Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Anonymbrker skrev (1 time siden):

Ganske teit og utdatert å bruke hangarskip som et eksempel. Hangarskip fungerer kun mot land som ikke har ubåter, hypersoniske missiler og annet sjøforsvar. Funker sikkert fint mot Afghanistan og som et "show of force".

Russland har allerede utviklet hypersonisk missil "Zircon", som kan senke alle USA's hangarskip uten problemer.

Men ja, en krig mellom Russland og NATO, så er alle tapere. Russland er verdens største land, og NATO hadde aldri klart å invadere og få fullstendig kontroll over landet.

3M22 Tsirkon er fortsatt under utvikling. Å nei de kan ikke senke alle hangarskip uten problemer. Flåsete uttalelse. Hangarskipene har avanserte våpensystemer i tillegg blir de eskortert av en flåte med minst like avanserte systemer som kan beskytte seg mot angrep både over og under vann. Hangarskip har på ingen måte utspilt sin rolle. Tvert imot kan de flytte enorme ressurser over store avstander! 

Hvorfor bygger stormaktene fortsatt hangarskip om de er helt ubrukelige i en krig ? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når selv Tyrkias statsminister Erdoğan går ut å sier det du har gjort er for drøyt - ja, da har du gjort noe drøyt.. 

5d012f002400009d17866d77.jpeg?ops=scalef

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HalldirV2 skrev (17 minutter siden):

Kjære folk, nå må dere roe dere ned :) At Putin i all sin galskap skulle ha til hensikt å ramme atomreaktoren i Tjernobyl gir da ingen mening. Reaktoren ligger ikke lange biten fra Russland, hvilket betyr at utslippet også vil ramme dem selv. 

Well said.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt feil før, men får jeg komme med en gjetning?

Ukraina er for stort og folkerikt til at Russland kan kontrollere det. Ukraina har potensiale for en skikkelig stor motstandsorganisasjon. Tenk 'gutta på skauen', men med mye bedre våpen.

Hvis Russland erobrer hele Ukraina, noe eksperter tror vil skje innen en uke, så vil Putin komme i en posisjon hvor han kan forhandle. La oss se kartet for oss, og trekke en vertikal strek omtrent hvor Kyev ligger. Da har vi Vest-Ukraina og Øst-Ukraina.

Putin kan tilby Vest-Ukraina friheten tilbake og selvstendighet mot at de og NATO skriver under en avtale om at Vest-Ukraina ikke skal bli medlem i NATO. Så tilbyr Putin seg å trekke styrkene tilbake til Øst-Ukraina, mot at sanksjonene oppheves. Øst-Ukraina omdøpes til 'Lillerussland' og får en lokal regjering under Russisk overherredømme.

Den russiskvennlige befolkningen flytter til 'Lillerussland' og den vestligvennlige befolkningen til den halvdelen av Ukraina som ligger i vest.

Putin står igjen med halve Ukraina uten en fiendlig befolkning, siden de har flyttet ut. Han har fått garanti om at resten av Ukraina ikke kan bli med i NATO, og fått løftet vestlige sanksjoner.

Høres ikke det ut som en god deal for Putin? Jeg vet ikke hvordan dette ender...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor sier presidenten til Ukraina at Russland truer hele europa ved å erobre denne?
Min venn fra Ukraina fortalte på sine medier at soldatene har kjempet så hardt om å verne om dette atomkraftverket pga av sikkerhet, at de er villig til å dø for det... Jeg har vanskeligheter med å tro at det kun er symbolsk. Men jeg håper selvsagt at du har veldig rett! :)

Det er fordi han ønsker internasjonal oppslutning og støtte. Ukraina er selvfølgelig tjent med å skape uro rundt sikkerheten av Tjernobyl nå som anlegget er i fiendens hender. 

Russland på sin side vet at deres erobring av Tjernobyl vil få stor oppmerksomhet, både i Ukraina og internasjonalt, siden dette er et kjent landemerke. Dette vil gi inntrykk av at Russland vinner. Putin håper dette virker demoraliserende på ukrainere og eventuelt internasjonal bistand. Ved å ta Tjernobyl så raskt og lett fremstår altså Russland som sterke. Dette er mindgames, tror jeg vel og merke. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett i ettertid er kanskje dette det forsinkede etterskjelvet fra Sovjets fall. Eldre herrer i Russland har egentlig aldri godtatt det nederlaget. 

Skal man trekke ut noe positivt, så er trolig Putin Russlands siste udemokratiske leder. Hvor mange år det vil ta før vi er der, og hvor mange som vil dø, før demokratiet vinner frem også der - er derimot helt i det blå. Men at det skjer, det vil det.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, askefast said:

Tja, stoler du egentlig på mannen? Jeg gjør ikke! Han så i sin sinna tale at om noen land prøvde å stoppe han ville det komme reaksjoner vi ikke har sett før. 

Jeg tenker det må være noe ekstremt noe! 

Han må holde en slik tone for å være storkar i eget land. Det er propaganda, alt sammen. Å vise styrke og handlekraft så befolkningen i Russland skal få se og høre at han er den sterke lederen.

Ved forhandlingsbordet har han vært mer rolig og behersket. Han er mer en kald og kalkulerende tidligere etteretningsagent, enn en gal mann.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskegrateng skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri sagt at det ikke finnes russere som er imot Putin og det han driver med. Spørsmålet er hvor stor andel det gjelder. Vi vil nok snart få vite hvor stor andel fortsatt støtter ham. Jeg tviler på at vi vil se stor nedgang. Kanskje jeg tar teil, men I wouldn't hold my breath

94F47570-FF2C-416A-9264-A2488E2922EA.png

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nytt:

Putin tilbyr Ukraina fred hvis Ukraina lover å være et nøytralt land uten utenlandske våpen:

NBC’s Richard Engel reports that Russia has offered terms to Ukraine in return for Russia ceasing its military operations. According to Engel, Russia will end hostilities if Ukraine agrees to become a neutral state and will agree to forbid deployment of foreign weapons inside Ukraine.

https://redstate.com/streiff/2022/02/24/report-russia-offers-terms-of-surrender-to-ukraine-n527216

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor stor støtte Putin har blant befolkningen om sitt krigsprosjekt. Det var jo mange Russere som ikke aksepterte Ukrainas håndtering av Donbass. De kan nok ha støttet fredsbevarende operasjoner i Donbass, men mange av de vil trolig fordømme full invasjon av Ukraina. Hvor mange er ikke godt å si. De kan jo være blindet av irritasjon og propaganda.   Mange russere har sikkert mye imot å leve i den frykten som krigen fører med seg . Akkurat nå foregår det evakueringsøvelser for pensjonister i Moskva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Biden som taler i kveld er i hvert fall ikke dement. Han er superdyktig, både i talen sin og på å svare pressen. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellemelle93 skrev (3 minutter siden):

Den Biden som taler i kveld er i hvert fall ikke dement. Han er superdyktig, både i talen sin og på å svare pressen. 

Men Putin, hva med han. Han har jo gradvis blitt verre og verre. Det kan være en snikende sykdom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (18 minutter siden):

Siste nytt:

Putin tilbyr Ukraina fred hvis Ukraina lover å være et nøytralt land uten utenlandske våpen:

https://redstate.com/streiff/2022/02/24/report-russia-offers-terms-of-surrender-to-ukraine-n527216

Og hva hvis de hadde godtatt det og fått fred? Tenker han da at alt bare skal fortsette som før ellers etter hva han har stelt i stand og liv som har gått tapt? Resten av Europa og verden som fordømmer handlingene skal også glemme alt, og alle i Russland som har prøvd å demonstrere mot dette og blitt arrestert skal komme bort å gi han en klapp på skulderen. Det var det, da vant jeg og fikk det som jeg ville.

Gal mann.

Endret av Tutte
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (16 minutter siden):

Siste nytt:

En sånn "lovnad" er verdiløs nå, de har jo sagt hele tiden at man liksom ikke skulle angripe Ukraina, så ukrainerne kan neppe feste litt til en sånn avtale likevel. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Suzanne skrev (1 time siden):

Ja, det har vært gode tider for diktatorer under pandemien. Masse tid til å planlegge maktovertakelse, utvikle våpen og legge strategier. Det er mange som tjener penger på krig. Vi får håpe NATO (USA) ikke kaster seg inn i denne konflikten med full styrke. Da snakker vi verdenskrig.

PeaceS

Kanskje like greit at det blir en større krig. Tror deler av verden har glemt de europeiske stormaktene siden man har drevet snillisme siden den kalde krigen. Det legger autoritære ledere merke til, og de skjønner bare språket maktbruk. Jeg håper selvsagt man kan unngå det, men dersom det må til er det bedre å vise verden at man heller ikke skal presse Europa for mye før vi svarer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt psykisk utslitt av dette, har alltid vært en katastrofetenker og da er ikke dette gode nyheter. Tenker at Norge kommer til å bli invadert eller at det blir en atomkrig. 

Jeg trenger noen lyspunkt (om det finnes) eller noen som kan berolige meg før jeg blir spør her 😬

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ellemelle93 said:

94F47570-FF2C-416A-9264-A2488E2922EA.png

Jeg skjønner ikke hva du tror at dette beviser? Meningsmålingene (I Russland og blant russere bosatt i andre land) vil vise hvor stor støtte han fortsatt har, slike randome bilder sier ingenting

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnowBells skrev (56 minutter siden):

Planen er å avsette regjeringen der og å opprette en som er pro-russisk.

hva vil skje med den ukrainske presidenten? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...