kar90 Skrevet 12. mars 2022 #4401 Del Skrevet 12. mars 2022 (endret) Perfume skrev (11 minutter siden): Jeg er enig! En annen ting er at det virker som om folk ikke skjønner hvor stort Ukraina er. Mediene skriver at " ting står stille" og " nå taper de" osv, men de har kommet lenger enn de fleste andre har gjort i krig før. ( Lenger avstand) Først skriver de at de vil fryse Putin sine penger, men de vet ikke hvor de er, så de må finne dem først. Så påstår de at de snart er bankrott... Eh .. tror mange undervurderer hvor mye Russland har, av både områder, penger og ressurser. Det er enormt med ensidighet i media idag, det gjelder vel det meste. Men vesten har nok mye hemmeligheter de ikke vil skal komme ut, så er vel en grunn til at de er redde. De er ikke bare redde for uskyldige menneskeliv . Men folk tror vel jeg er Putin- tilhenger når jeg sier det, selv om det er feil. Holder ikke med noen av dem, krig er uansett bare grusomt og feil. Men jeg klarer se ting fra flere enn en side og skulle ønske alle klarte. En sak har alltid minst to sider. Det som kommer fra vesten er jo rimelig blandet. Ghost of kiev er vel noe som er fra reddit og andre forum, og vestlige medier er langt mer frampå for å vise at det er mye propaganda og usikkerhet rundt mye av det som kommer ut. Det er jo stort sett bare konspratorikere som forsøker å male vestlig media som en enkelt kilde til sannhet, slik som russiske statlige medier som RT eller kreml pressemeldinger, men det er jo mange flere kanaler på vestlig side. "VESTEN har mange hemmelighet", som om vesten liksom mer en sånn unison gruppe med en agenda, slik som kreml, men du glemmer at det er et mye større mangfold av agaendaer og ideologier som utgjør vesten, både politisk og i massemedier. Dette er ikke en krig mellom vest og øst, men i mye høyere grad en krig mellom de som er imot uprovosert militær overtakelse og maktmisbruk for å oppnå det man vil, og de som er for det. Endret 12. mars 2022 av kar90 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampstamped Skrevet 12. mars 2022 #4402 Del Skrevet 12. mars 2022 ops2 skrev (8 minutter siden): Dette er en Mediakrig, og Ukraina vinner den. Er det bare jeg som synes det er merkelig, at Russerenes arme blir saget ned i media, og av alle slags eksperter daglig? Dette har skjedd hver dag siden krigen hadde vart 3-5 dager. Ukraina slipper opptak på opptak med klipp som sikkert er redigerte for å virke som om russerene taper totalt. Jeg vet at "Ghost of Kyiv" og "Soldatene som marinefartøyet drepte på den lille øya" var to falske historier. Det var ikke noen flyger som skjøt ned mange russiske fly, og de 17 soldatene ble tatt til fange, ikke drept. Jeg kan nesten mistenke at det går bedre for russerene enn vi tror, og at de har en plan, som de ikke røper for noen. De filmer heller ikke noe og legger på nettet. Ukraina spiller på følelser og at de fremdeles kan vinne, for at så mange land som mulig skal sende de krigsmateriell. Eller... Jeg vet da pokker. Det føles som om krigen har vart mye lenger enn 2 uker. Hvorfor tror du at folk tror absolutt alle historier fra Ukraina: alle skjønner jo at situasjonen der er så kaotisk at feilinformasjon kan skje og at Ukraina også må holde motet i befolkningen sin oppe. Resonnementet ditt om Russland er forøvrig korttenkt. Russland kan jo ikke legge ut informasjon da løgnen de serverer i Russland er at der ikke er noen krig i Ukraina, der er ingen motstand i Ukraina, og omkomne russiske soldater er bare mindre flinke soldater som kommer til skade fordi de ikke kan operere flyet sitt ol., samtidig som de hevder at ukrainere angriper egne sivile, sykehus, skoler og barnehager og hindrer "redningsmannen" Russland i å evakuere ukrainere til Russland som harmonerer svært dårlig med løgnen om at det er så fredelig i Ukraina. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 12. mars 2022 #4403 Del Skrevet 12. mars 2022 ops2 skrev (38 minutter siden): Jeg kan nesten mistenke at det går bedre for russerene enn vi tror, og at de har en plan, som de ikke røper for noen. De filmer heller ikke noe og legger på nettet. Ukraina spiller på følelser og at de fremdeles kan vinne, for at så mange land som mulig skal sende de krigsmateriell. Det er forøvrig helt absurd at du trekker fram det at russerene ikke legger ut noe, som en indikasjon på noe annet enn det de har gjort hele tiden. Fornekte at de invaderer Ukraina og legger landet i ruiner. Russerene legger jo ut klipp daglig fra "redningsaksjoner" og andre ting, der russiske journalister lager gladsaker der de blant annet roper "Hurra" når russerene sprengte en demning som ble satt opp i Donbas. Hadde russerene lagt ut det de drev med for åpne plattformer, så hadde vi kanskje fått slutt på alle disse tullingene som prøver å framstille dette som en politisk konflikt og mediakrig, der det er to parter som er like gode. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AprilRyan Skrevet 12. mars 2022 #4404 Del Skrevet 12. mars 2022 Jeg opplever ikke at mediene prøver å fremstille det som at Russland taper, men at det går dårligere enn forventet. Det er to vidt forskjellige ting. Jeg har også lest at flere eksperter er overrasket over det, men de fremstiller ikke akkurat som at Russland taper. Bare at de har fått mer motstand enn de kanskje hadde forventet. Det er også mye usikkerhet rundt hva som er sant siden mye ikke er bekreftet fra begge sider og der synes jeg også flere medier er flinke på å formidle nettopp det at noe kan være noe Ukraina hevder, men det er ikke bekreftet og motsatt. Så det går fint å se saken fra begge sider selv om man leser vestlige medier. Alle skjønner at mye ikke kommer frem, men jeg gidder ikke å tro på konspirasjonsteorier om ditt og datt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 12. mars 2022 #4405 Del Skrevet 12. mars 2022 Hadde lyst til å bytte til dette forsidebildet på Facebook, men for kontroversielt, så jeg nøyer meg med å bruke det på en fake profil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utsiden Skrevet 12. mars 2022 #4406 Del Skrevet 12. mars 2022 54 minutter siden, ops2 said: Dette er en Mediakrig, og Ukraina vinner den. Er det bare jeg som synes det er merkelig, at Russerenes arme blir saget ned i media, og av alle slags eksperter daglig? Dette har skjedd hver dag siden krigen hadde vart 3-5 dager. Ukraina slipper opptak på opptak med klipp som sikkert er redigerte for å virke som om russerene taper totalt. Jeg vet at "Ghost of Kyiv" og "Soldatene som marinefartøyet drepte på den lille øya" var to falske historier. Det var ikke noen flyger som skjøt ned mange russiske fly, og de 17 soldatene ble tatt til fange, ikke drept. Jeg kan nesten mistenke at det går bedre for russerene enn vi tror, og at de har en plan, som de ikke røper for noen. De filmer heller ikke noe og legger på nettet. Ukraina spiller på følelser og at de fremdeles kan vinne, for at så mange land som mulig skal sende de krigsmateriell. Eller... Jeg vet da pokker. Det føles som om krigen har vart mye lenger enn 2 uker. I og for seg ikke noe nytt, men hva norske medier driver med om dagen ligner ikke på noen måte journalisme. Det er ren krigspropaganda. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tig Skrevet 12. mars 2022 #4407 Del Skrevet 12. mars 2022 Synest det er mest skremmende for tiden om Russerne skal ta i bruk biologiske våpen eller sabotere kjernekraftverk. De to tingene er faktisk så seriøst for vår egen sikkerhet at det kan grense til krig. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 12. mars 2022 #4408 Del Skrevet 12. mars 2022 Ryddet for spekulasjoner og svar til det. _popcorn_, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 12. mars 2022 #4409 Del Skrevet 12. mars 2022 2 hours ago, Perfume said: Først skriver de at de vil fryse Putin sine penger, men de vet ikke hvor de er, så de må finne dem først. Så påstår de at de snart er bankrott... Eh .. tror mange undervurderer hvor mye Russland har, av både områder, penger og ressurser. Nei. Man vet godt hvor mye penger og resurser Russland har. Faktum er at Russland har en økonomi som er mindre enn den Italienske, samtidig som de forsøker å ha en millitærmakt som kan konkurrere med USA. Du trenger ikke være Silje fra luksusfellen for å skjønne at de ikke går i lengden. For å kompensere har de tatt snarveier når det kommer til vedlikehold, og resultatet er et militær som ikke fungerer og som mangler resurser. Russisk forsvarsteknologi ligger tiår bak vesten. Russland har verdens største arsenal av atomvåpen, og atomvåpen er fantastisk dyrt å vedlikeholde. Så en stor del av Russlands forsvarsbudsjett går til å vedlikeholde våpen de aldri bruker. Putin har skutt seg selv i foten, for han har vist at Russland er en papirtiger. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clyde Skrevet 12. mars 2022 #4410 Del Skrevet 12. mars 2022 ops2 skrev (2 timer siden): Dette er en Mediakrig, og Ukraina vinner den. Er det bare jeg som synes det er merkelig, at Russerenes arme blir saget ned i media, og av alle slags eksperter daglig? Dette har skjedd hver dag siden krigen hadde vart 3-5 dager. Ukraina slipper opptak på opptak med klipp som sikkert er redigerte for å virke som om russerene taper totalt. Jeg vet at "Ghost of Kyiv" og "Soldatene som marinefartøyet drepte på den lille øya" var to falske historier. Det var ikke noen flyger som skjøt ned mange russiske fly, og de 17 soldatene ble tatt til fange, ikke drept. Jeg kan nesten mistenke at det går bedre for russerene enn vi tror, og at de har en plan, som de ikke røper for noen. De filmer heller ikke noe og legger på nettet. Ukraina spiller på følelser og at de fremdeles kan vinne, for at så mange land som mulig skal sende de krigsmateriell. Eller... Jeg vet da pokker. Det føles som om krigen har vart mye lenger enn 2 uker. Jeg har også hørt fra folk at det går mye bedre for Russland enn det vestlige medier fremstiller, dette er folk som kan mye mer om krig og "krigføring" enn meg. Og jo, vestlige medier fremstiller det som at Russland kommer til å tape selv om noen her kommer til å nekte for. Jeg aner ikke hvem som kommer til å "vinne" (for det er ingen vinnere i en krig), men er det en ting som er sikkert så er det at den fulle sannheten får vi ikke i noen medier. Verken her i Norge eller andre steder. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 12. mars 2022 #4411 Del Skrevet 12. mars 2022 For de som indirekte forsvarer Russland, se på dette. Dette er fra 2021. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrossRoad Skrevet 12. mars 2022 #4412 Del Skrevet 12. mars 2022 (endret) Jeg tror Majdan har stor betydning dersom man skal forstå Ukrainas kamp og hvorfor de trolig aldri vil gi seg. Jeg anbefaler alle som er interesserte til å se dokumentaren "Winter on Fire: Ukraine's Fight for Freedom". Den er brutal, men viser hvordan Majdan-demonstrasjonene utviklet seg fra dag til dag fra november 2013 til februar 2014. Endret 12. mars 2022 av CrossRoad 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 12. mars 2022 #4413 Del Skrevet 12. mars 2022 (endret) tig skrev (5 timer siden): Synest det er mest skremmende for tiden om Russerne skal ta i bruk biologiske våpen eller sabotere kjernekraftverk. De to tingene er faktisk så seriøst for vår egen sikkerhet at det kan grense til krig. Det er tsjetenere som har tatt strømmen på kjernekraftverk. Idioter! Russerne og ukrainerene krangler om hvem som skal reparere. Dritvanskelig jobb når det kriges på området. Endret 12. mars 2022 av I Grosny 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 12. mars 2022 #4414 Del Skrevet 12. mars 2022 (endret) CrossRoad skrev (2 timer siden): Jeg tror Majdan har stor betydning dersom man skal forstå Ukrainas kamp og hvorfor de trolig aldri vil gi seg. Jeg anbefaler alle som er interesserte til å se dokumentaren "Winter on Fire: Ukraine's Fight for Freedom". Den er brutal, men viser hvordan Majdan-demonstrasjonene utviklet seg fra dag til dag fra november 2013 til februar 2014. Hvem som er skurkene på Majdan strides det om. Jeg lurer mest på hva som skjedde etterpå. Hva er det med DPR (separatistrepublikken)? Hvem er DPR? Er det banditter? Frigjørere? Hvem er soldatene i DPR? Lokalt militære? Russiske leiesoldater (Wagner)? Hvordan har de oppført seg de siste to årene? (Forsvart folket sitt? Terrorisert ukrainere?) NÅ ser det ut som DPR -armeen er tilkoblet den Russiske hær og angriper langt inne i Ukraina, f.eks. i Mariopol. Og hva kommer fra Syria? Er de sant at Putin har bestilt Assads soldater? Og at Al Nusra har leid ut 2000 mann til Ukraina? Har Ukraina blitt lekestue for leiesoldater fra araberland , Russland og mange andre land? Leiesoldater høres skummelt ut, og det er uklart hvor bra deres moralske nivå er. Endret 12. mars 2022 av I Grosny 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 12. mars 2022 #4415 Del Skrevet 12. mars 2022 Sanksjonene går utover vanlige folk, og det er jo uunngåelig. Vil russerne gå imot Putin, eller får vesten skylden? Leste nettopp om flere tusen russiske turister som var strandet i Thailand uten mulighet til å betale for seg eller komme seg hjem. Kredittkortene deres virker jo ikke lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 12. mars 2022 #4416 Del Skrevet 12. mars 2022 (endret) Adobyen skrev (13 minutter siden): Sanksjonene går utover vanlige folk, og det er jo uunngåelig. Vil russerne gå imot Putin, eller får vesten skylden? Leste nettopp om flere tusen russiske turister som var strandet i Thailand uten mulighet til å betale for seg eller komme seg hjem. Kredittkortene deres virker jo ikke lenger. Dette er veldig vanskelig å spå. En militær forsker sto på NRK i dag og snakket om at det totale trykket kan bli såpass slitsomt at Russland må gi seg etter hvert. Jeg tenker også at svekket økonomi bremser ressurser til våpenproduksjon og militær aktivitet. Mannen i gata må blø mest for sanksjonene, og da mener jeg mannen i gata (byene) og ikke i så stor grad mannen på bygda. Eliten rammes forsåvidt av sanksjoner de også, men de vil ikke sulte uansett, og selv om det irriterer dem så er de så pisssredd for Putin at sanksjonene ikke vil få dem til å endre atferd. Mannen i gata, derimot. Byfolket, er nok mer opplyst og de kan opponere mot Putin. Det som er verre enn sanksjonene er at slektninger blant russiske soldater og ukrainere mister livet og det kan bygge et raseri som Putin ikke nødvendigvis vil overleve. Propagandakrigen er viktig, og når den vinnes så lurer jeg på om Putin vil bli arrestert. FSB vet nok hva Putin driver med , inkludert at han begår straffbar handling. Om de har motivasjon nok og baller nok til å arrestere han vil vise seg. Endret 12. mars 2022 av I Grosny 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampstamped Skrevet 12. mars 2022 #4417 Del Skrevet 12. mars 2022 Adobyen skrev (10 minutter siden): Sanksjonene går utover vanlige folk, og det er jo uunngåelig. Vil russerne gå imot Putin, eller får vesten skylden? Leste nettopp om flere tusen russiske turister som var strandet i Thailand uten mulighet til å betale for seg eller komme seg hjem. Kredittkortene deres virker jo ikke lenger. Her er lenke til en ung russisk familie-vlogger som forteller litt om hvordan hun opplever ting. Første halvdel handler om at hun og ektemannen bestemte seg for å dra fra Russland, i andre halvdel går hun inn på ulike temaer som mediesensuren, nye straffelover, sanksjoner, fremtidsfrykt, osv. https://www.youtube.com/watch?v=M6fZ3HgYwWI 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ifyousayso Skrevet 12. mars 2022 #4418 Del Skrevet 12. mars 2022 Jeg leste på nrk.no at USA skal gi umiddelbar militær støtte til Ukraina. Vil ikke dette være starten på tredje verdenskrig? Sorry hvis det er dumt spørsmål.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 12. mars 2022 #4419 Del Skrevet 12. mars 2022 Ifyousayso skrev (4 minutter siden): Jeg leste på nrk.no at USA skal gi umiddelbar militær støtte til Ukraina. Vil ikke dette være starten på tredje verdenskrig? Sorry hvis det er dumt spørsmål.. Det gjelder bare utstyr, de sender ikke soldater. Jeg så også den nyheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 12. mars 2022 #4420 Del Skrevet 12. mars 2022 (endret) . Endret 12. mars 2022 av kar90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå