 3 ganger beløpet. Det viste seg at han hadde stålkontroll på økonomien, og at han brukte utbyttet hvert år på å banke ned på lånet, slik at dette var nedbetalt på under 2 år. Hennes mistenksomhet ødela forholdet, kanskje mest for henne selv.

Jeg tenker at hvis man har separat økonomi, så raker det ikke partneren hva den andre bruker penger på, så lenge de har kontroll. Og så lenge de først overfører penger hver måned til felleskonto.

Anonymkode: d0919...16a

Nei, det var heller han som ikke ville helt åpen om hvor han gjorde av pengene. I et langt forhold eller ekteskap skal man som minimum forvente åpenhet om økonomi, uavhengig av mitt og ditt.

Bra for ham at investeringen lønnet seg, men man kan ikke klandre kona for å forlate en uærlig mann.

Anonymkode: b0b41...a10

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at hvis man har separat økonomi, så raker det ikke partneren hva den andre bruker penger på, så lenge de har kontroll. Og så lenge de først overfører penger hver måned til felleskonto.

 

Glemte å kommentere dette også. Her er jeg også uenig. Bor man i samme hus og kanskje har boliglån, så kan det gå så ille at kreditorer kan tvangsselge partnerens andel av huset hvis man ikke har kontroll på økonomien og ikke klarer å betjene lånet sitt. Det er et enormt tillitsbrudd. Samlivet ville fått en effektiv slutt for min del.

Anonymkode: b0b41...a10

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt at han hadde mulig et gamblingproblem?

Anonymkode: 85942...dbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Glemte å kommentere dette også. Her er jeg også uenig. Bor man i samme hus og kanskje har boliglån, så kan det gå så ille at kreditorer kan tvangsselge partnerens andel av huset hvis man ikke har kontroll på økonomien og ikke klarer å betjene lånet sitt. Det er et enormt tillitsbrudd. Samlivet ville fått en effektiv slutt for min del.

Anonymkode: b0b41...a10

Jeg kjenner at jeg er ganske ferdig. Vi har det greit sammen.. Men ikke så mye mer enn det. Dette er liksom dråpen i vannglasset. Jeg fant et kredittkort, spurte hva det var og han svarte at det var et gavekort.. Vi tok opp lån for å kjøpe bil, når bilen var kjøpt (som var billigere enn lånet vi tok opp) så var plutselig de andre pengene borte. Jeg har aldri fått svar på hva de har gått til. 

 

Hilsen TS

Anonymkode: 0dd1c...1e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Glemte å kommentere dette også. Her er jeg også uenig. Bor man i samme hus og kanskje har boliglån, så kan det gå så ille at kreditorer kan tvangsselge partnerens andel av huset hvis man ikke har kontroll på økonomien og ikke klarer å betjene lånet sitt. Det er et enormt tillitsbrudd. Samlivet ville fått en effektiv slutt for min del.

Anonymkode: b0b41...a10

Enig. Og så har man jo alle de andre tingene som skal betales for, ferie, husdyr, utstyr til barna, reparasjoner, gaver - det er utopisk å tenke at en med gjeldsproblemer og mangel på økonomisk kontroll skal klare å ivareta sine forpliktelser til familien as på alle disse områdene. Økonomisk utroskap vil alltid gå utover partner på en eller annen måte. 

Anonymkode: c5192...728

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter straffeloven § 145 kan den som uberettiget bryter andres brev straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder, eller begge deler.

Anonymkode: b946b...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vet om et tilfelle der kona plutselig oppdaget at mannen hadde tatt et stort forbrukslån, men nektet å si hva pengene var brukt til, men lovte på tro og ære at det var en "fornuftig investering". Hun så på dette som et stort tillitsbrudd, og det ødela forholdet, som tok slutt ganske raskt etter dette. Det var snakk om ca. 200.000 kroner.

Senere fant hun ut at lånet gikk til å betale for aksjer han var tilbudt på jobben. Askjer i firmaet han var ansatt i. Firmaet gikk veldig godt, og han sluttet der etter noen år og tok ut neste 3 ganger beløpet. Det viste seg at han hadde stålkontroll på økonomien, og at han brukte utbyttet hvert år på å banke ned på lånet, slik at dette var nedbetalt på under 2 år. Hennes mistenksomhet ødela forholdet, kanskje mest for henne selv.

Jeg tenker at hvis man har separat økonomi, så raker det ikke partneren hva den andre bruker penger på, så lenge de har kontroll. Og så lenge de først overfører penger hver måned til felleskonto.

Anonymkode: d0919...16a

Det raker deg selvsagt om dere er gift, har felles barn og dertil utgifter, boliglån osv. Å være gift, ta slike beslutninger alene og holde tilbake informasjon er ikke greit!

Anonymkode: b0bd5...fad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Etter straffeloven § 145 kan den som uberettiget bryter andres brev straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder, eller begge deler.

Anonymkode: b946b...74d

Uberettiget, altså grunnløst... Det kan jeg si at det ikke var. 

Ts 

Anonymkode: 0dd1c...1e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Økonomisk utroskap ja. Vært gjennom det.

Jeg gikk, da han ikke så noe problem med det. Gikk før jeg ble ansvarlig for å betale ned på hans idioti.

Anonymkode: 1c1ea...5da

Har dere barn sammen? Felles bolig? 

Anonymkode: d19d4...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...