Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

En god del folk i Russland har kanskje ikke tilgang på alle mulige slags fakta, i alle fall ikke etter at myndighetene stengte en del nyhetskilder og de straffer journalister med opp til 15 år i fengsel hvis journalistene ønsker å fortelle ting som myndighetene ikke liker.

Problemet med sanksjonene mot Russland, er at Putin kan påstå at alle andre land ønsker å skade Russland og straffe hele den russiske befolkningen. Sånne sanksjoner gjør jo nettopp dette, og dermed faller kanskje en god del russere for Putins påstander (og støtter ham, i steden for å kreve forandringer) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

StinkySocks skrev (7 timer siden):

En god del folk i Russland har kanskje ikke tilgang på alle mulige slags fakta, i alle fall ikke etter at myndighetene stengte en del nyhetskilder og de straffer journalister med opp til 15 år i fengsel hvis journalistene ønsker å fortelle ting som myndighetene ikke liker.

Problemet med sanksjonene mot Russland, er at Putin kan påstå at alle andre land ønsker å skade Russland og straffe hele den russiske befolkningen. Sånne sanksjoner gjør jo nettopp dette, og dermed faller kanskje en god del russere for Putins påstander (og støtter ham, i steden for å kreve forandringer) 

Det er ikke et problem at russere, som uansett var ganske kjølige mot vesten og lever under et propagandaaparat som resulterer i at de tror verden er helt snudd på hode, får sterkere lojalitet mot putin. Om det så var 60 prosent som støtter dette, og  sanksjonene etterhvert blir at 85% støtter denne krigen, så vil det ha null utfall å si for hva Kreml kommer til å gjøre framover. Men sanksjonene derimot, de kommer til å ramme deres mulighet til å fortsette med full styrke. Det russiske folket betyr ingenting, og det er ingen problem at de nå mister luxus-veskene sine og andre ting de tar for gitt og vestlig levestandard som er med på å bygge på disse illusjonene om at de ikke er et fattig, undertrykkende land som ikke bidrar i verden utover det å være en atomtrussel.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (7 timer siden):

Det er ikke et problem at russere, som uansett var ganske kjølige mot vesten og lever under et propagandaaparat som resulterer i at de tror verden er helt snudd på hode, får sterkere lojalitet mot putin. Om det så var 60 prosent som støtter dette, og  sanksjonene etterhvert blir at 85% støtter denne krigen, så vil det ha null utfall å si for hva Kreml kommer til å gjøre framover. Men sanksjonene derimot, de kommer til å ramme deres mulighet til å fortsette med full styrke. Det russiske folket betyr ingenting, og det er ingen problem at de nå mister luxus-veskene sine og andre ting de tar for gitt og vestlig levestandard som er med på å bygge på disse illusjonene om at de ikke er et fattig, undertrykkende land som ikke bidrar i verden utover det å være en atomtrussel.

Jeg synes det er et problem om russerne føler sterkere lojalitet til Putin - både for vår del og for deres egen del. Jeg er ikke så sikker på at de gjør det - i allefall ikke den mer opplyste og yngre delen av befolkningen. Meningsmålingene tenker jeg at man bør ta med en god klype salt. Det er ikke helt lett å svare at man ikke støtter Putin når man ikke en gang er helt sikker på hvem som spør...

At Kreml ikke bryr seg om den vanlige russer har vært ganske tydelig lenge. Selv om Putin, etter maktovertakelsen i 1999, fikk litt mer fart på den russiske økonomien er det ganske så dårlig stilt nå. I tillegg fører den utstrakte korrupsjonen og forfordelingen av utvalgte oligarker til utarming av det som egentlig skulle ha kommet den alminnelige befolkningen til gode. Isteden bygger de utvalgte enorme palass og investerer i svære yachter osv. At ikke den vanlige mann i de russiske gater ikke er lynforbannet både på Putin og hans venner må skyldes at de ikke skjønner hvor de rike har hentet rikdommen sin fra? For tenk hva ressursrike Russland faktisk kunne ha vært under et skikkelig styre!

De russiske influenserne har visst startet med å klippe i stykker Chanel-veskene i protest mot Vesten. Nå er min erfaring at det kanskje særlig er russerne som er mest opptatt av vestlig "bling" så det kan ikke være helt enkelt. Men de får kjøpe kinesiske vesker i framtiden for nå legger Putin alt til rette for at kineserne får en marionettregjering i Moskva... 

Endret av CrossRoad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Nå sier den pensjonerte generalen Barry R. McCaffrey at USA alene har våpenkraft nok til å eliminere omtrent hele den russiske befolkningen innen 72 timer hvis russerne først bruker atomvåpen. Dette sier han som et svar til at man på russisk TV vitser med og ler av at de skal angripe USA med atomvåpen (Dagbladet).

Endret av CrossRoad
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, CrossRoad said:

Nå sier den pensjonerte generalen Barry R. McCaffrey at USA alene har våpenkraft nok til å eliminere omtrent hele den russiske befolkningen innen 72 timer hvis russerne først bruker atomvåpen. Dette sier han som et svar til at man på russisk TV vitser med og ler av at de skal angripe USA med atomvåpen (Dagbladet).

Jeg tviler ikke på at McCaffrey har rett. Men hindrer det Putin i å bruke atomvåpen? Fram til februar i år så jeg på Putin som kalkulerende og rasjonell og på mange måter som en vinner i det globale maktspillet. Nå skjønner han garantert at invasjonen i Ukraina vil bli stående som et av historiens største feiltrinn, og da ser jeg ikke bort ifra at den desperate despoten vil trykke på knappen. At han gir faen i mennesker, så vi allerede på behandlingen hans av Kursk-ulykken.

Jeg har lyst til å skrive om en annen ting som ligger meg på hjertet, og jeg velger gjøre det her framfor å starte en ny tråd: Putinismen blir ofte beskrevet som høyreekstrem, men selv om jeg tilhører venstresiden i politikken, synes jeg det blir en forvrengning. Putinismen er, så vidt jeg kan se, først og fremst autoritær, den trekker veksler på Machiavelli og Nietzsche og dessverre også på moderne språk- og vitenskapsfilosofi som relativiserer vår oppfatning av sannhet. Det som kan være epistemologisk sunt, kan føre til katastrofale feilslutninger i politikken: Når makthaverne i Moskva mener at det ikke finnes noen objektiv sannhet, mener de også at de kan lyve så mye de vil, og siden de kontrollerer mediene, kan de tvinge løgnene sine på mesteparten av den russiske befolkningen.

Fair is foul and foul is fair. Og jeg er redd Putin kan finne på å ødelegge hele denne vakre planeten. Og han vil gi oss skylda.

Endret av Pawn Hearts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pawn Hearts skrev (44 minutter siden):

Jeg har lyst til å skrive om en annen ting som ligger meg på hjertet, og jeg velger gjøre det her framfor å starte en ny tråd: Putinismen blir ofte beskrevet som høyreekstrem, men selv om jeg tilhører venstresiden i politikken, synes jeg det blir en forvrengning. Putinismen er, så vidt jeg kan se, først og fremst autoritær, den trekker veksler på Machiavelli og Nietzsche og dessverre også på moderne språk- og vitenskapsfilosofi som relativiserer vår oppfatning av sannhet. Det som kan være epistemologisk sunt, kan føre til katastrofale feilslutninger i politikken: Når makthaverne i Moskva mener at det ikke finnes noen objektiv sannhet, mener de også at de kan lyve så mye de vil, og siden de kontrollerer mediene, kan de tvinge løgnene sine på mesteparten av den russiske befolkningen.

Jeg tror det kan henge sammen med etnonasjonalisme - noe vi tradisjonelt forbinder med høyreekstremisme. Det finnes en interessant artikkel om dette på forskning.no dersom du søker på "Russisk nasjonalisme på fremmarsj". 

Skjønner hva du mener med dette med at det ikke finnes en objektiv sannhet. Innenfor vitenskapen og kumulativ forskning er det nå likevel slik at enkelte teorier står sterkere enn andre. Man lyver derfor ikke om man tar utgangspunkt i en etablert teori og for eksempel debatterer ut fra denne. De har tøyd strikken langt hvis de bruker denne vitenskapelige tilnærmingen som en unnskyldning for å lyve vilt og uhemmet til russerne.

Endret av CrossRoad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascimen undervurderes. Du finner den over alt i stor skala, også i vesten og Norge,  men her er det skjult. Ca halvparten av folk i store deler av verden er villig til det mest forferdelige dersom de vet de kan komme unna med det og tjener gode penger på det.  Putin har rett i at nazimen/fascismen er stygg i Ukraina, men ikke styggere enn i Russland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (7 timer siden):

Fascimen undervurderes. Du finner den over alt i stor skala, også i vesten og Norge,  men her er det skjult. Ca halvparten av folk i store deler av verden er villig til det mest forferdelige dersom de vet de kan komme unna med det og tjener gode penger på det.  Putin har rett i at nazimen/fascismen er stygg i Ukraina, men ikke styggere enn i Russland. 

Du har helt rett i det. Styggedommen finnes overalt. 

Endret av CrossRoad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (På 23.4.2022 den 18.36):

I tilfelle av atomkrig mellom Russland og NATO blir det neppe mange amerikanere igjen heller (eller nordmenn, for den del).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MonicaH skrev (3 timer siden):

I tilfelle av atomkrig mellom Russland og NATO blir det neppe mange amerikanere igjen heller (eller nordmenn, for den del).

Nei, det er mulighet for det. Spørs hvor mange atomvåpen Russland rekker å bruke før svaret kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putin  fortsetter å spre propaganda om at CIA forsøker å bistå Ukrina i å drepe russiske journalister (avverget av KGB dgo selvfølgelig), samtidig som om Russland eller Ukraina har bombet en oljerørledning inn mot Europa. Dette legger opp til en rettferdiggjøring av massiv eskalering fra Russland, eller et forsøk på å skape konflikt innad i Europa på våpenleveranser til Ukraina, og NATO må nå snart begynne å vurdere konsekvensene av å være eneste part som er redd for å eskalere konflikten og det som antageligvis er uunngåelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (4 timer siden):

Putin  fortsetter å spre propaganda om at CIA forsøker å bistå Ukrina i å drepe russiske journalister (avverget av KGB dgo selvfølgelig), samtidig som om Russland eller Ukraina har bombet en oljerørledning inn mot Europa. Dette legger opp til en rettferdiggjøring av massiv eskalering fra Russland, eller et forsøk på å skape konflikt innad i Europa på våpenleveranser til Ukraina, og NATO må nå snart begynne å vurdere konsekvensene av å være eneste part som er redd for å eskalere konflikten og det som antageligvis er uunngåelig.

Så.. Atomkrig er uunngåelig, la oss fremskynde verdens undergang? 🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lunarstone skrev (4 timer siden):

Så.. Atomkrig er uunngåelig, la oss fremskynde verdens undergang? 🙄

Du har jo to valg. Konfrontere Russland militært. Trekke seg tilbake når de truer med atomvåpen og dermed la de ta verdensherredømme gjennom det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier Lavrov at det er en reel fare for 3 verdenskrig, og da atomkrig.

https://www.nrk.no/nyheter/lavrov_-fare-for-3.-verdenskrig-1.15943656

Skremmende. Rett og slett skremmende. Klarer de ikke å innse at de må slutte å et punkt? Det er ikke vits at de fortsetter til hele verden utslettes, da finnes ikke Russland heller. Kan ikke skjønne at et slikt styre får lov til å holde på slik.

Tidligere i dag var det hørt eksplosjoner i utbryterregionen i Moldova, så kanskje tegn på at de begynner smått i Moldova?

https://www.nrk.no/nyheter/transnistria-rammet-av-granatangrep-1.15943523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stressedoutgurl skrev (12 minutter siden):

Skremmende. Rett og slett skremmende. Klarer de ikke å innse at de må slutte å et punkt? Det er ikke vits at de fortsetter til hele verden utslettes, da finnes ikke Russland heller. Kan ikke skjønne at et slikt styre får lov til å holde på slik.

Tidligere i dag var det hørt eksplosjoner i utbryterregionen i Moldova, så kanskje tegn på at de begynner smått i Moldova?

De kommer ikke til å slutte. "vesten" må innse at de ikke kommer til å slutte, og handle ut i fra det hvis vi vil redde planeten. Russland er med til "the bitter end", det har vært tydelig fra starten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, Stressedoutgurl said:

Det er helt absurd at et knippe mennesker skal bestemme og sitte med skjebnen til milliarder av mennesker. Og det uten grunn!?Jeg tror han bare sier det som en trussel for å ikke gi våpen til Ukraina, slutt på sanksjoner osv men det er en syk ting å si likevel. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Putin plutselig skulle dø av sykdom, hva skjer da? Det er vell sikkert en like gææren fyr som tar over makta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyym97 skrev (2 minutter siden):

Hvis Putin plutselig skulle dø av sykdom, hva skjer da? Det er vell sikkert en like gææren fyr som tar over makta?

Da tar statsministeren over makta (ihvertfall midlertidig) har jeg lest. Mikhail Misjustin heter han, var tidligere skattedirektør og er både utdannet som dataingeniør og har doktorgrad i økonomi. Han virker ikke som en helt verst person og er kanskje "fornuftig", men vanskelig å si. Han har uttalt seg nå om at Russland er gjennom den vanskeligste perioden på tre tiår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke vitsen med denne krigen jeg. Ikke at jeg skjønner meg på noen kriger, men hva er poenget? Og både Putin og Lavrov er jo definisjonen på gaslightere! De burde ta seg en runde med Dr. Phil heller, virker som det trengs. 

Hvis de bruker atomvåpen så vil de jo selv bli utslettet og, er det det som er planen? Er det ikke Putin som er så opptatt av å bevare det russiske folk og deres kultur? Må si jeg blir litt redd, han Lavrov ser så skummel ut. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...