Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Tutte skrev (1 time siden):

Det handler ikke om og trues til stillhet, det handler om og ikke synke ned på samme nivå og hisse opp en galing enda mer. Putin vet veldig godt hva NATO er i stand til uten at det trengs og nevnes.

Stillhet kan bety mer enn mange ord og trusler.

Beklager, men du har ikke peiling på hva du prater om. Å være stille å vente på hva som skjer er noe av det dummeste du gjør i konflikthåndtering. Noe av det mest aveskalerende i en konflikt er at partene forstår at de begge har ess i ermet de ikke er redd for å bruke. Skulle det være det minste tvil fra Russland sin side om at NATO er klare med atomkrigføring, så vil de fort prøve seg. Hva hvis benyttet atomvåpen, skulle vi da hevet oss over det og ikke synke på deres nivå å vente på at det går over? Selvfølgelig ikke. Russerene forstår bare sterk retorikk, det har de vist med tydelighet. Du hever deg ikke over en krig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Shawtyella skrev (20 minutter siden):

Hvem blir egentlig kalt inn til krig under et angrep? Alle menn under 35 som tidligere har vært i førstegangstjenesten må vel om det er ytterst nødvendig, er det ikke noe slikt?

I prinsippet kan alle under 55 kalles ut til krig. Men man skal jo være skikket også. Man har ikke veldig stor nytte av en utrent 50-åring med leddgikt. Samtidig er det behov for mange tjenester i en krig, ikke bare i skarpe oppdrag.

Endret av Urias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FunnyBoy123 skrev (1 minutt siden):

Alle som har vært i førstegangstjenesten vil være vernepliktige til dem er 44 år gamle. 55 for ansatte. 
Jeg og utrolig mange andre er styrkedisponerte. Det betyr at regjeringen i ytterste konsekvens kan gi oss ordre om å returnere til de militære basene vi tjenestegjorde ved. 
Samme gjelder hvis man blir plassert i Heimevernet.

Dei fleste ledere hevder at dei ikkje hadde sett føre seg eit så stort omfang av okkupasjonen av Ukraina. Det verste er om krigen kommer  helt utav kontroll, og moblisering av Norge. 

I Ukrania er aldersgrensen for moblisering satt til 60 år.  I  Norge er det 900 000 pensjonister ( 62 +) , og  da blir det vel heller snakk om større pensjonisttreff 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedFox81 skrev (22 minutter siden):

Jeg, som russer, må bare beklage. Det er ingen unnskyldninger, det er ikke mulig å forstå hva er det som skjer. Det hele er bare på grunn av galskapen til en mann, Putin. 

Jeg håper dere leser på NRK.no at tusener av russere var ute og demonstrerte i dag. Det er på tross av at de som gjør det, er i direkte fare å bli fengslet, og over tusen mennesker har blitt pågrepet og ført til arrestasjoner i dag. Men russere vil ikke ha krig! https://www.nrk.no/urix/russiske-kjendiser-trosser-putin-_-sier-nei-til-krig-1.15868586

Du har ingenting å beklage for, ingenting av dette er din feil.

• Liker 15
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shawtyella
Druid skrev (2 minutter siden):

Den vanlige strategien er å gjøre det til en USA konflikt (jugoslavia, Afghanistan, Irak , Libya) , en FN konflikt ( Kongo, Israel og en haug andre) eller trigge en NATO konflikt( hva Stoltenberg har lagt forarbeidet til ved å si at Ukraina er deres interesseområde, og å gi MAP til Georgia)

Det utrolig enkle angrepet, er jo å suspendere Russland ( og venner) fra SWIFT) Det er omfattende, og det vil treffe hele det russiske samfunnet, men det smerter mer enn alt annet til sammen, og i forhold til atomvåpen, er det sivilisert og er på nivået der Nord Korea går til Xi og sier «la de dø!»

Men det krever USA føler seg trygge på hvor ubåtene er…

Med andre ord... vi må vente å se😅

USAer jo omtrent alltid midtpunktet virker det som, og mye avhenger nok av dem fremover vil jeg tro.. Håper selv USA holder seg langt unna dette, og lar det gå sin gang der. Heller hjelpe det ukrainske folk til sikkerhet/trygghet.. det er jo ikke rettferdig for Ukraina noe av det som skjer nå. Jeg frykter de må bukke under for Russland til slutt, om det er nå eller om 100 år, tviler på at Putin noensinne gir opp denne kampen fullstendig. Jeg skjønner hvorfor Europa vil hindre dette, men noen kamper er ikkr verdt å ta for europa sitt beste. Frykter Kina like mye som Russland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva den gjennomsnittlige russer EGENTLIG synes om dette. Svaret får man jo ikke, for de som ytrer seg negativt om Putin "forsvinner" som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

marykay skrev (7 minutter siden):

Jeg tviler. Med dagens informasjonsstrøm og teknologi tror jeg en verdenskrig vil bli avverget før den kommer så langt. Dersom Puten bruker atomvåpen blir det verdenskrig. Krysser fingrene for at det ikke skjer. 

Det trodde jeg også. Men her er vi; Putin har varslet atomkrig, vi har ingen muligheter til å la han bli i ukraina. Så hvis det ikke dukker opp et fuckings mirakel, er det der vi er på vei. 

Det vi egentlig venter på nå, som kan redde situasjonen, er Xi og kina som megler fred. 

Men vi har egentlig plassert oss der at Putin kan forsvare atomkrig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (3 timer siden):

Men hvorfor vil han i det hele tatt erobre atomkraftverket? Hva er din teori? : ) 

Det er sannsynligvis en del radioaktivt materiale der, og det kan kanskje brukes i såkalte 'skitne bomber'. Det er ingen ting Putin ønsker mer enn å destabilisere Vesten, og hva er da bedre enn å bruke terrorgrupper til å gjøre denne jobben for deg ved å sprenge 'skitne bomber' i europeiske storbyer? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shawtyella skrev (27 minutter siden):

Hvem blir egentlig kalt inn til krig under et angrep? Alle menn under 35 som tidligere har vært i førstegangstjenesten må vel om det er ytterst nødvendig, er det ikke noe slikt?

Ukrainske menn i alderen 18 til 60 år får ikke lov til å forlate landet på grunn av unntakstilstanden, opplyser en etatsleder på Facebook.

Lederen for landets tollvesen i byen Liev vest i Ukraina, Danil Mensjikov, ber folk om ikke å få panikk. Han ber dem også om å ikke forsøke å krysse landets grenser på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urias skrev (3 minutter siden):

I prinsippet kan alle under 55 kalles ut til krig. Men man skal jo være skikket også. Man har ikke veldig stor nytte av en utrent 50-åring med leddgikt. Samtidig er det behov for mange tjenester i en krig, ikke bare i skarpe oppdrag.

Sett meg der jeg tjenestegjorde. Den jobben kan jeg gjøre bedre enn mange yngre, og døgn- kontinuerlig drift er mitt livsverk.  Jeg har ingen problemer med at anlegget blir angrepet av russiske elitestyrker i begynnelsen av konflikten. Jeg er gammal nok.

La noen som treffer det de skyter på leke seg i skauen, jeg kan sikre at russere ikke så hva som traff dem.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og spekulerer i kveld om forholdet mellom Kina og Russland. 

4. februar i år møttes Putin og XI i OL og kom med følgende uttalelse:

"Putin og XI kritiserer USA og Vesten på flere punkter. Blant annet har de gått ut imot det de kaller USAs «negative innflytelse» i Asia og Stillehavsregionen, og oppfordret USA til å droppe kort- og mellomdistanseraketter i Europa, skriver det statlige russiske nyhetsbyrået RIA Novosti."

Putin er en kalkulert fyr. Han visste at det kom heftige reaksjoner og sanksjoner, men brydde seg ikke. Han oppfører seg litt som en gal mann i dette spillet, men han er jo ikke gal. Han har til nå okkupert en strategisk rute ned til svartehavet og. rydder veien ned dit til marinebasen sin på Krim.

Hadde Putin gjort dette trekket uten at han var sikker på at Kina støttet han, som de jo gjør? Jeg tror ikke det. Alle vet at Kina gjerne vil ha gassen hans, og for dem er det vel en fordel at Vesten utestenger Russland slik at de får billig tilgang til samme gassen, samtidig som Europa blør økonomisk. Men jeg tror jo dette kan være en langt større ting. Russland og Kina har svært lenge ønsket å svekke USAs makt i verden, økonomisk og militært. Kina har bygget opp en enorm styrke de siste 20 årene. Begge land vil gjerne flytte handel over i Yen, bort fra dollar og hegmoniet rundt den. Russland og Kina, samt Iran har hatt mange militærøvelser sammen, enorme militærøvelser. 

Jeg får en ekkel mistanke om at dette er et trekk i et langt større spill, og et kalkulert trekk., Putin er veldig avhengig av tilgang til Svartehavet og Asia både militært og økonomisk. Kina vil være den nye supermakten og de to har en plan. 

Endret av Mooza
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (4 minutter siden):

Det er sannsynligvis en del radioaktivt materiale der, og det kan kanskje brukes i såkalte 'skitne bomber'. Det er ingen ting Putin ønsker mer enn å destabilisere Vesten, og hva er da bedre enn å bruke terrorgrupper til å gjøre denne jobben for deg ved å sprenge 'skitne bomber' i europeiske storbyer? 

Tror det er mer sannsynlig at de erobret Tsjernobyl rett og slett fordi det ligger rett ved grensen og at ukrainerne har lite å forsvare her. Selv om min sympati ligger hos Ukraina er det åpenbart at de også bruker propaganda nå når krigen er i gang (noe annet er jo å binde en hånd på ryggen). Her kan de score noen enkle poeng på det faktum at Tsjernobyl har den "kjendisstatusen" det har i vesten. Jeg tipper ukrainerne trakk seg tilbake over Uzh elven før alt av broer var bombet vekk, og innerst inne gir F i å forsvare noen gamle og radioaktive ruiner.

Hvorfor skulle det landet i verden som kanskje har mest atomavfall og muligheter til å "lure fram" noe radioaktivt materiale for å lage en skitten bombe måtte hente det i Tsjernobyl av alle plasser?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shawtyella skrev (21 minutter siden):

Jeg tror Kina tar Taiwan, og Serbia tar Kosovo om Nato blander seg mot Russland nå. 

Det gir ingen mening at Serbia skal "ta Kosovo". Serbia har søkt om å bli medlem av EU, og håper at forhandlingene blir ferdige i løpet av 2024. De kan vinke farvel til EU-medlemskap dersom de skulle angripe Kosovo. Og det gir heller ingen mening at Kina nå plutselig skulle angripe Taiwan. Hva ville de oppnå annet enn mye ødeleggelse og strenge sanksjoner? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NATO har ingen problemer med å krige i Libya, Irak og Afghanistan, til og med i øst-kinahavet har de sendt krigsskip for å patruljere. Men i sin egen bakgård. Nei, da er det plutselig veldig viktig å understreke at Ukraina ikke er medlem.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (3 minutter siden):

Hadde Putin gjort dette trekket uten at han var sikker på at Kina støttet han,

Men han får ikke støtte fra Kina ,hvis handlingene hans påvirker Kina. Og dette kommer til å ende opp i relasjon til Kina også.

USA og Europa  kommer til  si : "ønsker dere handel med oss, ELLER handel med Russland", og oppstrøm er alltid mere lønnsom enn råvarer. 

Kina KAN kapitalisere på dette, men kun med å ofre Putin. Og Putin er VELDIG klar over dette. SÅ godt er ikke vennskapet. De har felles interesser, men ikke felles ønsker.

Nei, vi er over i Putin sin  svakhet, Han har utviklet følelser!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (4 minutter siden):

Men han får ikke støtte fra Kina ,hvis handlingene hans påvirker Kina. Og dette kommer til å ende opp i relasjon til Kina også.

USA og Europa  kommer til  si : "ønsker dere handel med oss, ELLER handel med Russland", og oppstrøm er alltid mere lønnsom enn råvarer. 

Kina KAN kapitalisere på dette, men kun med å ofre Putin. Og Putin er VELDIG klar over dette. SÅ godt er ikke vennskapet. De har felles interesser, men ikke felles ønsker.

følelser? i så fall kun for egen familie/venner. Han har ingen samvittighet ovenfor uskyldige menneskeliv i alle fall. Putin er like kald og maktsyk som det Hitler var.

Det virker kanskje ikke sånn nå, men bare vent det kommer ikke til å være nok å bare ta Ukraina. Hvis han først får kontroll der, så vil han ønske enda mer makt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Druid skrev (7 minutter siden):

Han har aldri vært så følelsesladet og med så sterk mimikk, som i talen i natt. Alltid sett han som steinansikt! Her er det dype personlige følerier i omløp. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shawtyella skrev (22 minutter siden):

Med andre ord... vi må vente å se😅

USAer jo omtrent alltid midtpunktet virker det som, og mye avhenger nok av dem fremover vil jeg tro.. Håper selv USA holder seg langt unna dette, og lar det gå sin gang der. Heller hjelpe det ukrainske folk til sikkerhet/trygghet.. det er jo ikke rettferdig for Ukraina noe av det som skjer nå. Jeg frykter de må bukke under for Russland til slutt, om det er nå eller om 100 år, tviler på at Putin noensinne gir opp denne kampen fullstendig. Jeg skjønner hvorfor Europa vil hindre dette, men noen kamper er ikkr verdt å ta for europa sitt beste. Frykter Kina like mye som Russland.

Nei, det de skal gjøre, er å bla opp den gamle boka fra andre verdenskrig som ble brukt i Norge... og i Afghanistan og mange andre relativt vellykkede  clusterfucks : gi lokale fri tilgang til ting som sier boom og etterretning, og fortell dem (og mye viktigere : sett av en haug med penger og boom pinner ; det var dette som fucka dem opp i afghanistan!!!) at de skal få hjelp til å bli selvstendige, og dette løser seg selv fort.

Russerene er slitne allerede , Putin er ingen god general og han har gjort flere brølere av dimensjoner Hitler hadde vasket hendene på ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss summers skrev (Akkurat nå):

Han har aldri vært så følelsesladet og med så sterk mimikk, som i talen i natt. Alltid sett han som steinansikt! Her er det dype personlige følerier i omløp. 

Følelsene som er involvert er isåfall egoet hans og ikke noe annet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (4 minutter siden):

Putin er like kald og maktsyk som det Hitler var.

Hitler var et følelses menneske  Alle feil han gjorde , var bygd på følelser. Det var også basert på følelser han skapte makt: Hitler VAR Patos: Putin BRUKER Patos

Det som har skilt Putin og Hitler har nettopp vært at Putin, inntil inngangen i de Ukrainske territoriene har vært følelsesløs målrettet. Man har forventet at dette hadde et forutsigbart mål basert på rasjonelle vurderinger.

Siden det finnes ingen mulighet for at Putin overlever en invasjon av Ukraina, og det har vært kjent fra dag en, betyr det faktum at han GJØR det, at det ikke er en rasjonell beslutning lenger. 

Der finnes ingen exit strategi. Dette er nå en krig.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...